Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Henger ikke helt i trådens "ånd" men de eneste kredittkortene jeg har er de som følger med i diverse bankløsninger hvor det kommer med på lasset. Ligger ubrukt hjemme og opererer med å ikke ha mer en planlagt forbrukssum på kontoen kortet er knyttet mot. Lønnskonto er en separat konto som jeg overfører "manuelt" over fra. Holder meg selv og økonomien i sjakk.

Er og en stor fan av fysiske valører da det holder forbruket reelt ved at jeg må gi avkall på noe fysisk i bytte mot en vare og ikke bare dra kortet.Det er iallefall hvordan jeg holder meg fra overforbruk

 
Folk er ulike. Jeg greier fint å holde meg fra overforbruk uten å finne på kunstige sperrer. Bruker så og si aldri fysiske penger, alt av handler går via kredittkort som betales helt ned ved forfall. Sparer tusenvis av kroner på det, og har full oversikt over hva jeg bruker.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Henger ikke helt i trådens "ånd" men de eneste kredittkortene jeg har er de som følger med i diverse bankløsninger hvor det kommer med på lasset. Ligger ubrukt hjemme og opererer med å ikke ha mer en planlagt forbrukssum på kontoen kortet er knyttet mot. Lønnskonto er en separat konto som jeg overfører "manuelt" over fra. Holder meg selv og økonomien i sjakk.

Er og en stor fan av fysiske valører da det holder forbruket reelt ved at jeg må gi avkall på noe fysisk i bytte mot en vare og ikke bare dra kortet.Det er iallefall hvordan jeg holder meg fra overforbruk

Folk er ulike. Jeg greier fint å holde meg fra overforbruk uten å finne på kunstige sperrer. Bruker så og si aldri fysiske penger, alt av handler går via kredittkort som betales helt ned ved forfall. Sparer tusenvis av kroner på det, og har full oversikt over hva jeg bruker.

Ulike er vi så absolutt og bra for deg at du klarer deg uten... Kunstige sperrer kalte du det? Good for you buddy! Tommel opp til deg og meg som holder styr på økonomien så vi slipper å være med på luksusfellen

Lenke til kommentar

 

Da kan det se ut til at YaBank har kuttet dagligvarer som rabattkategori. Er det andre kredittkort der ute som gir mer enn 1 prosent bonus på dagligvarer?

Jeg likte også rabatten på dagligvarer som Ya har tilbudt i lange tider. Nå er den borte, og det synes jeg er leit. Men opptil hundre kroner i rabatt på Netflix, HBO eller Viaplay gjør i det minste at man kan få en slik tjeneste gratis.

 

Håper virkelig dagligvarerabatten kommer tilbake, som faktisk var en god grunn til å ha/benytte kortet. Nå blir det lagt nederst i skuffen inntil videre. Flexivisa hadde også rabatt på dagligvarer for noen år siden, men også der forsvant rabatten så fort jeg hadde fått skaffet med kortet.

Rabatt på Netflix hadde jeg ikke fått med meg! Kjekt å ha, bestilles nu :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan fungerer rabatten på Netflix? YaBank sier at man får -opptil- 100 kr i rabatt. Er dette avhengig av hvilken abonnementstype man velger, siden Netflix har ulike prisklasser?

 

Kan man velge basis-abonnementet til 89kr, blir jo det da gratis. Med standard-utgaven blir det 9kr, og 39kr for det dyreste. Jeg bare lurer siden YaBank ikke opplyser om dette.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Hvordan funker dette med overtrekk? Gjelder det kun større beløp enn kredittgrensen, eller for hver transaksjon over grensen? Har 25k i grense, men måtte kjøpe fliser og betale for hvitevarer, så mye røk. Har nå 3,3k igjen. Skal vippse også for møbler, som helst skal betales i helgen (har lagt inn 10k på kortet i dag, men de er jo ikke inne før på mandag). 

 

Vil 1 transaksjon over 3.3k føre til overtrekksgebyr per transaksjon (blir 7k for møblene, så må dele det opp i f eks 3.5 + 3.5 for å unngå gebyr med vipps). Vil det da beregnes 2x overtrekksgebyr for disse, eller vil de "nulles ut" når de 10k kommer inn på mandag og dermed ingen gebyr? 

 

Shell MC i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Hvordan funker dette med overtrekk? Gjelder det kun større beløp enn kredittgrensen, eller for hver transaksjon over grensen? Har 25k i grense, men måtte kjøpe fliser og betale for hvitevarer, så mye røk. Har nå 3,3k igjen. Skal vippse også for møbler, som helst skal betales i helgen (har lagt inn 10k på kortet i dag, men de er jo ikke inne før på mandag). 

 

Vil 1 transaksjon over 3.3k føre til overtrekksgebyr per transaksjon (blir 7k for møblene, så må dele det opp i f eks 3.5 + 3.5 for å unngå gebyr med vipps). Vil det da beregnes 2x overtrekksgebyr for disse, eller vil de "nulles ut" når de 10k kommer inn på mandag og dermed ingen gebyr? 

 

Shell MC i dette tilfellet.

 

Du får mest sannsynlig ikke gjennomført en transaksjon som fører til at kortet blir ovetrukket.

