Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har forstått det, så har Amex i utgangspunktet en avtale med brukerstedene om at de skal ringe inn til "autorisasjonen" for å få ordnet eventuelle problemer med kortet der og da. I dette tilfellet er jo ikke dette gjort, noe som kan tyde på manglende informasjon til de ansatte. Eventuelt så visste de ansatte om det, men kanskje det var for travelt til at de kunne ta en slik telefon. Uansett så går jo dette utover deg som bruker kortet, og jeg forstår det at det er irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

American Express Autorisajon er åpen 24/7. Det er denne instansen brukerstedene skal kontakte (ringe) når kortet ikke går igjennom. De får da også beskjed via betalingsterminalen å kontakte autorisasjon.

 

Brukerstedet må da oppgi sitt 9-sifrede brukerstedsnummer (Om personen ikke har eller husker dette nummeret, skal de også kunne søke på brukerstedets navn og adresse hos Autorisasjon)

 

AmEx Autorisasjon må forøvrig ikke sammenlignes med AmEx Kundeservice, da de kun har autoriseringsansvar.

Lenke til kommentar

Brukte nylig mitt AmEx corporate kort til en jobbreise. Da jeg fikk fakturaen, fikk jeg se at jeg var blitt dobbeltbelastet for en parkering i Norge (samme beløp og tidspunkt). Dette var kun en meget liten sum ca. NOK 30,- (Problemet her er at når jobben skal betale fakturaen, skal den selvfølgelig stemme med dokumenterte faktiske utlegg jeg har hatt. Altså ble det en differanse, som gjorde at jeg ikke fikk betalt fakturaen av jobben)

 

Jeg kontaktet parkeringsselskapet (Carpark) som henviste meg hit og dit (som parkeringsselskaper flest kanskje?) :roll: og egentlig klarte de ikke å finne ut noe som helst konkret.

 

Jeg regnet det da som en selvfølge at kundeservice hos AmEx kunne bistå (ref. kredittkjøpsloven og tidligere poster om hvor "trygg" man er med kredittkort og da spesiellt AmEx). Jeg ble derfor meget overrasket da AmEx fraskrev seg alt ansvar, med den (elendige) begrunnelsen at den opprinnelige ene belastningen var reel og godkjent av meg(!) HÆ? Dobbeltbelastningen var definitivt hverken reel eller godkjent av meg!

 

Jeg satt mildt sagt igjen som ett spørsmålstegn, og at AmEx ikke kan slette en belastning på kun 30 kr, som er klart og tydelig dobbeltbelastet, vitner ikke akkurat om flott kundeservice i mine øyne. Har for øvrig hatt kortet siden 2002 med plettfri historikk og jevnlig bruk, og dette er første gang jeg hadde behov for assistanse fra kundeservice.

 

Er også DnBNOR SAGA kunde, og servicenivået er helt umulig å sammenligne (blir omtrent som å sammenligne Bagatelle med McDonalds) :blush: Sorry AmEx fans, men dette holder ikke!

Lenke til kommentar

Var i New York i høst med noen venner og hadde bekreftet pris fra hotellet på rundt 42000. I bekreftelsen var skatter og avgifter spesifisert, men da vi skulle sjekke ut ble vi presentert med et beløp som var ca 15000 høyere. Det viste seg da at den bekreftelsen vi hadde fått da vi bestilte var for de tre rommene, men kun skatter på et... Det beløpet var summert til en estimated total... Vi prøvde jo selvfølgelig å snakke fornuft med dem, men måtte raskt gi opp...

 

Så da vi kom hjem kontaktet vi dinersclub og reklamerte til dem. 4 dager etterpå kom dette svaret:

 

REKLAMASJON PÅ BELASTNING

 

Kortnummer: **************

Beløp: USD 2618,81

 

Vi har mottatt din reklamasjon og kan bekrefte at saken er under behandling. Ovenstående beløp er kreditert. Krediteringen vil fremkomme på din neste faktura.

 

Vi tar forbehold om gjenbelastning dersom det viser seg at brukerstedet kan verifisere belastningen. Brukerstedet har 45 dager på seg til å eventuelt fremskaffe dokumentasjon.

 

Har du ytterligere spørsmål, kontakt vår reklamasjonsavdeling på telefon 21 01 52 30 eller e-post: [email protected].

 

 

Med vennlig hilsen

***********

KONSULENT, KORTSIKKERHET

DINERS CLUB NORGE A/S

 

 

 

Beløpet ble så kreditert på kortet mitt og har ikke hørt noe mer fra dem. Så all honnør til Diners Club.

Lenke til kommentar
Brukte nylig mitt AmEx corporate kort til en jobbreise. Da jeg fikk fakturaen, fikk jeg se at jeg var blitt dobbeltbelastet for en parkering i Norge (samme beløp og tidspunkt). Dette var kun en meget liten sum ca. NOK 30,- (Problemet her er at når jobben skal betale fakturaen, skal den selvfølgelig stemme med dokumenterte faktiske utlegg jeg har hatt. Altså ble det en differanse, som gjorde at jeg ikke fikk betalt fakturaen av jobben)

 

Jeg kontaktet parkeringsselskapet (Carpark) som henviste meg hit og dit (som parkeringsselskaper flest kanskje?) :roll: og egentlig klarte de ikke å finne ut noe som helst konkret.

