Gå til innhold

Ønsker hjelp til kjøp av bærbar Linux-PC


Anbefalte innlegg

ok takk for tips, dell skal være høy kvalitet og ha god linux støtte ja... ellers har jeg sett multicom på tester som henvises til her, og det faktum at man får ganske høye specs for en relativt rimelig penge:

 

https://www.multicom.no/multicom-talisa-u731-133-full-hd/cat-p/c/p10632082

 

Jeg vil helst ha en litt større skjerm, og så vidt jeg kan se er det også bare integrert skjermkort, og det fungerer vel heller dårlig til spilling?

 

Den enkleste oppskriften for å få en Linux-kompatibel laptop er som følger: Intel CPU, Intel GPU, Intel GbE, Intel WiFi og Intel Bluetooth. Finn deg en velkjent standardmaskin (gjerne bedriftsmodell) med den komboen, så er du veldig trygg.

Prinsippsaken om ubrukt Windows-lisens er noe jeg ikke skal legge meg oppi.

 

Takk for tipsene. Prinsippsaken handler ikke om å ikke bruke penger på noe jeg ikke bruker, men om å ikke være med på å støtte et monopoli jeg ikke har sansen for.

 

Enig med endrebjo.

 

Kjøp derfor en Thinkpad på Finn.no

 

Hvis du er litt på hugget så kan det bli knall billig. Mange bedrifts folk som får nye PC'er hvert andre år osv. Disse kan snappes for en "billig" penge.

 

Kjøpte selv en 2 år gammel Thinkpad X1 Carbon med gode spesifikasjoner og super skjerm, og en ny pris på godt over 20.000,- for kun 7.000,-

Måtte prute, men tydeligvis så har vi nordmenn såpass god råd at vi elsker å dra på Elkjøp å kjøpe nytt hver gang. Så brukt markedet er kjøpers marked.

 

Styr unna billig seriene S, E og L bl.a. og konsentrer deg om T serien, X serien, P serien og W serien. Sjekk at Bios ikke er låst med passord. Det er VIKTIG!

 

Alternativt kjøp Dell eller HP Elitebook.

 

Installer Ubuntu 16.04 LTS som inneholder alt man trenger egentlig. Samt lett å oppgradere når nye versjoner kommer.

 

Dette virker interessant, men det jeg er litt usikker på etter å ha sett mer på bedrifts-PC-er er om de er noe særlig tess til spilling. Så vidt jeg kan se, har de fleste enten integrert skjermkort eller muligens dedikert AMD-kort, som ikke akkurat er kjent for å være så bra støttet til spilling.

 

Ubuntu er nok ikke aktuelt for min del, men takk for tipset. 

 

Maskinen ser veldig safe ut. Eneste som jeg ser er rapportert som problem er ideapad-laptop som krøller litt med WiFi i Ubuntu 17.04 men det løses med en enkel disable. Vanskelig å finne audio-spec på denne, men det er VIA HD audio som skal funke. Hvis ikke denne frister hadde jeg nok gått for en Multicom-modell som burde passe godt til din filosofi om en kraftig lisensfri maskin med gode GPU-specs. Bruker selv W650 som fungerer greit med Linux, men den er ikke blodfersk, og det er smart å gå for 1050 på ny maskin.

 

Kanskje denne ?

https://www.multicom.no/multicom-xishan-w650k-156-full-hd/cat-p/c/p10637294

 

Takk, ja den ser absolutt interessant ut, og mye for pengene også. Det eneste som er litt kjipt er at den likevel kommer med Windows-tast, selv uten Windows installert, men jeg må kanskje innse at det fortsatt ikke er mulig å få kjøpt en skikkelig Linux-bærbar uten å svelge noen kameler. Får eventuelt bare kjøpe noen nye klistremerker fra Unix Stickers.

 

Det eneste er at jeg kanskje burde hatt litt heftigere prosessor, siden jeg også skal bruke den til programmering. Jeg ser at Multicom også har en produktkonfigurator, men da er jeg ute på tynn is hva gjelder kompatibilitet igjen:

 

https://www.multicom.no/systemconfigurator.aspx?q=st:10636518;c:100561;fl:0

 

Ellers viser det seg at ZaReason, som kanskje fristet mest så langt, er utsolgt for begge modellene som kunne vært aktuelle for spilling.

