Gå til innhold

Spørsmål om lønn som frilans for film/fjernsyn


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle gjerne hatt svar fra noen som har førstehånds erfaring med akkurat dette. Ellers, meninger og innspill mottas selvfølgelig med takk.

 

Vil produsenter og prosjektledere le meg ut hvis jeg går etter Filmforbundet sine lønnssatser?

 

Jeg er ny med frilansarbeid, og har i det siste blitt spurt om dagsrate bla. Jeg har litt å vise til, men ikke veldig mye - har dog fagbrev og 3 års erfaring fra fastjobb innen film/TV. Siden jeg for tiden er uten jobb trenger jeg alt arbeid jeg kan få, og er derfor ikke redd for å jobbe litt billigere enn andre for å komme meg inn i nettverk. Likevel vil jeg ikke prise meg altfor billig, for å ikke gi inntrykk til produsenter/prosjektledere at jeg er dårlig og må prise meg billig for å få jobb. Er Filmforbundet sine satser satt altfor høyt ift. det som er vanlig i bransjen? Eller er de passe?

 

Filmforbundet sine satser finner du her: https://filmforbundet.no/Lonn-og-avtaler/Lonnssatser/Satser-TV-underholdning

 

Så lurte jeg også på, er det vanligst med oppgjør via faktura? Burde jeg da legge på litt ekstra ift. satsene? Vet ikke om de er satt med tanke på lønnsutbetaling eller ikke. Blir jo forskjell ift. feriepenger, pensjon, yrkesskadeforsikring, og admin-kostnader. 
 

På forhånd, takk!

Endret av DanielHau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...