Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nok et land støtter opp under positive holdningsendringer rundt kodebruk i det offentlige. Den israelske nettportalen gov.il frigjøres som åpen kildekode, også andre offentlige tjenester oppfordres til å frigjøre kode som er betalt av folket.

Veldig bra! Har faktisk ikke tenkt så hardt over det, men i første om gang tenker jeg at det burde jo nesten være en selvfølge at kode og lignende betalt av folket burde frigjøres som f.eks. open source. Da gjør de nytten de har betalt for, og samtidig gir tilbake til folket på flere måter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat. Skriv gjerne under på oppropet Public Money, Public Code. :)

 

I tillegg burde det offentlige ikke bare frigjøre kode som skapes på folkets regning, men også ta i bruk fri programvare i langt større grad enn det gjøres i dag. Heldigvis så skjer det mange spennende endringer globalt også der, f.eks. i forrige uke annonserte franske myndigheter at de vil basere sikker kommunikasjon på Matrix/Riot og tyske myndigheter har valgt Nextcloud som skylagring for sine rundt 300 000 brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen her som kjenner Proxmox og kan assistere kort om hvordan jeg får installert Samba 4.8.2 som nå ligger i debian unstable repo?

 

ønsker ikke å oppdatere mer enn kun Samba, men sliter litt med source list instilling etc.

 

Har vært litt borti Proxmox, men tror ikke dette skal være spesifikt for Proxmox fremfor å være vanlig Debian fremgang egentlig. Siste versjon er basert på Debian 9 Stretch.

 

Foreslår at du ser på apt pinning/priority, evt. default release. Er flere måter å gjøre dette på.

 

- https://unix.stackexchange.com/a/253866/19013

- https://serverfault.com/q/22414/151239

 

Vet ikke hvordan konfigurasjonen av apt/repo ser ut på installasjonen din/Proxmox generelt, men husk at du kan alltids prøve deg frem litt med simulate (-s) for apt* osv.

Lenke til kommentar

Noen her som kjenner Proxmox og kan assistere kort om hvordan jeg får installert Samba 4.8.2 som nå ligger i debian unstable repo?

 

ønsker ikke å oppdatere mer enn kun Samba, men sliter litt med source list instilling etc.

 

Du legger til følgende i /etc/apt/sources.list:

deb http://deb.debian.org/debian stretch-backports main contrib non-free

Deretter kan du installere ved hjelp av

apt -t stretch-backports install smbclient/smbd

avhengig av hva du trenger.

Hvorfor trenger du nyere versjon av samba egentlig?

Lenke til kommentar

 

Noen her som kjenner Proxmox og kan assistere kort om hvordan jeg får installert Samba 4.8.2 som nå ligger i debian unstable repo?

 

ønsker ikke å oppdatere mer enn kun Samba, men sliter litt med source list instilling etc.

 

Du legger til følgende i /etc/apt/sources.list:

deb http://deb.debian.org/debian stretch-backports main contrib non-free

Deretter kan du installere ved hjelp av

apt -t stretch-backports install smbclient/smbd

avhengig av hva du trenger.

Hvorfor trenger du nyere versjon av samba egentlig?

 

 

Tusen takk!

 

Skal sjekke ut dette... vil ha 4.8 utgave av samba grunnet timemachine støtte for OSx maskiner i huset. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte å ta steget og begynne lære meg litt mer om data. Har derfor sett på Ubuntu som et alternativt operativsystem for meg. Tenkte kjøre dualboot med min Windows 10, men sliter med installasjonen. Fikk redusert størrelse på min hovedpartisjon med W10 vha. Gparted.  Når jeg nå installerer Ubuntu på den nye partisjonen jeg opprettet, så får jeg feilmelding:

 

"GRUB installation failed

The 'grub-efi-amd64-signed' package failed to install into /target/. Without the GRUB boot loader, the installed system will not boot"

 

Har sittet og søkt på nett, men det jeg plukker opp er kun relatert til til UEFI og BIOS. Min W10 installasjon kjører "Legacy", altså BIOS. Forsøkte derfor følge en guide for Ubuntu installasjon med BIOS, men får samme feilmelding.

