Gå til innhold

Automatisere oppdateringer - slippe passord (KDE neon)


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Er veldig fornøyd med KDE neon etter noen mnd? bruk. Dette blir værende. Det mangler kanskje litt på GTK-apps siden de først og fremst fokuserer på KDE, men med snappy så fikk jeg f.eks lagt inn siste inkscape.

 

Det jeg synes er elendig i KDE neon og de fleste distribusjoner, er oppdateringene. At jeg må skrive inn passord hver bidige gang, det er ofte daglig noe nytt. Jeg lurer på en (lett) måte å få dette til å gå av seg selv på, dvs spesielt få vekk det med at jeg må skrive passordet og helst at det sjekker og oppdaterer seg av seg selv i bakgrunn når pc'en f.eks idler.

 

Noen tips om hvordan man kan gjøre det her? har søkt litt på forum men det jeg har lest er litt uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skrive inn passord må/bør gjøres på alle distribusjoner, men om du absolutt vil ha det vekk så kan du bytte ut dette i sudoer-filen din:

%sudo ALL=(ALL) ALL

   |
   | Til
   V

%sudo ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

 

det er vel litt for drøyt, åssen er det sikkerhetsmessig om noen kommer "utenfra" (fra nettet) eller er man på trygg grunn der? passord er jo endel av sikkerheten i linux, men det hadde jo vært greit om man slapp det akkuratt på oppdateringer.

 

akkuratt det å ha passordbeskyttelse når man fysisk bruker pc'en er jo ikke så nøye, men når du skrur av passord sånn så er det vel ikke bare ved fysisk bruk? virker ikke på meg som om det der er "adskilt"

 

en annen grunn til at jeg gjerne skulle hatt denne til å oppdatere automatisk er jo fordi den er en ypperlig server og familiemaskin .. jeg sitter jo stort sett her og lager grafikk (med inkscape, gimp og videoeditor) hvis jeg ikke sitter her på debattforum, ellers har den romslig harddisk plass som med fordel kan brukes av flere - også når jeg ikke er hjemme (på flere uker). ingen andre skjønner seg på linux så jeg stoler på å la de stå for bruk+oppdateringer hvis jeg er borte.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Sikkerhetsmessig så er det dumt. Om det bare er oppdateringer du trenger passordet til så ville jeg heller søkt meg opp på "unattended software updates". Trenger noen i familien å installere noen applikasjoner så ville jeg heller bare gitt de administratorrettigheter, så kan de taste inn passordet den sjeldne gangen det er nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sikkerhetsmessig så er det dumt. Om det bare er oppdateringer du trenger passordet til så ville jeg heller søkt meg opp på "unattended software updates". Trenger noen i familien å installere noen applikasjoner så ville jeg heller bare gitt de administratorrettigheter, så kan de taste inn passordet den sjeldne gangen det er nødvendig.

 

prøver den ... er litt terminalbruk men det var litt mer kurrant enn å knote med å få dette satt opp i cron

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...