VIPPS er online og kortet sjekkes for dekning.

 

Skulle du likevel klare å overtrekke så vil du få ett gebyr på fakturaen.

Det beregnes altså ikke per transaksjon.

Lenke til kommentar

 

 

Men hvis det da mot formodning skulle gå, spiller det ingen rolle hvor mye eller hvor mange ganger jeg overtrekker - det vil bli ett stk "overtrekksgebyr" på fakturaen?

 

 

Med tanke på gebyret er det mest sannsynlig, ja.

 

Men husk at bryter vilkårene i avtalen når du trekker over:

 

Betalingskortet kan brukes innenfor avtalte beløpsgrenser for eksempel pr. belastning, pr. tidsperiode og totalt beløp (kredittgrense).

 

Konsekvensen kan bli at kortet blir inndratt eller du ikke får innvilget høyere kredittgrense senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da kan det se ut til at YaBank har kuttet dagligvarer som rabattkategori. Er det andre kredittkort der ute som gir mer enn 1 prosent bonus på dagligvarer?

Ikano gir vanligvis 4% på mat og dagligvarer i desember måned hvert år.

Trumf Visa 2% i kjedebutikkene tilknyttet Trumf året rundt

+ andre fordeler forskjellig for de enkelte kjedene. 

Eksempelvis frukt og grønnsaker 15% hos Kiwi.

Lenke til kommentar

Et klassisk triks er å makse et kredittkort, så på forfall betale gjennom å makse et annet kredittkort. Og slik har man det gående, slipper å betale noe som helst, med mindre man ikke klarer å få til rentefritt uttak. Ikke prøvd dette selv, men en kompis, som for øvrig prøvde å få meg med i T5PC en gang i tiden, anbefalte det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et klassisk triks er å makse et kredittkort, så på forfall betale gjennom å makse et annet kredittkort. Og slik har man det gående, slipper å betale noe som helst, med mindre man ikke klarer å få til rentefritt uttak. Ikke prøvd dette selv, men en kompis, som for øvrig prøvde å få meg med i T5PC en gang i tiden, anbefalte det.

Det går jo ikke. Å betale en kredittkortfaktura teller som regningsbetaling, og da løper renta fra dag én. Stadig noen luringer på luksusfellen som har prøvd seg på det trikset, og betalt tusenvis i renter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Et klassisk triks er å makse et kredittkort, så på forfall betale gjennom å makse et annet kredittkort. Og slik har man det gående, slipper å betale noe som helst, med mindre man ikke klarer å få til rentefritt uttak. Ikke prøvd dette selv, men en kompis, som for øvrig prøvde å få meg med i T5PC en gang i tiden, anbefalte det.

Det går jo ikke. Å betale en kredittkortfaktura teller som regningsbetaling, og da løper renta fra dag én. Stadig noen luringer på luksusfellen som har prøvd seg på det trikset, og betalt tusenvis i renter.

 

Det burde kanskje ringe noen varselbjeller når denne kompisen forsøkte å lure han inn i T5PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Et klassisk triks er å makse et kredittkort, så på forfall betale gjennom å makse et annet kredittkort. Og slik har man det gående, slipper å betale noe som helst, med mindre man ikke klarer å få til rentefritt uttak. Ikke prøvd dette selv, men en kompis, som for øvrig prøvde å få meg med i T5PC en gang i tiden, anbefalte det.

Det går jo ikke. Å betale en kredittkortfaktura teller som regningsbetaling, og da løper renta fra dag én. Stadig noen luringer på luksusfellen som har prøvd seg på det trikset, og betalt tusenvis i renter.

 

Det burde kanskje ringe noen varselbjeller når denne kompisen forsøkte å lure han inn i T5PC.

 

 

Jeg referer som sagt bare til hva min gamle venn har sagt. Nei, jeg ble ikke med i T5PC, men f.eks. her har vi en som forteller om positive erfaringer med T5PC:

http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/730395/tittel/jeg-var-med-i-t5pc-og-skulle-gaa-med-igjen/

 

Pyramidespill er jo konge så lenge man kommer tidlig nok inn i pyramiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

godt tips angående kredittkort er jo å ikke bruke mer penger enn man har. 

 

Nesj, såfremt man klarer å skaffe cash innen faktura forfaller inntil halvannen måned etter bruk, så er det helt fint. Og en liten måned med kreditt og renter er heller ikke skadelig, om alternativet f.eks. er å selge aksjer, fond eller annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående YaBank og deres "Netflixrabatt" 

Jeg trodde denne kom automatisk siden jeg ikke fant noe valg i nettbanken, men innså når jeg fikk faktura at det ikke stemte og at man faktisk må innom et annet sted på deres nettsider og få satt den på....

Her var valget bare for februar - blir dette noe som må gjøres månedlig?

Lenke til kommentar

Angående YaBank og deres "Netflixrabatt"

 

Jeg trodde denne kom automatisk siden jeg ikke fant noe valg i nettbanken, men innså når jeg fikk faktura at det ikke stemte og at man faktisk må innom et annet sted på deres nettsider og få satt den på....

 

Her var valget bare for februar - blir dette noe som må gjøres månedlig?

Ja. Må gjøres månedlig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...