Gå til innhold

Ønsker hjelp til kjøp av bærbar Linux-PC


Anbefalte innlegg

Den gamle bærbare PC-en min begynner å dra på årene, og jeg har innsett at det snart er på tide å kjøpe ny. Jeg bruker per i dag en Acer Aspire V3 15.6" fra 2012 med integrert Intel-skjermkort, samt Nvidia GT 630M med 2GB dedikert minne. Denne har holdt veldig godt til mitt forbruk, som primært er programmering og spilling på Linux, men i det siste har den begynt å slite veldig med 3D-platformere og tilsvarende over middels krevende spill.

 

Jeg er nå på utkikk etter noe tilsvarende, men selvsagt sprekere, og kanskje med SSD eller en hybridløsning. I utgangspunktet vil jeg helst ha noe med Linux forhåndsinstallert, da jeg ikke er så interessert i å "få ting til å funke"™ lengre, og vil ha noe som virker uten altfor mye jobb. Imidlertid ser det ut til å være dårlig med alternativer i norske nettbutikker; og i alle fall uten at det koster altfor mye.

 

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

System76 har jeg hørt om før, og har veldig sansen for, men jeg tror ikke de shipper til Norge. ZaReason ser ut til å gjøre det, men jeg har ikke noen erfaring med dem. Dell XPS er veldig fete PC-er, men de virker veldig dyre?

 

Mulig jeg gjorde et usedvanlig godt kjøp da jeg betalte 6000 for min nåværende bærbare, men jeg hadde sett for meg/håpet å kunne slippe unna med maks 10000 for en ny.

Lenke til kommentar

Som regel lønner det seg å holde seg unna de alle ferskeste maskinene for bred support, men generelt støtter Linux de mest vanlige og opptråkkede stiene på hardware-fronten for konsumentmaskiner. Intel + nVidia er den tryggeste veien å gå.
 
Denne ser lovende ut i forhold til spec og pris. 1050 Ti med 4GB og Intel Core i5 7300HQ (2,5 GHz) burde holde en stund.
Hvor kompatibel den er og hvor godt den passer deg ellers må du grave litt i selv, men jeg skulle tro den dekker kjernen. Legion-serien er grei til f.eks Ubuntu og Mint.
 
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4191904
 
Merk at den testede versjonen har 2GB på skjermkortet og ikke samme modell selv om de ellers er identiske.
 
https://www.tek.no/artikler/test-lenovo-legion-y520/382012

  • Liker 1
Lenke til kommentar

multicom sine maskiner er satt sammen ivertfall i norge, og får bra kritikk, ofte best i test ... de har laptoper og diverse i alle størrelser .. har det ikke sjøl, har en surface pro, men om jeg skulle hatt en for spilling osv, hadde absolutt det vært aktuelt å vurdert en derifra, antageligvis en ultrabook

 

edit: du er vel klar over at linux ikke akkuratt er noen råtass som spillplattform, ikke sant? for om du la inn en lett linuxdistro på den du har så fungerer den jo til det meste en bruker linux til.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

multicom sine maskiner er satt sammen ivertfall i norge, og får bra kritikk, ofte best i test ... de har laptoper og diverse i alle størrelser .. har det ikke sjøl, har en surface pro, men om jeg skulle hatt en for spilling osv, hadde absolutt det vært aktuelt å vurdert en derifra, antageligvis en ultrabook

 

edit: du er vel klar over at linux ikke akkuratt er noen råtass som spillplattform, ikke sant? for om du la inn en lett linuxdistro på den du har så fungerer den jo til det meste en bruker linux til.

Jeg hadde en Multicom Talisa. Elendig byggekvalitet. Chassiset var så fleksibelt at hvis jeg la håndleddet på flaten på et marginalt ujevnt underlag så hang musknappene seg opp. Linux virket knirkefritt, men jeg ville heller anbefalt Dell Inspiron. Bedre byggekvalitet og samme Linux-støtte (ihvertfall på de modellene jeg har hatt). Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Som regel lønner det seg å holde seg unna de alle ferskeste maskinene for bred support, men generelt støtter Linux de mest vanlige og opptråkkede stiene på hardware-fronten for konsumentmaskiner. Intel + nVidia er den tryggeste veien å gå.

