Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WIFI og kanaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mitt tilfelle får jeg snart en trådløs ruter i en leilighet som ligger i 3.etg. Totalt er 5.etg her og opp i mot 7 ulike wlan-nettverk her i området. Så da er det bare å søke med netstumbler og finne en ledig kanal?

5787779[/snapback]

 

Om jeg var deg hadde jeg sett etter en router med 11a istedet, greit nok at det er litt dyrere, men det kan spare deg for mange problemer. Om det er en ledig kanal kan det gi litt mindre problemer, men likevel vil den overlappe med de andre kanalene i 2,4 GHz området noe som resulterer i langt svakere hastigheter for alle.

Lenke til kommentar

Ok, men hovedsakling kommer det til å være et kablet nettverk men i tillegg trådløs for 2 bærbarer som vi har her i leiligheten.

 

Selv om det trådløse skulle bli tregere pga. forstyrrelser fra andre WLAN, påvirker vel ikke dette kabelnettverket/internetten?

Lenke til kommentar
Ok, men hovedsakling kommer det til å være et kablet nettverk men i tillegg trådløs for 2 bærbarer som vi har her i leiligheten.

 

Selv om det trådløse skulle bli tregere pga. forstyrrelser fra andre WLAN, påvirker vel ikke dette kabelnettverket/internetten?

5793719[/snapback]

 

Det er korrekt, men husk at om ditt trådløse nettverk går tregere på grunn av andre trådløse nett i nærheten vil også de andre trådløse nettverkene gå tregere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jo mer jeg lærer om WiFi, jo mer blir jeg overbevist om at dette ikke er noe vanlige folk burde ha lov til å drive med...  :nei:

5667721[/snapback]

 

helt enig!

5670067[/snapback]

 

Hehe, jeg har solgt drøssevis av trådløse rutere/aksesspunkt, og til mange som åpenbart ikke har peiling, men gjerne vil ha trådløst internett. et gjengangerspørsmål er blant annet: "det krever vel ikke noen konfigurering vel?"

De samme som viser at de ikke har peiling når de kjøper den trådløse ruteren, har tydeligvis veldig peiling når de kommer tilbake og sier at den er ødelagt, fordi det ikke fungerer.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
De samme som viser at de ikke har peiling når de kjøper den trådløse ruteren, har tydeligvis veldig peiling når de kommer tilbake og sier at den er ødelagt, fordi det ikke fungerer.

6112175[/snapback]

 

Der har du et kjempepoeng. Derfor mener jeg at trådløst nettverksutstyr er noe av det vanskeligste du kan selge. Skal man kunne tjene penger på salg av trådløst utstyr (altså slippe å få tilbake alle AP'ene fra alle amøbene) må man nesten kun selge en "trådløs oppkoblingstjeneste" der du foretar en site survey for alle kundene, og anbefaler hvilket utstyr og frekvensområde de bør bruke.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe sånt som for dumme brukere. Alt du har er dårlige produkter eller produkter som selges i feil marked ;)

 

Med en del forbedringer kunne wifi-utstyr blitt solgt problemfritt til alle, dagens utstyr bør strengt tatt bare selges til de med "Databedreviterkortet kl.A"

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Noe jeg lurer litt på selv, som du også kanskje burde ta med i stickyen - Er det forskjellig styrke på de forskjellige kanalene? Selv tror jeg det har noe å si med forstyrelse fra andre apparater som sender via radio, jeg opplever selv at TV-en blir veldig uklar om jeg setter ruteren på Ch 1. for eks (Har antenne til TV).

 

Kjører ruteren på Ch 6 nå som er standard på ruteren, signalet er stabilt men er utrolig svakt selv om det er kun snakk om 10 meter til PC-en som er tilkoblet. Noen som kan komme med noe tips for å øke styrken? Har prøv med to forskjellige rutere og flere antenner, uten noe særlig forbedring.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

wuhu, endelig et svar på hvorfor internettet mitt sliter som en 90 år gammel gubbe med kols, deler kanal 11 med 5 andre naboer, som jeg får inn sterkt signal fra. Men da kommer mitt problem, når jeg skal logge inn på min D-link ruter påstår IE at jeg har tastet feil passord og jeg får da såklart access denied. Jeg vet godt hva mitt brukernavn (navn på nettverket sant? ) og passord er, men kommer meg ikke inn for å kunne bytte kanal, jeg finner heller ikke ut hvordan jeg kan bytte brukernavn og passord :no:

Lenke til kommentar
wuhu, endelig et svar på hvorfor internettet mitt sliter som en 90 år gammel gubbe med kols, deler kanal 11 med 5 andre naboer, som jeg får inn sterkt signal fra. Men da kommer mitt problem, når jeg skal logge inn på min D-link ruter påstår IE at jeg har tastet feil passord og jeg får da såklart access denied. Jeg vet godt hva mitt brukernavn (navn på nettverket sant? ) og passord er, men kommer meg ikke inn for å kunne bytte kanal, jeg finner heller ikke ut hvordan jeg kan bytte brukernavn og passord  :no:

7173092[/snapback]

 

Høres ut som du må restarte ruteren, dette gjør du enkelt via reset-knappen plassert på ruteren. Deretter kobler du til via kabel for førstegangs oppsett, det kan spare deg for utrolig mye tid og arbeid fremfor å gjøre det trådløst.

