Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

 

Det der er Server 2003 64-bit rebranded som XP 64-bit. Den har store kompatibilitets-utfordringer når det kommer til drivere og spesielle biblioteker, siden det ikke er en utbredt XP-versjon.

Programvarestøtten er også litt ymse.

Hvis man ikke trenger kompabiliteten er jo xp et litt snodig valg i dag. Men i motsatt fall er vel ikke 32bit og kompabilitet problemet, heller tvert imot...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vmware fungerer helt utmerket til å kjøre XP, gjør det selv pga behov for steinalderkompabilitet. Gjort under både Linux og macOS.

 

Vmware har, hvis du betaler for pro, funksjon for å virtualisere den eksisterende windows-pc'en din, men det er kanskje ikke hva du ønsker. Player-utgaven er gratis, du trenger da xp installasjonsmedie.

 

Til gaming er ikke dette helt optimalt, tror jeg, aldri prøvd.

Usikker på forskjellene mellom VMWare-variantene her, men for de(n?) som støtter PCI passthrough så skal det være mulig å game på. Dog er det vanligere å gjøre tilsvarende med native KVM/QEMU. Ytelsen er tilnærmet lik null virtualisering.
Lenke til kommentar

 

Når det der i mot gjelder Adobe sine programmer (Photoshop, Illustrator, osv) så synes jeg det er vanskelig å finne gode nok erstattere.

Da må du fortelle oss hvilke alternativer du allerede har prøvd, og hvorfor disse ikke fungerte tilfredsstillende.

Photoshop/Illustrator er tross alt profesjonell programvare, så det er også relevant å vite om du bruker dem i profesjonelt eller bare som hobby.

 

Uansett vil jeg sterkt fraråde WinXP. Det er et 16 år gammelt lappeteppe av ymse kvalitet. XP har ikke 64-bit støtte engang. Win10 bruker ikke nødvendigvis så mye mer ressurser enn WinXP. Microsoft har klart å få ned ressursbruken ganske betraktelig i Win10. Både nødvendig minnebruk og lagringsplass. Og hvis du uansett kjører Windows uten internettilgang slipper du alt av oppdateringer og styr.

 

 

Profesjonelt eller ikke er vel en definisjonssak. Har ofte bruk for å lage en del tegninger og illustrasjoner i jobbsammenheng. Det behøver ikke å dreie seg om det ypperste av kvalitet, men det må kunne skje hurtig, effektivt og enkelt og resultatet må bli "greit nok".

 

Har testet ut og brukt de vanlige "Adobe erstatterne", dvs Gimp og Inkscape. Det kan godt være at det er "noen" som klarer å jobbe hurtig og effektivt med disse, men for meg så går det nok litt kjappere og bedre med Adobe sine redskaper. På den annen side så synes jeg at resultatet kan bli greit nok med forholdsvis eldre utgaver av Adobe sine programmer. Derfor "strøtanken" om å teste ut med en virtuell utgave av Windows XP. (Som ikke behøver å være koblet til Internett.) Synes at CS6 utgaven av Abobe sine programmer gjør jobben helt greit, men det kan vel godt tenkes at ytelsen ikke holder mål mht grafikk ytelse (under KVM tenkte jeg.)

 

Er det noen som vet?  

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Photoshop CS6 i Wine.

Illustrator CS6 i Wine.

CS6 i Wine later ikke til å være helt knirkefritt, men det ser i det minste ut som at noen har fått det til. Spørsmålet er da selvfølgelig om disse småproblemene også går utover den generelle følelsen med programmet. Det må du rett og slett bare teste selv.

 

Det finnes metoder for å få tilnærmet native ytelse under KVM. Du kan f.eks ha et dedikert grafikkort for Windows-gjesten. Her er en lang og veldig detaljert guide for VGA Passthrough. I et sånt tilfelle vil jeg definitivt anbefale Win10 i stedet for XP.

Lenke til kommentar

Litt off-topic .. men ..

 

Kanskje jeg også er litt off-topic..men..

 

Har du hørt om Robolinux og deres Stealth VM? https://distrowatch.com/table.php?distribution=robolinux

 

På hjemmesiden er det noen "skrytevideoer" som frister til å bruke Robolinux

 

Har testet det selv og det funket fantastisk. Det eneste er at Robolinux skal ha noen kroner for nedlasting. Men, dersom det høres ut som dette kan være noe du trenger så er det absolutt verdt det. Så vidt jeg har forstått så ser det ut som et enmanns prosjekt, men alt virket solid og bra.

