Gå til innhold

Distro for en intel nuc skull canyon


Anbefalte innlegg

ALT er intel, så drivere BURDE være en lett sak... specs:

 

- i7 6770HQ prosessor

- 16 GB DDR4 2666 mhz

- Samsung 960 evo 500 m.2 SSD

 

Distro må ha bra:

- Norsk støtte

- Godt programvareutvalg med nyere programvare

- Stabilt underliggende system (oppleve få kræsj)

- Helst rolling release så jeg slipper stadige systemoppgraderinger

- Foretrekker en (stabil) KDE eller Budgie desktop.

 

Linux mint kjører på den nå og det virker greit, alt kjører lynraskt men noen ganger kræsjer ting. Er ikke så fornøyd mht linux mint om dagen da jeg opplever distroen "upolert", også har du disse "releasene" av nyere oppgraderte versjoner et par ganger i året. Jeg tenkte mer på noe ala opensuse tumbleweed ville passe fint til denne her, men den lot seg ikke installere. Flere andre, som Antergos, ville heller ikke installeres. Solus fikk jeg heller ikke til å kjøre på den (fikk installert så det ut til men måtte boote fra usb stick, noe som tyder på dårlig gjennomførin). 

 

Har noen noen forslag og en tilsvarende maskin?

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel er rolling og stabil ikke spesielt kompatibelt. 

 

Jeg anbefaler stort sett bare Ubuntu LTS, Kubuntu hvis du ønsker KDE. Det begynner etterhvert å bli en del snaps tilgjengelige så utdatert programvare er mindre og mindre avhengig av ppa-er. En oppgradering hvert andre år, eller hvert fjerde-ish om man ønsker er helt overkommelig. Den prosessen har også vært relativt fjellstabil for meg de siste 3-4 LTS-versjonene. 

 

Skal du absolutt ha rolling har jeg hørt gode ting om KDE neon som en slags hybrid der KDE er rolling, men det andre fryst på Ubuntu LTS såvidt jeg har forstått. Ellers er Debian testing noe som kan prøves ut. Ikke helt bleeding edge rolling, men ikke Debian stable heller. 

 

Som du kanskje forstår er det Debian-derivater jeg er mest oppdatert på. Jeg ville hvertfall personlig skydd unna "hipster-distroer" som er vedlikeholdt av en eller to ildsjeler (ofte Arch-derivater) hvis du legger vekt på stabilitet. Som regel hører du historier om "Hvor utrolig stabilt den alltid har vært, og hvordan det aldri har brukket bortsett fra forrige tirsdag" :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solus fikk jeg heller ikke til å kjøre på den (fikk installert så det ut til men måtte boote fra usb stick, noe som tyder på dårlig gjennomførin).

Dette er noe man kan oppleve med hva som helst av distribusjoner avhengig av hardware. Jeg har hardware som ikke ville boote etter installasjon av Ubuntu LTS. Det viste seg at man måtte tweake noen parametre i grub.

 

Jeg ville heller tatt jobben med å finne ut av hva som må gjøres for at Solus skal boote enn å lete etter alternative distribusjoner. Da vil du få Budgie native.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

I utgangspunktet burde jo openSUSE Tumbleweed passa perfekt for deg (eg er riktig nok litt partisk, som lykkeleg Tumbleweed-brukar sjølv). Du skriv «den lot seg ikke installere», men kan du vera meir spesifikk? Kor gjekk det gale? Fekk du nokon feilmeldingar? Det kan jo vera det berre er ein liten detalj som førte til problemet.

 

hernil skreiv at «Som regel er rolling og stabil ikke spesielt kompatibelt.». Som regel ja, men ingen regel utan unntak. Og openSUSE Tumbleweed er faktisk eit unntak her, av grunnar som er forklart i denne videoen: 

 

Ser forresten at du skriv «Helst rolling release så jeg slipper stadige systemoppgraderinger». Det jo motsett: Det er med «rolling» du får stadige systemoppgraderingar; du får nye versjonar av all programvare meir eller mindre kontinuerleg. Så ein må velja, enten vil ein ha eit heilt stabilt system, utan programoppdateringar. Då går får noko à la Debian Stable, som kjem ut med ei ny utgåve ein gong kvart jubelår eller så. Eller så vil ein ha «rolling», der ein heile tida får oppdateringar. (Eller så går ein for ein mellomting, eks. oppdatering kvart år eller halvår.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet burde jo openSUSE Tumbleweed passa perfekt for deg (eg er riktig nok litt partisk, som lykkeleg Tumbleweed-brukar sjølv). Du skriv «den lot seg ikke installere», men kan du vera meir spesifikk? Kor gjekk det gale? Fekk du nokon feilmeldingar? Det kan jo vera det berre er ein liten detalj som førte til problemet.