 

^ Glemte å nevne Slimbook, som nok fristet enda mer, men de leverer kun skandinavisk (svensk) tastatur på de mindre modellene, som kun leveres med integrert skjermkort.

Endret av fleskesvor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg vil helst ha en litt større skjerm, og så vidt jeg kan se er det også bare integrert skjermkort, og det fungerer vel heller dårlig til spilling?

 

 

 

det multicom eksempelet var en gammel maskin (2015? og utgått for lenge siden) som en annen her hadde kjøpt og trakk fram som en med dårlig kvalitet, jeg bare viste at på linken står det at det var testvinner i hjemmepc osv... 

 

jeg har ingen interesser i multicom i det heletatt, zip zero nada, kjøp AKKURATT det du vil! jeg er svak for surface pro's formfaktor og det blir nok det jeg ligger på framover mht bærbart.. den stasjonære jeg har nå holder til å redigere 1080p video og spiller 4k og det meste på steam knirkefritt og da er jeg fornøyd, og den er 9 år gammel med unntak av et par små oppdateringer. for alt jeg veit, blir det til at jeg beholder den i 10 år til fordi den er grei nok til min bruk med linux på..

Endret av marius77
Lenke til kommentar

System76 har jeg hørt om før, og har veldig sansen for, men jeg tror ikke de shipper til Norge.

 

Om System76 er aktuelt for deg så shipper de til Norge. Jeg har hørt at de har planer om å etablere seg i Europa så vi får krysse fingre og føtter i håp om at de ender opp her hos oss, men inntil videre gjør du veldig lurt i å først sjekke importkostnadene så du ikke får et sjokk i etterkant.

Lenke til kommentar

var det meg hadde jeg bare funnet en laptop med intel og nvidia innmat og satset på at det går greit, for det burde det, satt i en usb stick med den-distroen-du-syns-ser-fin-ut og krysset fingrene

 

på merker så skal HP være bra støtta f.eks (vi har HP printere og der det er HP er det håp), men går også ann å kjøre søk etter noen som kjører linux og se om de har problemer med akkuratt den pc modellen du har tenkt å kjøpe, du finner svar på de utroligste ting på google. da trenger ikke dette her å koste mange kronene.

 

for genelt, så syns jeg linux kjører veldig bra på det meste jeg har prøvd, så jeg vil påstå at du er heller uheldig hvis du får hardware problem på linux, enn heldig hvis du får alt til å klaffe. sjangsen for at det ikke klaffer er mao så liten at jeg ikke kan se det er verdt pengene å bestille en prefabrikert linuxmaskin helt fra USA

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjernen er godt dekket for mainstream. Det er som regel bare en del nye komponenter som er problemet, med mindre fiksen er rimelig triviel. Det er som regel enkelt å fikse det mest vanlige i etterkant med å kjøpe USB baserte enheter som workaround for det som ikke fungerer direkte. Tenker da på Wifi, bluetooth, ethernet og lydkort etc. Disse tingene er også svært rimelige, så det er generelt liten risiko for å ende opp med et stort problem.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om System76 er aktuelt for deg så shipper de til Norge. Jeg har hørt at de har planer om å etablere seg i Europa så vi får krysse fingre og føtter i håp om at de ender opp her hos oss, men inntil videre gjør du veldig lurt i å først sjekke importkostnadene så du ikke får et sjokk i etterkant.

 

Sannelig! Det er ekstremt fristende med en Oryx Pro, og den er ikke avskrekkende på pris isolert sett, men det blir fort oppi over 14k med shipping, og da blir det rundt 19k inkludert moms og gebyrer i følge den kalkulatoren. :hm: Det er nok godt over hva jeg hadde sett for meg å bruke, ja.

 

var det meg hadde jeg bare funnet en laptop med intel og nvidia innmat og satset på at det går greit, for det burde det, satt i en usb stick med den-distroen-du-syns-ser-fin-ut og krysset fingrene

 

på merker så skal HP være bra støtta f.eks (vi har HP printere og der det er HP er det håp), men går også ann å kjøre søk etter noen som kjører linux og se om de har problemer med akkuratt den pc modellen du har tenkt å kjøpe, du finner svar på de utroligste ting på google. da trenger ikke dette her å koste mange kronene.

