Gå til innhold

"Vis-oss-din-tegneserie-samling"-tråden


Anbefalte innlegg

Alt ligger i trådnavnet: Vis oss din samling av tegneserier. Om samlingen er ditt hjertebarn og fyller deg med stolthet, eller er forvist til aviskurven spiller ingen rolle.

 

Først og fremst, så er "samling" (svært) løst definert i denne tråden. Så løst at jeg tror svært mange befinner seg i en posisjon der de er i besittelse av en tegneseriesamling som kvalifiserer til posting i denne tråden.

Har du en bunke gjennomleste Pondus på do? Tre Donald fra 80-tallet på hytta som du kan hvert ord av? Et enslig julehefte av vilkårlig årgang? Den "One Piece"-boka du fikk gratis med Pondus? Ja, da kvalifiserer samlingen din til å bli vist frem og diskutert i denne tråden.

 

Heller en regler, så kan man kanskje prøve seg på noen retningslinjer for tråden:

 

  • Tråden er til for tegneserier (grafiske romaner, manga, osv.). Også her er det mye rom for tolkning, men eksempelvis kan bøker (som ikke er relatert til tegneserier på en eller annen måte, selvfølgelig) tas i en annen tråd.
  • Siden tråden har som ambisjon å vise frem samlinger (se def. av "samling" innledningsvis) så er det naturlig å tenke fysiske/trykte kopier. Digitale samlinger skal dog ikke eksluderes på noen måte, men tenk i så fall over hvordan du presenterer det (screenshots av filnavn er feks. litt kjedelig).
  • Samlinger av feks. figurer og "stæsj" med tegneserie-tema, samt feks. anime DVD/BD er kult, men legg gjerne ved en tegneserie dersom du har :)
  • Det er ikke påkrevd å presentere sin samling med bilder - verken de man tar selv eller de man henter fra andre steder. Som navnet på tråden antyder er det selvfølgelig hyggelig om du velger å dele et bilde, men det er absolutt ikke noe krav. Du kan feks. beskrive samlingen din med tekst.
  • Kommentarer om samlinger, serier, utgaver, forfattere, tips, linker til sider/ressurser etc. hjertelig velkomne (og oppfordret til).
  • Med trådens definisjon av en "samling" i bakhodet, så er det underforstått at dette er en lavterskel tråd. For trådens anliggende er det derfor ikke noe som ansees for å være "bedre" noe annet.
  • Hold det saklig og konstruktivt og med en hyggelig tone - ikke vær en dust (gjelder forsåvidt for det meste, gjør det ikke?).
 

Motivasjonen for å lage en tråd som denne er grovt sett todelt:

 

  1. Denne delen av diskusjon.no virker halvdød, så det er kanskje først og fremst et forsøk på å skape litt mer liv.
  2. For en tid tilbake gjenoppstod min interesse for tegneserier igjen, og jeg bruker nå en del tid på lesing og samling. Personlig interesse er således også et motiv.
 

Så gjenstår det bare å vise fram din egen tegneseriesamling! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får starte med å vise glimt av min egen samling. Jeg har noen serier/utgaver som ikke står enkelt tilgjengelig i hylle, eller som er spredt for alle vinder. Derfor blir det foreløpig bare utvalgte glimt av hylla.

 

Donald står svært høyt i kurs hos meg - som det også gjør i mange andre norske hjem. Jeg har selvfølgelig abonnert på DD & Co en gang i tiden, men de samlede årgangene befinner seg enn så lenge i barndomshjemmet. Jeg besitter dog et utvalg av DD & Co av nyere årgang som fungerer greit som underholdning (bladet har tapt seg i kvalitet, men glimter til med ujevne mellomrom). 

Det er "Hall of Fame" bokserien det går i, selv om jeg "bare" er kommet litt ut i Barks-bøkene foreløpig. Noen utgaver mangler på bildet under. Helt til høyre er bok 1 i en italiensk utgivelse av Marco Rotas samlede. Jeg kan verken snakke eller lese italiensk, men det er kjekt å ha noe på originalspråket.

 

43988009402_b6226f2a70_c.jpg

 

Et glimt av Pocket-delen av hylla også. 

