Gå til innhold

Hvilken kampsport burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krav Maga er på et nytt nivå, men du kommer jo ikke inn der med det første. I tillegg så er det en fordel å ha litt erfaring i baklomma før du begynner med Krav Maga.

 

Selv har jeg trent brasiliansk, men vanlig funker også.

At det ikke egner seg utenfor ringen er bare tull. Hvem har påstått det?

 

Etter erfaring, er bakkekamp den mest effektive forsvarsmetoden i en ekte slosskamp, fordi ingen normale folk er vandt til å ligge på bakken å kravle.

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Hva er det dere folk baserer deres anbefalinger på når dere skriver ubegrunnede "anbefalinger" som

"Ville nok ha anbefalt jiu jitsu"

"heller valgt noe som kickboxing, thai boxing etc"

"ville jeg ikke anbefalt kungfu, karate etc"

"jiu jitsu ville jeg valgt."

"Vil absolutt ikke anbefale å kun trene karate"

 

Prøv å finn frem til en MMA klubb i trondheim, så får du lært deg mange forskjellige kampsporter!
Nei det gjør du ikke. Du lærer kampsporten som heter MMA, og ikke Taekwon-do, ikke fekting, ikke bueskyting, ikke capoeira, ikke ninjutsu, men MMA.

 

 

Hmm,

vil liksom ha en kampsport jeg får bruk for i dagliglivet.

F.eks hvis en bestemmer seg for å gå på meg, så vet jeg hva jeg skal gjøre for å ta personen i bakken/unngå slag osv osv.

Vil også få vite om spark/slag/teknikker jeg kan bruke SELV når jeg ikke kan gjøre noe annet enn å sloss tilbake.

 

Hva tror dere?

Har du ambisjoner om å slåss til dagligdags? Det er ikke slik som mange tror at den og den kampsporten er bare for show og virker ikke, mens den og den er kjempegod og mye bedre enn den og den. Det du får igjen i dagliglivet av en hvilken som helst kampsport kan være et kvalitetsløft i livet, mer energi/overskudd, større selvtillit, flere venner osv. Kampsport og martial arts er så mye annet enn å banke opp folk på gaten.

 

Med mindre du stadig havner i bråk eller har et sinnsykt overlevelsesinstinkt som får deg til å være villig til å trene flere ganger i uken i en årrekke i tilfelle du en dag skulle bli angrepet, så ville jeg basert valget på

1. hva finnes i ditt nærområde? Undersøk det.

2. hva intereserer deg mest av det som finnes? Det kan være feks konkurranse, våpen, mønster, meditasjon, mystikk, kultur, selvforsvar, knusing, fancyfaktor/oppvisningsvennlig, japan, kina, korea, brasil osv.

3. i hvilken klubb liker du deg best? Når du har pekt deg ut noen potensielle klubber, besøk klubbene og ta en prøvetime i hver av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sikter vel til meg der vil jeg tro.

 

At jeg ikke vil anbefale karate, er fordi det er mest oppvisning, der hovedfokus ofte er på kata, og ikke kumite. Kumitedelen blir så liten og forutsigbar at den ikke på langt nær er like effektiv når du må forsvare deg.

 

I jiu jitsu derimot, trener man kamp hele tiden. Man får et mye mer utvidet område innen forsvar, nettopp fordi kampsporten består av 3 deler. (Karatedelen, felling og bakkekamp.)

Lenke til kommentar

Siktet bl.a. til deg ja. Tror det er en veldig overgeneralisering å påstå at hovedfokus i Karate er på kata og ikke på kumite. Det kommer nok mer an på klubb og stilart. Som yudansha, synes jeg du burde vite at mønster (kata) ikke er noe som har blitt laget for oppvisning, og heller ikke har noen særlig stor publikumsverdi. Sparring innenfor en stilart, uansett om det er Karate eller Boxing eller noe annet, er et spill og ikke gatekamp. Det betyr likevel ikke at det ikke har noen verdi på gaten. Hvorfor du fraråder folk å trene Karate uten å krysstrene, må du utdype. For å bli den "komplette fighter" ja, men er det noe ærlig talt noe som andre enn spesielt interesserte og spesielt utsatte trenger å ta høyde for?

Lenke til kommentar

Nei han lagde ikke en tråd der han skriver at han vil begynne med krav maga for å få mest mulig effektiv selvforsvar. Han lagde en tråd der han spurte hvilken kampsport han skulle begynne på, og hva som er forskjellen på de forskjellige stilartene. Krav Maga er vel bare en av de mange forskjellige han har vurdert.

