Gå til innhold

Den store NBA-tråden


Anbefalte innlegg

Basketball er ikke en stor gren i Norge, men allikevel håper jeg at denne tråden kommer til å bli brukt flittig.

 

Info om selve NBA (korte trekk):

National Basketball Association (NBA) er Nord-Amerikas største basketballiga. Ligaen har 30 lag, delt inn i avdelinger innenfor Eastern og Western Conference. I USA er NBA en av de fire store sportsligaene, der de andre er NHL, NFL og MLB.

 

Grunnlagt: 6. juni 1946.

Lag: 30 (29 i USA og 1 i Canada)

Regjerende mester: Dallas Mavericks.

Flest titler: Boston Celtics (17)

Hovedside: www.nba.com

 

Lagene

 

Eastern Conference inneholder 15 lag, og representerer den østlige delen av USA. De er delt inn i tre "divisjoner", etter geografiske beliggenheter.

 

Atlantic:

Boston Celtics

New Jersey Nets

New York Knicks

Philadelphia 76ers

Toronto Raptors

 

Central:

Chicago Bulls

Cleveland Cavaliers

Detroit Pistons

Indiana Pacers

Milwaukee Bucks

 

Southeast:

Atlanta Hawks

Charlotte Bobcats

Miami Heat

Orlando Magic

Washington Wizards

 

 

Western Conference inneholder 15 lag, og representerer den vestlige delen av USA. De er delt inn i tre "divisjoner", etter geografiske beliggenheter.

 

Northwest:

Denver Nuggets

Minnesota Timberwolves

Oklahoma City

Portland Trail Blazers

Utah Jazz

 

Pacific:

Golden State Warriors

LA Clippers

LA Lakers

Phoenix Suns

Sacramento Kings

 

Southwest:

Dallas Mavericks

Houston Rockets

Memphis Grizzlies

New Orleans Hornets

San Antonio Spurs

 

Regular season, playoffs og priser:

En helt vanlig sesong i NBA varer fra siste uka i Oktober til april, etter det er det duket for Playoffs. Hvert lag spiller hele 82 kamper! Vinneren av hver divisjon får en såkalt tiebreaker, som gir laget "home court advantage" i 7. playoff-kamp, denne tiebreakeren tas i bruk om man har lik record som et annet lag mot slutten av sesongen. Det finnes også andre tiebreakers, men det er et ganske vanskelig system å sette seg inn i. Best record (flest kamper vunnet i forhold til tap) har mest å si på home court advantage og playoffposisjoner.

Fra hver conference går åtte lag videre til playoffs etter at regular season er ferdig. Her møter man motstand etter hvordan man gjorde det i regular season. Om man var det beste laget i øst, møter man det dårligste laget i øst. Så det blir som dette:

1-8

2-7

3-6

4-5

 

I andre runde møter vinneren av 1 og 8 vinneren av 4 og 5, mens vinneren av 2 og 7 møter vinneren av 3 og 6. Deretter møtes vinnerne av disse kampene til en conference final. Vinnerne av de to respektive conferences møter hverandre i NBA Finals for å kåre det beste laget i NBA (alle playoffkamper går over minimum fire kamper).

 

Etter at regular season er over, deles det ut noen priser til de spillerne som har vært best den sesongen.

 

MVP (Most Valuable Player): Denne går til spilleren som har vært NBAs desidert beste denne sesongen.

Defensive Player of the Year: Denne går til den spilleren som har vært den beste spilleren defensivt (blocks, rebounds og steals har mye å si her)

Most Improved Player: Denne prisen går til den spilleren som har forbedret seg mest den foregående sesongen.

6th Man of the Year: Går til spilleren som har hjulpet laget sitt mest "off the bench".

Rookie of the Year: Går til den rookien (første års spiller) som har utmerket seg best.

Coach of the Year: Denne går til den treneren som har vært best (feks coachet laget sitt til best record, fått et dårlig lag til playoffs etc).

 

All-Star Weekend

All-Star Weekend er en pause midt i februar. Dette er en showhelg, hvor man finner ting som rookie challenge (første års spillere mot andre års spillere), slam dunk contest, 3-point shootout m.m, hvor det hele avsluttes med all-star game på søndagen. Dette er en showkamp hvor fansen stemmer frem fem startende spillere på hvert conference lag, og trenerne velger hvem som skal være innbyttere. I år går kampen i Amway Center i Orlando.

