Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Prøver å google hvilken versjon telefonen støtter, og får opp en del om at telefonen kan kjøre 4.4, o.l.. Hvordan får jeg installert dette?

Enkleste er vel å få moren din over til en mobil fra dette århundret.

Xcover II kom ut i mars 2013, fire år siden. Android 4.1.2 kom 9. oktober 2012. Etter dette kom 4.2, som er neste versjon, 13. november 2012.

 

Er det vanlig at telefoner som kjører Android ikke støtter nyeste OS ved release?

 

Mener ikke å slenge dritt mot Android her nå, virker som et sweet OS, men dette er faktisk latterlig. Til sammenligning var min iPhone 4s støttet i fem år med programvareoppdateringer.

 

Men, dersom jeg skulle få henne over på en ny telefon; hva er fordelaktig? Hvor lenge støttes programvareoppdateringer på en typisk telefon med Android?

Man får det man betaler for. Din 4S kostet vel 3-4x så mye som moren din sin telefon ved release. I tillegg lager Apple både operativsystem og Hardware, så det skulle egentlig bare mangle. Greit å sammenligne epler med epler og ikke pærer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Prøver å google hvilken versjon telefonen støtter, og får opp en del om at telefonen kan kjøre 4.4, o.l.. Hvordan får jeg installert dette?

Enkleste er vel å få moren din over til en mobil fra dette århundret.

Xcover II kom ut i mars 2013, fire år siden. Android 4.1.2 kom 9. oktober 2012. Etter dette kom 4.2, som er neste versjon, 13. november 2012.

 

Er det vanlig at telefoner som kjører Android ikke støtter nyeste OS ved release?

 

Mener ikke å slenge dritt mot Android her nå, virker som et sweet OS, men dette er faktisk latterlig. Til sammenligning var min iPhone 4s støttet i fem år med programvareoppdateringer.

 

Men, dersom jeg skulle få henne over på en ny telefon; hva er fordelaktig? Hvor lenge støttes programvareoppdateringer på en typisk telefon med Android?

Man får det man betaler for. Din 4S kostet vel 3-4x så mye som moren din sin telefon ved release. I tillegg lager Apple både operativsystem og Hardware, så det skulle egentlig bare mangle. Greit å sammenligne epler med epler og ikke pærer.

 

 

Uansett hva man betaler forventer (i alle fall jeg) man at noe er støttet for oppdateringer i en viss periode. I alle fall at det ikke er utdatert fra release. 

 

Jeg er i alle fall ikke vandt til slikt, bare derfor jeg ble veldig sjokkert. Om det er normalen får jeg notere det.

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg skrev, at dette er normalen. Jeez, les på nytt og prøv igjen.

I motsetning til i Apple-verdenen så er det altså i Android-verdenen Google sitt team som utvikler OS mens det er produsentene selv som produserer hardware og releaser oppdateringer til OS etc. Dette pga. mange forskjellige konfigurasjoner (brikkesett, RAM etc) som krever spesialtilpasning. Derfor er ikke ditt problem med Android-leiren, men med Samsung (og da spesifikt billigtelefon avdelingen deres).

Lenke til kommentar

Vil man være sikret støtte lengst mulig er vel Google sine pixel telefoner veien å gå

Bortsett fra senere oppdateringer, stemmer det ikke.

 

Pixel, slik det ser ut i dag*, vil få samme antall OS-oppgraderinger som toppmodeller og mellomklassemodeller til andre produsenter. Den vil også motta sikkerhetsoppdateringer like lenge som de andre, altså 2 år med feature releases og 3 år med sikkerhetsoppdateringer fra lansering, akkurat det samme som for eksempel Samsung S5, S6, S7, S8, Note serien, A serien 2016, 2017 osv (nevner Samsung da jeg kjenner dem best, det samme gjelder trolig også de andre store produsentene).

* http://www.androidpolice.com/2017/04/27/google-adds-pixels-end-life-support-page

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

 

Fikk en softwareoppdatering her om dagen, noen som vet hva den gikk ut på? Har ikke merket noe nytt.

Ehm,merke og modell på telefonen hjelper en del på å kunne svare på det

 

 

Sorry, gikk litt. fort i svingene der. ;)

Samsung galaxy s7.

 

 

Det slippes ofte noe som kalles security patches til android mobiler, dette er for å fikse små svakheter og for å følge opp de krav som stilles til OS. Du vil da ikke merke noe nytt når disse slippes og blir installert.

For å få litt mer info rundt dette, kan du gå til www.sammobile.com, der legger de ut mye info om Samsung.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Håper noen kan hjelpe meg. jeg har en Volvo XC70 2010 med både AUX og USB tilkobling nede i midtkonsollen. 

Jeg har akkurat gått over til Samsung tlf etter å ha vært Apple bruker i flere år. 

