Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ser at det er flere og flere forumer her på hw som har en egen diskusjonstråd, hvor simple problemer kan taes opp uten å måtte lage en egen tråd, hvor man kan diskutere generelle løsninger og annet...

 

Derfor håper jeg at denne tråden kan bli et samlested for, som emnet sier, diskusjoner om GNU/Linux, *BSD, fri programvare, GPL, andre lisenser, OSI og alt annet som har med det vi fri programvare-gutter (og jenter om de eksisterer her) står for!

 

 

Jeg leste forresten i går på linux1 om MSN sin Ubuntu-logoetterligning. :) Morsom den:

ubuntu-msn-ripoff.png

Endret av drange
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser framtida lysare ut for dei som ønskjer webcam over MSN?

 

http://hardware.slashdot.org/article.pl?si...tid=188&tid=106

 

Nordmann og greier :)

 

The only thing preventing the free / open-source community from reaching fruition is access to young 18+ sluts on webcam.

 

Thank you Ole André! You've given us geeks accessibility to the last 5% of the Internet's perversity that we couldn't access before.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Leste på Linux1 at Sun tenker på å gi ut Java under LGPL, men jeg kan ikke forstå at det skal stemme. sap info

Linux1 har misforstått. http://www.sapinfo.net/public/en/news.php4...rticleStatistic sier at SUN kanske skal slippe Java Enterprise System ("a revolutionary, subscription-based approach to infrastructure software" ifølge SUN selv) som "open source" (som, når det kommer fra SUN, sannsynligvis betyr noe sånt som SUN Community Dont-touch-you-naughty-brat Source License). Jeg vet ikke hva som stod på den andre lenken linux1.no viser til, siden den er blank akkurat nå, men jeg tror helvete fryser til før SUN slipper sin Java under en lisens som er noe i nærheten av fri.

Lenke til kommentar
men jeg tror helvete fryser til før SUN slipper sin Java under en lisens som er noe i nærheten av fri.

Ja, det var det som var min oppfatning av hvordan ting hang sammen, også... Begynte bare å lure.

 

 

Bash-scripting:

 

Hvordan sjekker jeg om en fil finnes?

Fant visst ut av det... :)

if [ ! -e "$FILE" ]

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående BASH-scripting. Jeg holder på å lage et script som tar et skjermskudd og lagrer det i en fil. Selvsagt bare for å lære meg å scripte litt.

 

Jeg vil at den skal lagre bildet som ~/skjermskudd_01.png. Hvis den filen finnes, skal det bli 02, osv. Men jeg bruker $i. Den blir dessverre tolket som en string istedenfor en integer. Derfor, når jeg tar i=$i+1, økes ikke tallet, men "+1" legges til variabelen. Hjelp?

     1 #!/bin/bash
     2 i=01
     3 FILE=~/skjermskudd_$i.png
     4 
     5 while [ -e "$FILE" ]
     6 do
     7     echo "Filen $FILE eksisterer";
     8     i=$i+1;
     9     FILE=~/skjermskudd_$i.png;
    10     echo "lagrer som $FILE";
    11 done
    12 
    13 
    14 import -window root $FILE
    15 display -resize 75%  $FILE
    16 exit 0;

Lisensiert under GPL.

Lenke til kommentar
UNIX? Av alle ting? Hva med "Den frie kafé"?

Dette er Unix-delen av HW.no, så Unix-kafeèn er vel ett navn på sin plass.

Men jeg stemmer for "Telebaud-sentralen", ikke fordi det gir mening, men fordi det høres temmelig fett ut. En annen faktor er jo at telebaud faktisk får Emacs Makes A Computer Slow til å stemme.

 

:p

Lenke til kommentar

Dette er så visst ikke UNIX-delen av forumet. Forumet heter Linux/UNIX (merk rekkefølgen), men kunne like gjerne hatt med "fri programvare" i tittelen.

 

Olear: takk, skal teste det nå!

Det funket ikke helt etter planen...

Filen /home/pop/skjermskudd_1.png eksisterer
lagrer som /home/pop/skjermskudd_expr $i + 1.png
display: unable to open image `/home/pop/skjermskudd_expr': No such file or directory.
display: unable to open image `$i': No such file or directory.
display: unable to open image `+': No such file or directory.
display: unable to open image `1.png': No such file or directory.

 

Edit: fant ut av det! Ved å bruke følgende:

let "i += 1"

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

http://www.digi.no/php/art.php?id=211549

 

Kva syns folket? Latterleg spør du meg. Berre overskriften er idiotisk. Så dei avliver ikkje myten om Linux på Mac eller anna?

 

Myte 1: Linux er billigere enn Windows fordi StarOffice/OpenOffice.org er svært billig eller gratis.

