Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

EPEL har ved flere anledninger oppdatert til ødelagte pakker. Såklart viktige programmer jeg bruker på jobb...

Tja, ingen er feilfrie. Har også opplevd ødelagte pakker i Debian-økosystemet (debian-multimedia, for å være nøyaktig). Som en sidenote var det det som gjorde at jeg ikke lenger ser på TV som jeg gjorde før.

 

Hva var det som ble ødelagt? Min opplevelse av EPEL er at pakker derfra stort sett har holdt god kvalitet. Faktisk er EPEL standard tillegg selv i produksjonsmiljøer med RHEL som OS både i nåværende og forrige jobb.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var det som ble ødelagt? Min opplevelse av EPEL er at pakker derfra stort sett har holdt god kvalitet. Faktisk er EPEL standard tillegg selv i produksjonsmiljøer med RHEL som OS både i nåværende og forrige jobb.

 

 

Qt Creator var blant dem, blitt totalt ubrukelig, krasjer når jeg laster inn prosjekt(er), de tidligere versjonene hadde også issues med flere krasj, men jeg kunne iallefall bruke programmet. Bygger jeg selv eller bruker binær fra Qt så er alt topp. Så noe gjør de feil.

 

Det største problemet er at CentOS er en rolling release i forhold til RHEL. Dette skaper flere problemer når CentOS henter inn pakker fra en ny RHEL release.

Lenke til kommentar

Qt Creator var blant dem, blitt totalt ubrukelig, krasjer når jeg laster inn prosjekt(er), de tidligere versjonene hadde også issues med flere krasj, men jeg kunne iallefall bruke programmet. Bygger jeg selv eller bruker binær fra Qt så er alt topp. Så noe gjør de feil.

 

Det største problemet er at CentOS er en rolling release i forhold til RHEL. Dette skaper flere problemer når CentOS henter inn pakker fra en ny RHEL release.

Riktig, det er programvare jeg ikke har hatt noe forhold til. Forøvrig har jeg kunnet rulle tilbake til en tidligere versjon ved bruk av transaksjoner i yum når sånt har inntruffet, og så blackliste de pakkene jeg ikke ønsker oppdatert, men dette vet du sikkert.

Lenke til kommentar

 

Qt Creator var blant dem, blitt totalt ubrukelig, krasjer når jeg laster inn prosjekt(er), de tidligere versjonene hadde også issues med flere krasj, men jeg kunne iallefall bruke programmet. Bygger jeg selv eller bruker binær fra Qt så er alt topp. Så noe gjør de feil.

 

Det største problemet er at CentOS er en rolling release i forhold til RHEL. Dette skaper flere problemer når CentOS henter inn pakker fra en ny RHEL release.

Riktig, det er programvare jeg ikke har hatt noe forhold til. Forøvrig har jeg kunnet rulle tilbake til en tidligere versjon ved bruk av transaksjoner i yum når sånt har inntruffet, og så blackliste de pakkene jeg ikke ønsker oppdatert, men dette vet du sikkert.

 

 

Såklart, jeg kan blackliste etc, men problemet er at Qt Creator avhenger (såklart) på Qt5, som de oppdaterer hele tiden til siste versjon, som igjen bryter med Qt Creator, så da må jeg holde tilbake alle Qt5 pakkene, som igjen kommer til å gi problemer med andre programmer som avhenger på Qt5 osv osv, ender i linking hell ;) Jeg bygger heller selv en å gå igjennom "dependecy hell", a.k.a. hvorfor binærpakkesystem suger.når noe ikke fungerer som det skal.

 

Godt det ikke var Ubuntu som har det problemet, da.

 

Dette er et problem med tredjepart pakkebrønn, er ikke CentOS som er problemet. CentOS har mange issues, men ikke så mange som Ubuntu, har vært borti så mange problemer med Ubuntu at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Er en grunn til at vi kjører CentOS på jobb, de insisterte på Ubuntu til å begynne med, men etter jeg måtte fikse div workstations etter uendelige feil (ustabilitet, korrupte filsystem, ødelagte oppdateringer, kernel problem etc etc) flere gang i måneden byttet jeg installasjonene til CentOS, har ikke hatt et eneste problem siden.

