Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlege vs NAV


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Hei! Er der noen her som har (rare, dårlige) erfaringer når det kommer til forholdet mellom fastlegen og det offentlige, da først og fremst NAV men også spesialisthelsetjenesten? Jeg har hatt samme fastlege siden jeg ble født, og nå har jeg for første gang i livet byttet.

 

Grunnen er ikke at han ikke er dyktig eller kunnskapsrik, for det er han så absolutt. Men jeg har fått avslag på nesten alle enkle søknader til NAV som må igjennom fastlegen der det ikke skal være noe problem å få godkjent søknaden. Grunnen har senere vist seg at legen har vært i konflikt med NAV i flere år og at han i nesten alle tilfeller der det kreves skriftlige erklæringer og lignende skriver for kortfattet eller utelater viktige opplysninger som fører til at jeg og andre får så og si automatisk avslag.

 

Jeg har fattet mistanke når jeg har vært i kontakt med forskjellige ansatte i NAV som hever på øyebryna eller rister på hodet når jeg svarer på spørsmål om hvem som er fastlegen min. Først nå i dag sa en ansatt i NAV til meg at denne legen er i konflikt med NAV og at han derfor er meget vanskelig å ha noe å gjøre med. Jeg skulle ønske at NAV fortalte meg dette for et par år siden, det hadde spart meg for meget mye tid og krefter.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste kommune sliter med at en av fastlegene yter lavere kvalitet enn forventet på noen arbeidsområder.

 

Ansvarlig for kvaliteten på fastlegetjenestene er rådmannen, delegert kommuneoverlegen. Her er man avhengig av at denne er fungerer, noe som ikke alltid heller er tilfellet. Kommuneoverlegen jobber under helsepersonelloven og forvaltningsloven. Denne skal således yte den rådgivning som skal til for at du som pasient/klager skal få dine rettigheter ivaretatt.

 

Som nevnt kan man få hjelp av pasient- og brukerombudet når det gjelder å fremsette en klage til Fylkesmannen (herunder fylkeslegen).

NAV-ombud finnes ikke. NAV er ikke et av områdene der pasient- og brukerombudet kan yte bistand. I Oslo-Akershus finnes det et Sosial- og eldreombud, men det gjelder bare kommunen i NAV (sosialdelen), altså ikke NAV familieytelser, trygd, arbeid, etc.

 

Å bytte fastlege er et helt riktig valg. Det koster deg lite å sende en orienteringsmail til kommuneoverlegen om hvorfor du bytter fastlege. Det vil hjelpe andre..

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Er det noe Helsetilsynet ville ha brydd seg med? Eller er de til for mye alvorligere forhold?

 

Jeg hadde også en fastlege som somlet noe voldsomt med å besvare NAV sine purringer på for dårlig utfyllede legeerklæringer. Det var i fylket Rogaland. Det er sikker noen sløve leger som av en eller annet grunn ikke strekker til med alt av ansvar og oppgaver i et hvert fylke. Nå vil jo helst datatilsynet legge ned legelisten.no også. Så da blir det en mindre ventileringsmulighet for å skille litt klint og hvete på fastleger i en kommune.

 

Fastleger vil uansett ikke miste pasientgrunnlaget sitt, da det er for få fastleger som regel å velge mellom i en kommune. Så de bør ikke være redde legelisten.no på det grunnlag alene. En må som pasient på let, være bevisst at det man leser på legelisten.no har noen fargede og frustrerte evalueringer i fra pasienter, eller tidligere pasienter. Man bør lese samtlige vurderinger gjort av pasienter og forsøke å sile en middelvei mellom sure pasienter og fornøyde pasienter. Det skal ikke mye til for at noen kan bli sur. Det skal heller ikke så mye til for at en anonym pasient kan lire av seg en del dritt og lort. Så da leser man legelisten.no vurderingene med lupe og filter for å sile useriøse vurderinger.



Anonymous poster hash: cf397...78b
Lenke til kommentar

Helsetilsynet (Statens helstilsyn), tar ikke i saken før Fylkesmannen (helsetilsynet i fylket), har gjort en vurdering i denne saken.

 

Men ja, Fylkesmannen vil gjøre en vurdering av om det skal opprettes en tilsynssak. I dette tilfellet er jeg ganske sikker på at Fylkesmannen hadde bedd kommuneoverlegen om en uttalelse først. Svaret fra kommuneoverlegen ville være direkte avgjørende.

Lenke til kommentar

 

Fastleger vil uansett ikke miste pasientgrunnlaget sitt, da det er for få fastleger som regel å velge mellom i en kommune. Så de bør ikke være redde legelisten.no på det grunnlag alene. En må som pasient på let, være bevisst at det man leser på legelisten.no har noen fargede og frustrerte evalueringer i fra pasienter, eller tidligere pasienter. Man bør lese samtlige vurderinger gjort av pasienter og forsøke å sile en middelvei mellom sure pasienter og fornøyde pasienter. Det skal ikke mye til for at noen kan bli sur. Det skal heller ikke så mye til for at en anonym pasient kan lire av seg en del dritt og lort. Så da leser man legelisten.no vurderingene med lupe og filter for å sile useriøse vurderinger.

 

Anonymous poster hash: cf397...78b

 

Ser at man burde være veldig kritisk. Min lege har gode vurderinger med ett par sure hvor den ene virker sur for at hun ikke vil hjelpe dem med å få ufør fordi de har diabetes type 2 og må tisse 7-11 ganger daglig. 7-11 ganger daglig er ikke utenfor normen engang..........

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Nå er jo NAV et møkkasystem som gjorde at jeg har økonomisk forlatt landet.

