Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling på router?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ruteren vi har, suger balle, og vi vurderer derfor å kjøpe ny. Spesielt siden den vi har nå ikke gir mer enn 40 opp/ned, og vi betaler for 80/80. Den er også ustabil, og, uten at jeg vet nøyaktig årsak (ping?), så og si udugelig med Skype. Sistnevnte er dumt, siden jeg deltar på en del Skype-møter. Og det er vel fair å anta at det er routeren sin feil, siden 80/80 (eller 40/40, som nåværende router gir) vel burde være mer enn nok til Skype?

 

Noen som har forslag? :) Vi har en leilighet på 76 kvadrat, så trenger ikke den heftigste rekkevidden. Blir litt skremt når jeg ser routere til over 2000, hadde egentlig sett for meg å slippe unna med maks 500 (er det mulig?).

 

Bruksområder: nettv, og Skype. Ingen i husstanden spiller.

 

På forhånd takk :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for svar! :)

 

Har en ett eller annet fra Airlink/Jensen Skandinavia. Har lagt ved bilde av den, forhåpentligvis besvarer det spørsmålet? Er noe piss som lå igjen i leiligheten da vi flytta inn.

 

Får ~40/40 på alle enheter som er kobla til trådløst (mobil, tv, pc). Tven er eneste enhet i husstanden som har etheret-inngang, der fikk jeg 80/80 etter å ha kobla i kabel.

post-156614-1818615_thumb.jpg

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Mitt beste tips er å kjøpe en Asus RT-AC66U brukt fra Finn.no. Det er opprinnelig en router som koster ca. 1100 kr og skal være mer enn god nok til ditt bruk. 

 

Hvis du derimot ikke ønsker å kjøpe brukt, så vil jeg anbefale samme router, bare kjøpt fra butikk. Det eneste som er verdt å nevne er at den visstnok kan bli varm, så sørg gjerne for at den har greit med luft rundt seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Men, steike, må jeg ut med så mye penger? :S Hadde sett for meg noe til et par-tre-fire-fem hundre kroner, jeg..

 

Brukt bør du vel finne en RT-AC66U til 4-500 kroner. En del ganger ser man også de som gir bort Telenor P8702N-rutere - kan være da være en veldig billig og grei løsning. 

 

Jensen Scan. har jeg selv få gode erfaringer med, og ser vel ellers få som har rapportert gode erfaringer. Dette er vel ellers en gammel 802.11n-ruter. Den støtter ikke 5 GHz og støtter vel en veldig enkelt 802.11n-implementasjon. I basis er vel dette noe av det billigste som på et eller annet tidspunkt var å finne på markedet, så nesten glad du får 40/40  ;-)    Bor du i leilighet og en del andre rundt deg, har du sikkert ganske mange andre som er på 2,4 GHz - et bånd som også deles av mye annet rart. 

 

Husk også at kvaliteten på wifi-implementasjonen i klientene dine også kunne begrense hastigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...