Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt internett fra Telenor


Anbefalte innlegg

Hei!
Bor for tiden i et kollektiv og deler internett med 12 andre.
Vi har endelig etter 2 måneder med mas på huseier fått oppgradert nettet til det beste som er mulig her. (60/20)

Nettet ble betydelig bedre etter doblingen av hastigheten men er fremdeles meget ustabilt, dette gjør at gaming er nærmest umulig da pingen hopper mellom 60 og 3000.

Har vært på ruteradminstrasjon-siden og satt begrensning på 3000kbps ned og 1500 opp, tenker at dette burde jo være alt nok for både gaming og streaming og at ingen da heller kan ødelegge for resten med å bruke nettet heftig. Pingen er fin nok mesteparten av tiden (60-100) men får sinnsyke lagspikes så ofte at det ødelegger hele spillet for meg.

Noen som vet om begrensningene som er satt inn fungerer sånn uten videre eller om jeg må gjøre noe annet for å sikre stabilt nett? Huseier påstår at routeren er toppmodell fra Telenor og at den skal klare å håndtere 13 stykk samtidig.

Er smådesperat så all hjelp er hjertelig velkommen. på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags utstyr står det i hjemmet? Vanlig Telenor-router? Mulig at problemet kunne blitt forbedret med et system som har ordentlig QoS (Quality of Service). De fleste routere for privatmarkedet har som regel en helt grunnleggende implementasjon of QoS. 

Er en Zyxel P8702N.

Har kikket litt på komplett etter ruter som skal kunne støtte flere enheter samt gi ut sterkere signal men ser for meg at det blir en hard kamp med huseier om det må 2500 kroner ut for ruter :(

Lenke til kommentar

Zyxelen til Telenor er veldig grunnleggende billigmodem..

P8702N er en helt OK router med xDSL-modem og WiFi AC1900 med brukbar rekkevidde. Utstyret du får fra andre leverandører er ikke i nærheten av denne ytelsen. Se test her: https://www.dinside.no/data/test-zyxel-p8702n-fra-canal-digital/60998127

 

Klart det finnes bedre utstyr enn dette, men da koster det en del, og for en 60/20 (VDSL?)-linje er denne mer enn tilstrekkelig. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

P8702N er en helt OK router med xDSL-modem og WiFi AC1900 med brukbar rekkevidde. Utstyret du får fra andre leverandører er ikke i nærheten av denne ytelsen. Se test her: https://www.dinside.no/data/test-zyxel-p8702n-fra-canal-digital/60998127

 

Klart det finnes bedre utstyr enn dette, men da koster det en del, og for en 60/20 (VDSL?)-linje er denne mer enn tilstrekkelig. 

Har det ikke noe å si at vi bor 13 stykk her, der alle har minst 2 enheter hver som er koblet opp?

Skulle jo tro at 60mbps delt på 13 stykk burde være nok nett for å takle gaming og streaming (sålenge ingen bruker mer enn 5mbps)

Lenke til kommentar

Vil det da ikke være noe alternativ for å få stabilt nett?

Joda det fins, man må bare over i det mer profesjonelle prissegmentet, feks Cisco Meraki:

 

 

https://documentation.meraki.com/MR/Firewall_and_Traffic_Shaping/Traffic_and_Bandwidth_Shaping

 

-Bandwidth shaping ensures that users do not consume more bandwidth than they should

Endret av atlemag
Lenke til kommentar

Hadde samme problem selv. Løste det ved å ha et eget aksesspunkt til trådløse enheter (trengte uansett bedre trådløsnett enn hva ruteren kunne gi) og sette QoS på AP, mens jeg selv er kablet direkte i ruter. Reserverer dermed en liten del av båndbredden til meg selv når det trengs.

Lenke til kommentar

P8702N er en helt OK router med xDSL-modem og WiFi AC1900 med brukbar rekkevidde. Utstyret du får fra andre leverandører er ikke i nærheten av denne ytelsen. Se test her: https://www.dinside.no/data/test-zyxel-p8702n-fra-canal-digital/60998127

 

Klart det finnes bedre utstyr enn dette, men da koster det en del, og for en 60/20 (VDSL?)-linje er denne mer enn tilstrekkelig.

P8702N er så bedriten og billig at Telenor ikke gidder å kreve den tilbakelevert ved kundeforholdets slutt. Jeg har tre stk.
Lenke til kommentar

Joda det fins, man må bare over i det mer profesjonelle prissegmentet, feks Cisco Meraki:

 

 

https://documentation.meraki.com/MR/Firewall_and_Traffic_Shaping/Traffic_and_Bandwidth_Shaping

 

-Bandwidth shaping ensures that users do not consume more bandwidth than they should

Mulig jeg er dårlig på å lete, men er det norske forhandlere? Ser bare for meg tvilen til huseieren som ikke har anelse på slikt når jeg legger frem at han må bestille fra utlandet..

Lenke til kommentar

P8702N er så bedriten og billig at Telenor ikke gidder å kreve den tilbakelevert ved kundeforholdets slutt. Jeg har tre stk.

Dette gjelder ikke bare Telenor. Elektronikk er så billig å produsere at det er enklere for IPSene at brukt utstyr avskrives. Du kan legge de på finn.no, det er mange som omsettes der.

 

P8702N er fortsatt den routeren Telenor og Canal Digital tilbyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi har endelig etter 2 måneder med mas på huseier fått oppgradert nettet til det beste som er mulig her. (60/20)

 

Det der er jo en vits.. 

 

Hvis to til tre ser en video på YouTube så blir jo den linjen strupet. Det husleieren deres burde gjort er å ha flere linjer enn en. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det der er jo en vits.. 

 

Hvis to til tre ser en video på YouTube så blir jo den linjen strupet. Det husleieren deres burde gjort er å ha flere linjer enn en. 

Jupp... Har prøvd å foreslå dette på grunnlag av hvor mange vi er her og hvor mye vi betaler. Virker som det er dette som blir den mest fornuftige/beste løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jupp... Har prøvd å foreslå dette på grunnlag av hvor mange vi er her og hvor mye vi betaler. Virker som det er dette som blir den mest fornuftige/beste løsningen.

 

Da ville jeg rett og slett fått med alle beboerne på et felles møte, og forklare at det er den beste løsningen, da det ikke funker for dere.. Om ikke så er det vel å ha ett abonnement pr rom f.eks. Da må nok dere betale for det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...