Gå til innhold

Guide: Nettverkslagring ? introduksjon (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med filsystemene de forskjellige NAS bruker? Da jeg tidligere jobbet på en databutikk, så kom jeg ofte over problematikken med at NASet gikk i stykker, men diskene fungerte. Klarte så ikke å få ut noe info fra diskene i etterkant pga. ukjent filsystem og ingen linux distroer som klarte å forstå hva det var som var på diskene. Mulig dette er forbedret nå, men back in the day (2008-2009) så var det ikke bare bare. Utrolig kjedelig dersom man kjøper et NAS som går i stykker etter la oss si 3 år. Man har diskene, men får ikke ut noe av dataene som ligger der, og heller får man ikke kjøpt ny identisk NAS, da det modellen er utgått.

 

Er det noen NAS som tilbyr funksjonaliteten til f.eks. Windows Home Server sin Drive Extender eller unraid?

 

Synes det er utrolig kjipt å måtte kjøre identiske disker på størrelse og helst også produsent/serie. Med min Home Server har jeg hele tiden kunnet bare stappe inn flere disker og fått mer plass ledig. Har også kunnet bare bytte ut noen av de opprinnelige diskene og satt inn større underveis. Har nå samme installasjonen kjørende siden 2008. Det er vel ingen NAS som gjør noe sånt ennå?

 

For meg er NAS sin inngangspris mye dyrere enn å bruke en litt eldre PC hvor man kan bare sette inn haugevis med disker, installere f.eks. unraid eller WHS V1 og bare utvide så mye man vil. Hvis et NAS kostet f.eks. 1500kr max, så hadde jeg skjønnt mer av atraksjonen...

Tror de forskjellige NAS-produsentene bruker sine egne filsystemer, dermed må du nok fort skaffe deg en ny NAS fra samme produsent for å få ut dataene på diskene når NASen streiker.

 

Selv bruker jeg filsystemet ZFS, som gjør det enkelt å flytte diskene mellom forskjellige plattformer. Her kan du legge til disker når du vil, men jeg tror du mister alle data hvis en disk dør. Du kan legge til disker i par (speiling) eller RAIDZ (raid5/6) for å beskytte deg mot dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...