Lenke til kommentar
wuhu, endelig et svar på hvorfor internettet mitt sliter som en 90 år gammel gubbe med kols, deler kanal 11 med 5 andre naboer, som jeg får inn sterkt signal fra. Men da kommer mitt problem, når jeg skal logge inn på min D-link ruter påstår IE at jeg har tastet feil passord og jeg får da såklart access denied. Jeg vet godt hva mitt brukernavn (navn på nettverket sant? ) og passord er, men kommer meg ikke inn for å kunne bytte kanal, jeg finner heller ikke ut hvordan jeg kan bytte brukernavn og passord  :no:

7173092[/snapback]

 

Brukernavnet pleier å være: "admin" eller blankt...

Har ikke hørt om en trådløs router som har navnet på nettverket som brukernavn...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Denne tråden, er genial.

 

IKT-Norge burde slenge deg på forsiden i media med denne artikkelen, så alle får dette inn i huet. Jeg var selv clueless til jeg leste dette, har hatt så store problemer at det har vært jævlig

 

Helt til jeg imorgen overtaler landlord til å la meg bytte kanal for han, valgte jeg å deaktivere automatisk tilkobling til di to andre nettverkene her på kanal 6.

Lenke til kommentar

Det er noe som heter "If it ain't broke, don't fix it", og det kan jo passe bra på det jeg skal spørre om:

 

Jeg har jo da noen naboer, og de fleste av dem er på kanal 11, med ett eller to unntak som er på kanal 6.

 

Min ruter er automatisk satt til kanal 11 også, så jeg tenkte jeg skulle forandre til kanal 1, for den er det ingen som bruker.

 

Men da jeg hadde gjort dét, fikk jeg for det første voldsomme problemer med å koble til, men i tillegg fikk jeg en strek mindre på signalkvaliteten. Signalkvaliteten holder seg som regel på 'Ypperlig' (full guffe) når jeg er på kanal 11, selv om omtrent alle naboene også bruker kanal 11.

 

Jeg har dobbeltsjekket dette nå - når jeg velger kanal 1, blir internett helt ubrukelig. Jeg kom meg ikke engang ordentelig inn på ruteren igjen så jeg fikk gjort om på det, uten å måtte koble til kabel.

 

Nå har jeg gått over til kanal 13, og det later til å funke bra.

 

Men hvorfor får jeg dårligere signal på kanal 1 enn på kanal 11, som "alle" bruker? Kanal 1 er jo så langt fra de andre som mulig?

 

 

[endret igjen] Merkelig... Valgte altså kanal 13 nå sist for å prøve, og det fungerte, men nedlastningshastigheten ble en tidel av hva den skal være. Gikk nå tilbake til kanal 11 igjen - og der blir den! For nå har jeg full pupp på ned- og opplasting igjen. [/endret]

Endret av John P.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hey! Har ikke sett innom denne tråden på lenge, og er gøy å se at folk enda har nytte av den! Har rettet på noe småtteri.

 

Vi har nå brukt 802.11a på jobb med Cisco 1130AG accesspunkt og cisco 4402 WLC på jobb i ca. et halvt år nå, og det fungerer UTMERKET! Vi har på det meste i underkant av 200 trådløse brukere samtidig, og det er minimalt med klager på trådløsnettet. Vil abefale 802.11a nett til alle som sliter med ustabilt nettverk pga. støy. Det krever såklart muligens noen fler AP'er hvis området du skal dekke er stort, men det er i såfall absolutt verdt det. Cisco WLC er forøvrig det mest geniale produktet jeg noen gang har vært borti. Skal også snart prøve meg på Cisco WCS! Det blir gøy!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

5ghz nettet har mye bedre rekkevidde og datahastighet en 2.4ghz.. Jobber i breibandsfirma der vi bruker 5ghz og 2.4ghz, og på 2.4 kan vi gå max 4-6km å da ligger datahastigheta på 3-5mbit, mens på 5ghz så kjører vi fint 10km med 20mbit datahastighet :) Kan gå opp til 4mils avstand med pungt til pungt og ha 20mbit datahastighet. Vi bruker da Mikrotik Routerboards med både 65mW og 400mW sendereffekt

 

Dette er da utendørs utstyr, har ingen erfaring med 5ghz innendørs!

Endret av Geimst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...