Gå til innhold

Mysteriet Jahn Teigen


Tabris

Anbefalte innlegg

Jahn Teigen er vel i dag kjent som popikonet over alle popikoner. Og ikke minst som Melodix Grand Prix-guru, med flere deltakelser (med varierende resultat).

 

Men de med den minste musikkinteresse ved at Jahn Teigen har en mye mer spennende bakgrunn. Som progrocker fra Popol Vuh og Popol Ace. (Vi har jo også historien om at han ble etterspurt som vokalist for Genesis, men såvidt jeg vet er den historien ikke bekreftet).

 

Utover 80-tallet hadde han også den interessante rollens om bøddel i rockemusikalen Witch Wich, som igjen viste noe av hans vokale kvaliteter.

 

 

Jeg personlig er vokst opp med pop-Jahn. Med "Optimist" og "Det vakreste som finnes". Men når jeg ble gammel nok til å bli nysgjerrig og lete opp musikk selv, så har det vært et av mine mysterier.

 

Hva skjedde med musikeren Jahn Teigen?

 

Jeg vet at noen har lyst å skylde på Anita Skorgan, som om hun skulle vært Norges Yoko Ono.  Men det blir for enkelt for meg.

 

Jeg lurer på hva som fikk en så dyktig musiker og sanger som Jahn Teigen til å gå over til svisker når vi alle vet han kan så mye mer?

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Utrolig bra vokal, men greier ikke å nyte den andre musikken/instrumentalbiten i videoklippet... Her skulle jeg likt å høre mer metal. Hva faen er det greierne som låter innimellom? Trompet?!

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jahn Teigen var verdens største artist i Norge, høsten 1979. Han lagde et album som inneholdt noen av de flotteste låtene som noensinne er laget på norsk. I 1980 prøvde han å følge opp suksessen, med et album der han tok karrieren fullstendig på sykkeltur og fikk slakt etter slakt. Etter det ble han et norsk svar på Phil Collins, dvs. at han endte opp med å lage tralala musikk for et ukritisk publikum.

 

Rart å tenke på at han prøvesang som vokalist i Genesis, etter at Peter Gabriel sluttet.

Lenke til kommentar

Utrolig bra vokal, men greier ikke å nyte den andre musikken/instrumentalbiten i videoklippet... Her skulle jeg likt å høre mer metal. Hva faen er det greierne som låter innimellom? Trompet?!

Ja, det er fra musikalen "Witch Wich", som gikk sin seiersgang i Norge på 80-tallet og kom helt til London - hvor den ble slaktet. Likevel enestående gjort av Dollie de Luxe (Benedicte Adrian og Ingrid Bjørnov) med tanke på at de begge var i 20-årene og gjorde det meste selv. Uansett liker jeg å bruke den videoen som et eksempel på på Jahn Teigens vokale kvaliteter, som er langt mer enn hans svisker på 90-tallet skulle tilsi.

 

Jahn Teigen var verdens største artist i Norge, høsten 1979. Han lagde et album som inneholdt noen av de flotteste låtene som noensinne er laget på norsk. I 1980 prøvde han å følge opp suksessen, med et album der han tok karrieren fullstendig på sykkeltur og fikk slakt etter slakt. Etter det ble han et norsk svar på Phil Collins, dvs. at han endte opp med å lage tralala musikk for et ukritisk publikum.

 

Rart å tenke på at han prøvesang som vokalist i Genesis, etter at Peter Gabriel sluttet.

Ja, jeg har vokst opp med at han prøvespilte for Genesis, men såvidt jeg vet i nyere tid er det ikke blitt bekreftet. Gjorde han virkelig det?

 

Uansett fascinerer det meg at en så utrolig dyktig musiker går over til å lage så intentsigende musikk - hva står bak hans avgjørelse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mangel på kompetente mennesker rundt ham? Vet ikke, men etter 1979 flatet han ut. Han var jo også med i Prima Vera, uten at han var den morsomme av de tre. Det er jo Tom Mathisen og Herodes Falsk som var komikerne.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vokst opp med at han prøvespilte for Genesis, men såvidt jeg vet i nyere tid er det ikke blitt bekreftet. Gjorde han virkelig det?

 

Konsensus i dag (blant de som er gamle nok til å bry seg) er vel at han aldri prøvesang, men var en av 400 som ble invitert til å gjøre det. Selv har han vel aldri hatt noe i mot at den fjæra ble til fem høns...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg har vokst opp med at han prøvespilte for Genesis, men såvidt jeg vet i nyere tid er det ikke blitt bekreftet. Gjorde han virkelig det?

 

Konsensus i dag (blant de som er gamle nok til å bry seg) er vel at han aldri prøvesang, men var en av 400 som ble invitert til å gjøre det. Selv har han vel aldri hatt noe i mot at den fjæra ble til fem høns...

 

Geir :)

 

Men hvorfor skulle han bry seg, hvis hans ambisjoner ikke lenger strakk seg enn Norsktoppen? Det er den jeg ikke skjønner. :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor skulle han bry seg, hvis hans ambisjoner ikke lenger strakk seg enn Norsktoppen? Det er den jeg ikke skjønner. :)

 

 

Genesis ble etterhvert - for en stakket stund - verdens største pop-band. Det fikk til og med Norsktopp-publikummet med seg, og det hjalp selvsagt både med omtale og platesalg i årene som fulgte. De musikalske ambisjonene var det kanskje så som så med, men penger og PR er aldri å forakte for en artist.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sjekk ut Quiché Maya, med Popol Ace. Progrock av høy klasse!

 

Fortsatt Popol Vuh?

 

https://www.youtube.com/watch?v=1ekNoRvs2LM

 

Geir :)

 

Wow, dette er jo milevis bedre enn alt annet han laget på 80- og 90-tallet. Og jeg sier ikke det for å disse Jahn Teigen - han er utvilsomt særdeles dyktig med en imponerende vokal. Hvordan kan han gå fra så bra musikk (sier jeg som ikke en gang liker prog noe særlig) til så dårlige svisker? Er det ingen intervjuere som har spurt ham om dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Musikkjournalistikk: det er når folk som ikke kan skrive, intervjuer folk som ikke kan snakke, og skriver for folk som ikke kan lese. Uansett så passer det seg ikke å spørre JT om hvorfor han bare har lagd søppel etter 1979. Du må heller gå rundt grøten og be ham om å beskrive sin musikalske reise, inspirasjonskilder etc.

Lenke til kommentar

Haha, nei, jeg ser ikke for meg at noen skal spørre ham hvorfor alt han laget etter 1979 er søppel.  :lol:

 

Men, ja, tenkte mer om noen har spurt ham hvorfor han gikk fra prog til pop. For en med en slik bakgrunn og vokal så må vel ren pop bli utrolig kjedelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...