Iphonen min kunne jeg koble til via USB og få sangene samt tekst i displayet fra Spotify streaming samtidlig som tlf ladet.

Dette får jeg ikke til med Samsung tlf... Hvorfor???

Det kommer opp at USB er uleselig, men tlf lader som normalt.

 

Mine 2 sønner prøvde med sine Iphone`r 5s. den ene fungerte å streame lyd men ikke den andre. kom bare opp usb uleselig. etter litt research på nettet fant jeg ut at han mest sannsynlig hadde slettet music appen, og dette gjorde at bilen ikke oppfattet denne som en Medialagringsenhet, men som en tlf. Vi lastet ned denne appen og han kunne spille av lyd via USB inngangen likt som han andre sønnen min.. altså problem løst.

 

Hvorfor får jeg ikke til dette med samsung tlf min?

 

Er det noen som kan hjelpe????

 

Hilsen en fortvilt Samsung/Volvo XC70 eier.

Lenke til kommentar

 

Hei.
 
Håper noen kan hjelpe meg. jeg har en Volvo XC70 2010 med både AUX og USB tilkobling nede i midtkonsollen. 
Jeg har akkurat gått over til Samsung tlf etter å ha vært Apple bruker i flere år. 
Iphonen min kunne jeg koble til via USB og få sangene samt tekst i displayet fra Spotify streaming samtidlig som tlf ladet.
Dette får jeg ikke til med Samsung tlf... Hvorfor???
Det kommer opp at USB er uleselig, men tlf lader som normalt.
 
Mine 2 sønner prøvde med sine Iphone`r 5s. den ene fungerte å streame lyd men ikke den andre. kom bare opp usb uleselig. etter litt research på nettet fant jeg ut at han mest sannsynlig hadde slettet music appen, og dette gjorde at bilen ikke oppfattet denne som en Medialagringsenhet, men som en tlf. Vi lastet ned denne appen og han kunne spille av lyd via USB inngangen likt som han andre sønnen min.. altså problem løst.
 
Hvorfor får jeg ikke til dette med samsung tlf min?
 
Er det noen som kan hjelpe????
 
Hilsen en fortvilt Samsung/Volvo XC70 eier.

 

 

 

Har du gått inn i settings og tappet mange ganger på buildnummer (i OM TELEFONEN)  for at du kan bli utvikler?

 

Da får du en mengde nye USB innstillinger som oftest.

 

Dette er veldig vanlig at man må knote sånn i Android, mens iPhone bare er å kjøre på.

 

 

Viktig at du deler Samsung modellen med oss også, da er det enkelt å finne ut om den har mulighet for digital lyd ut... De aller fleste Samsunger har dette.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat gått over til Samsung tlf etter å ha vært Apple bruker i flere år. 

Iphonen min kunne jeg koble til via USB og få sangene samt tekst i displayet fra Spotify streaming samtidlig som tlf ladet.
Dette får jeg ikke til med Samsung tlf... Hvorfor???
Det kommer opp at USB er uleselig, men tlf lader som normalt.
 
Mine 2 sønner prøvde med sine Iphone`r 5s. den ene fungerte å streame lyd men ikke den andre. kom bare opp usb uleselig. etter litt research på nettet fant jeg ut at han mest sannsynlig hadde slettet music appen, og dette gjorde at bilen ikke oppfattet denne som en Medialagringsenhet, men som en tlf. Vi lastet ned denne appen og han kunne spille av lyd via USB inngangen likt som han andre sønnen min.. altså problem løst.
 
Hvorfor får jeg ikke til dette med samsung tlf min?

Det kan være at bilens spiller ikke støtter dette for Android. Jeg har montert noen DAB+-radioer av ulike merker/modeller, og ser at alle oppgis til å fungere med iOS, men ikke alle fungerer med Android. Har ikke sett mer på dette, eller testet, da jeg har iPhone selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Android O i tredje kvartal  :dribble:

 

http://www.androidauthority.com/android-8-0-review-758783/

 

 

 

The underlying architecture of Android is being revised so that low-level, vendor-specific code for supporting a device's hardware will be separated from the Android OS framework using a hardware abstraction layer known as the "vendor interface". Vendor interfaces will be required to be forward compatible with future versions of Android; due to these changes, OEMs will only need to perform their necessary modifications to the OS framework and bundled apps to update a device to a future version of Android, while maintaining the same vendor interface.

:thumbup:

 

 

 

Android "O" will add support for Neighborhood Aware Networking (NAN) for Wi-Fi based on Wi-Fi Aware

https://en.wikipedia.org/wiki/Android_O

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Hei folkens! 