 

Min mening er det jeg skrev nederst i denne posten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1392796&view=findpost&p=18595793

 

Slik han har spurt til nå, blir litt som å spørre om hvilken sport som er best uten å oppgi noen som helst andre kriterier. Er klatring bedre enn golf eller bør man heller gå for tennis?

Slik jeg opplever en del av svarene er av typen "anbefaler fotball, det er mye bedre enn håndball!!!"

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest litt tilbake i tråden, ville du sett dette innlegget.

 

 

Har lest litt om KRAV MAGA.

Det ser veldig veldig lovende ut!

Hva tenker dere?

 

EDIT;

Søren... Krav Maga har 18-års aldersgrense.

 

 

Og iom at han har lest litt om Krav Maga, og er interessert i å prøve det, antar jeg at han leter etter nettopp det jeg sa.

 

 

Men du virker litt grinete, gidder ikke svare på flere av dine poster.

 

Trådstarter må bare komme med spørsmål :)

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Jeg er interessert i å forsvare meg EFFEKTIVT, også greit å ha det som en sport.

På hvilken måte å forsvare seg på , er jo opp til hvilken kampsport jeg velger.

Det jeg lurer på er om hvilken kampsport dere mener er effektiv til å forsvare seg med.

 

Har lest litt om Judo, og det ser også veldig interessant ut.

Har sett at der lærer man kast og slikt, som å få fienden din raskt ned i bakken ved forskjellige teknikker.

Greier man dette så har man jo kampen i sin favør :)

Ser også svært kult ut!!

 

Hva tenker dere?

Tenker fortsatt på karate også...

Endret av DarkRazer
Lenke til kommentar
Jeg er interessert i å forsvare meg EFFEKTIVT, også greit å ha det som en sport.
Hvis du ofte blir utsatt for blind vold og har et stort behov for å forsvare deg mest mulig effektivt så du kommer deg hjem helskinnet hjem fra jobb, så er RBSD-type kampkunst optimalisert for nettopp det. RBSD betyr "Reality-Based Self-Defense" og innebærer Krav Maga, Keysi Fighting Method, m.m.

 

Hvis du synes Judo, Karate eller noe som helst annen kampsport virker spennende, så bør du for all del ikke la noen som sier at kampsporten ikke er bra nok, hindre deg i å begynne på det du egentlig har lyst til. Du kan grovt sett si det finnes ikke dårlige kampsporter, bare dårlige kampsportutøvere.

Lenke til kommentar

kan nevne at kickboxing er utrolig god trening for den slags type kampsport du ønsker. Men dette forutsetter at du har en god trener. Hadde selv en utrolig god trener, og lærte sinnsykt mye, samtidig som vi jobbet knallhardt for å få kroppen på det fysiske nivået vi ønsket. Hører andre som har hatt kickboxing ikke har fått mye utav det, så dette varierer veldig fra trener til trener. Kan nevne at klubben jeg var med i var en av norges mest aktive klubber og hadde masser av nm-gull og til og med utøvere i verdensklasse. Kickboxing har også en showdel kalt "musical forms", også kan man gå inn på semi-kontakt som går ut på å få treff, lett-kontakt som er vanlig kontaktsboksing bare med mindre makt, og fullkontakt hvor det ikke er noen grenser.

Lenke til kommentar

Min personlige anbefaling er å glemme alle de tradisjonelle kampsportene siden de har litt for mange... tradisjoner som ikke har noe med kamp å gjøre. Hvis utgangsstillingen ikke inkluderer å holde armene opp for å beskytte hodet, er du ute og kjøre allerede.

 

Innen kampsporter som baserer seg mer på "hva som virker" og ikke hva som er tradisjon, ville jeg valgt en av følgende: Boksing, kickboxing, Muay Thai, MMA. Jeg trener i en klubb som har timer i alle de, selv om jeg hovedsaklig trener kickboxing (med litt lave spark). MMA-trening er utrolig lærerik for å lære hvordan du skal ta ned folk, og unngå at andre tar deg ned (viktig for en som er god stående), samt at du lærer minst én submission fra hver posisjon.

 

Hvis du havner i en brytekamp med noen som ikke har erfaring på bakken (f.eks. en vennlig brytekamp med en kamerat), trenger du ikke mye trening med MMA/BJJ for å komme i en dominerende posisjon eller til en submission, siden den andre ikke skjønner hva du prøver på, og kanskje tror han "har deg" bare fordi han er på topp. Helt til han sitter fast i en triangle... Men jeg liker best å slå og sparke, så hovedsaklig Kickboxing (men viktig å dekke alle "huller").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...