 

42227270850_34c36bc4fc_c.jpg

 

Selv om de største Donald-tegnerne er amerikanske (Barks, Don Rosa), så er det mest europeisk det går i for min del. Léo er riktignok brasiliansk, men stilen er fransk-belgisk og samarbeidet er med franskmenn. Både "Kenya" og oppfølgeren "Namibia" kan jeg varmt anbefale (selv om jeg ikke er ferdig med "Namibia" enda). Den enda mer kjente "Aldebaran" har jeg fått varmt anbefalt, og har såvidt begynt på denne også. (Forøvrig kan det jo nevnes at de som kan lese fransk kanskje bør vurdere de franske utgavene da Cinebook, som gir ut den engelske oversettelsen, sensurerer sine utgivelser i denne serien)

 

43988008062_d835481398_c.jpg

 

"Sprint" er en serie jeg ikke ble eksponert skikkelig for i voksen alder. Jeg minnes å ha lest en del "Lille Sprint" i barndommen, men jeg ante ikke at det var en spinoff. Jeg har forøvrig et "Lille Sprint"-album signert av Janry da han var på Raptus i 2017. Litt synd at jeg ikke hadde et Sprint-album eller -bok for hånden, men kult er det uansett. Sprint er en fantastisk serie, og vel verdt å sjekke ut om du liker øvrige fransk-belgiske (Asterix, TinTin, Lucky Luke, osv.). Kvaliteten er dog varierende mellom de ulike kunstnerne. Komplett "Viggo" ("Gaston") har jeg også, men den står i en annen hylle.

(Til høyre i bildet under kan man forøvrig skimte enkelte utgivelser i resten av samlingen, feks. de to første "Bone"-bøkene som Outland driver å gir ut nå. "She and Her Cat" er en manga i ett volum som kan anbefales. Pappesken til venstre er den nyeste utgaven av "Skrue McDucks Liv og Levnet", til alt overmålt signert av Don Rosa.)

 

30168326238_a456e3fd7e_c.jpg

 

Selv om det er mye europeisk i hyllene, så har man da også litt amerikansk. Ingen superhelt-serier, dog - jeg har enda tilgode å få noe fra Marvel eller DC til å falle i smak (selv om jeg kan kose meg med filmene).

"Y: The Last Man" ble jeg tipset om i en podcast for flere år siden, og det ble umiddelbar suksess for min del. Det første bindet leste jeg på Kindle, men etter å ha lest bind nr. 2 i farger ble resten kjøpt som fysiske kopier. En serie som jeg virkelig kan anbefale (selv om jeg synes slutten var noe svakere enn serien forøvrig).

 

42227272800_b69552f752_c.jpg

 

Til sist legger jeg bare ved et bilde som penser inn på det særnorske (?) fenomenet julehefter. Så lenge jeg kan huske har jeg hatt minst ett julehefte å kose meg med. I voksen alder har det blitt til at man gjerne kjøper ganske mange. "Carl Barks Jul" er en evig favoritt, men de senere årene har "Stomperud" kanskje vært favoritten. Formatet er kanskje ikke "barnevennlig". Uansett, så er det kjekt med bøker som disse for å få litt mer "fylde" til lesingen.

 

30168324108_23331ff1e9_c.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest tegneserier så lenge jeg kan huske, første gang jeg begynte å samle var når jeg var tenåring og var medlem av seriesamler klubben, da ble det en god blanding av Astrix, Lucky Luke, Tintin, Sprint, Viggo, Billy, Tommy og Tigern, Iznogoud, Blåjakkene osv.
Fant "The Sandman" i butikken når det ble gitt ut på norsk i blad form, men likte ikke tegningene så jeg lot det stå. Fikk låne det av en venn og tenkte at så lenge det er gratis så er det begrenset hvor dårlig det kan være. Likte historien veldig godt og endte opp med å kjøpe hele serien. Den ble ikke lest i rekkefølge, men avhengig av hva som var tilgjengelig i butikken (Avalon i Oslo) når jeg var der. "The Sandman - The Wake" er signert av Neil Gaiman. "Preacher" ble også oppdaget i samme periode, muligens sammen med litt annet, ble ikke kjøpt så i denne perioden.

