Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Vurderer VPN, men hva hvis?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer VPN pga jeg vil øke mitt personvern mot andre på nettet (helst mtp IP adresse). Er ikke ute etter å laste ned torrents e.l. Reklame tracking osv kan jeg blokkere med nettleser tillegg.

Men jeg ser foreløpig ingen annen utvei enn å velge en VPN tjeneste med dedikert IP, hvis jeg i det hele tatt skal gå for en VPN tjeneste.

 

Grunnen til at jeg ikke ser noe annen utvei enn å velge dedikert IP er pga av følgende:

Hva kan skje hvis du velger å kjøre de billigste VPN løsningene med delte IPer?

Jo, en eller flere av de som deler IP med deg på samme VPN server kan jo velge å gjøre ulovligheter, kriminelle handlinger e.l. Selv om de fleste VPN sier at de aldri har opplevd slik hendelser før, og at de "ikke" lagrer logger, så har ikke det overbevist meg om at det stemmer.

 

Jeg tror det at så lenge man kobler seg opp til samme VPN server som de andre, og denne VPN server IPen blir brukt i en ulovlig sammenheng, da vil ALLE som er tilkoblet denne VPN serveren bli "mistenksomme". Jeg liker ikke tanken på at dette scenario kan skje, derfor seg jeg ingen annen utvei enn å kjøre dedikert IP hos VPN tjenesten, for å unngå slike potensielle situasjoner.

Og da blir det såpass dyrt at det ikke svarer seg lenger. Da kan jeg like så greit bare bruke add-ons i Firefox og Chrome som hjelper med privacy og tracking, eller script blockers.

Man kan også bare glemme disse gratis tjenestene rundt proxy og vpn, da de er kjent for å bli utnyttet og ikke er til å stole på.

 

Så hva tenker dere? Er virkelig VPN verdt pengene for en helt vanlig person (dedikert)? Eller holder det med tillegg i nettleseren? Jeg føler jo jeg kanskje er litt paranoid, men jeg ser likevel ikke vitsen med å "risikere" noe kun for å forbedre sitt personvern med en annen IP adresse via VPN (hvis man bruker delte IPer).

 

Jeg har lest at man bør bruke en dedikert IP gjennom VPN hvis man skal logge seg inn i nettbank, email og andre viktige personlige kontoer. Så det betyr jo at delte IPer utgjør en viss risiko for spoofing/hacking eller "dårlig nabo" effekt. Hele planen min er å bruke VPN som jeg bruker Internet til vanlig, altså til nettbank, mail osv.

Endret av bafi99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er det du skal beskytte deg mot for å ivereta personvernet? Eller la meg stille spørsmålet annerledes: hva er det du er redd for og hva prøver du å bekytte deg mot? Er det enkelte firmaer, internettleverandør eller andre tjenester? 

 

Hacking av privatpersoner er ikke så normalt og som oftest skjer det via phishing som en mottar per epost. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det du skal beskytte deg mot for å ivereta personvernet? Eller la meg stille spørsmålet annerledes: hva er det du er redd for og hva prøver du å bekytte deg mot? Er det enkelte firmaer, internettleverandør eller andre tjenester? 

 

Hacking av privatpersoner er ikke så normalt og som oftest skjer det via phishing som en mottar per epost. 

 

Jeg er ikke redd for noe firma, internettleverandør eller andre tjenester. Jeg er vell egentlig bare en paranoid person hehe. Jeg tenker mest på å beskytte meg mot enkeltpersoner på nettet som kan misforstå det jeg skriver (politiske meninger eller annet).

 

Jeg vet at enkeltpersoner ikke har tilgang til IP adresser til feks poster på forum og andre sosiale medier, men de kan sikkert få tak i den hvis de har nok IT kompetanse. Det finnes nok av syke personer på internet (eller?). Men jeg er ikke såpass paranoid at jeg ønsker å betale unødvendig for en dedikert VPN heller. Fant ut at det blir en del dyrt, og jeg mister nok en del hastighet på fiber nettet mitt.

 

For meg er vell kanskje VPN bortkastede penger, tenker jeg. Det er det jeg sitter å funderer på, om det er verdt pengene med tanke på det personlige bruksområdet mitt? VPN er jo strengt tatt ment for firma til å logge seg inn i bedriftens nettverk fra andre steder, eller ment for journalister for å holde seg anonym på nettet etc. Problemet er bare at delte IPer innebærer for mye risiko for min del når det kommer til å bruke nettet som vanlig ved å logge seg inn på sensitive nettsider som nettbank o.l. Derfor må jeg evt ha en dedikert IP, eller et eget VPS. Men det koster som sagt.

Lenke til kommentar

Skal du bare surfe så last ned Tor browser. Du mister en del hastighet men det er i det minste helt gratis.

 

Og husk at Tor/VPN i seg selv ikke gjør deg anonym på nettet. Det hjelper ikke med verdens beste VPN eller kryptering hvis du legger igjen epost-adressa di, navnet ditt eller skriver ting som kan identifisere deg på andre måter.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du bare surfe så last ned Tor browser. Du mister en del hastighet men det er i det minste helt gratis.