 

Det startet som deg, jeg ble sykemeldt. Noe jeg har aldri vært før. Sender inn sykemeldinger som jeg skal etc.

 

Får stadig ingen penger, ringer inn og ingen kan svare meg på noe. De har motatt sykemeldingene men de hadde ikke fått inntekts 

opplysninger fra arbeidsgiver. Og det hadde de inget krav om og spørre etter. Jeg ringte arbeidsgiver om at de må sende inntekts opplysninger. Ja det skulle de gjøre. 3 uker senere, ganske tom for penger. NAV har fortsatt ikke fått inntekts opplysninger.

 

Jeg sier til de at jeg sulter, men det brøy de seg ikke om. Denne dansen holdt på en stund, jeg fungerte ikke uten mat og ble sykemeldt lengre enn det som var planen. 

Når endelig opplysningene kom inn, "Nei da var sykemeldingene blitt for gamle" Jeg sendte fastlege på de og det ble ordnet.

Totalt gikk det 6 månder og 8 dager fra jeg ble sykemeldt til jeg fikk min første krone.

 

Totalt gikk jeg fra en kar på 83kg til en på 58kg, så ut som en narkis.

Så til NAV legges ned skal ikke Norge få en krone av meg, hvis dette er takken for at jeg tjener penger for dere. Så tar jeg meg og mitt andre steder. 

 

I dag vet jeg at jeg ikke har noe NAV så jeg har spart opp en fallskjerm i tilfelle en skulle bli syk.

 

Men en lege har da all makt over NAV om han følger rettningslinjene sine. Har du en slurvekopp er nok det beste og finne en ny en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så til NAV legges ned skal ikke Norge få en krone av meg, hvis dette er takken for at jeg tjener penger for dere. Så tar jeg meg og mitt andre steder.

Hadde situasjonen din vært bedre og du hadde fått mer penger raskere om NAV hadde vært lagt ned?

:hmm:

 

Haha nei, men antageligvis om det fortsatt var et arbeidskontor :p

Men er ikke det som var poenget, var måten jeg ble behandlet på når jeg var under intrykk av det var trygt og bli syk i Norge. Hadde jeg vist hvordan det var hadde jeg spart penger.

Vurderte vel selvmord fordi inkasso rant inn og alt virket håpløst.

 

Hadde folk brukt like mye tid og ressurser på å faktisk sette seg inn i regelverket og sørget for å levere det NAV ber om, istedet for å henge i diskusjonsforum - da hadde nok ting gått likar sjø.

 

Og til han over, jeg hadde ikke tilgang på informasjon de ville ha. Så jeg var avhenging av part nr 2, part nr 2 feilet. Og NAV hadde ikke noe system til og takle dette. Jeg tok dette videre til fylkesmann og NAV har endret rutiner i dag.

Så ikke legg skylden på meg. 

Og dette er 3 år siden, lenge før jeg ble medlem av dette forum.. Jesus

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Har du selv lest legeerklæringene? Det bør i hvertfall være nok informasjon der til at saksbehandlerne i NAV har et grunnlag å vurdere saken på. Det sier seg nesten selv at når en ytelse er knyttet til sykdom så må sykdommen være godt dokumentert.

 

Nå er jo NAV et møkkasystem som gjorde at jeg har økonomisk forlatt landet.

 

Det startet som deg, jeg ble sykemeldt. Noe jeg har aldri vært før. Sender inn sykemeldinger som jeg skal etc.

 

Får stadig ingen penger, ringer inn og ingen kan svare meg på noe. De har motatt sykemeldingene men de hadde ikke fått inntekts 

opplysninger fra arbeidsgiver. Og det hadde de inget krav om og spørre etter. Jeg ringte arbeidsgiver om at de må sende inntekts opplysninger. Ja det skulle de gjøre. 3 uker senere, ganske tom for penger. NAV har fortsatt ikke fått inntekts opplysninger.

 

Jeg sier til de at jeg sulter, men det brøy de seg ikke om. Denne dansen holdt på en stund, jeg fungerte ikke uten mat og ble sykemeldt lengre enn det som var planen. 

Når endelig opplysningene kom inn, "Nei da var sykemeldingene blitt for gamle" Jeg sendte fastlege på de og det ble ordnet.

Totalt gikk det 6 månder og 8 dager fra jeg ble sykemeldt til jeg fikk min første krone.

 

Her høres det strengt tatt ut som det er arbeidsgiver du burde være irritert på. Inntektsopplyninger er beregningsgrunnlaget for sykepenger, så uten disse får ikke NAV gjort noe som helst. Hvis ikke kunne hvem som helst fått sykepenger enten de hadde jobbet eller ei. Nå er det også sånn at hvis man ikke har penger til å dekke grunnleggende behov så er det sosialhjelp som gjelder og det hender i blant at folk må gå på sosialstønad mens de venter på at en søknad skal behandles. Sosialstønad bør ha blitt foreslått når du ga beskjed om at du ikke hadde til mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ja, jeg fant meg en ny jobb rett etterpå jeg var i jobb igjen. Ja jeg skjønte dette godt at de ikke kunne bare betale ut penger.

Men som jeg sa til de "Kan du ikke gi meg sosial stønad eller noe da så jeg får noe og spise til dere er ferdig"

Nei, da måtte jeg være arbeidsledig..... Så jeg satt fast i en ond sirkel innen systemet.. Jeg hadde ikke krav på noe vist..

 

 

Nå kan du sende inn de 3 siste lønnslippene dine om arbeidsgiver ikke leverer opplysningene. Takket være fylkesmann.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...