 

Denne ser lovende ut i forhold til spec og pris. 1050 Ti med 4GB og Intel Core i5 7300HQ (2,5 GHz) burde holde en stund.

Hvor kompatibel den er og hvor godt den passer deg ellers må du grave litt i selv, men jeg skulle tro den dekker kjernen. Legion-serien er grei til f.eks Ubuntu og Mint.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4191904

 

Merk at den testede versjonen har 2GB på skjermkortet og ikke samme modell selv om de ellers er identiske.

 

https://www.tek.no/artikler/test-lenovo-legion-y520/382012

 

Takk for tipset. :) Dustin selger et par notebooks som har Ubuntu installert, så da jobber det vel noen der som har litt erfaring med Linux. Jeg sendte dem like godt en e-post og spurte om det er mulig å få denne levert med Ubuntu installert (og testet). 

 

multicom sine maskiner er satt sammen ivertfall i norge, og får bra kritikk, ofte best i test ... de har laptoper og diverse i alle størrelser .. har det ikke sjøl, har en surface pro, men om jeg skulle hatt en for spilling osv, hadde absolutt det vært aktuelt å vurdert en derifra, antageligvis en ultrabook

 

edit: du er vel klar over at linux ikke akkuratt er noen råtass som spillplattform, ikke sant? for om du la inn en lett linuxdistro på den du har så fungerer den jo til det meste en bruker linux til.

 

Jeg vil helst ha noe med Linux forhåndsinstallert nettopp for å slippe å bruke masse tid på å finkjemme internett etter informasjon om hvilken hardware som fungerer godt med Linux og hvilken som ikke gjør det.

 

Som sagt fungerer den jeg har nå helt fint til alt annet enn spilling, så det ville det vært liten vits i, og jeg har god erfaring med Linux og spill, på tross av knoting med Bumblebee og nvidia-prime, så jeg ønsker ikke å bruke noe annet til spilling.

 

Slimbook kan fåes med linux forhåndsinstallert og man kan velge svensk tastatur. Bedre enn engelsk vell?

 

https://slimbook.es/en

 

http://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/slimbook-excalibur-linux-laptop-specs

 

Takk for tipset! :) Det ser veldig lovende ut. Jeg ser umiddelbart bare engelsk og spansk tastatur, men det virker som det er mulig å gjøre mange tilpasninger, inkludert en rekke ulike Linux-distribusjoner forhåndsinstallert. Må sjekke litt hvor dyrt det blir til Norge, inkludert toll, osv.

 

... med kde neon, tøft - er det jeg kjører på denne maskinen her :)

 

Har lurt litt på å teste KDE Neon. Jeg er veldig glad i Plasma og hele programvarepakka til KDE, men Debian og Mint som jeg bruker mest ligger langt etter på versjoner.

 

Jeg hadde en Multicom Talisa. Elendig byggekvalitet. Chassiset var så fleksibelt at hvis jeg la håndleddet på flaten på et marginalt ujevnt underlag så hang musknappene seg opp. Linux virket knirkefritt, men jeg ville heller anbefalt Dell Inspiron. Bedre byggekvalitet og samme Linux-støtte (ihvertfall på de modellene jeg har hatt).

 

Takk for tipset. :) Det ser ikke ut som noen av de kraftigere bærbare i Inspiron-serien leveres med Linux, men jeg skal sende en e-post og forhøre meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Nå er vel installasjonen til hverken Ubuntu eller Mint noe særlig vanskelig å installere siden at den er beregna for nybegynner og forøvrig, så vil du før eller siden møte på et problem med en eventuel distro, som du kanskje må ha hjelp til og hvis du ikke har noen Linux kydig person som du kan spørre så må du jo uannsett søke på google (Eller hvilken som helst annen søkemotor) for å prøve å finne løsning på problemet. Der kan det bare være en fordel og kjøre installasjonen selv. Forøvrig så kan en Ubuntu eller Mint installasjon være enklere enn Windows 10 og hvis da alt du har i maskina faktisk er støttet av Linux, så trenger du ikke og tenke på å installere drivere og sånn (Som du gjerne må gjøre i Windows). Så jeg skjønner da ikke helt hva som er problemet.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Jeg har nok forklart meg litt dårlig: Det er null problem å installere Linux. Grunnen(e) til at jeg helst vil ha det forhåndsinstallert er for å ha en garanti for at jeg slipper problemer med hardware som fungerer dårlig (f.eks. Broadcom trådløst kort) og fordi jeg ikke ønsker å betale for en Windows-lisens som jeg ikke kommer til å bruke (mest av prinsipp).