 

Og husk at Tor/VPN i seg selv ikke gjør deg anonym på nettet. Det hjelper ikke med verdens beste VPN eller kryptering hvis du legger igjen epost-adressa di, navnet ditt eller skriver ting som kan identifisere deg på andre måter.

 

Ja det er liksom det, og det er så sant det du skriver. Det er vell nesten umulig å prøve å bli 100% anonym på nettet den dag i dag, selv om Tor hjelper en del. Hvis jeg absolutt "trigger" noen på nettet ved å skrive en mening eller lignende som de av en eller annen grunn tar seg veldig nær av, så får det bare være slik. Vi har jo strenge personvern lover i Norge, og loven er bra generelt. Så hvis noen absolutt skulle ville finne ut hvem jeg er, så finner de vell ut det, til slutt. Men hva mer skal de gjøre? 

 

Jeg har vell lest for mye "skrekkhistorier" fra USA om galne personer som går etter enkeltpersoner pga meningene deres. Dette inkluderer også meninger rundt religiøse sammenhenger som noen kan ta seg nær av. Det er jo blitt sånn at mange tar seg nær av tekster man skriver, og mye kan misforstås. Jeg skriver ikke noe særlig med meninger på nettet den dag i dag, men tenkte å kanskje starte med det, enten i form av tekst eller video på YouTube. Det er da jeg ønsker å holde meg mest mulig anonym, bare i tilfelle jeg trigger noen, hehe. Nå er jo Google veldig flinke på dette med personvern og sikkert på Youtube videoer. Det er nok ikke lett å få tak i navnet eller IP adressen til en konto på youtube med mindre du blir etterforsket av staten/politiet. Med andre ord, enkeltpersoner burde ikke klare å få tak i så mye informasjon. Men de rette folkene klarer jo alltid å få tak i mye rart :p

 

Beste blir vell heller å holde seg innenfor en "etisk" eller "moralsk" standard når man deler sine meninger, selv om det liksom er noe som heter ytringsfrihet.

Lenke til kommentar

*snip*

Du virker som en paranoid og redd type.

 

Om du lar være å dele personopplysninger er du allerede ganske anonym. Faktisk vil det kreve en rettslig kjennelse for å vite hvem og hvor du er. Selv Mia Landsem og andre "dataeksperter" vil ikke klare å finne deg. (Så lenge du ikke klikker på noe dritt en plass og blir infisert av et eller annet.)

 

Internett-tilbyderen din derimot kan se hvor hen og når du er tilkoblet, men stortsett ikke innholdet p.g.a. kryptering. Dette er bedre enn å bruke lugubre VPN-tilbydere hvor personvernet kanskje er ikke-eksisterende.

 

Og VPN for nettbank er forresten en dårlig idè. Dette virker ikke å være opplagt for deg, så best å lese seg mer opp på datasikkerhet før du vurderer forskjellige sikkerhetstiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du virker som en paranoid og redd type.

 

Om du lar være å dele personopplysninger er du allerede ganske anonym. Faktisk vil det kreve en rettslig kjennelse for å vite hvem og hvor du er. Selv Mia Landsem og andre "dataeksperter" vil ikke klare å finne deg. (Så lenge du ikke klikker på noe dritt en plass og blir infisert av et eller annet.)

 

Internett-tilbyderen din derimot kan se hvor hen og når du er tilkoblet, men stortsett ikke innholdet p.g.a. kryptering. Dette er bedre enn å bruke lugubre VPN-tilbydere hvor personvernet kanskje er ikke-eksisterende.

 

Og VPN for nettbank er forresten en dårlig idè. Dette virker ikke å være opplagt for deg, så best å lese seg mer opp på datasikkerhet før du vurderer forskjellige sikkerhetstiltak.

Takk for godt svar. Jeg er kanskje litt vell overveldet paranoid :p Jeg markerer svaret ditt som løsningen/beste svar.

 

Jeg har også kommet til den konklusjonen at VPN tjenester er lugubre og kanskje ikke noe god løsning til bruk av all internet trafikken min. Og det er som du sier, at personvernet kanskje er ikke-eksisterende, selv om man bruker VPN.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar. Jeg er kanskje litt vell overveldet paranoid :p Jeg markerer svaret ditt som løsningen/beste svar.

 

Jeg har også kommet til den konklusjonen at VPN tjenester er lugubre og kanskje ikke noe god løsning til bruk av all internet trafikken min. Og det er som du sier, at personvernet kanskje er ikke-eksisterende, selv om man bruker VPN.

Jeg bruker VPN som jeg får inkludert i pakka mi når jeg leier seedbox. Er et selskap i nederland. Kjører det meste over der uten og tenke på det. Om noen engang er inne på konton min så vet jeg hvem selskap jeg skal stevne og anmelde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...