Gå til innhold

En generell politikktråd med Idéer og respektabel politisk debatt


Anbefalte innlegg

I Norge har vi en politisk modell som gjør at vi tenker strategisk. Vi bør enten velge Arbeiderpartiet (eller et sideparti til venstresiden for til syvende og sist å støtte en AP regjering), ellers må vi velge Høyre (eller et sideparti til Høyre-siden for å til syvende og sist ende opp med en Høyre-regjering). Man MÅ jo ikke velge en av de to, men skal stemmen vår bety noe, MÅ vi faktisk velge en av dem likevel.

 

Jeg mener personlig at denne Norske strategi-modellen er Idiotisk og endrings-fiendtlig. Grunnen til at jeg ikke liker denne politiske modellen er at vi må tenke strategisk med en gang, i stedet for å kunne velge det partiet som vi er mest enig i. Modellen gjør at det skal ufattelig mye til for å få en helt annen regjering, som igjen gjør at vi ikke tør/ønsker å stemme på partiet vi brenner mest for.

et eksempel er en som virkelig brenner for Pensjonistpartiet, men som stemmer Arbeiderpartiet fordi han ikke vil "kaste bort stemmeretten", Jeg mener dette er med på å ødelegge demokratiet.

 

Så hva kan vi gjøre da?

 

Vel vi kunne jo tatt i bruk en noe nedtonet Amerikansk politisk modell. Da hadde det vært flere runder der de partiene med minst stemmer blir "eliminert". Den første runden stemmer man på det partiet man brenner for, så ser man om partiet får nok stemmer til neste runde, og om partiet ditt ikke fikk nok stemmer til å gå videre til neste runde kan man heller DA begynne å tenke strategisk. Om jeg ikke har oppfattet noe feil er vel den Amerikanske modellen omtrent slik, om ikke litt i overkant voldsom.

 

Men siden det er heller tvilsomt at den Norske politiske modellen noen gang kommer til å endre seg, vil jeg fremlegge en Idé. Idéen er sikkert ikke unik da den handler om å blande sammen politikken til flere partier.... med justeringer.

 

Idéen:

Et helt nytt politisk parti der politikken blir (uferdig og upusset sammensatt) omtrendt slik:

 

Arbeiderpartiets høye skattepolitikk for rettferdighet og økte midler til Staten.

Høyres omtanke om/rundt bedrifter. (ny bonusordning for bedrifter med ansatte osv.)

Fremskrittspartiets fjerning av formueskatten. (lett finansiert av Arbeiderpartiets høye skatter)

Senterpartiets fokus på desentralisering, få ned byråkratiet, styrke Bøndene osv.

Kristi Folkepartis medmenneskelighet og fokus på Kristendom og Norske tradisjoner.

 

 


Spørsmål til tråd-deltakere:


 


Hvilket parti liker du best, og hvorfor?


 


Hadde vi fått et bedre og mer rettferdig demokratisk system om vi hadde hatt flere "runder" som nevnt ovenfor?


Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt løsningen din, eller engang tråden.

 

Problem: Man "må" stemme på høyre eller AP.

Løsning: Et system som er mer likt USAs, som er et rent toparti system, og der man i mye større grad ikke kan stemme "på det man vil" enn i norge?

Løsning 2: Ett nytt parti.Hvordan løser dette det påstått problemet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt løsningen din, eller engang tråden.

 

Problem: Man "må" stemme på høyre eller AP.

Løsning: Et system som er mer likt USAs, som er et rent toparti system, og der man i mye større grad ikke kan stemme "på det man vil" enn i norge?

Løsning 2: Ett nytt parti.Hvordan løser dette det påstått problemet?

 

AtW

 

Jeg skjønner forvirringen. De to temaene henger kanskje ikke så godt sammen.... Men på en måte henger de sammen likevel. Folk virker så splittet i dette landet at et nytt parti som blander politikken kan jo bidra til mer balanse som dermed blir bedre..... Kanskje. som sagt i tittelen er dette en generell politisk tråd.

 

Det var vel på en måte to "topics" under en og samme tråd ;)

 

Den delen du refererer til i Amerikansk valg er den siste såkalte "runden" hvor det bare er to partier igjen etter at alle de andre partiene har blitt eliminert. Toparti-system  har vi i Norge også da med din egen definisjon ettersom man indirekte kun kan stemme AP eller Høyre.

 

Flest folk stemte på Trump og Clinton, slik at de andre partiene falt ut eller ble "eliminert bort" gjennom flere runder..... Stemmer ikke det da, eller har jeg misforstått noe?  :)

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

Dette skal være en generell politisk tråd hvor man skal kunne komme med politiske: idéer, synspunkter, meninger, Interesser, verdier, problemer og løsninger..... Ikke meningsløs kverulering.

 

 

Spørsmål til seriøse tråd-deltakere:

 

Hvilket parti liker du best, og hvorfor?

 

Hadde vi fått et bedre og mer rettferdig demokratisk system om vi hadde hatt flere "runder" som nevnt i tråd-starten?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...