Donald hadde jeg gått lei for lenge siden, men en venn var veldig fan av Don Rosa og det smittet over. Mens jeg var i førstegangstjeneste så signerte Don Rosa "Skrues liv" hos bokhandelen på Paleet på Karl Johan, ringte kompisen min for å si i fra når jeg hørte det på radioen. Og fikk fri av sjefen til å dra ned for kjøpe boken og få den signert. Senere så abonnerte jeg på "Hall of Fame" en periode, primært for Don Rosa bøkene. Tror noen av "ikke Don Rosa" bøkene er satt ulest i hylla.

 

(norske eller serier på norsk, Seriesamler klubben på de nederste hyllene)
post-70961-0-02108200-1534674831_thumb.jpg

(thumbnailen er vinklet feil)

Fra slutten av 90-tallet så var det film/dvd så var første prioritet, men etter rundt 10 år så begynte jeg å bli lei, for mye av det samme om igjen. Det var rundt samme periode tror jeg at "Fables" ble trykket i Nemi. Det falt i smak og tok en tur innom AliBlabla i Bærum og kjøpte noen av de første bøkene. Her i fra og frem til for noen år siden så tok det litt av, ble normalt kjøpt mellom fem og ti bøker hver måned. Startet også å abonnere på "Pondus - Eliteserien" i den perioden. Tror jeg nærmer meg 600 bøker (eksl. Seriesamler klubben albumene, "Hall of Fame" og "Pondus"), om det ikke er passert. Har ikke vært så flink til å oppdatere databasen min i det siste. Måtte lage meg ett system så jeg ikke skulle kjøpe ting jeg allerede hadde. Merkelig nok har jeg gått på den smellen flere ganger etterpå enn før jeg lagde det systemet. Sist gang så sjekket jeg faktisk først om jeg hadde bok nr 19 av "Fables", men klarte fortsatt å kjøpe den en gang til. De få jeg har kjøpt dobbelt har enten blitt en gave eller byttet til noe annet.

 

(amerikanske serier, del 1)
post-70961-0-15991800-1534674854_thumb.jpg

(thumbnailen er vinklet feil)

 

Veldig mye av samlingen av amerikanske serier er utgitt på Vertigo (DC comics). Skulle jeg kjøpe en bok usett, så er regner jeg Vertigo som ett relativt trygt valg. En del forfattere har også falt så mye i smak at jeg kan kjøpe ting på navn alene. For meg gjelder det Neil Gaiman, Warren Ellis. Garth Ennis og Mike Carey. Regner med de utgjør en stor andel av samlingen, uten å ha sjekket.
(Tradisjonelle) Superhelter er jeg ikke spesielt interessert i, men det finnes unntak hvis det er skrevet av en favoritt forfatter eller det er utgitt på ett "intended for mature audience" label som f.eks. Marvel Max eller Vertigo. Har inntrykket av at forfatteren har mer frie tøyler som igjen gjør historien mer interessant.
Andre labels som går igjen er Dynamite, Image og Avatar (press).

Amerikanske favoritt serier:

The Sandman
Lucifer
Preacher
Transmetropolitan
Fables (denne skulle vært avsluttet mye tidligere enn hva som ble gjort)
Fable spinoffs: f.eks. Jack of fables og Cinderella
The Boys
Hellblazer

Andre gode serier det er verdt å ta en titt på:

Y: The last man (løsningen var dårlig, hadde vært mye bedre om det hadde forblitt uforklart)
DMZ
100 Bullets
Scalped
The Punisher av Garth Ennis (Marvel Max)
UnWritten
Battlefields (enkelt stående historier (primært) satt til andre verdenskrig)
Northlanders
American Vampire
Locke & Key (litt svak avslutting for min del)
Jennifer Blood (mye til felles med The Punisher)
The Walking Dead (mistet interessen etter ca 100 nr, dvs etter hardcover bok 9, men frem til da veldig bra)
Crossed (liker man The Walking Dead bør man ta en titt på denne, men det er mye mer grafisk vold. Det gjør meg ingenting, men jeg syntes det er kjedelig da det ofte ser ut til å være ekstremt for å være ekstremt. Crossed: Wish You Where Here er den jeg likte best, er mer "slow burn" og en lengre historie. De andre er mer enkeltstående).


