Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan komme igang med psykolog for første gang?


Anbefalte innlegg

hei, jeg er en gutt på 20 år som har slitt med depresjon og slikt i en del år nå, og føler det er nok nå. det går ut over livet mitt i stor grad nå og jeg vil prøve å få noe profesjonell hjelp og finne noen å prate med om det og eventuelt finne noen løsninger kanskje.

 

men hvordan får jeg tak i psykolog? og er det sånn at man betaler et par tusen kroner i starten og får resten av timene ila året på frikort? ellers har jeg jo ikke råd?? 

Må jeg gå via fastlege eller kan jeg gå direkte eller hva?

 

vil ikke ha noe sånn åpent helsested for ungdom hvor det er dropin og sånn, vil ha en fast person jeg kan gå til hvis jeg har noe å prate om og vite når jeg har time og hvor mye tid jeg har osv. og må være på kveldstid siden jeg jobber til 17-18 tiden. er dette realistisk?



Anonymous poster hash: 8f9c7...6a1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går til fastlegen og så får du en henvisning.

Det er litt ventetid, men etterhvert blir du kontaktet av DPS (Distriktpsykiatrisk Senter).

Du betaler 350 kroner i egenandel per time. Dette teller på frikortet, så etter at du har betalt 2369 kroner i egenandeler dette året er det gratis resten av året. Akkurat samme som med fastlege og blåresepter.

Det med kveldstid kan bli vanskelig. Mulig det kan være noen såkalte avtalespesialister som tilbyr det nær deg. Avtalespesialister er privatpraktiserende psykologer, men som har avtale med DPS og tar pasienter for dem. Jeg hadde ikke tatt utgangspunkt i at det var mulig dessverre.

Lenke til kommentar

Så kommer det an på om du bor i en kommune med lite pyskologer, fordi om det ikke er kritisk, så kan det ta flere måneder før du får time 

Alternativet er private psykologer, utenom fastlege, men da må du betale alt selv og det blir dyrt

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Protip: Folk har en tendens til å underdrive hos legen. Det er ikke bra uansett, men særlig når det gjelder psykiske plager fører det til at man havner bakerst i køen, eller sågar utenfor. Så før timen, planlegg litt hva du har tenkt å fortelle. Ikke utelat noe under besøket, og ikke si ting som at "det går vel greit". Når man er deprimert er man gjerne nummen, og siden slike problemer fortsatt er et tabu, er det fort gjort å trekke seg litt når man snakker om dem, av samme grunn som at man stort sett smiler når man møter folk. Men nå skal du ikke smile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan også anbefale å sjekke om kommuen har RPS(rask psykisk helse) tjeneste tilgjengelig, da vil du kunne starte med en gang og det er gratis for deg. Har du en god fastlege vil han kjenne til dette, men skader ikke å sjekke opp selv også. RPS krever ikke henvisning fra fastlegen men anbefaler uansett at legen involveres. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen ting som kan hjelpe (gjør dette gjerne i samråd med fastlege)

- Psykomotorisk fysioterapi. Slags blanding av fysio og psykobehandling, alt etter hva slags vansker du har. Er veldig ressursorientert og hvordan hjelpe seg selv. Du kan enten gå privat eller du kan bli henvist via fastlege.

- Hvis du er i jobb så mulig du kan få gratis hjelp, på kveldstid via Raskere Tilbake. Men er noen kriterier som at man må være sykemeldt og ha en jobb. Også er fokuset mer på å komme i jobb, men du kan snakke om andre ting som plager deg. Er litt kontraintuitivt at man må sykemeldes for å delta på tiltaket for å "komme tilbake i jobb", men det er godt tiltak, også er litt typisk NAV å være kontraintuitive :p

Pass uansett på å unngå sykemelding så langt det lar seg gjøre, er høyere risiko for psykisk sykdom å være uten jobb eller sykemeldt, spesielt om det går over for mange uker.

- kan også få psykisk hjelp via bedriftshelsetjeneste. Det skal være billigere og gå raskere før man får hjelp.

 

Hos fastlegen så er det egentlig veldig viktig at du får tydelig frem at du har det tungt, og krev hjelp. Det er veldig, veldig viktig å ta depresjon før den utvikler seg videre og blir mer alvorlig.

 

Jeg støtter deg i gå til en fast behandler.

 

Noen arbeidsgivere et positive til at du kan få fri fra jobb for å dra til psykolog, dvs dra til de timene du trenger. Om det forebygger sykemelding er jo bedriften tjent på at du går i behandling enn at du blir helt borte.

 

God bedring! Håper du får hjelp så raskt som det lar seg gjøre :)

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...