Gå til innhold

Finnes det aktive Linux miljøer i Norge?


Anbefalte innlegg

Hvis du tror dette er et "annet problem", så har du helt misforstått. Det handler selvsagt ikke om at G er for dum til å trykke på en deb-fil. Problemet er at når man trykker på deb-fila, så blir ikke programmet installert og fungerende, fordi et eller annet går på tverke.

 

Og dette skjer flesteparten av gangene man skal installere noe fra deb-filer eller fra en fremmed apt-repository (snap-pakke har jeg ikke prøvd). Hovedregelen er faktisk at det ikke fungerer. På Windows fungerer det nesten alltid.

 

Dette er min erfaring, det kommer selvsagt an på hva man har prøvd å installere.

 

 

Men det er ikke min erfaring! Noe jeg også sa initielt, med at "jeg opplever det som omvendt", altså en ganske subjektiv uttalelse.

90% av det jeg installerer kommer via pakkesystemer, med resten er det kanskje tull med 2%. Det er tull jeg fint greier å håndtere, men jeg har selvsagt forståelse for at det oppleves som vanskelig/umulig for andre.

 

Uansett kan jeg gjerne være med på at det er lettere å installere enkeltprogrammer på Windows, men den formen for installasjon som jeg gjør aller mest av er såpass begrenset på Windows at i sum oppleves linux for meg som vesentlig mer behagelig å ha med å gjøre.

 

Ang. snap-pakker - så prøv da vel. Det er nettopp en løsning på akkurat de problemene du skisserer. Der finnes programmer som Skype, Spotify og masse mer, bibliotekskonflikter er håndtert ved at hver pakke lever isolert i sin egen container. (Og da kommer jo alle kritikerne som mener at det undergraver funksjonen til dynamiske biblioteker - men i praksis koster det ikke mer enn litt diskplass, noe de fleste har i fleng i disse dager)

 

 

Jeg ønsker ikke å oppnå en løsning, jeg ønsker at du skal forstå at det finnes et problem - noe du initielt ikke gjorde. Og det at det i det hele tatt er et problem, er nettopp det som ikke er godt nok.

 

Jeg brukte litt tid på å skrive et svar, hvis du ikke ønsket et burde du ikke spurt i utgangspunktet. Jeg skjønner utmerket godt hva som sies og menes, jeg er bare uenig i omfanget til problemet, da jeg personlig og flere jeg kjenner (et utviklerteam på jobb) ikke har det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du egentlig? Jeg opplever det som helt omvendt.

 

Hvorfor skal det på død og liv ha deg ut i terminalvindu for å skrive en innstallasjons- og oppsettskommandoer? Det er hva jeg mener. Nå er det et par-tre år siden jeg gadd å innstallere Linux på min Windows VMware Workstation.

 

Men, selv der så måtte man ut i dette terminalvinduet for å få satt ting opp. En har selve innstallasjonen, også har man VMware Tools som skal på plass. Og man kan selvsagt skylde på VMware, Inc. for å være kjipe.

 

Men, man kan ikke heller bare skylde på f.eks. VMware, Inc. som i det gitte eksempelet, da Linux ikke er like strømlinjeformet på innstallasjon som på Windows. Jeg vil kalle det for en mangel ved et moderne OS.

 

Det forholder seg jo ikke slik at jeg ikke kunne skrevet install, kanskje med noen prefikser. Men når det kreves 20 forskjellige typer prefikser i forhold til hva man ønsker å oppnå (setter ting litt på spissen og litt IKKE på spissen nå). Faen ta det jævla terminalvinduet. Ok, litt vanndamp ventilert der :wee:

Lenke til kommentar

Eg òg! Å installera program på Linux er jo ekstremt kjapt og enkelt samanlikna med for eksempel på Windows (med fullt atterhald om at Windows har blitt betre på dette området – eg har ikkje brukt Windows private på mange år).

 

Det er jo i dei fleste distroar berre ein enkel kommando for å installera eit program. Og føretrekker ein å gjera ting grafisk, har det jo komme lekre «app store»-liknande program for dette òg:

6TZLD15.png

 

Og hvor mye hjelper det f.eks. i VMware, hvor du har titalls, kanskje hundretalls Linux-distroer som kan prøves? De har ikke lagd ordentlige "man-pages" over det grafiske. Det ville jo blitt en stor jobb for å hanskes hver distros grafiske løsninger for VMware. Nei, der er det den trauste gamle terminal-vinduet som det må tys til. Sånn at det skal bli sånn noenlunde mest likt og færrest mulige innstallasjonskommandoer å forholde seg til.

 

Sånn tolker jeg det ihvertfall.

 

Og når "i all verden" ble det å skrive la oss si "install" etter å åpne et terminal-vindu, enklere enn å dobbeltklikke et setup.exe symbol i en folder (fra Windows) ?