 

hernil skreiv at «Som regel er rolling og stabil ikke spesielt kompatibelt.». Som regel ja, men ingen regel utan unntak. Og openSUSE Tumbleweed er faktisk eit unntak her, av grunnar som er forklart i denne videoen: 

 

Ser forresten at du skriv «Helst rolling release så jeg slipper stadige systemoppgraderinger». Det jo motsett: Det er med «rolling» du får stadige systemoppgraderingar; du får nye versjonar av all programvare meir eller mindre kontinuerleg. Så ein må velja, enten vil ein ha eit heilt stabilt system, utan programoppdateringar. Då går får noko à la Debian Stable, som kjem ut med ei ny utgåve ein gong kvart jubelår eller så. Eller så vil ein ha «rolling», der ein heile tida får oppdateringar. (Eller så går ein for ein mellomting, eks. oppdatering kvart år eller halvår.)

 

Stadige oppgraderinger - dvs behov for å dumpe den gamle mint'en som fungerte også kjøre på med en ny versjon som kanskje radbrekker maskinen. Hatt for mye av det der.

 

Jevnlige små oppgraderinger/justeringer av mindre karakter som en rolling release foretrekker jeg. Du installerer 1 gang, så oppgraderes det "on the fly". Det er sånn det BURDE fungere (i min verden).

 

Enda ikke prøvd manjaro, men jeg skal gjøre et forsøk til med en tumbleweed live-cd. Hadde veldig gode erfaringer med opensuse back in the days når det faktisk fungerte på mine pc'er, så skjedde det noe... verken den maskinen som tok kvelden, eller den jeg har nå, har av en eller annen grunn "tålt" opensuse.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på noe ala opensuse tumbleweed ville passe fint til denne her, men den lot seg ikke installere. Flere andre, som Antergos, ville heller ikke installeres. Solus fikk jeg heller ikke til å kjøre på den (fikk installert så det ut til men måtte boote fra usb stick, noe som tyder på dårlig gjennomførin).

Når du stadig hopper fra distro til distro, høres det mer ut som brukerfeil enn feil i selve distroene. Riktignok er noen av distroene du nevner små og litt tvilsomme, men det burde ikke være noe problem å installere en ringrev som f.eks openSUSE.

Du får nok mer igjen for å feilsøke ordentlig på noen av de du allerede har prøvd, enn å hoppe videre til evig tid.

Endret av endrebjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte mer på noe ala opensuse tumbleweed ville passe fint til denne her, men den lot seg ikke installere. Flere andre, som Antergos, ville heller ikke installeres. Solus fikk jeg heller ikke til å kjøre på den (fikk installert så det ut til men måtte boote fra usb stick, noe som tyder på dårlig gjennomførin).

Når du stadig hopper fra distro til distro, høres det mer ut som brukerfeil enn feil i selve distroene. Riktignok er noen av distroene du nevner små og litt tvilsomme, men det burde ikke være noe problem å installere en ringrev som f.eks openSUSE.

Du får nok mer igjen for å feilsøke ordentlig på noen av de du allerede har prøvd, enn å hoppe videre til evig tid.

 

 

Hold deg til ting du har greie på, du. Det er ingen brukerfeil såvidt jeg kan se. Nå sist har jeg pleid bruke unetbootin for å legge iso på usb stick, mint la seg inn greit, antergos frøys mens jeg ventet på at den skulle lastes opp og solus la, ved ordre om å bruke harddisken (m.2 ssd) istedet inn noe på USB sticken jeg booter fra så den nektet å boote uten usb sticken i, grub og resten av disken var ikke å finne på ssd'en selv om dette ble spesifisert klart og tydelig under install prodsedyren. Opensuse ville ikke boote i det heletatt.

 

Dette her er enkle ting disse distroene av en eller annen grunn ikke fikser og kan ikke se feilen ligger her.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Antergos er ikke listet som støttet av unetbootin, og på nettsidene til Antergos står det at du bør bruke dd under linux eller etcher under windows for å lage en bootbar USB.

 

 

 

Attention: It is recommended to use this two ways to "burn" ISO to usb-stick! as most other tools will may do changes to the ISO that harm the bootup!

 

https://antergos.com/wiki/install/installing-antergos-2/

Lenke til kommentar

Antergos er ikke listet som støttet av unetbootin, og på nettsidene til Antergos står det at du bør bruke dd under linux eller etcher under windows for å lage en bootbar USB.

