Gå til innhold

Marillion - albumguide og diskusjon


Marillion

Anbefalte innlegg

MarillionLOGO.gif

12048927.jpg

Marillion%20Fish%20Era.jpg

 

Marillion ble formet i Aylesbury, England i 1979. Gruppas opprinnelige navn var Silmarillion, dette ble senere endret til Marillion. Dagens medlemmer i bandet er Steve Hogarth (vokal, keyboard, gitar ++), Steve Rothery (gitar), Mark Kelly (keyboard), Pete Trewavas (bass) og Ian Mosley (trommer).

Marillion er et progressivt rockeband, og entret musikkverdenen i en tid der progressiv musikk nesten var glemt. Med sin karakteristiske neo-prog ledet de an en renessanse av ny musikk innen sjangeren.

Marillions historie kan deles inn i to hovedepoker, ledet av to ganske forskjellige vokalister.

 

Fish-eraen, 1981-1988:

Fish (Derek William Dick) var definitivt den som satte Marillion på kartet. En karismatisk fyr som blant annet brukte ansiktsmaling og andre teatralske effekter på konsertene. Fish's stemme har et spesielt særpreg, litt lignende Peter Gabriel (Genesis). Tekstene til Fish er poetiske og ofte mørke/depressive. Fish forlot gruppa i 1988, til stor fortvilelse for fansen. Mange fortviler den dag i dag.

 

Steve Hogarth, 1988-i dag:

Bandet lette lenge etter en ny vokalist etter Fish sluttet. De fikk høre noen demokassetter av en som het Steve Hogarth, der historien sier at hele bandet ble imponert over stemmen.

Hogarth ble tatt opp i gruppa som den nye vokalisten etter Fish.

 

Karaktersettingen på albumene er satt fra personlige preferanser.

 

Diskografi:

  • 1983 - Script for a Jester's Tear
  • 1984 - Fugazi
  • 1985 - Misplaced Childhood
  • 1987 - Clutching at Straws
  • 1989 - Seasons End
  • 1991 - Holidays in Eden
  • 1994 - Brave
  • 1995 - Afraid of Sunlight
  • 1997 - This Strange Engine
  • 1998 - Radiation
  • 1999 - Marillion.com
  • 2001 - Anoraknophobia
  • 2004 - Marbles
  • 2007 - Somewhere Else
  • 2008 - Happiness is The Road
  • 2009 - Less Is More

Script for a Jester's Tears (1983)

 

marillion-script-for-a-jesters-tear.jpg

 

Etter å ha spilt rundt på mindre lokaler fikk bandet til slutt oppmerksomhet, noe som endte med platekontrakt med EMI. Script for a Jesters Tear er bandets første studioalbum. Albumet er sterkt, og grunnlaget for suksess ble lagt. Fish synger alle sangene med glimrende innlevelse, dog noe mye i falsett/høyt toneleie. Sangene kan variere fra rolige til perioder med høyt tempo.

Script for a Jesters Tears er en episk sang. Etter tittelsporet følger "He Knows You Know", en av mine favoritter. Den er mørk og handler om narkotika og personlige problemer.

The Web holder samme nivå som de tidligere sangene.

Garden party er sangen jeg liker minst på albumet, men ble allikevel en hit når den kom ut. Handler mer eller mindre om fiffen og hageselskap.

I Forgotten Sons synger Fish om de "glemte sønnene", dvs mennene som ble sendt i vietnamkrigen.