Lenke til kommentar

Aner ikke, men Stavanger Linux User Group eksisterer kanskje enda. Vet at de møttes på Gramstad, og hos en databedrift inni Stavanger sentrum for noen år tilbake. Da har jeg luftet min misnøye med Linux i innleggene ovenfor. Er det noen som kan nikke seg enige? Eller har jeg nå kommet inn i fan-territoriet der alt skal forsvares med nebb og klør? :wee:

 

Yggdrasil Linux med SCSI-drivere var det første jeg prøvde meg på, siden så har jo Mint, Ubuntu, Red Hat og mye kommet til:

https://en.wikipedia.org/wiki/Yggdrasil_Linux/GNU/X

Endret av G
Lenke til kommentar

G, ser poenget ditt. Linux sucks! :-)

 

Det var to grunner for at jeg gikk over til Linux. Jeg kjøpte en Raspberry Pi og terminalvinduet ble plutselig ikke så skremmende. Foretrekker å oppdatere og installere via Terminalen enn å bruke GUI måter. Andre grunnen kom etter en måned eller to med Raspberry Pi og distribusjoner som Linux Mint og Peppermint OS; jeg skal lære meg å bruke dette og lære det videre til guttene mine. Den tredje grunnen kom etter 2.5 år eller mer. Jeg liker folk som Alan Pope og Martin Wimpress. Jeg leste et intervju med Martin Wimpress skrevet av Brian Landuke

og bestemte meg for å støtte slike folk/prosjekter. På det tidspunktet jeg ble kjent med arbeidet til disse utviklerne hadde jeg hatt Ubuntu MATE 16.04 kjørende på en laptop i 2 år uten problemer og begge skjermkortene fungerte for første gang. Dessverre har jeg tabbet meg ut på den maskinen så jeg blir sikkert å opprette en egen tråd hvis jeg ikke får fikset det på egen hånd.

 

Per dags dato har jeg kun donert til forskjellige utviklere av Linux distribusjoner, noe jeg har funnet ut er litt feil. Fra nå av skal jeg kun donere til utviklere av programvare slik som gimp, kdenlive, openshot, darktable osv.

 

Jeg får "god følelsen" av å bruke programvare og OS utviklet og laget av folk som gjør en fantastisk innsats på fritiden sin. All honnør til dere som bidrar til åpen kildekode prosjekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å innstallere ting/programvare i Linux er den største mangelen i OS'et, men de har jo prøvd å innføre noe system for det også, men det er langt i fra alt som ligger i de systemene.

 

Windows har vært en ener på dette med innstallasjon fra "første dag".

 

Er litt ubegripelig at det fremdeles ikke er "fikset", 24 år siden jeg prøvde ut Linux for første gang.

Øh, pakkesystemenes overlegenhet i linux er er en av grunnene til at jeg har styrt unna Windows i en lang årrekke. Men det er flere desktop-applikasjoner tilgjengelig på Windows, hvis man titter utenfor Microsofts AppStore. For der finner man visst ikke all verdens.

Lenke til kommentar

Problemet er selvsagt binary releases av proprietære programmer.

 

At dere selv ikke bruker eller ser behovet for slike programmer, er irrelevant.

De proprietære programmene jeg bruker mest, ligger faktisk i pakkebehandleren. Men det er nok mere unntaket enn regelen, på Linux også. Det betyr jo ikke akkurat at situasjonen er noe bedre på Windows.

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at du MÅ kjøre det på Ubuntu 14.04 og ikke kan oppgradere?

For ikke å virke som en vriompeis som nekter å oppgradere, ja, det er faktisk en spesiell grunn. Warning: Her kommer det litt klaging. I spoiler for de som har hatt en dårlig dag hittil - eller vil unngå å få det. :D

 

Installasjonen jeg hadde av Ubuntu 16 sluttet å gi bilde på skjermen da jeg satte inn et Nvidia-kort.

 

Nå har jeg holdt på i 7-8 (!) timer av og på tilsammen, og det er fortsatt umulig for meg å enten:

1. Få bilde på Ubuntu 16 (nå er den overskrevet uansett, se 3.)

2. Oppgradere Ubuntu 14.04 til 16.04

3. Installere Ubuntu 18.04 over versjon 16.

 

Det er noe med initram som feiler under installasjonen. Jeg begynner å bli frustrert. Det eneste jeg har fått til, er å få musa til å virke normalt under Ubuntu 18 (live usb).

 

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Utmerket. Takk.

Jeg la merke til en ting til, som jeg hadde gjort: i ~/.Xdefaults skal følgende linje legges til:

Xft.lcdfilter: lcdlight

 

Og for øvrig hadde jeg satt dpi til 95 i settings, dette avhenger av størrelsen og oppløsningen på skjermen.

