Gå til innhold

S7/Oneplus5. Valgets kval, kan noen komme med innspill?


trikz

Anbefalte innlegg

Jeg bytter titt og ofte mellom Android og iOS. 

 

Har i all hovedsak basert meg på Googles tjenester (kalender, mail, kontakter etc). På den måten  trenger jeg bare å synkronisere en konto for all data. Videre bruker jeg Dropbox til bildene, så jeg har tilgang til samme bilder på begge enhetene. Alternativt (om du vil unngå 'skyene') kan du manuelt kopiere bildene fra iPhonen din til kamerarullen til Samsungen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Og nyttet ikke bare med vanilla skin på Samsungen, den er fortsatt full av bloatware og slikt. Oxygen OS er Stock Android helt uten bloatware.

Oneplus er og mye tynnere og lettere enn S7.

Oneplus er 1g tyngre enn S7 http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8647&idPhone2=7821

Det å påstå at "stock Android" er helt uten bloatware blir også feil, det er nok av påtvungne Google apper som du ikke får avinstallert på den, hvis du ønsker å installere alternative apper gjør du telefonen din effektivt om til en telefon "full av bloatware".

 

Hvis du går for S7 ville jeg heller kjøpt fra Elkjøp, Komplett eller liknende i stedet. Multicom er kjent for å selge gråimportprodukter som kan være en utfordring når det kommer til reklamasjon.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3499389

 

Er dekning viktig for deg, så ville jeg ha sjekket om Oneplus kommer med 4G-tale og wifi-tale, S7 tilbyr begge disse funksjonene både for Telenor og Telia abonnenter.

Hva er forskjell på reklamasjon på gråimport og vanlig?

 

Edit- el hva er utfordringen ?

Ved gråimport (aka. parallellimport) kjøper selger varen utenom den offisielle salgskanalen i Norge (dvs. Samsung Norge i dette tilfellet). Selger er fortsatt ansvarlig for reklamasjonen din i fem år, men her er du avhengig av at selger faktisk eksisterer hvis noe går galt. Samsung Norge kan fint nekte å hjelpe deg når garantien har gått ut, selv om du i prinsippet har reklamasjonsrett.

 

Mao. det er tryggest å handle varer som ikke er gråimportert. Kjøper du fra en trygg og stor aktør spiller det egentlig ingen rolle for din del, da bedriften mest sannsynlig er der om fem år uansett.

 

Personlig syns jeg det er 'shady' å selge gråimport, og da bør prisen reflektere det. Elkjøp solgte til eksempel Xbox One før den offisielt var lansert i Norge ved gråimport. Google Pixel er heller ikke offisielt til salgs i Norge, men

kan kjøpes fra noen aktører via gråimport...

Takk for svar , greit å vite :) men personlig vil jeg kjøpt hos de store norske , men tanke på eksempel Oneplus så e d vel best med norsk nettbutikk kontra utlandet?

Lenke til kommentar

 

Damas S8+ er proppet med drit i forhold til min som bare har standard Google apps pakken installert.

Hvis hun tar en fabrikktilbakestilling vil den kunne komme mye nærmere en "stock Android". Nytt med S8 er at du selv kan velge hvilke apper du vil ha installert, sjekk mine vedlegg.
Blir forenklet å henvise til draweren, da Samsung har et lass med programmer som ligger skjult. Selv Nexus/Pixel har skjulte programmer, men langt ifra så mange som Samsung. Samsung er proppet med bloat, men alt er ikke unyttig.

At telefoner med stock Android har mye Google-bloat er vel ikke helt sammenlignbart.

Endret av steikemeg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med s7 så har Samsung eget program som heter Smart Switch, dette er genialt enkelt program for å overføre alt fra iphone/android til ny telefon. Kommer valg om å overføre under førstegangsoppsettet. Start den og du kan fortsette med konfigurering av telefon mens den overføre.

Lenke til kommentar

Blir forenklet å henvise til draweren, da Samsung har et lass med programmer som ligger skjult. Selv Nexus/Pixel har skjulte programmer, men langt ifra så mange som Samsung. Samsung er proppet med bloat, men alt er ikke unyttig.

At telefoner med stock Android har mye Google-bloat er vel ikke helt sammenlignbart.

 

Blir for enkelt å rope bloat uten å presisere. Samtidig får du ta innover deg at ting går fremover, også hos Samsung, og som jeg viste tidligere i tråden inneholder telefonen vesentlig færre apper tilgjengelig for bruker enn tidligere, mye av dette skyldes deres overgang til bruk av Play Auto Install og flytting av apper ut i Google Play, dette for å gjøre dem oppdaterbare uavhengig av underliggende programvare og avinstallerbare.

Lenke til kommentar

Litt sent siden trådstarter har valgt S7, men tenkte det var greit å dele en god review av Oneplus 5 om noen andre skulle være intressert.

 

 

Som dere ser så er det lite å utsette på kamerakvaliteten med unntak av optisk stabilisering. Denne testen er også 2 måneder gammel, og kamera har blitt vesentlig forbedret siden da med updates.

Lenke til kommentar

 

Blir forenklet å henvise til draweren, da Samsung har et lass med programmer som ligger skjult. Selv Nexus/Pixel har skjulte programmer, men langt ifra så mange som Samsung. Samsung er proppet med bloat, men alt er ikke unyttig.

At telefoner med stock Android har mye Google-bloat er vel ikke helt sammenlignbart.

 

Blir for enkelt å rope bloat uten å presisere. Samtidig får du ta innover deg at ting går fremover, også hos Samsung, og som jeg viste tidligere i tråden inneholder telefonen vesentlig færre apper tilgjengelig for bruker enn tidligere, mye av dette skyldes deres overgang til bruk av Play Auto Install og flytting av apper ut i Google Play, dette for å gjøre dem oppdaterbare uavhengig av underliggende programvare og avinstallerbare.

 

Mitt inntrykk av Samsungs telefoner er generelt ganske dårlig:

Jeg brukte en S6 Edge i noe over 3 måneder i 2015 fordi jeg vant en konkurranse, den var generelt en hakkete og treg brukeropplevelse og klarte på et eller annet vis å levere halvparten av batterilevetiden til min gamle HTC One m8, byttet videre til en Xperia Z5 da den kom ut, som var en klar oppgradering fra både HTC-en og Samsungen i både batteri og brukeropplevelse.

 

I sommer feilet min Mate 9 Pro etter den fikk seg et bad i sjøen, lånte da en et år gammel Galaxy S7 som i generelle trekk var treg og spiste forbløffende mye batteri (akkurat som S6 Edge). Sitter nå med en HTC U11 som klarer lett 6 timer med skjermen på, og har en bedre brukeropplevelse enn noen annen telefon jeg har tatt i før.

 

Det er godt mulig Samsung endrer seg, og jeg håper virkelig at trådstarter blir fornøyd, men jeg kommer ikke til å kjøpe en Samsung så lenge jeg har andre alternativer. Hvis jeg skulle kjøpt noe rundt 5000 hadde jeg nok heller sett på Honor 9, Huawei P10, eller Nokia 8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...