Dette albumet er Marillion i sin rette forstand, og definerer dem som band. En ting jeg vil nevne er trommingen på albumet. Den mye omdiskuterte trommeslageren Mick Pointer er trommis, og jeg syns egentlig han gjør en god jobb. Spillingen er forholdsvis simpel, men passer bra med resten av musikken. Gitarspillet til Steve Rothery og keyboardene til Mark Kelly preger mye av dette albumet

 

Sporliste:

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('fad11ce33ff4830f6108068aee02cffb')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</div><div class="spoilermain" id="fad11ce33ff4830f6108068aee02cffb" style="display:none"><!--SPOILER END-->

1. "Script for a Jester's Tear" – 8:42

2. "He Knows You Know" – 5:23

3. "The Web" – 8:52

4. "Garden Party" – 7:19

5. "Chelsea Monday" – 8:17

6. "Forgotten Sons" – 8:23

<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->

Sjanger:Neo-prog

Høydepunkt: Script for a Jester's Tear, He Knows You Know, The Web, Forgotten Sons

Karakter: 10/10

 

 

Fugazi (1984)

 

Marillion_Fugazi.jpg

 

Suksessen etter Script for a Jester’s Tear krevde en etterfølger, og Fugazi het plata. I forkant av albumet ble Mick Pointer(trommer) byttet ut med en mer profesjonell trommeslager, Ian Mosley. Det viser seg tydelig på dette albumet at Mosley greier å tilføre musikken en dimensjon Pointer ikke kunne.

Historien sier at albumet ble spilt inn på forskjellige steder, og at prosessen var ganske ukordinert. Bandet mistet litt kontroll over albumet sitt. Av fansen regnes det allikevel som en av de beste utgivelsene.

Albumet åpner med den stilige Assassing, med kule rytmer og vokaler. Trommingen er som sagt upåklagelig. Fish synger om prosessen der Mick Pointer ble tvunget til å forlate gruppa. (”I am the assassing...”)

Punch & Judy er neste sang, en av mine favoritter. Den rocker rett og slett.

Jigsaw er en litt roligere sang

She Chameleon er en annen favortitt, og nok en gang en mørk sang. Her er det lett å leve seg inn i stemningen som blir formidlet gjennom sangen.

Fish selv sier at Incubus er hans favorittsang fra tiden i Marillon. Gitarsoloen til Rothery er bra.

Fugazi, tittelsangen kunne lett vært med på det forrige albumet. Her får man mange skiftende partier. En legendarisk sang for Marillion-fansen.

 

I forhold til forgjengeren ”Script”, er dette albumet preget av en crispere lyd. Musikerne har forbedret seg og viderefører mye av elementene fra debutalbumet. Fish fortsetter å synge om dystre temaer, og gjør det med glans. Tekstene er poetri.

 

Sporliste:

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('61a590d13edcef31fef3eeaf419c04b0')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</div><div class="spoilermain" id="61a590d13edcef31fef3eeaf419c04b0" style="display:none"><!--SPOILER END-->

1. Assassing (7.02)

2. Punch & Judy (3.21)

3. Jigsaw (6.49)

4. Emerald Lies (5.08)

5. She Chameleon (6.52)

6. Incubus (8.30)

7. Fugazi (8.12)

<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->l

Sjanger: Neo-prog

Høydepunkt: Assassing, Punch & Judy, She Chameleon, Fugazi

Karakter: 8/10

 

 

Misplaced Childhood (1985)

 

mchildh.jpg

 

Hva skal man si? Dette albumet er Marillions store gjennombrudd. Albumet inneholder de kjente hit-singlene ”Kayleigh” og ”Lavender”. Gruppen viser at de nok en gang greier å produsere radiovennlige hit-singler, til tross for å være et progressivt band. Vi følger Fish i den mørke kjente poetriske stilen. Man merker også at han har blitt en dyktigere vokalist. Konseptet med albumet er at alle sangene skal være sammenhengende. Dette fungerer bra, med overganger fra en sang til en annen uten å engang merke at det skjer. Albumet er sånn sett egentlig en lang sang. Rent musikalsk er albumet på topp. Til tross for dyktigheten til musikerne syns jeg det kan bli et stykke mellom hvert høydepunkt, noe som trekker ned karakteren et hakk for min del.

Albumet er et must for alle som er tilhengere av progressiv musikk.