Kjapt spørsmål på kveldinga; er det problematisk å kjøre Marshmallow nå om dagen? Trenger en ny telefon og har fått et tilbud på en Sony z3 compact, den kjører 6.0.1 og ser ikke ut til å bli oppdatert til Nougat. Hvordan vil det funke med apper som vipps, DnB, Spotify, Messenger, BandID osv med tanke på oppdatering av apper? Er det slik at de hovedsakelig oppdaterer appene sine som kjører på Nougat enheter eller vil en Marshmallow enhet holde seg i noen år fremover? 

Lenke til kommentar

Med tanke på fragmentasjonen av Android så vil nok Android M holde seg en stund til. F.eks messenger krever min Android 4.0.3. Kan hende enkelte nye funksjoner ikke vil virke men. Forøvrig virker Vipps, Spotify, Messenger samt alle Danske Bank sine apper fint på min Z3C

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei.
 
Håper noen kan hjelpe meg. jeg har en Volvo XC70 2010 med både AUX og USB tilkobling nede i midtkonsollen. 
Jeg har akkurat gått over til Samsung tlf etter å ha vært Apple bruker i flere år. 
Iphonen min kunne jeg koble til via USB og få sangene samt tekst i displayet fra Spotify streaming samtidlig som tlf ladet.
Dette får jeg ikke til med Samsung tlf... Hvorfor???
Det kommer opp at USB er uleselig, men tlf lader som normalt.
 
Mine 2 sønner prøvde med sine Iphone`r 5s. den ene fungerte å streame lyd men ikke den andre. kom bare opp usb uleselig. etter litt research på nettet fant jeg ut at han mest sannsynlig hadde slettet music appen, og dette gjorde at bilen ikke oppfattet denne som en Medialagringsenhet, men som en tlf. Vi lastet ned denne appen og han kunne spille av lyd via USB inngangen likt som han andre sønnen min.. altså problem løst.
 
Hvorfor får jeg ikke til dette med samsung tlf min?
 
Er det noen som kan hjelpe????
 
Hilsen en fortvilt Samsung/Volvo XC70 eier.

 

 

 

Har du gått inn i settings og tappet mange ganger på buildnummer (i OM TELEFONEN)  for at du kan bli utvikler?

 

Da får du en mengde nye USB innstillinger som oftest.

 

Dette er veldig vanlig at man må knote sånn i Android, mens iPhone bare er å kjøre på.

 

 

Viktig at du deler Samsung modellen med oss også, da er det enkelt å finne ut om den har mulighet for digital lyd ut... De aller fleste Samsunger har dette.

 

hei.

 

jeg har en samsung S7 Edge

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei.

 

Håper noen kan hjelpe meg. jeg har en Volvo XC70 2010 med både AUX og USB tilkobling nede i midtkonsollen.

Jeg har akkurat gått over til Samsung tlf etter å ha vært Apple bruker i flere år.

Iphonen min kunne jeg koble til via USB og få sangene samt tekst i displayet fra Spotify streaming samtidlig som tlf ladet.

Dette får jeg ikke til med Samsung tlf... Hvorfor???

Det kommer opp at USB er uleselig, men tlf lader som normalt.

 

Mine 2 sønner prøvde med sine Iphone`r 5s. den ene fungerte å streame lyd men ikke den andre. kom bare opp usb uleselig. etter litt research på nettet fant jeg ut at han mest sannsynlig hadde slettet music appen, og dette gjorde at bilen ikke oppfattet denne som en Medialagringsenhet, men som en tlf. Vi lastet ned denne appen og han kunne spille av lyd via USB inngangen likt som han andre sønnen min.. altså problem løst.

 

Hvorfor får jeg ikke til dette med samsung tlf min?

 

Er det noen som kan hjelpe????

 

Hilsen en fortvilt Samsung/Volvo XC70 eier.

 

 

Har du gått inn i settings og tappet mange ganger på buildnummer (i OM TELEFONEN) for at du kan bli utvikler?

 

Da får du en mengde nye USB innstillinger som oftest.

 

Dette er veldig vanlig at man må knote sånn i Android, mens iPhone bare er å kjøre på.

 

 

Viktig at du deler Samsung modellen med oss også, da er det enkelt å finne ut om den har mulighet for digital lyd ut... De aller fleste Samsunger har dette.

hei.

 

jeg har en samsung S7 Edge

 

Sjekk om du finner USB debug option I utvikler.

 

Prøv å kjør med den og se om det går.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Helt utrolig hvor vanskelig det skal være å abonnere på en kalender fra Android-mobilen, man må faktisk inn på Google Calendar på web for å gjøre det. Ser ikke ut til at det er mulig fra appen til Google eller Samsung Calendar. Det er 2017! Hvor vanskelig kan det være å implementere en så simpel funksjon som øker brukervennligheten betraktelig? Måtte bare få ut litt frustrasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...