Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spm vedr 4G hjemmenettverk og Chromecast


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal ha nettoppsett på hytta for å se tv, å bruke "smart-produkter" når jeg ikke er der.

 

Jeg har skaffet data-sim koblet til min 4G mobildata og tenkte sette dette i en TP-link MR200 4G stasjonær router. Så tenker jeg ha en chromecast 3 i tven å casta tv å netflix mm fra iPad till TV via nettverket. Nettverket kan jo stå på også når jeg ikke er der så har jeg oversikt over smarte panelovner å temperaturer osv.

 

Dette burde vel fungere ganske greit??

 

Panelovner og andre smart-enheter bruker sannsynligvis ikke veldig mye data men det kan jo tv å netflix casting gjøre. Da till mitt spørsmål:

 

Hvis jeg caster allerede nedlastet materiale fra min pad till chromecasten via min wifi-router med 4G? Kommer den da bruke data eller kan jeg overføre data mellom enhetene via wifi'en på hytta uten att 4G er aktivt?? Kanskje et dumt spørsmål...

Hvis jeg velger å streame på tv app eller se ikke nedlastet netflix så kommer det seff bruke 4g data. Men det kunne jo vært digg å ha lastet ned ting på forhånd å så bare caste via wifi router uten att 4G kvoten tar slutt på 1 dag.

 

Syns dere ellers att det høres ut som en grei setup rent teknisk? Noe spes man bør tenke på ifht 4G stasjonær router eller chromecast generellt? Jeg er helt fersk på begge to :-)

 

Vh / Peter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, du kan spille av mellom enheter i samme lokalnett (wifi) uten å benytte internett tilkoblingen (4g).

 

Smart enheter kan både bruke mye og lite data. Ting kan laste opp en temperatur 1000 ganger i sekundet istedenfor 1 gang i halvtimen. Det finnes få absolutte sannheter. 4G kan også være notorisk ustabilt, alt etter mottagers beliggehet og områdets totalkapasitet. Så ikke forvent allverden, men bli isteden positivt overrrasket om alt fungerer som tiltenkt.

Lenke til kommentar

Mener ganske bestemt at du ikke kan se nedlastet netflix-innhold uten at Chromecasten streamer dette (laster ned på nytt) fra internett. Bilder og annet sender dataflyten direkte over nettverket, mens netflix-appen kun gir beskjed til CC hvor innholdet ligger på internett når du caster til den. Dette ut fra noen timers googling der jeg lurte på det samme ifm. hytte uten nett, uten at jeg faktisk har forsøkt. Dersom du ender opp med løsningen, må du gjerne oppdatere på hvordan det fungerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Stream lokalt med en media server (f.eks DLNA).

 

Note; Netflix og denslags tulletjenster bruker jeg ikke så lisensregelverket der vet jeg lite om. Dog vil jeg anta de prøver å forhindre lokale kopier, denslags kan jo skade bunnlinjen deres (evt bryte avtaler Netflix har gjort med lisenshavere).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Mener ganske bestemt at du ikke kan se nedlastet netflix-innhold uten at Chromecasten streamer dette (laster ned på nytt) fra internett. Bilder og annet sender dataflyten direkte over nettverket, mens netflix-appen kun gir beskjed til CC hvor innholdet ligger på internett når du caster til den. Dette ut fra noen timers googling der jeg lurte på det samme ifm. hytte uten nett, uten at jeg faktisk har forsøkt. Dersom du ender opp med løsningen, må du gjerne oppdatere på hvordan det fungerte.

Det stemmer. Dette blir dyrt om trådstarter ikke setter grense på maks databruk på mobilt bredbåndet hos operatør

Lenke til kommentar

D va jo irriterende med Netflix da! Men annet nedlastet bør funke uten databruk da...

 

Får bare prøve meg litt frem å se hva man kan gjøre av innstillinger på de andre tingene! Bra tips med å dra ut chromecasten når man ikke er der!

 

Noen som prøvd TP-link mr200 å vet om den er grei?

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke prøvd å laste ned innhold på netflix, men vil tro de har begrenset dette til å gjelde kun den enheten den er lastet ned på.

Om dette da er tilfellet vil det nok gjøre att du laster ned fra nettet og ikke streamer lokalt, annet du eventuelt laster ned har ikke begrensninger angående DRM som netflix har ettersom det er helt fraværende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...