 

Sporliste:

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('5d07d5e4d95f51fdf0487ee8d3853941')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</div><div class="spoilermain" id="5d07d5e4d95f51fdf0487ee8d3853941" style="display:none"><!--SPOILER END-->

Pseudo Silk Kimono (2.14)

Kayleigh (4.03)

Lavender (2.25)

Bitter Suite (7.56)

Heart of Lothian (4.02)

Waterhole (Expresso Bongo) (2.13)

Lords of the Backstage (1.52)

Blind Curve (9.29)

Childhoods End? (4.33)

White Feater (2.25)

<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->

Sjanger:Neo-prog

Høydepunkt: Kayleigh, Bitter Suite, Hearth of Lothian, Lords of the Backstage, Blind Curve

Karakter: 10/10

Marillion - Kayleigh

 

 

Clutching at Straws (1987)

 

Marillion_-_Clutching_At_Straws_-_Front.jpg

 

 

Clutching at Straws er intet mindre enn en sterk oppfølger til forrige album. På samme tid som albumet er bra er det også trist. Dette er det siste albumet til Marillion med Fish i spissen. Hele albumet er depressivt, og regnes som Fish’s resignasjon fra bandet. Fish synger om avhengighetsproblemer, og sier selv at tekstene er ”tanker fra baren”. Torch Song er et godt eksempel. Tekstene er faktisk skremmende dystre og smertefulle. Albumet inneholder også nok en stor hit-singel, ”Incommunicado”, en sang som ikke tilfaller min smak. Sugar Mice er derimot en vakker singel. Bandet har med dette albumet (og det forrige) funnet seg selv og sin egen stil. De høres rett og slett ut som Marillion.

 

Sporliste:

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('668f974c015a358f40fab311f107bf39')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</div><div class="spoilermain" id="668f974c015a358f40fab311f107bf39" style="display:none"><!--SPOILER END-->

1. Hotel Hobbies (3.35)

2. Warm Wet Circles (4.25)

3. That Time of the Night (The Short Straw) (6.00)

4. Going Under (2.47)

5. Just for the Record (3.09)

6. White Russian (6.27)

7. Incommunicado (5.16)

8. Torch Song (4.05)

9. Slainte Mhath (4.44)

10. Sugar Mice (5.46)

11. The Last Straw (5.58)

<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->

Sjanger:Neo-prog

Høydepunkt: That Time of the Night, Just for the Record, White Russian, Torch Song, Sugar Mice, The last Straw

Karakter: 8/10

Marillion - That Time of the Night

 

 

Seasons End (1989)

 

marillion_seasons.jpg

 

Dette albumet representerer starten på en ny era for Marillion, og et veiskille for flere av fansen. Fish er borte og Steve Hogarth (H’) har nå inntatt rollen som frontfigur og vokalist.

Historien sier at mye av musikken allerede var skrevet til deres neste album da Fish forlot gruppa. Steve Hogarth har muligens ikke hatt altfor mye innflytelse på sitt første album. (Utenom at det er han som synger sangene selvsagt. )

For de som er intressert, er det mulig å høre demoer av sangene med Fish på vokal dersom du anskaffer deg ”Clutching at Straws, 2-disc remaster”. På CD 2 er altså en del av sangene som skulle på Seasons End inkludert.

 

The King of Sunset Town åpner albumet. Introen er rolig, og bygger seg sakte opp til en liten eksplosjon av lyd. Neste sang ut er Easter, en sang som opprinnelig var Hogarth’s. Denne sangen er en klassiker og jeg har snakket med flere som har denne som sin favoritt-sang fra H’-era Marillion. Verdt å nevne er f.eks gitarsoloen til Steve Rothery, fantastisk! Anbefaler å høre denne sangen dersom du er intressert i å sjekke ut post-Fish Marillion. Gitarspillet er generelt meget bra på hele albumet.

Albumet følger i samme spor som Clutching at Straws (forgjengeren), dvs at rent musikalsk er det mye likheter. Tekstene er ikke lenger preget av Fish’s depresjon. Hogarth og John Helmer (lyriker?) står for nå tekstene. De klarer seg bra selv om de kanskje ikke er like fengende som på tidligere album.

Uninvited guest er en overflødig og plagsom sang, i likhet med en ”uinvitert gjest”.