 

Nå skal det sies at etter min mening så suger alle distroer, CentOS er den som har gitt meg minst problemer.

Lenke til kommentar

Godt det ikke var Ubuntu som har det problemet, da.

 

 

Dette er et problem med tredjepart pakkebrønn, er ikke CentOS som er problemet. CentOS har mange issues, men ikke så mange som Ubuntu, har vært borti så mange problemer med Ubuntu at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Er en grunn til at vi kjører CentOS på jobb, de insisterte på Ubuntu til å begynne med, men etter jeg måtte fikse div workstations etter uendelige feil (ustabilitet, korrupte filsystem, ødelagte oppdateringer, kernel problem etc etc) flere gang i måneden byttet jeg installasjonene til CentOS, har ikke hatt et eneste problem siden.

 

Nå skal det sies at etter min mening så suger alle distroer, CentOS er den som har gitt meg minst problemer.

 

Ja og nei. Med forbehold om at jeg ikke misforstår så er det et problem at man må ty til tredjeparter for å få codecs og annet til å virke. Dette har jeg aldri hatt problemer med i Ubuntu, i alle fall.

 

De andre problemene du nevner kan ikke jeg si at jeg har opplevd. Det er vel andre erfaringer og bruksområder som kanskje gjøre at du har hatt de problemene? Det kommer også an på hvor lenge siden man har prøvd Ubuntu. Jeg tror også at de har kommet seg veldig angående stabilitet de siste årene.

 

Sier ikke at Ubuntu er perfekt for alle og/eller feilfri, men mye av kritikken (ikke av deg) virker på meg som bunner i at Canonical og Shuttleworth har "for mye" penger. Sannheten er at Ubuntu har gjort at mange har begynt med Linux som hadde gitt opp en distro hvor man må legge til tredjepart repo ("hva er en repository???") for å få spilt av multimedia. Som igjen indirekte de andre distroene drar nytte av (drivere, støtte for applikasjoner til Linux). Disse har til og med muligens også hoppet over på andre distroer.

 

Personlig har jeg i det siste forsøkt både Debian og OpenSuSe. Jeg har ingen ting i mot dem, men jeg liker og har blitt vant til Unity så mye at jeg faller tilbake til Ubuntu. Det er helt latterlig å dømme en DE nord og ned som man har forsøkt for 5 år siden og i tillegg totalt ignorere at folk sier Ubuntu har flere DE'er å velge mellom. StigFjel presterte å si noe slikt som: "Det er mulig at det finnes andre derivater av Ubuntu". Da har man ikke akkurat mye peiling på Ubuntu. Det trenger man for så vidt heller ikke å ha, men ikke kritiser noe man ikke har tilegnet seg basal kunnskap om. Ubuntu har for øvrig, offisielle og uoffisielle, versjoner med alle tenkelige Linux-desktoper helt fra den speede begynnelse, hvis noen er i tvil.

 

Andre Linux-distroer er bra og kult, men jeg er litt lei av anti-misjoneringen mot Ubuntu av enkelte som ikke har rot i virkekligheten og som bunner i en eller annen rar erfaring for 5 år siden. Jeg "hatet" Fedora i 2007 (eller noe), men har ingen grunnlag for å mene noe om hvordan dagens utgaver av Fedora er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på om noen kan konkretisere "ustabilitet" når det gjelder Ubuntu. Betviler ikke at noen har opplevd det, men i mitt team på jobben er det 4 som bruker Ubuntu på desktop, og vi har et titalls servere. Versjoner fra Ubuntu 12.04 til 16.04. Ingen problemer med ustabilitet verken på desktop eller server.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Fedora det siste året, og Debian og Ubuntu før det. Den helhetlige opplevelsen av Fedora er bedre enn Debian eller Ubuntu da de har et tettere samarbeide med GNOME. De har fått ganske stor uttelling for det, og jeg opplever det som positivt når GNOME Settnigs-appen faktisk fungerer og er tett integrert med systemet. Softwarestacken i Debian-verdenen er nok forskjellig til at du kan ha litt rare opplevelser med ting som GNOME Settings. Jeg skrev mer om overgangen til Fedora i mars.

Endret av Aeyoun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...