Nei, sier Gartner: Dette er ikke noe argument for Linux. StarOffice/OpenOffice.org kan spare penger, men da kan man kjøre det på Windows, så slipper man å legge om operativsystemene, det er en omfattende og dyr operasjon.

 

Myte 2: Linux er gratis

Nei, sier Gartner, konsumentversjonene av Linux som du kan laste ned fra nettet er gratis. Det er fullt mulig å bruke disse, men da må du bruke internettjenester og annet til brukerstøtte. Det er nok for en del, men mange vil ønske å ha noen de kan ringe.

 

Myte 3: Linux gjør at du ikke blir tvunget til å oppgradere operativsystemet

Feil, sier Gartner. Selv om Microsoft tvinger sine brukere til å oppgradere etter x antall år, er det nye applikasjoner som med krav om siste versjon av operativsystemer som driver oppgraderingene. Programvareselskapene kutter ut gamle operativsystem når de lanserer nye versjoner, enten det er Linux eller Windows.

 

Myte 4: Linux er krever mindre innsats å administrere/drifte

Feil, sier Gartner, bare å bytte til Linux gir ikke noen stor besparelse med mindre man strammer inn friheten til brukerne gjennom generelle tiltakt som "lockdown" (sperrer for egne installeringer og justeringer).

 

Gartner påpeker at Linux har tre mindre fordeler (slight edge) sammenlignet med Windows:

– Færre virus og ormer

– Færre applikasjonskonflikter

– Registry gjør Windows dyrere og mer komplisert å administrere enn det helt filbaserte Linux.

 

Myte 5: Linux-applikasjoner er svært billige eller gratis

Nei: Du får med mye som er gratis, men kjernesystemene som bedriften bruker, må du betale for, og ikke alt finnes for Linux.

 

Myte 6: Du kan beholde PC-er lengre hvis du bytter til Linux

Ja, du kan beholde maskiner lengre, men disse er dyrere å vedlikeholde og etter fire år er det egentlig lite å spare når man regner totalkostnader.

 

Myte 7: Du kan overføre Unix-folk til Linux

Nei, det fleste med Unix-kompetanse jobber på serversiden, ikke med PC-er og sluttbrukere.

 

Myte 8: Linux bør vurderes hvis man ikke fornyer Enterprise Agreement-lisensavtalen sin med Microsoft.

Nei: Har du en EA-avtale, abonnerer du og betaler for alltid å ha det siste, men avslutter du avtalen, kan du bruke det du har kjøpt til evig tid. Det er godt mulig at det kan være fornuftig å kutte ut en EA-avtale, men det gjør ikke Linux mer attraktiv.

 

Myte 9: Linux på en PC er en alt eller ingenting-beslutning

Nei: Det er dyrt å flytte alle brukere i store og mellomstore selskaper til Linux, men det kan lønne seg å flytte brukere med mer begrensede behov som arbeider i med få applikasjoner. Disse brukerne bør ikke benytte applikasjoner eller filer der det er brukt mye Office-makroer eller Visual Basic.

 

Sist eg sjekka www.kernel.org var Linux gratis.

 

Eg vert så sur av slike artiklar.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på en slik tråd mange ganger. Den de har i web-delen av forumet har jo vært en bra suksess. Bra at det endelig kom på plass en her, og håper på at den blir sticky.

 

-------------

 

Omg, den artikkelen. Er det mulig... lenge siden jeg las sprøyt av den grad. Synd.

 

Linux er Knot

Av: Ingenør

Dato: 05.04.2005 14:52

 

 

Grunnen til at Linux ikke finnes i store tall på desktoppen, stort sett kun geeks som bruker det, er så enkel som at linux er et forbanna knot å sette opp.

Ingenting funker som det skal og har du wlan kan du bare glemme det hvis du ikke er interresert i å betale for drivere. Hardware støtten til linux er det store lavmålet. Du har jo linux elskerene som vil benekte denne enkle sannheten, men de er så farget av entusiasme at de ikke klarer å innse sannheten.

 

Linux egner seg bedre som en effektiv og rask server enn en desktop pc. Selv om Linux også forbedrer seg på desktoppen er den ikke i nærtheten av windows eller mac.

 

Grunnen til at geeks liker det er at de kan sitte i endeløse natte timer å tweeke masse unødvendige greier så de har noe å skryte av på irc eller haxe seg in på deiligst.no for å se på fjortisser.

 

Men så har du de som gjør linux support og slikt til et levebrød og det står det jo respekt av.

 

Kort oppsumert, Linux egner seg ikke for folk som ikke ønsker å bruke unødvendig mye tid på stress og knot. Bruk windows eller mac hvis du skal ha en dektop pc eller laptop.

 

Steik så synd det er på disse folkene... de skjønner faen meg ingen verdens ting. Jeg blir bare så forbanna provosert.

Endret av huf
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...