 

for genelt, så syns jeg linux kjører veldig bra på det meste jeg har prøvd, så jeg vil påstå at du er heller uheldig hvis du får hardware problem på linux, enn heldig hvis du får alt til å klaffe. sjangsen for at det ikke klaffer er mao så liten at jeg ikke kan se det er verdt pengene å bestille en prefabrikert linuxmaskin helt fra USA

 

 

Kjernen er godt dekket for mainstream. Det er som regel bare en del nye komponenter som er problemet, med mindre fiksen er rimelig triviel. Det som regel enkelt å fikse det mest vanlige i etterkant med å kjøpe USB baserte enheter som workaround for det som ikke fungerer direkte. Tenker da på Wifi, bluetooth, ethernet og lydkort etc. Disse tingene er også svært rimelige, så det er generelt liten risiko for å ende opp med et stort problem.

 

Ja, ser ut til at jeg kanskje må krype til korset og kjøpe meg f.eks. en Multicom Xishan uten OS. Har også kikket litt rundt på reddit og diverse Linux-nettsteder som ser ut til å støtte det dere sier; at det er lite hardware-problemer med Linux-bærbare nå for tida.

 

Min første bærbare med Linux hadde jeg vel i 2008, hvis jeg husker riktig, og hadde masse trøbbel med den og den etter (Asus-en som jeg har nå har jeg vært veldig fornøyd med), men ting har vel forandret seg siden da. Nummer to var faktisk en HP, men der var det også trøbbel med vifta fra jeg kjøpte den, så jeg kan ikke bare skylde på dårlig støtte for Linux.

 

Endret av fleskesvor
Lenke til kommentar

Lurer på å gå for denne:

 

https://www.multicom.no/multicom-xishan-w650k-156-full-hd/cat-p/c/p10637297

 

Muligens med:

 

https://www.multicom.no/western-digital-blue-ssd-250gb-m2/cat-p/c/p9105355

 

Det burde vel fungere greit?

 

Er det noen vits i å betale for å få Multicom til å sette i SSD, eller burde jeg klare det fint selv når jeg har erfaring med å skru sammen stasjonære PC-er?

Lenke til kommentar

Du trenger minst 11 tommeltotter for å ikke klare å sette inn en M.2 og å skru den fast. Den passer bare en plass og en vei i disse maskinene. Det største problemet mitt var faktisk å åpne bunnen av maskinen og komme til, siden det krever både fjerning av skruer kombinert med sliding av cover etterpå. Det var den vanskeligste biten.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil jeg helst ha noe med Linux forhåndsinstallert, da jeg ikke er så interessert i å "få ting til å funke"™ lengre, og vil ha noe som virker uten altfor mye jobb. Imidlertid ser det ut til å være dårlig med alternativer i norske nettbutikker; og i alle fall uten at det koster altfor mye.

 

Er det noen her som kan hjelpe meg?

 

 

Det er nok få varianter å velge mellom med Linux forhåndsinstallert. Hvis du derimot vil ha noe som "bare virker" er utvalget en god del større.

Lenke til kommentar

Du trenger minst 11 tommeltotter for å ikke klare å sette inn en M.2 og å skru den fast. Den passer bare en plass og en vei i disse maskinene. Det største problemet mitt var faktisk å åpne bunnen av maskinen og komme til, siden det krever både fjerning av skruer kombinert med sliding av cover etterpå. Det var den vanskeligste biten.

 

Husk at M.2 SSDer kommer i forskjellig fysisk form (lengde), det er lurt å sjekke at det er plass i maskinen til den du har lyst på før du kjøper...

 

Takk for tipsene. Mulig det er verdt de ekstra kronene for å slippe å knote med det og som en ekstra trygghet for at jeg får SSD som passer.

 

Det er nok få varianter å velge mellom med Linux forhåndsinstallert. Hvis du derimot vil ha noe som "bare virker" er utvalget en god del større.

 

Ja, det ser ut til å være konklusjonen.