Pågående serier jeg leser/følger med på nå:

Copperhead (lest de 4 første bøkene, er enda litt i startgropa/setup fasen så for tidlige å konkludere)
Saga
Monstress
Black Road (kun leste bok 1, spennende nok til å ville ha mer)

Darkness Visible (kun leste bok 1, interessant nok til å ville ha mer) 

 

(amerikanske serier, del 2)
post-70961-0-51148700-1534673204_thumb.jpg
I hylle til høyre er bøker jeg ikke har fått lest enda. Var en periode hvor jeg kjøpte mye mer enn jeg leste ...

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelig kult å se såpass velfylte bokhyller! Jeg har som nevnt svært lite amerikansk, men det er alltid interessant å bli eksponert for noe nytt. Fort gjort å bli låst i BD-sporet.

 

"Fables" har jeg aldri bitt meg merke i, men så var jeg heller aldri (og er det heller ikke til dags dato) fast leser av Nemi (liker Nemi, så det har blitt et par "samlebøker", men har aldri kjøpt Nemi-bladet). Tenker kanskje det kan være en serie å prøve ut.

 

"Saga" har jeg hørt veldig mye snakk om (til tegneserie å være), men aldri plukket opp. Har kikket litt i utgavene de få gangene i året jeg er innom en Outland-butikk, men stilen appellerer ikke umiddelbart til meg (selv om det er samme forfatter som "Y: The Last Man"). Lever serien opp til "hypen" (om man kan kalle det hype). 

Lenke til kommentar

Lever serien opp til "hypen" (om man kan kalle det hype).

Jeg har hørt veldig mye skryt om serier, derfor jeg plukket den opp. Jeg syntes den er bra, mange merkelige karakterer, kort oppsummert er det en sci-fi/fantasy serie. Men har aldri skjønt hvorfor den har fått så mye skryt, siden den ikke skiller seg spesielt ut i fra mange andre gode serier. Helt klart vært en titt.

 

Fables handler om (kjente og mindre kjente) eventyr figurer som lever i eksil, fra andre verdener/dimensjoner, i New York. De har flyktet fra sine hjem verdener som er blitt erobret av the empire (ikke Star Wars). Syntes man det høres interessant ut med eventyr figurer i en moderne setting, men fremdeles godt planta i eventyr sjangeren, bør man helt klart sjekke ut denne serien. Første hoved historie er ferdig rundt bok 11 eller 14 (husker ikke i skrivende stund). Er fremdeles bra etter det, men er på en nedad gående kurve.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bladde litt mer i "Saga" da jeg var innom Outland i Oslo for kort tid tilbake. Jeg er antakelig veldig kjapp til å vurdere den visuelle stilen, og basere meg på det, og da ble det igjen til at jeg lot det ligge.

(Samtidig er jo noe - eller mye - av poenget med en tegneserie nettopp det visuelle, så det skal en del til for at jeg virkelig nyter noe som ikke er visuelt tiltalende).

 

Men, alltid kjekt å kunne gå i en butikk med mange hyllemeter utgivelser og fange opp nye, interessante ting. Pga. plassmangel kjøpte jeg ikke med meg noe, men pleier alltid å bestille i nettbutikken i etterkant. Denne gangen var de dessverre utsolgt, men det finnes alternativer, og "Carthago" ble bestilt. Interessant (evt. uinteressant) nok oppdaget jeg denne serien i Paris tidligere i år, men det var vanskelig å lese noe særlig på fransk.

Lenke til kommentar

Kjempeflott inniativ til å vekke denne delen av formuet til livet igjen :)

 

Jeg i min barndom vokste opp med Donald Duck, og jeg har slike store bøker av både Mikke Mus og Donald Duck hvor hver "historie" er i avisklipp utgaver bare samlet. Annen hver side er i farger, trolig kostet det mindre å gjøre det slikt? Noen av bøkene har også en del Carl Barks historier..

 

Nå i moderne tid har jeg alltid vært en stor fan av Don Rosa, og felte bokstavelig talt en liten tåre da jeg leste at han la opp den epoken av sitt liv på hylla og leste litt mer om hvorfor han gjorde det..