 

Bruker ikke Robolinux nå siden jeg ikke likte Debian den gangen, og noe var vanskelig å få til for meg, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

 

Har ofte bruk for å lage en del tegninger og illustrasjoner i jobbsammenheng. (...) Har testet ut og brukt de vanlige "Adobe erstatterne", dvs Gimp og Inkscape.

Se om ikke Krita kan være løsningen du har lett etter! :)

 

Er ikke Krita hovedsaklig et raster-program med helt minimale vektor-muligheter? I hvert fall Illustrator og Inkscape er fullblods vektor-programmer.
Lenke til kommentar

 

Litt off-topic .. men ..

 

Kanskje jeg også er litt off-topic..men..

 

Har du hørt om Robolinux og deres Stealth VM? https://distrowatch.com/table.php?distribution=robolinux

 

På hjemmesiden er det noen "skrytevideoer" som frister til å bruke Robolinux

 

Har testet det selv og det funket fantastisk. Det eneste er at Robolinux skal ha noen kroner for nedlasting. Men, dersom det høres ut som dette kan være noe du trenger så er det absolutt verdt det. Så vidt jeg har forstått så ser det ut som et enmanns prosjekt, men alt virket solid og bra.

 

Bruker ikke Robolinux nå siden jeg ikke likte Debian den gangen, og noe var vanskelig å få til for meg, men det er en annen sak.

 

 

Mange takk. Dette ser ut til å være noe som må prøves :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke Krita hovedsaklig et raster-program med helt minimale vektor-muligheter? I hvert fall Illustrator og Inkscape er fullblods vektor-programmer.

Krita er primært for rastergrafikk, men du kan også lage vektorgrafikk i programmet. I Krita 3 så stemmer det at støtten for vektorgrafikk noe begrenset da det til nå har vært brukt ODG vektorlag, men planen er at Krita 4 (foreløpig i pre-alpha) i stedet vil bruke SVG-standarden for å lagre vektorinformasjon. Du vil da kunne eksportere/importere vektorgrafikk til/fra andre vektorprogrammer som f.eks. Inkscape. Krita 4 vil også være bakoverkompatibel slik at ODG vektorlag du lager i Krita 3 vil kunne åpnes for å så lagres igjen som SVG, vær obs på at disse da ikke vil kunne åpnes i Krita 3. For tegning og illustrasjon så kan det være at du bruker både raster- og vektorgrafikk eller kun en av delene og da er det fint å vite at Krita vil la deg jobbe med begge deler. Dokumentasjon.

Om du skulle behøve å lage 2D animasjoner og behøver «onion skin» for å gjøre det du skal (et slags overlag som lar deg se forskjellene mellom hver frame for å lette animeringen) så er også dette noe kan gjøre uten å forlate Krita (video).

 

Om du er ny med Krita eller om det er en stund siden sist du prøvde Krita så kan disse videoene anbefales for en gjennomgang av noen av funksjonene du kan ta i bruk allerede i Krita 3 og hva som kommer i Krita 4:

 

https://www.youtube.com/watch?v=k51OK2PlTz4

https://www.youtube.com/watch?v=IQStr_biHhc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har noen gode og oppdaterte anbefalinger om hvordan man får kjørt Windows programmer under Linux?

En virtuell maskin er en bra løsning. Jeg kjører lett Windows 7 i virtuell maskin på en flere år gammel laptop. Ikke det at jeg bruker noen tunge programmer i virtuell maskin Windows 7, men det fungerer nå ganske enkelt og greit.

 

Rimelig utrolig er det at Windows 7 i virtuell maskin er mindre krevende enn Windows 7 lokalt. Angående Windows 10 i virtuell maskin kommer jo det med Windows 7 plagene, desktopmiljøet, inkompatible programmer osv. Jeg ser ikke at Windows 10 er et bedre valt som virtuell maskin om man skulle trenge det, enn Windows 7.

 

Virtualbox er gratis og enkelt å bruke. Jeg vet ikke hvorfor folk insisterer på Vmware hele tiden.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har prøvd en del forskjellige distroer, men jeg startet med en Raspberry Pi 2 og liker meg best i Debian/Ubuntu verden. I starten brukte jeg Linux Mint og Peppermint OS, men jeg fikk ikke Nvidia kortet til å fungere. Prøvde flere andre og fikk det til å fungere med Ubuntu MATE 16.04 som jeg hadde på den bærbare i over 2 år. På den andre bærbare hadde jeg Peppermint OS.

