Gå til innhold

[Løst] CPU frekvens vises feil i Linux Mint


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.kernel.org/doc/Documentation/cpu-freq/governors.txt

https://www.kernel.org/doc/Documentation/cpu-freq/user-guide.txt

https://software.intel.com/sites/default/files/comment/1716807/how-to-change-frequency-on-linux-pub.txt

 

Hva skjer hvis du skriver

 

 

modprobe -r intel_pstate
modprobe -r acpi-cpufreq
?

 

Du vil sannsynligvis ikke lenger få ut info om klokkefrekvensen, men kjør en slags benchmark for å få en indikasjon om problemet er løst.

 

Eventuelt:

 

echo "performance" > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
echo "farta du vil ha" > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_max_freq
For hver kjerne (cpu0, cpu1, cpu2, osv...)

UTEN å ha kjørt forrige kode først.

 

Det er også flere interessante "filer" i den mappa, som kan leses eller skrives til for å endre på ting.

 

Hvis ikke det virker, kjør

 

modprobe -r intel_pstate
modprobe  acpi-cpufreq
Og så forrige kode. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hva feilet med i7z? Å fikse det, eller cpufreq-info & co fra cpufrequtils er nok mer brukervennlig enn å først prøve å modprobe eller echo'e /sys/ i hytt og pine.. :) Som siDDis er inne på kan det være at frekvensen du har lest ikke er reell.
 

bash: /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_max_freq: Permission denied

Til info er dette er noe man typisk får når du ikke har rettigheter til å redirecte output til fil (`/sys/devices/...`) som vanlig bruker, også når kommandoen (`echo`) kjøres som root via sudo.

To typiske måter å gjøre det på:
 

# tee tar inn stdin fra echo og skriver til fil som root
$ echo 4700000 | sudo tee /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_max_freq
# hele kommandoen (-c) med redirect (>) kjøres som root
$ sudo sh -c "echo 4700000 > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_max_freq"
Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten oppdatering her. Kjørte i gang en CPU render i Blender nå, og CPU hastighet vises som 3.4 Ghz (AVX load). Hadde Linux Mint fulgt min BIOS OC, så skulle AVX load vært 3.9 Ghz. Ikke at jeg bruker Blender egentlig, men dette taper jeg ytelse på! Rart siden min i7-2600K maskin, også med Linux Mint, så funker OC der.

 

Jeg bruker også 4.13 kernelen på begge maskiner, så synes dette er veldig rart. Når jeg sjekker temps med psensor, så er load temps der de skal være for stock hastighet også, så jeg vet at overklokken ikke er i bruk, sammenliknet med hva jeg får når jeg tester samme i Windows 10.

 

Edit : Blir ikke helt apples to apples test da. For jeg har jo CPU vcore på 1.28v, så helt stock temps blir det selvfølgelig ikke i denne testen.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det er heilt vanleg at AVX reduserer cpu hastigheit vesentleg, spesielt ved overklokk så vil du ende opp med cpu throttling.

 

Jeg er klar over det. Core temps var under 60 grader under den AVX testen i Blender, så nei den throttlet ikke. Dessuten har jeg testet og sjekket dette i Windows etter jeg satt opp OC. AVX load skal ligge på 3900 Mhz slik JEG har satt det i BIOS ;)

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut av problemet. Det var "Intel microcode" driveren. Jeg googlet og fant løsningen på denne siden. Nå ligger CPU på 4.2 Ghz idle og 3.9 Ghz ved AVX load, akkurat som den skal etter mine settings! :)

 

Jeg bruker den microcode driveren på i7-2600K maskina, men virker da som det er en bug med Broadwell-E i den, noe de andre folka i tråden jeg linka til trodde også. Uansett jeg fixet det da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...