 

Her er en kjapp liste over alternativene med Linux forhåndsinstallert så langt:

 

I Norge:

* Dell - heftige PC-er med Linux forhåndsinstallert, men rettet mot bedriftsmarkedet, og dermed ikke så heftige skjermkort

* Dustin - notebooks med Linux forhåndsinstallert, men altfor skrøpelige til spilling

* Lenovo Thinkpad - primært rettet mot bedriftsmarkedet, men fant ingen som selger med Linux, så jeg har ikke sjekket spesifikasjoner

 

I utlandet:

* System76 - heftige Ubuntu PC-er, men stive i pris med shipping og toll og kun US-tastatur

* Slimbook - noe lavere i pris enn System76, men ikke skandinavisk tastatur på spill-modellen (Excalibur), valg mellom en rekke Linux-distribusjoner forhåndsinstallert

* ZaReason - utsolgt for spill-modellene, valg mellom Ubuntu og Tux på supertasten, ukjent om ulike tastaturoppsett.

 

Endrer hvis jeg kommer på noe jeg har glemt.

Endret av fleskesvor
Lenke til kommentar

Kom akkurat over denne nettsiden som har lenker til en haug med nettbutikker som selger PC-er med Linux installert:

 

https://linuxpreloaded.com/

 

Det ser vel likevel ut til at jeg jevnt over må betale inntil 5000 ekstra for noe tilsvarende Multicom-PC-en jeg har sett på med frakt og toll, så det spørs om det er verdt det. Har riktignok ikke pløyd meg gjennom hele lista ennå.

Lenke til kommentar

Tror nok bekymringene dine henger noe igjen fra slik det var før. Ting har blitt veldig mye bedre med årene. Du trenger ikke å sitte og tukle halvblindt i config-filer til krampa nesten tar deg og å lete fruktløst etter hjelp, og du slipper all X-server config. Husker jeg installerte Ubuntu for flere år siden på en Dell Latitude D600. Alt funka knirkefritt etter installasjon. Til og med alle spesialknappene og samtlige av funksjonene på tastaturet. Den største bekymringen er gjerne om du skal bruke UEFI-boot eller ikke og hvordan du ønsker å partisjonere opp disken samt hvilket filsystem du vil bruke. That's about it.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

og du slipper all X-server config

Nei. Standardinnstillingene til intel-driveren er helt vanvittige. Dette må legges inn i en fil i /etc/X11/xorg.conf.d:

Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Option "TripleBuffering" "false"
EndSection

Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Option "TearFree" "true"
EndSection

Ellers så får man både tearing og lag.

 

Men du må ikke tro at dette er bedre innstilt på pcer som selges med linux.

Lenke til kommentar

Xorg brukes vel i dag stort sett på eldre hardware hvor man ønsker best mulig ytelse. Da er det et godt valg. Bruker det selv i Puppylinux og har også redigert litt i xorg.conf av ren nødvendighet for å få høy nok oppløsning da skjermkortet i den gamle P4-boksen som skulle settes opp som NAS ikke hadde nok minne til å få 1280x1024 som panelet var på, så den downscalet til 800*600 16 bit, så man ender opp med den morsomme skjermkort-minneoptimaliserte oppløsningen på 1168*876 i 8 bit (1023168 bytes) for å nå den knappen man trenger i GUI.

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt diskusjonen om Nvidia Prime på bloggen til Nvidia, og så vidt jeg forstår skal problemet med tearing være løst av PPA-en nevnt i dette innlegget:

 

https://devtalk.nvidia.com/default/topic/957814/linux/prime-and-prime-synchronization/post/5150544/#5150544

 

Det krever riktignok fortsatt noe konfigurasjon og det fungerer ikke med alle de siste versjonene av driveren. 375.xx og 381.xx skal fungere; 378.xx gjør det ikke.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har en erfaring med Multicom... Kjøpte en lisensfri notebook derfra (modell N150SD). Den fungerer godt med Linux, men på alle distroene jeg har prøvd er det en bug jeg ikke har klart å komme rundt. Når jeg vekker den etter dvale, fungerer ikke lyden i høretelefonene, og jeg må kjøre en kald boot for å få lyd i den igjen. Høyttalerne funker hele tiden, bugen er kun med Jack-lydutgangen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...