I det siste har jeg prøvd Manjaro, Kubuntu, Solus og mange flere men nå holder jeg meg kun til Ubuntu MATE. Har Ubuntu MATE 18.04.1 på alle maskinene mine nå. Ryddet nettopp i Patreon kontoen min og økte min donasjon til Ubuntu MATE fra 2,5 USD til 20USD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rimelig utrolig er det at Windows 7 i virtuell maskin er mindre krevende enn Windows 7 lokalt. Angående Windows 10 i virtuell maskin kommer jo det med Windows 7 plagene, desktopmiljøet, inkompatible programmer osv. Jeg ser ikke at Windows 10 er et bedre valt som virtuell maskin om man skulle trenge det, enn Windows 7.

 

 

Litt usikker på hva du mener her. En VM er gjerne satt til å bruke et begrenset antall vCPUer (som regel 1) samt et begrenset antall minne, så selve ressursbruken til VMen vil naturlig nok være mindre enn hva et lokalt system ville vært, som tar nytte av ressursene på en annen måte. I tillegg kommer ekstra programvare som du har gående i bakgrunnen; Dropbox, Google Drive, Skype osv, som man ofte har på sin daglige maskin, men ikke i VMen. 

 

Når det er sagt så er jeg helt enig i at VirtualBox er er flott verktøy, og et fullverdig alternativ til VMware - i alle fall til hjemmebruk. Og seamless mode er konge. 

 

Dette er en gammel video, men en demonstrasjon av hvordan seamless mode fungerer. 

Lenke til kommentar

Et par mulige grunner til at et OS synes å respondere bedre på virtuell maskin:

 - Den virtuelle disken legger beslag på et sammenhengende område på den fysiske disken (noe fragmentering blir det sikkert uansett). Dermed så reduseres søketiden på disken. For en ssd skulle det ikke ha noe betydning.

 - Virtuelt OS er gjerne ikke hoved-OS, blir mindre brukt, og en mindre mengder tullprogrammer blir installert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er noe med Windows som gjør OS'et seigere og treigere ved bruk. Dess mer man bruker det, dess verre blir det. Med GNU/Linux har jeg ikke opplevd noe liknende.

 

Systemet er rett og slett langt mer stabilt over tid, nesten uansett hva du installerer.

 

Men ja, angående Windows, er det like greit å droppe dualboot og kjøre Windows i virtuell maskin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer vel bare sånn delvis at Windows blir tregere med tiden. Med litt vedlikehold så blir vel hastigheten stort sett den samme.

 

"Windows uten vedlikehold" har imidlertid noen litt "forskrudde" egenskaper. Kjøpte nylig en ny HP laptop som merked med at den var produsert i Juni. Tok den i bruk og da satte den i gang med å oppdatere i det vide og det breie. Etter litt så var 25 GB av SSD tilsynelatende forsvunnet. Kjørte så "disk-cleanup" og da bel jeg kvitt ca 30 GB med søppelfiler. Så var det å kjøre scan og reparasjon av registry og der var det vel også noen hundre feil, som måtte rettes, på en ny maskin.

 

Det kan ellers se ut som om Windows 7 faktisk fungerer en del bedre enn Windows 10. Har en Windows 7 maskin som har ligget ubrukt et halvt år eller et år eller noe slikt, og der var "samlet oppdatering" ikke på mer enn ca 0,2 GB. Det spørs om man ikke på mange måter er bedre tjent med en gammel maskin med Windows 7 enn en ny maskin med Windows 10, i alle fall hvis man setter pris på fraværet av andre oppgraderinger enn de som har med sikkerhet å gjøre. Hvilken ulempe kan være større enn et operativsystem som krever timesvis med oppgraderinger av og til funksjoner, som man slett ikke vil ha, og som man ikke har bruk for.  

 

Når det gjelder "Windows 7 på Linux" vha VirtualBox så blir vel ikke grafikkytelsen helt på topp, men bortsett fra det så fungerer det jo OK.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg har virtuell maskin med Windows 7. Det er en helt grei løsning for Windows "behov" og ting som er Windows avhengige. Windows 7 er i min formening den beste Windows versjonen. Den er nesten bare en forbedret Windows XP. Det eneste som er rimelig ugreit er de konstante automatisk oppgraderingene på tidspunkt som ikke velges og som ofte ikke passer. Windows 8 og Windows 10 er for min del helt håpløst dårlig. Grensesnittet passer jo overhode ikke til det formatet man bruker Windows til, de har rett og slett bare kjørt på en hype uten å tenke over det, og på vanlig Windows vis så har man jo ikke noe valg.

 

Når Windows 7 ikke lenger er brukelig, da må jeg nesten bare leve helt uten Windows, selv i nødstilfeller hvor ting kun fungerer i Windows.

 

Men, jeg sitter med en gammel laptop, og der fungerer Windows rimelig greit i virtuell maskin. Greit nok til å droppe dualboot permanent. For min del er det ikke noe vits å ha dualboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...