 

Jeg regnet det da som en selvfølge at kundeservice hos AmEx kunne bistå (ref. kredittkjøpsloven og tidligere poster om hvor "trygg" man er med kredittkort og da spesiellt AmEx). Jeg ble derfor meget overrasket da AmEx fraskrev seg alt ansvar, med den (elendige) begrunnelsen at den opprinnelige ene belastningen var reel og godkjent av meg(!) HÆ? Dobbeltbelastningen var definitivt hverken reel eller godkjent av meg!

 

Jeg satt mildt sagt igjen som ett spørsmålstegn, og at AmEx ikke kan slette en belastning på kun 30 kr, som er klart og tydelig dobbeltbelastet, vitner ikke akkurat om flott kundeservice i mine øyne. Har for øvrig hatt kortet siden 2002 med plettfri historikk og jevnlig bruk, og dette er første gang jeg hadde behov for assistanse fra kundeservice.

 

Er også DnBNOR SAGA kunde, og servicenivået er helt umulig å sammenligne (blir omtrent som å sammenligne Bagatelle med McDonalds) :blush: Sorry AmEx fans, men dette holder ikke!

 

Hva ble enden på visa her da? At amex nektet å stryke den dobbeltbelastningen?

 

Jeg hadde en dobbelbelastning på en restaurant på et jalla-visakort, og var letteste sak i verden å få strøket dette. Jeg tok kontakt med visa, sendte inn forklaring og fikk pengene tilbakebetalt en uke senere fra visa.

Endret av stue
Lenke til kommentar
Hva ble enden på visa her da? At amex nektet å stryke den dobbeltbelastningen?

 

Jeg hadde en dobbelbelastning på en restaurant på et jalla-visakort, og var letteste sak i verden å få strøket dette. Jeg tok kontakt med visa, sendte inn forklaring og fikk pengene tilbakebetalt en uke senere fra visa.

Dette endte med at jeg måtte fylle ut ørten ekstra skjemaer på jobben for å få reiseultleggene overført til min private konto isteden. Så betalte jeg den feilaktige AmEx giroen privat (inkl. de 30 kronene). Hadde beløpet vært større, skulle jeg tatt fighten med AmEx.

 

For pengene er selvfølgelig helt uvesentlig her. Men det skapte masse ekstraarbeid for meg og jeg tenker jo selvfølgelig på hva som hadde skjedd hvis dobbeltbelastningen hadde vært større, f.eks. 10 000,- isteden.

 

Får håpe for meg og alle dere andre AmEx brukere at jeg bare traff en kundebehandler på "en dårlig dag". Han var krystallklar på at dette kun var en sak mellom brukerstedet og meg, og at de ikke hadde ansvar ved dobbeltbelastninger da det pr. definisjon ikke var regnet som "misbruk" eller svindel. Jeg ga klart utrykk for at jeg synes dette var veldig rart, men det var døve ører i andre enden.

 

Nå er ihvertfall saken ute av verden for min del (no thanks to AmEx) :hrm:

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar
Går det an å "fylle på" et kredittkort? Hvis man for eksempel har kredittgrense på 10000 og har tenkt å kjøpe noe som koster 11000, kan man "fylle på" 1000 kr på kortet slik at man kan kjøpe en vare som koster 1000kr mer enn kredittgrensa?

 

Med mitt SAGA MasterCard er dette mulig. Jeg vil derfor anta slikt er mulig med alle kredittkort DnB NOR utsteder (og der man har tilgang til nettbank).

 

Alle dere andre: Jeg begynner på referatet mitt i kveld. Beklager forsinkelsen. Dere får den pr. mail.

Lenke til kommentar
Går det an å "fylle på" et kredittkort? Hvis man for eksempel har kredittgrense på 10000 og har tenkt å kjøpe noe som koster 11000, kan man "fylle på" 1000 kr på kortet slik at man kan kjøpe en vare som koster 1000kr mer enn kredittgrensa?

Var fult mulig med Skandiabanken sitt VISA kredittkort - men ulempen er at du får ikkje flytta de ekstra 1000kr bort fra VISA kontoen om du ombestemmer deg. Du du får heller ikkje inskuddsrenter på kredittkortkontoen.

Lenke til kommentar

Hvilken type informasjon er det som ikke kan legges ut i det "åpne"? Etter det jeg har sett gjennom diskusjonen er tilnærmet alle spørsmålene av generell interesse for nåværende og fremtidige AmEx-kunder. Det mest nærliggende jeg kan se av informasjon som bør unntas for "alles" øyne er spesifikke fremtidsplaner for AmEx mtp konkurranseforhold. Men jeg synes det virker rart at slik informasjon skal være gitt ut av AmEx i det hele tatt.

 

Er det noen her som allerede har fått erfaring med Bank Norwegian/Norwegian-kortet? :)

Lenke til kommentar
Er det noen her som allerede har fått erfaring med Bank Norwegian/Norwegian-kortet? :)

 

 

Jeg bestilte det Norwegiankortet, har ikke hørt noe derfra ennå!

 

Er vel ca. en mnd. siden jeg bestilte.

 

"Håper" jeg får avslag, så kan jeg konsentrere meg om AmEx og de andre kortene jeg har!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...