Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laptop wifi dårligere enn mobil?


Anbefalte innlegg

Har en Acer Aspire E17 som har halvparten så dårlig nedlastning som hva mobilen kan. Nettlinjen er 60 mbps. Bredbåndstest viser ca. 30 ned på laptop og mobilen viser ca. 60 ned. Wifi.

Det er kort avstand til ruter og laptopen skal ha et nettverkskort som takler hastigheten jeg har fra Get.  
Nettverkskortet er Intel dualband AC 3165. Ruteren er D-link dir 655. Kablet får jeg 60 på laptop også.

Hva kan grunnen være til at laptopen ikke kan laste like mye ned som mobilen?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være noe med strømstyringen på laptoppen å gjøre..

 

Om du stikker innom kontrollpanelet, strømalternativer -> endreplaninstillinger --> endre avansert strøminstillinger --> Og så setter du på høy ytelse...

 

Kan hende det kan hjelpe..

Den står allerede på høy ytelse, så er dessverre ikke det..Men takk for tips!

Lenke til kommentar

Den står allerede på høy ytelse, så er dessverre ikke det..Men takk for tips!

Oppdatere drivere til kortet kanskje.. Ellers kan det hende at Ruteren du har og Nettverkskortet er kranglete..  Jeg har jobbet mye med Wifi trøbbel og jeg blir aldri smartere av det, bare mer forvirret.. Her eksempelvis fungerer ikke 5GHZ nettverket i det heletatt.. da faller hastigheten ned til 2-3Mbit mens 2,4ghz så kjører jeg lett full fjøl. (det med enhetene bare en meter fra hverandre)

 

Kan det hende mobilen benytter seg av 2,4ghz båndet til ruteren, mens laptopen bruker 5ghz og blir forstyrret av støy som gjør at den maks klarer.. 30Mbit

 

Bare en av mange teorier jeg kan ha..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Du kan prøve øke båndbredde fra 20 mhz til 40 mhz på Dlink 655. Litt mer interferens om du har naboer i nærheten..

Bor i borettslag så er en del naboer her. Prøvde å bytte fra 20 mhz til 20-40 mhz auto. Startet bredbåndstesten og fikk med en gang ca. 60 mbit. Men etter flere tester holder den seg fortsatt på 30-34 mbit. Litt merkelig, men kanskje det er en forklaring på det.

Lenke til kommentar

Oppdatere drivere til kortet kanskje.. Ellers kan det hende at Ruteren du har og Nettverkskortet er kranglete..  Jeg har jobbet mye med Wifi trøbbel og jeg blir aldri smartere av det, bare mer forvirret.. Her eksempelvis fungerer ikke 5GHZ nettverket i det heletatt.. da faller hastigheten ned til 2-3Mbit mens 2,4ghz så kjører jeg lett full fjøl. (det med enhetene bare en meter fra hverandre)

 

Kan det hende mobilen benytter seg av 2,4ghz båndet til ruteren, mens laptopen bruker 5ghz og blir forstyrret av støy som gjør at den maks klarer.. 30Mbit

 

Bare en av mange teorier jeg kan ha..

Drivere og alt er oppdatert til nyeste versjon. Virker ikke som den ruteren har dual (både 2,4 ghz og 5 ghz) så tror ikke det har med det å gjøre. Kom gjerne med flere teorier om hvorfor wifien ikke laster ned like kjapt som mobilen.

Lenke til kommentar

Bor i borettslag så er en del naboer her. Prøvde å bytte fra 20 mhz til 20-40 mhz auto. Startet bredbåndstesten og fikk med en gang ca. 60 mbit. Men etter flere tester holder den seg fortsatt på 30-34 mbit. Litt merkelig, men kanskje det er en forklaring på det.

 

Åpenbart mye forstyrrelser da og går sannsynligvis tilbake til 20 mhz. Tipper Windows sier forbindelsen er 72mbit i teorien, da er ikke 30 mbit i praksis så uvanlig. Anbefaler deg å skaffe ruter med 5ghz som vil være mye mer stabilt og uten problem klare 60 mbit. Ca 400 kr.

 

Tipper mobilen har to forbindelser til ruteren og dermed 144mbit (2x72)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemisolering; Hadde først sjekka at det ikke er noe galt med PC'en. Dvs. prøvd den i et annet nett og sett at den får opp farten der. En kan også prøve annen PC i TS sitt nett og sett om også den blir treig der.