 

Rookie Draft:

Dette er noe alle amerikanske sporter har. Rookie draften er slik at de beste collegespillerne gjør seg klare for å bli draftet av NBA-klubbene. Det er tilsammen 60 spillere som draftes hvert år, hvor alle lag har to draft picks til å begynne med (disse kan brukes i trades, hvor man bytter draft picks mot spillere). Draftrangeringen går fra det dårligste laget til det beste, selv om det er et draft lottery som gjør at et av de åtte (tror det er åtte) dårligste lagene trekker om topp åtte draft picks. Her har det dårligste laget flest baller i en maskin, også fordeles antall baller på resten utifra record den foregående sesongen. Dette gjøres for at de dårligste lagene ikke er dårlige hele tiden, og at det blir få lag som dominerer over lengre tid (slik som i feks fotball).

 

Trades:

I NBA og amerikanske sporter generelt, kjøper og selger man ikke spillere, man bytter. Her kan lag bytte til seg spillere for draft picks, andre spillere, fremtidige draft picks og i blant kan man slenge med penger, for å kjøpe en spiller fri fra en kontrakt. Alt dette må likevel gå i hop med lagenes cap space og det gjelder for alle parter involvert.

Endret av HQ
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 kamper går i natt. Nattens store kamp er helt klart Heat @ Magic. Heat som har prester jevnt over bra så langt, tror jeg vil greie å slå et Magic-lag i natt. Men selvsagt kampen kan fort ende Magic sin vei. Får se om jeg orker å se hele kampen. Kampstart straks!

Lenke til kommentar

Høres latterlig ut.. Men etter at nfl sesongen var over bestemte jeg meg likesågodt at jeg kunne prøve å erstatte det med basketball. Så på listen med lag med blå uniform og bestemte meg for at knicks og thunder er lagene for meg. Handlet sporenstreks Durant og Anthony jerseys.. LOL... endte dog opp med hvit knicks trøye..

Lenke til kommentar

Knicks har kjempepotensial, men trenger å bytte en av enten Stoudemire eller Anthony. De er begge bare gode til å score, og tar over det gode lagspillet de har hatt nå uten dem.

 

Lin vant duellen mot Rubio igår, såvidt det var, men hadde de byttet lag, tror jeg mye ville vært annerledes. Offensiven til Timberwolves er så forutsigbart, med bare post up i painten mot Pekovic og Love. Knicks igår scoret på alle mulige måter, og har både dunkere og 3 pong skyttere som hjelper på.

Lenke til kommentar

De viser matcher på Canal+ Sport 2. Ellers er det alltid enkelt å søke på streams, men du kan da liksågodt finne ekte vare til en billig penge på www.nba.tv/nbatv. Der kan du kjøpe 4 måneder for 250kr, hele sesongen for 1016 kr eller sesongen for laget ditt for 897 kr. 35 kr for en singel måned.

 

Verdt å merke seg at "hele sesongen" betyr hovedkampene, altså de som går på TV. Så hvis du vil følge et lag hovedsaklig anbefaler jeg "Team Pass"

Endret av Maefteda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

De viser matcher på Canal+ Sport 2. Ellers er det alltid enkelt å søke på streams, men du kan da liksågodt finne ekte vare til en billig penge på www.nba.tv/nbatv. Der kan du kjøpe 4 måneder for 250kr, hele sesongen for 1016 kr eller sesongen for laget ditt for 897 kr. 35 kr for en singel måned.

 

Verdt å merke seg at "hele sesongen" betyr hovedkampene, altså de som går på TV. Så hvis du vil følge et lag hovedsaklig anbefaler jeg "Team Pass"

Hva slags kvalitet får man? Er det i HD eller utrolig lav kvalitet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Faen så kjedelig å miste DH, for en dritt trade..

Lakers Dwight Howard

Nuggets Andre Iguodala

76ers Andrew Bynum, Jason Richardson

Magic* Arron Afflalo, Al Harrington, Nikola Vucevic, Moe Harkless

* Magic also will receive a protected 1st-round pick from each of the other three teams

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...