 

 

 

Attention: It is recommended to use this two ways to "burn" ISO to usb-stick! as most other tools will may do changes to the ISO that harm the bootup!

 

https://antergos.com/wiki/install/installing-antergos-2/

 

Takk for svar, har ikke fått somlet meg til å se det, antergos ligger høyt på ønskelista. Er det noe tilsvarende for opensuse da kanskje? Nå er jeg et annet sted men i morra / overimorra har jeg tid til å se på dette her :)

Lenke til kommentar

Hold deg til ting du har greie på, du. Det er ingen brukerfeil såvidt jeg kan se. Nå sist har jeg pleid bruke unetbootin for å legge iso på usb stick, mint la seg inn greit, antergos frøys mens jeg ventet på at den skulle lastes opp og solus la, ved ordre om å bruke harddisken (m.2 ssd) istedet inn noe på USB sticken jeg booter fra så den nektet å boote uten usb sticken i, grub og resten av disken var ikke å finne på ssd'en selv om dette ble spesifisert klart og tydelig under install prodsedyren. Opensuse ville ikke boote i det heletatt.

 

Dette her er enkle ting disse distroene av en eller annen grunn ikke fikser og kan ikke se feilen ligger her.

Det er en hel haug av variabler inne i bildet. Kanskje flere enn du er klar over. Og det kan være at du, kanskje uten å vite det, trigger én eller flere av disse variablene. De jeg kommer på i farten er:

- Skjulte feil på USB-pennen

- UEFI eller legacy mode BIOS

- Parametre i UEFI/BIOS

- SecureBoot

- GPT eller MBR. Både på USB-pennen og destinasjonen.

- Single-boot eller multi-boot

- Partisjonering og struktur. Standard, auto eller custom.

- RAID

- Filsystem

- etc.

Av og til ser jeg brukere som hevder at de har full kontroll, og derfor fikler og skrur på alle mulige slags ting under installasjonen. Av og til fungerer det, mens andre ganger brekker det. Hvis installasjonen feiler bør du prøve en _helt_ standard installasjon uten noe fikling. Videre kan du forsøke å bruke en annen USB-penn, siden dårlige USB-penner kan skape utrolig mye rar oppførsel.

 

I tillegg er ikke unetbooting nødvendigvis et veldig godt valg. Flere distroer har egne verktøy for å lage USB-penn, og i de tilfellene bør du bruke disse. Dette gjelder både Fedora og openSUSE. Og du kan _ikke_ nødvendigvis skylde på distroene når du bruker unetbootin, siden det er et tredjepartsverktøy.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hold deg til ting du har greie på, du. Det er ingen brukerfeil såvidt jeg kan se. Nå sist har jeg pleid bruke unetbootin for å legge iso på usb stick, mint la seg inn greit, antergos frøys mens jeg ventet på at den skulle lastes opp og solus la, ved ordre om å bruke harddisken (m.2 ssd) istedet inn noe på USB sticken jeg booter fra så den nektet å boote uten usb sticken i, grub og resten av disken var ikke å finne på ssd'en selv om dette ble spesifisert klart og tydelig under install prodsedyren. Opensuse ville ikke boote i det heletatt.

 

Dette her er enkle ting disse distroene av en eller annen grunn ikke fikser og kan ikke se feilen ligger her.

Det er en hel haug av variabler inne i bildet. Kanskje flere enn du er klar over. Og det kan være at du, kanskje uten å vite det, trigger én eller flere av disse variablene. De jeg kommer på i farten er:

- Skjulte feil på USB-pennen

- UEFI eller legacy mode BIOS

- Parametre i UEFI/BIOS

- SecureBoot

- GPT eller MBR. Både på USB-pennen og destinasjonen.

- Single-boot eller multi-boot

- Partisjonering og struktur. Standard, auto eller custom.

- RAID

- Filsystem

- etc.

Av og til ser jeg brukere som hevder at de har full kontroll, og derfor fikler og skrur på alle mulige slags ting under installasjonen. Av og til fungerer det, mens andre ganger brekker det. Hvis installasjonen feiler bør du prøve en _helt_ standard installasjon uten noe fikling. Videre kan du forsøke å bruke en annen USB-penn, siden dårlige USB-penner kan skape utrolig mye rar oppførsel.

 

I tillegg er ikke unetbooting nødvendigvis et veldig godt valg. Flere distroer har egne verktøy for å lage USB-penn, og i de tilfellene bør du bruke disse. Dette gjelder både Fedora og openSUSE. Og du kan _ikke_ nødvendigvis skylde på distroene når du bruker unetbootin, siden det er et tredjepartsverktøy.

 

 

ok takk for svar, skal se igjennom endel av dette her når jeg har tid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...