Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man kreve operasjon?


Heisanhei

Anbefalte innlegg

Hei!

Har for første gang opplevd en form for lungekollaps, eller en såkalt Pneumothorax.
Det er tre måter for å få gjort noe med dette på.

1: Ta det veldig rolig i et par mnd, å se det an.
2: Sette inn et dren for å suge ut luft fra utsiden av lungen.
3: Thoraxkirurg, fester lungen fysisk til brystveggen. Dette er et litt større inngrep.

Ved alternativ 1 og 2, er det stor sjanse for at jeg får dette på nytt, mens alternativ 3 gjør at man så og si er "helgardert" mot at dette skal skje igjen.

Jeg ønsker å gå for alternativ 3. Problemet er at en lege har sagt jeg kan få alternativ 3 om jeg ønsker, mens en annen lege sier jeg ikke kan få det, da inngrep er "siste utvei" og ikke vanlig første gang lunga kollapser.

Har jeg noen rettigheter her? Kan jeg kreve å få operasjon som i alternativ 3?

Takk for svar :)

Endret av Hulkibulk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør om en second opinion hver gang du får avslag, og du ender opp med å få operasjonen.

 

Operasjon er imidlertid ikke uten risiko. Det er ikke som å gå på butikken og kjøpe melk. Derfor anbefaler jeg heller at du ikke opereres før du faktisk trenger det.

 

Pluss at du ved operasjon tar behandlingsressurser fra folk som trenger operasjoner mer enn deg selv.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Er klar over at operasjon ikke er uten risiko, men føler den risikoen er mer "safe" enn om det skal skje igjen, da det ofte er tilbakefall uten operasjon.
Hvor "hardt" et tilbakefall rammer, er selvfølgelig individuelt, men kan være dødelig OM man skulle være skikkelig uheldig. 
Får jeg tilbakefall, får jeg jo operasjon uansett, men da kunne de spart seg for all den tiden de har brukt på meg frem til en evt. operasjon.
Bedre med en ukes innleggelse, enn flere 2-4 dagers innleggelser. Billigere for staten er det også :p (Om jeg får tilbakefall selvsagt) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten er interessert i å spare penger nå, ikke i fremtiden, så nei, du kan ikke kreve en operasjon. 

Hvis man betaler selv kan man gjøre det, er mange som tar fettsuging og hudfjerning selv om det er unødvendig og kan være farlig hvis det gjør feil. Men husk også en del får problemer f.eks å gå på jobb, hvis operasjonen er mislykket er du som taper på det, du kan kreve ersattning men tror det er begrenset hvor mye man får ut av det. særlig hvis operasjonen ikke er livsnødvendig legene tar en risiko om de er villige å ta risikoen for bivikninger de bør også informere om det?

 

Reise til utlandet er de sikkert en del som gjør også men er vel mere risiko det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du har rettigheter, men bare så langt som noen annen har tilsvarende plikter.

I ditt tilfelle ligger din rettighet plassert i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1b.

Plikten er plassert i samme bestemmelse og i spesialisthelsetjenesteloven § 3-1 og i Prioriteringsforskriften § 2. Det er særlig her innslagspunktet for din del ligger. Det står i prinsipp at det er fagfolket som bestemmer hva du trenger av behandling i et kost-nytte forhold, ikke du. https://lovdata.no/SF/forskrift/2000-12-01-1208/§2

 

 

Spør om en second opinion hver gang du får avslag, og du ender opp med å få operasjonen.

 

Nja. I Norge heter det retten til fornyet vurdering og det er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-3. Imidlertid gjelder det bare når du får avslag på en henvisning fra fastlege. https://lovdata.no/NL/lov/1999-07-02-63/§2-3

Man har altså ikke rett på fornyet vurdering/second opinion ved akutte tilfeller.

Men man kan be om retten til medvirkning når det finnes flere valgmuligheter, og i mange tilfeller får man en samtale med en overlege som muligens kan finne alternativer. https://lovdata.no/NL/lov/1999-07-02-63/§3-1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her vil jeg anbefale deg å lytte til legen råd, hva anbefaler han/hun? Alle sykdommer har gjerne flere forskjellige behandlingsmuligheter, og det er pasienten selv som til slutt skal velge hvilken behandling man får - så langt man har valget. MEN, alle pasienter bør velge den behandlingen som LEGEN anbefaler, fordi..... de er leger.

 

Hør på hva legen din sier, og velg den behandlet som han/hun anbefaler deg. Husk at kirurgi ikke nødvendighvis er noen quick-fix, og med kirurgi skal man ha i bakhodet at det kan skje flere komplikasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...