Lenke til kommentar

 

multicom sine maskiner er satt sammen ivertfall i norge, og får bra kritikk, ofte best i test ... de har laptoper og diverse i alle størrelser .. har det ikke sjøl, har en surface pro, men om jeg skulle hatt en for spilling osv, hadde absolutt det vært aktuelt å vurdert en derifra, antageligvis en ultrabook

 

edit: du er vel klar over at linux ikke akkuratt er noen råtass som spillplattform, ikke sant? for om du la inn en lett linuxdistro på den du har så fungerer den jo til det meste en bruker linux til.

Jeg hadde en Multicom Talisa. Elendig byggekvalitet. Chassiset var så fleksibelt at hvis jeg la håndleddet på flaten på et marginalt ujevnt underlag så hang musknappene seg opp. Linux virket knirkefritt, men jeg ville heller anbefalt Dell Inspiron. Bedre byggekvalitet og samme Linux-støtte (ihvertfall på de modellene jeg har hatt).

 

 

ok takk for tips, dell skal være høy kvalitet og ha god linux støtte ja... ellers har jeg sett multicom på tester som henvises til her, og det faktum at man får ganske høye specs for en relativt rimelig penge:

 

https://www.multicom.no/multicom-talisa-u731-133-full-hd/cat-p/c/p10632082

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg har nok forklart meg litt dårlig: Det er null problem å installere Linux. Grunnen(e) til at jeg helst vil ha det forhåndsinstallert er for å ha en garanti for at jeg slipper problemer med hardware som fungerer dårlig (f.eks. Broadcom trådløst kort) og fordi jeg ikke ønsker å betale for en Windows-lisens som jeg ikke kommer til å bruke (mest av prinsipp).

Den enkleste oppskriften for å få en Linux-kompatibel laptop er som følger: Intel CPU, Intel GPU, Intel GbE, Intel WiFi og Intel Bluetooth. Finn deg en velkjent standardmaskin (gjerne bedriftsmodell) med den komboen, så er du veldig trygg.

Prinsippsaken om ubrukt Windows-lisens er noe jeg ikke skal legge meg oppi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med endrebjo.

 

Kjøp derfor en Thinkpad på Finn.no

 

Hvis du er litt på hugget så kan det bli knall billig. Mange bedrifts folk som får nye PC'er hvert andre år osv. Disse kan snappes for en "billig" penge.

 

Kjøpte selv en 2 år gammel Thinkpad X1 Carbon med gode spesifikasjoner og super skjerm, og en ny pris på godt over 20.000,- for kun 7.000,-

Måtte prute, men tydeligvis så har vi nordmenn såpass god råd at vi elsker å dra på Elkjøp å kjøpe nytt hver gang. Så brukt markedet er kjøpers marked.

 

Styr unna billig seriene S, E og L bl.a. og konsentrer deg om T serien, X serien, P serien og W serien. Sjekk at Bios ikke er låst med passord. Det er VIKTIG!

 

Alternativt kjøp Dell eller HP Elitebook.

 

Installer Ubuntu 16.04 LTS som inneholder alt man trenger egentlig. Samt lett å oppgradere når nye versjoner kommer.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. :) Dustin selger et par notebooks som har Ubuntu installert, så da jobber det vel noen der som har litt erfaring med Linux. Jeg sendte dem like godt en e-post og spurte om det er mulig å få denne levert med Ubuntu installert (og testet).

Maskinen ser veldig safe ut. Eneste som jeg ser er rapportert som problem er ideapad-laptop som krøller litt med WiFi i Ubuntu 17.04 men det løses med en enkel disable. Vanskelig å finne audio-spec på denne, men det er VIA HD audio som skal funke. Hvis ikke denne frister hadde jeg nok gått for en Multicom-modell som burde passe godt til din filosofi om en kraftig lisensfri maskin med gode GPU-specs. Bruker selv W650 som fungerer greit med Linux, men den er ikke blodfersk, og det er smart å gå for 1050 på ny maskin.

 

Kanskje denne ?

https://www.multicom.no/multicom-xishan-w650k-156-full-hd/cat-p/c/p10637294

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...