Resten av sangene, Seasons End, Holloway Girl, Berlin, After Me, Hooks In You og The Space holder alle høy kvalitet. Seasons End handler muligens om global oppvarming. Kudos til Steve Hogarth for å rette blikket utover, og ikke bare synge om personlige problemer jf. en viss Fisk.

Dersom du har hørt Clutching at Straws vet du altså litt om hva du kan forvente med denne plata.

Hooks in You er en fengende låt, verdig å kalle en singel. Den ligner faktisk en smule på Incommunicado fra forrige album.

Holloway Girl, After Me og som sagt Uninvited Guest er en smule repetative og kjedelige, og bidrar ikke med noe spesielt til albumet. Dette trekker helhetsinntrykket litt ned.

 

Alt i alt en flott debut for Steve Hogarth, som er milevis forskjellig fra Fish. Bandet overbeviser, og viser definitivt at de har tenkt å utvikle seg videre.

 

Sporliste:

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('9294784b597d768b9a570c6ea14bb1c6')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</div><div class="spoilermain" id="9294784b597d768b9a570c6ea14bb1c6" style="display:none"><!--SPOILER END-->

1. The King of Sunset Town (8.04)

2. Easter (5.58)

3. The Uninvited Guest (3.52)

4. Seasons End (8.10)

5. Holloway Girl (4.30)

6. Berlin (7.48)

7. After Me (3.20)

8. Hooks in You (2.57)

9. The Space... (6.14)

<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->

Sjanger:Neo-prog

Høydepunkt:Easter, Seasons End, Berlin, Hooks in You

Karakter: 8/10

Marillion - Easter

 

 

Resten av diskografien kommer etterhvert :) Mangler litt kjøtt her og der enda, så innspill ønskes.

Endret av _Marillion_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott guide sålangt. Men noen steder er det kanskje litt lite kjøtt som du sier. F.eks. beskrivelsen av "Jigsaw", den sier kanskje ikke så mye :p

 

Jeg er en stor tilhenger av det meste innenfor prog, og Marillion er absolutt noe av det beste i neo-prog-sjangeren. Jeg liker nok debuten best, til tross for at den til tider er ganske enkelt oppbygd når det gjelder akkordprogresjoner og den slags. Det er bare noe friskt og fengende med det albumet. Jeg har ikke satt meg inn i Hogarth-delen av diskografien deres, så det skal bli interessant å lese hva du skriver videre :).

Lenke til kommentar
Flott iniativ! Har enda ikke hørt alt av Marillion, men Misplaced Childhood er foreløpig favoritten.

 

Lawliet, hvor "langt" er du kommet?

Misplaced Childhood

Script for a Jester's Tears

Fugazi

Happiness Is The Road, Volume 1: Essence

Afraid Of Sunlight

Kayleigh And The Essential Marillion Collection

 

Må få ræva i gir og få hørt mer snart.

Lenke til kommentar
Supert! Godt initiativ!

 

Jeg gleder meg til du begynner med H-albumene. Synes eraen med Hogarth forsåvidt er bedre enn med Fish. Selv om de to siste albumene var meget skuffende. Langt fra sin forgjenger "Marbles" som er mitt favorittalbum.

 

Er enig i at de 2 siste albumene har skuffet litt, selv om de ikke er dårlige. Liker forøvrig HITR bedre enn Somewhere Else. HITR er egentlig et album jeg har blir mer glad i ettersom tiden har gått.

 

Eller tenkte du kanskje på HITR og Less Is More?

 

Marillion er veldig opp og ned for meg, men Fugazi har jeg spilt en del. Dessuten er jeg veldig glad i låta "Genie" fra Marbles-albumet. Utrolig fin sang!

 

Da må jeg nesten få spørre hvilke andre album du har spilt? :)

Endret av _Marillion_
Lenke til kommentar

Heh, er ikke den uber-episke Grendel på noen av platene? Var det bare en singel? Det var første låten sjefen min viste meg på youtube. Fantastiske greier. Puserocken i Kayleigh-tiden står jeg glatt over.

