Gå til innhold

Hjelp til valg av ny bærbar datamaskin!


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å gå til innkjøp av en ny bærbar datamaskin. Den vil eksklusivt bli brukt til skolearbeid.
Føler at jeg har falt litt utenom og kjenner ikke til så mange produkter som en "inn" nå og vil gjerne ydmykt be om hjelp fra noen av dere som kan dette!

Jeg studere medisin og vil benytte dataen til skole. Her er noen krav til hve den helst burde ha:
- En stor og lys skerm.
- Den må kunne leve en liten stund (2-4 timer uten tilkoblet strøm)
- Den må helst ha 14"< skjerm. Har sett på 15,6" og synes dette er fint.
- Har et enormt ønske om å finne en type touchpad som kan benyttes til å tegne på og så lime tegningen rett inn i dokument. Har hørt rykter om noe slikt og søkt litt rundt på maskiner etter det- uten hell. Tegner veldig mye figurer, skisser og grafer, En måte å kunne gjøre dette uten å bruke musepeker ved tastaturet.
- Den må være stille som en mus og helst har lydløse taster.

Dette er kanskje idiotiske krav, men all hjelp eller tips til produkter tas imot med stor takk!

Kan nevne at jeg blir å jobbe masse i sommer og har ca 15000,- å bruke på maskinen.

På forhånd takk!
Håper på gode innspill.

Med vennlig hilsen
Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nesten du bør sette deg ned og se på et utvalg maskiner som er tilgjeng i en butikk nær deg eller nettbutikk. Se ut et knippe maskiner som ser ut til å ha spesifiksjoner og være innafor budsjettrammen, og så bruker du tid på å se gjennom tester av disse maskinene på nettet.

 

Nå har du ikke oppgitt noe maks pris, så om du har 25kkr å spytte inn på en laptop så skulle det ikke stå på skjermkvalitet.

 

En touchpad som kan tegne og sette inn i et dokument? Har du en kilde på dette? Ctrl+V på tastaturet vil jo i de fleste tilfeller gjøre nytten. Og så spørs det vel hvilke programmer du benytter - om det kreves noe spesielt for at disse skal fungere mot denne spesielle touchpadden du prater om.

 

Når det kommer til graden av stillhet ved tastetrykk så tror jeg ikke at det er noe som normalt nevnes i tester av laptopper. Men igjen - har du et ubegrenset budsjett så skulle vel dette la seg kjøpe, eller tom. sånn derre laserbasert (?) super-duper virtuelt tastatur som tegner opp et virtuelt tastatur på en bordflate og lar deg tappe fingrene rett på bordplaten når du skal skrive. Sånn som har vært skrevet i det vide og brede om for 10+ år siden men som aldri kom seg lengre enn til forsiden på ettellerannet teknisk magasin (click-bait).

Ah forresten - prøvde et nettsøk på "virtual keyboard" men dette drukner pga Google tror at man leter etter "skjermtastatur".

 

Fant det jeg tror du leter etter, men spørs om det finnes på markedet:

 

Når det kommer til datamus - kan en trackball være noe for deg?

Lenke til kommentar

Ser for meg to alternativer:

  1.  Surface Laptop[1] (15.000) + Surface-penn (1000)
  2.  iPad[2] 32GB (3.500), Apple Pencil (1000) + laptopen du allerede har - eventuelt en ny en med det resterende budsjettet (en laptop som da altså ikke trenger noe støtte for touch).

Personlig har jeg lite erfaring med Microsoft sine produkter de siste 5-6 årene annet akkurat det som må til for å starte opp Steam... Så noen andre må nesten vurdere hvor godt en Surface Laptop faktisk fungerer. Men virker som om den har fått ok anmeldelser, men at noen mener at den er litt i svakeste laget. Noen vil kanskje trekke inn Dell XPS 13 med touch, men det jeg kan lese så virker det som om Dell sin penn er veldig så som så sammenliknet med Surface-pen og Apple Pencil.

 

[1] Den starter på 11.000 kroner, men da har den 4GB minne, noe du virkelig ikke vil ha i 2018. Størrelsen er 13.5. For 15" må du over på Surface Book 2 - og opp i sånn 28.000 kroner. Ikke noe erfaring med de selv, men det jeg har lest så virker det som gode maskiner. Et godt program for notater (med sketching) i Windows er Microsoft OneNote.
[2] De slapp en ny iPad for et par uker siden med støtte for Apple Pencil, og utifra anmeldelser så skal det fungere veldig bra. Det finnes mange apper å ta notater med, en god anmeldelse av noen av de her (Personlig liker jeg både Notability og OneNote).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...