 

Jeg har en rotet samling av Donald Blader fra 1950tallet og opp til 90 tallet, men har aldri vært tatt noe særlig vare på.. Og jeg minnes sært om den gangen det var loppemarked på barneskolen jeg gikk på.. At mor og far donerte nesten alt vi hadde, men jeg kjøpte det tilbake igjen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjempeflott inniativ til å vekke denne delen av formuet til livet igjen :)

 

Jeg i min barndom vokste opp med Donald Duck, og jeg har slike store bøker av både Mikke Mus og Donald Duck hvor hver "historie" er i avisklipp utgaver bare samlet. Annen hver side er i farger, trolig kostet det mindre å gjøre det slikt? Noen av bøkene har også en del Carl Barks historier..

 

Hvilke bøker er det egentlig snakk om her? Er det "Donald Duck - De komplette årgangene", eller er det ingen serie av bøker, men bare frittstående?

Lenke til kommentar

Hvilke bøker er det egentlig snakk om her? Er det "Donald Duck - De komplette årgangene", eller er det ingen serie av bøker, men bare frittstående?

De er alle i typen her.. I A3 format, har vel 8 forskjellige bøker i det formatet.

 

Jeg Onkel Skrue, Ole Dole Doffen, Mikke Mus etc..

 

038854a3cf56f207767b3581d705b8e9.jpg

 

Skal se om jeg får hentet de ned fra lagring å knipset noen fine bilder av de :) Er ikke så mange bokhyller som passer de der :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Kjempebøkene!
Nasjonalbiblioteket har skannet mange av dem:

Jeg Onkel Skrue | Jeg Donald Duck | Donald den store
 
Den store Skrue McDuck | Jeg Super-Donald | Ole Dole Doffen 
 
Vi Minni og Mikke Mus | Jeg Langbein | Vi Dolly og Donald
 
Donald Duck 365 historier | Mikke Mus 365 historier

 

 

Full oversikt over serien finnes her: https://inducks.org/publication.php?c=no%2FKB

Endret av NikZer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kom over denne - etter min mening - perlen sommeren 2018. Fikk den ikke i posten før utpå høsten engang, og så ble den litt glemt. Da jeg plukket den fram i oktober/november greide jeg ikke legge den fra meg. Utrolig spennende, og med en visuell stil som er som skapt for mine øyne. På mange måter minner den om "Kenya" og "Aldebaran", som det fremgår av tidligere innlegg at jeg har stor sans for. Samtidig, så er historien mer infløkt, med en hel del avstikkere og parallelle linjer og hendelser. Noen vil mene for mange, noe jeg kan forstå, men for min egen del gjør dette hele boken (albumet?) bare mer lesverdig. Andre volum kommer i 2019/2020 (visstnok), så det er bare å glede seg.

 

Vil ikke spoile handlingen her i tråden - det er enkelt å Google seg til mer info. Når det er sagt så får man en slags intro til tematikken og handlingen ved å se på omslaget.

 

46879082492_fa8082c34a_c.jpg

 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Snart et år siden jeg har vært aktiv i min egen tråd, jeg burde samme meg.

Nuvel, jeg får presentere noen få drypp fra de mange utvidelsene av samlingen som har skjedd siden da.

 

Først ut, den brått økende Tintin-samlingen. Jeg har - som mange andre - vokst opp med tegnefilmene som ble sendt på NRK Barne-TV, men det var ikke før i voksen alder jeg fikk lest tegneseriene. Tidligere i år fikk jeg et bra tilbud på alle Tintin-albumene i "Seriesamlerklubben"-utgave. For meg er det ikke så veldig nøye med utgaven - jeg ønsker først og fremst å lese disse, og så får jeg heller finne meg noen "stødigere" utgaver dersom jeg vil fremheve de spesielt i samlingen.

 

48813873453_f0b807e29e_c.jpg

 

Dernest, en godbit (i mine øyne), som ikke er en tegneserie, men i aller høyeste grad tegneserierelatert.

Jeg var så heldig å få delta på en event med selveste Don Rosa i Oslo i 2018. Der hadde han med seg flere trykk/prints som selvfølgelig var å få kjøpt. Originaltegninger var også til salgs, men der er prisen selvfølgelig mye stivere, så det får bli en annen gang.

Uansett, kjøpte med meg noen stykker, og har endelig fått somlet meg til å ramme inn alle. Det har selvfølgelig sin pris, men jeg er meget fornøyd med sluttproduktet (selv om et dårlig mobilbilde ikke er helt rettferdig i sin representasjon).

 

48814377137_002d28460d_c.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...