 

Se filmen hos Youtube

Se filmen hos Youtube

 

Når fish tar på maska snakker vi innlevelse med stor I. Herlig Minimoog-spilling i del 2 også.

Nesten like fett som Genesis 1973-1977 epoken.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Supert! Godt initiativ!

 

Jeg gleder meg til du begynner med H-albumene. Synes eraen med Hogarth forsåvidt er bedre enn med Fish. Selv om de to siste albumene var meget skuffende. Langt fra sin forgjenger "Marbles" som er mitt favorittalbum.

 

Er enig i at de 2 siste albumene har skuffet litt, selv om de ikke er dårlige. Liker forøvrig HITR bedre enn Somewhere Else. HITR er egentlig et album jeg har blir mer glad i ettersom tiden har gått.

 

Eller tenkte du kanskje på HITR og Less Is More?

 

Nei, tenkte ikke på Less Is More.

 

Jeg synes også HITR er bedre enn Somewhere Else.

Jeg tror nok jeg må få meg selv til å lytte gjennom litt til.

Lenke til kommentar
Marillion er veldig opp og ned for meg, men Fugazi har jeg spilt en del. Dessuten er jeg veldig glad i låta "Genie" fra Marbles-albumet. Utrolig fin sang!

 

Da må jeg nesten få spørre hvilke andre album du har spilt? :)

Misplaced Childhood, Seasons End og Marbles er vel de tre øvrige jeg har hørt. Vet at Marillion har gitt ut en hel drøss, men når ingen av de tre jeg nevnte var helt innertier blir interessen for å sjekke ut resten litt borte. Det er noen gode enkeltlåter på hver av de tre skivene da, så jeg regner meg selv som litt halv-fan. :)

Lenke til kommentar
Marillion er veldig opp og ned for meg, men Fugazi har jeg spilt en del. Dessuten er jeg veldig glad i låta "Genie" fra Marbles-albumet. Utrolig fin sang!

 

Da må jeg nesten få spørre hvilke andre album du har spilt? :)

Misplaced Childhood, Seasons End og Marbles er vel de tre øvrige jeg har hørt. Vet at Marillion har gitt ut en hel drøss, men når ingen av de tre jeg nevnte var helt innertier blir interessen for å sjekke ut resten litt borte. Det er noen gode enkeltlåter på hver av de tre skivene da, så jeg regner meg selv som litt halv-fan. :)

 

Du er inne på noe jeg syns er typisk for post-Fish Marillion. Enkelte låter på albumene er dritbra, mens en del av låtene kan være litt intetsigende. Et unntak fra dette er Brave.

 

(og Script for a Jesters Tear er et legandarisk album)

Endret av _Marillion_
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-376f9

Marillion er ett av de få bandene som kan konkurrere med Genesis når det gjelder symfonisk rock. Da Genesis gikk over til å bl et kommersielt poporkester i 1983, var det en åpenbaring å bli introdusert for et band som klarte å lage kompleks med stort almennpotensiale. Trist at Fish trakk seg, men et par av soloalbumene er konge.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kult med en Marillion tråd her inne.

 

Har fra gammelt av egentlig ikke særlig forhold til de - annet enn Kayleigh og et par andre låter - men så handlet jeg i fjor spesialutgaven av Misplaced Childhood (1985), remixet av Steven Wilson i 2017, med blant annet en eminent 5.1 hi rez mix av albumet.

 

Ble forelsket i albumet og har spilt det nesten daglig siden jeg fikk det.

 

Måtte selvsagt ha mer!!!! Så nå i uken kom det noen pakker med cder fra Ebay:

 

Script For A Jesper's Tear (1983)

Fugazi (1984)

Clutching At Straws (1987)

 

Alle utgavene nøye plukket ut etter tips om best mulig DR fra denne siden:

 

http://dr.loudness-war.info/

 

Alle 3 nyrippet og klare for avspilling, fine greier!

 

Men akkurat nå spiller jeg en nyinnkjøpt konsert dvd med Fish og gutta, "Live From Loreley" filmet i 1987!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...