 

Nå som jeg til slutt har fått installert Ubuntu 18.04, har jeg også måttet gjøre en ekstra forandring, for der har de nemlig fått en "fiks idé" om å bruke sprittusj utover alle fontene. For å få tilbake normal atferd, må følgende legges i /etc/environment (som er en tekstfil):

FREETYPE_PROPERTIES="truetype:interpreter-version=35 cff:no-stem-darkening=1 autofitter:warping=1"

 

Da ser det rimelig bra ut, unntatt her på forumet (noe jeg må undersøke nærmere).

 

Edit: Og som om ikke det var nok, må man også:

sudo unlink /etc/fonts/conf.avail/30-metric-aliases.conf

(Gjelder dersom man faktisk har installert fontene som er listet opp i den fila, som f.eks. times new roman).

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øh, pakkesystemenes overlegenhet i linux er er en av grunnene til at jeg har styrt unna Windows i en lang årrekke. Men det er flere desktop-applikasjoner tilgjengelig på Windows, hvis man titter utenfor Microsofts AppStore. For der finner man visst ikke all verdens.

 

Jeg er ikke avhengig av AppStore til Microsoft. Det jeg liker er selve .exe og .msi er jo selvforklarende at disse gjør hverdagen enklere. Hvor ofte har dere sett at Windows-brukere har måttet oppsøke Run, CMD, kommando pluss prefiks?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke avhengig av AppStore til Microsoft. Det jeg liker er selve .exe og .msi er jo selvforklarende at disse gjør hverdagen enklere. Hvor ofte har dere sett at Windows-brukere har måttet oppsøke Run, CMD, kommando pluss prefiks?

 

Jeg er ikke avhengig av appstoren til Apple eller Ubuntu. Sitter heller ikke og ser på Windows-brukere. Men en av grunnene til at jeg sluttet å bruke Windows var mangelen på pakkebehandler og utrolig dårlig kontroll på hva som var installert og hvor.

 

Hvorfor er en knapp i Windows det står "Install" på mer selvforklarende enn en tilsvarende knapp i et annet operativsystem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg liker er selve .exe og .msi er jo selvforklarende at disse gjør hverdagen enklere.

Det er fordi du er vant med dem. Det er ikke noe mindre selvforklarende å laste ned f.eks. en .deb eller .rpm fil og dobbeltklikke på den for å installere i linux. At de fleste guider bruker terminal metoden har nok mest med at det er enklest for den som skriver guiden og ikke at det er den påkrevde/eneste måten å gjøre det på.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fordi du er vant med dem. Det er ikke noe mindre selvforklarende å laste ned f.eks. en .deb eller .rpm fil og dobbeltklikke på den for å installere i linux. At de fleste guider bruker terminal metoden har nok mest med at det er enklest for den som skriver guiden og ikke at det er den påkrevde/eneste måten å gjøre det på.

 

Også mye enklere for den som leser guiden å lime inn kommandoene i terminalen, spesielt når vi snakker om litt mer kompliserte ting enn å bare foreta en default-installasjon. Så mye enklere enn å sitte og klø seg i hodet over en samling screendumps fra ControlPanel, f.eks.

 

Men så er det vel en grunn til at Microsoft til slutt klarte å tenke ut at de skulle lansere PowerShell også. Litt pussig at det tok dem 3-400 år å komme på det, men pytt ...

Endret av quantum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norske Linux-miljøer er nokså spredd blant generell prat (diskusjon.no, NUUG, diverse IRC-kanaler og epostlister som tidl. nevnt), samt mer spissede grupper typisk utartet i fokus på spesifikk teknologi som kjører på Linux (se f. eks det som er å finne på Meetup.com). Føler vel egentlig ikke det er en felles plattform som "alle" er aktive på.

 

Vi er ikke så mange her i landet, men kan også ha noe å gjøre med at engelskkunnskapene til nordmenn er meget gode, så flere av oss er vel så aktive på internasjonale forum osv. Har inntrykket av at det er mer populært å bruke morsmål i andre land som Tyskland, Frankrike osv.

 

---

 

Syns forøvrig folk kan holde seg for gode til å redusere tråden til den evinnelige Windows vs. Linux "diskusjonen".

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns forøvrig folk kan holde seg for gode til å redusere tråden til den evinnelige Windows vs. Linux "diskusjonen".

Moderatormelding

 

Enig i den.

Videre OT, dvs. Linux vs Windows osv. vil bli slettet uten unntak. Tråden handler om Linux miljøet i Norge.

Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Oslo har Hackeriet, OPLUG, Ping, bitraf, nuug, noe greier oppe på ifi, ulike arrangementer på mesh.

 

Ping er ganske dødt, og desverre så er det ikke så mange greier igjen oppe på ifi. Er enda en del Linux brukere der oppe, men få Linux grupper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...