Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan i grunn si da, at kjøp av OEM kun lønner seg dersom du har planer om Pro eller Ultimate. For Home Premium er det såpass liten forskjell (600 kr) at man gjerne kan legge ut de ekstra lappene.

 

Hvilken versjon man velger (retail, OEM) koker ned til hvor lang tid det går mellom hver gang man pleier å oppgradere plattform i stasjonær. Selv kunne jeg aldri hatt OEM da jeg har hatt plattformbytte 4 ganger på de siste 5 årene. De som har laptop kan fint kjøpe OEM siden den neste laptopen de kjøper mest sansynlig vil ha medfølgende W7 (vet det finnes barebones). Så OEM vs. Retail blir i grunn bare aktuelt for de med stasjonær og hvor lenge de tror det blir til neste gang de oppgraderer plattform.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet litt om forskjellen mellom OEM - oppgradering og fullversjoner her:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=787

 

Det er riktig at OEM lisensen låses mot hovedkortet til pcen du installerer den på første gang. Bytter man det, må du kjøpe ny lisens i verste fall. (du kan være heldig å få godkjent byttet hos MS om du ringer inn...men ikke regn med det)

 

OEM lisensene som følger med på ferdig pcer er samme versjon, men er ofte aktivert på forhånd, og er derfor låst både mot BIOS på den pcen, samt hovedkortet.

Du kan selvsagt oppgradere BIOS versjon uten problem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...