 

Noen som har peiling hva som kan være problemet? Lærer jo en del av å sitte og lese på mye forskjellig nå (og læring er formålet med dette), men håper også å kunne prøve meg på andre ting etterhvert..

 

Skriver faktisk dette fra Ubuntu som kjører via USB stick. Pent operativsystem!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Slå av fastboot / secureboot i UEFi/bios

Prøvde som du sa, men det fungerte ikke. Løsningen ble å lage en EFI-partisjon på 200 MB sammen med installasjonen.

 

Nå er jeg i gang, og tror kanskje Ubuntu kan ha vært feil distro for meg. Litt for mye grafiske løsninger. Jeg ønsker mest å lære terminal. Er i gang med terminal nå. Kan noen forklare meg når jeg skal bruke de ulike kommandoene:

 

  man

  info

 --help

 

For noen funksjoner så får jeg ulik info på alle, på andre av de så får jeg kun opp info på én av de. Finnes det en huskeregel, eller er det bare å prøve alle hver gang?

Lenke til kommentar

Prøvde som du sa, men det fungerte ikke. Løsningen ble å lage en EFI-partisjon på 200 MB sammen med installasjonen.

 

Nå er jeg i gang, og tror kanskje Ubuntu kan ha vært feil distro for meg. Litt for mye grafiske løsninger. Jeg ønsker mest å lære terminal. Er i gang med terminal nå. Kan noen forklare meg når jeg skal bruke de ulike kommandoene:

 

  man

  info

 --help

 

For noen funksjoner så får jeg ulik info på alle, på andre av de så får jeg kun opp info på én av de. Finnes det en huskeregel, eller er det bare å prøve alle hver gang?

Ubuntu har mye bells and whistles, men under panseret er ikke forskjellene mellom Linux distroer så enorme utover standard installerte programmer, ulik pakkebehandler (apt, yum, ..) og enkelte systemtjenester som init, nettverkskonfigurasjon osv. Det er ingenting som stopper deg fra å gjøre like avanserte ting i en terminal med Ubuntu som andre mindre grafiske distroer. Bruker selv en variant av Ubuntu på jobb og sitter i terminal hele dagen lang med utvikling og drift.

 

Anbefaler denne tråden når det gjelder informasjon om man vs info:

 

https://askubuntu.com/questions/9325/what-is-the-difference-between-man-and-info-documentation

 

Utdrag:

 

Man pages are the UNIX traditional way of distributing documentation about programs. The term "man page" itself is short for "manual page", as they correspond to the pages of the printed manual; the man pages "sections" (1 for commands, 2 for system calls, etc.) correspond to sections in the full UNIX manual. Support is still there if you want to print a man page to paper, although this is rarely done these days, and the sheer number of man pages make it just impossible to bind them all into a single book.

 

In the early '90s, the GNU project decided that "man" documentation system was outdated, and wrote the info command to replace it: info has basic hyperlinking features and a simpler markup language to use (compared to the "troff" system used for man pages). In addition, GNU advocates against the use of man pages at all and contends that complex software systems should have complete and comprehensive documentation rather than just a set of short man pages.

 

There are actually other documentation systems in use, besides man and info: GNOME and KDE have their own, HTML-based system, etc.

In the end, the form in which you get documentation depends on the internal policies of the project that provided the software in the first place -- there is no globally accepted standard.

 

Riccardo Murri

 

Også verdt å få med seg:

 

run info without parameters to get an idea about how many applications use info-format documentation.

 

– JanC

 

'man' er nok vanligst, etterfulgt av '--help'. Sjekker svært sjeldent 'info', men burde nok kanskje bli flinkere til å bruke det selv også.

 

For programvare som ikke er installert via pakkebehandler/offisielt repo er det ofte kun '--help' som er tilgjengelig, f. eks diverse klienter skrevet i Python.

 

Kan også nevne TLDR pages som er ganske kjekk:

 

http://tldr.sh/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tror ikke det var rette programmet. For det første brukte det lang tid, lengre en det tar å se igjennom bildene. For det andre ble gif-en mye større enn hva jpg-ene var (700kB ble til 6MB). Og litt for mange filer så ble programmet drept.

 

convert -delay 30 -loop 0 *.jpg myimage.gif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...