Da kan en være rimelig sikker på at problemet forårsakes av router/aksesspunkt siden.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Åpenbart mye forstyrrelser da og går sannsynligvis tilbake til 20 mhz. Tipper Windows sier forbindelsen er 72mbit i teorien, da er ikke 30 mbit i praksis så uvanlig. Anbefaler deg å skaffe ruter med 5ghz som vil være mye mer stabilt og uten problem klare 60 mbit. Ca 400 kr.

 

Tipper mobilen har to forbindelser til ruteren og dermed 144mbit (2x72)

Det er fullt mulig. Eventuelt tips til en stabil og god ruter til ca. 400 kr? 

Lenke til kommentar

Problemisolering; Hadde først sjekka at det ikke er noe galt med PC'en. Dvs. prøvd den i et annet nett og sett at den får opp farten der. En kan også prøve annen PC i TS sitt nett og sett om også den blir treig der.

Da kan en være rimelig sikker på at problemet forårsakes av router/aksesspunkt siden.

Det skal definitivt prøves ut. Men siden mobilen klarer maks av hva jeg har på bredbåndet så skal en vel tro det ikke er noe "galt" med ruter? 

Lenke til kommentar

Ganske vanlig problemstilling at antennene på laptopper er veldig dårlig plassert. Resultatet er tregere nett.

 

Kan hende det hjelper å vri på antennene på ruteren så de ligger horisontalt istedenfor vertikalt, evt. motsatt. Eller snu PCen i en annen retning, selv om det høres litt søkt ut...

 

Jeg anbefaler å teste med et usb-nettverkskort, helst noen cm vekk fra PCen.

 

God sjanse for at en ruter med 5GHz fjerner symptomene, om ikke selve problemet, men oftest er jo det nok ?

Lenke til kommentar

Takker for alle tips i denne tråden:) Jeg har prøvd å vri og vende på ruter og pc i alle retninger uten at det forandrer noe. Skal definitivt prøve laptopen på et kjappere nettverk for å se om det takler mer nedlasting. Ellers blir det nok å skaffe en ny ruter.

Denne her burde vel holde for mitt bruk?

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/router/tp-link-ac750-wireless-router/p-253059/

 

Eventuelt?

https://www.multicom.no/xiaomi-mi-wi-fi-router-3/cat-p/c100274/p10642888

Endret av Ts91
Lenke til kommentar

Takker for alle tips i denne tråden:) Jeg har prøvd å vri og vende på ruter og pc i alle retninger uten at det forandrer noe. Skal definitivt prøve laptopen på et kjappere nettverk for å se om det takler mer nedlasting. Ellers blir det nok å skaffe en ny ruter.

 

Denne her burde vel holde for mitt bruk?

 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/router/tp-link-ac750-wireless-router/p-253059/

 

Eventuelt?

 

https://www.multicom.no/xiaomi-mi-wi-fi-router-3/cat-p/c100274/p10642888

 

Jeg ville først og fremst testet et annet nettverkskort ettersom nettet går fint på mobilen. Men du får vel utelukket det om du tester laptop på et annet nettverk.

Den TP-linken burde duge greit.

Av nettverkskort vil jeg anbefale å teste denne f.eks.

https://www.multicom.no/d-link-dwa-182-wireless-ac1200-dualband/cat-p/c100267/p5363103

Lenke til kommentar

Det forklarer ikke hvorfor du får høyere hastighet på mobilen men jeg tror likevel at det er på tide å oppgradere den routeren helst til Netgear eller Asus, kan hende at det vil fikse det.

Husker at jeg hadde dir655 for over 10 år siden, hadde bare problemer. måtte restarte den daglig. Havnet raskt i søpla

Lenke til kommentar

Det forklarer ikke hvorfor du får høyere hastighet på mobilen men jeg tror likevel at det er på tide å oppgradere den routeren helst til Netgear eller Asus, kan hende at det vil fikse det.

Husker at jeg hadde dir655 for over 10 år siden, hadde bare problemer. måtte restarte den daglig. Havnet raskt i søpla

Hvorfor helst Netgear eller Asus, mer stabile? 

 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/router/asus-rt-ac750-router/p-401299/

 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/router/tp-link-ac1200-wireless-router/p-587706/

 

Noe forskjell på disse mon tro? Litt i tvil om hvem jeg skal velge

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...