Gå til innhold

Elkjøp/Posten, ingen har tydeligvis ansvar.


Anbefalte innlegg

Det jeg forventer er at store firmaer som dette har LITT oversikt og kontroll.

Altså, mulig jeg misforstår, men om de i sitt system har kontroll på at det har blott sent, så har de vel kontroll, samt har tatt ansvar med å sjekke opp?

 

Eller er det noe jeg mangler av info i mellom. At posten roter bort noe, eller ikke har helt kontroll er vel knapt noe nytt. Men uansett ute av kontroll for sender.

 

Om det viser seg at elkjop lyver, det blir en annen sak.

 

Ellers er det vel kanskje heller at store bedrifter har mindre kontroll enn små.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg forventer er at store firmaer som dette har LITT oversikt og kontroll.

De har bare oversikt og kontrol så langt undersystemene deres fungerer som de skal.

Posten bruker å være good shit på sporbare pakker, fordi innskanning loggføres mot pakkenummer/sporingskode.

 

Men når man f.eks har Svensk Lager -> Pakken for Norsk sporingsnummber -> Underleverandør for transport -> Toll -> Norsk Posk og Norsk Sporing, endelig -> Sendes til deg -> Mottat

Så kommer du til det punktet hvor du ikke får sporing før enn ledd 4 i sending, og pakken er i limbo intil den dukker opp. Og det er dessverre helt vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har bare oversikt og kontrol så langt undersystemene deres fungerer som de skal.

Posten bruker å være good shit på sporbare pakker, fordi innskanning loggføres mot pakkenummer/sporingskode.

 

Men når man f.eks har Svensk Lager -> Pakken for Norsk sporingsnummber -> Underleverandør for transport -> Toll -> Norsk Posk og Norsk Sporing, endelig -> Sendes til deg -> Mottat

Så kommer du til det punktet hvor du ikke får sporing før enn ledd 4 i sending, og pakken er i limbo intil den dukker opp. Og det er dessverre helt vanlig.

 

Tror nok Elkjøp selv tar seg av fortolling og papirarbeidet her. De kan jo etter papiret levere på 1 til 4 dager, og det går ikke om det skal innom tollen.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Be Elkjøp om å spore opp pakken da det er dem sitt ansvar før du mottar pakken. Be eventuelt elljøp om å sende ny pakke.

 

Tror det er Elkjøp som må ta dette opp med posten, hvis posten har rotet den bort. Ikke ditt ansvar. Så be ekjøp sende ny vare.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

I og med at du som privatperson kjøper av et firma, her Elkjøp, og det er firmaet som tilbyr transport, er det Elkjøp som har hele ansvaret for frakten, både at pakken leveres til den tiden som er oppgitt, og at den kommer frem osv.

Hva deres transportør gjør, her Posten, er irrelevant for deg, det er Elkjøp som er ansvarlig uansett.

 

Vanligvis gjelder maksimalt 30 dager for levering av en vare, med dersom det er avtalt annet, slik det er her hvor det er betalt ekstra for levering i løpet av 4 dager, så er det dette som gjelder.

 

I henhold til Forbrukerkjøpsloven, så er det vel slik at kjøper skal oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan kjøpet heves.

 

Dersom denne printeren fremdeles ikke er levert etter ti dager, når den skulle være levert innen fire dager, mener jeg du kan heve kjøpet å få pengene tilbake. Hvordan Elkjøp velger å håndtere den printeren de har eller ikke har sendt, er opp til dem.

 

Det kan være Elkjøp har egne vilkår, men generelt kan man vel ikke avtale seg vekk fra Forbrukerkjøpsloven?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

I og med at du som privatperson kjøper av et firma, her Elkjøp, og det er firmaet som tilbyr transport, er det Elkjøp som har hele ansvaret for frakten, både at pakken leveres til den tiden som er oppgitt, og at den kommer frem osv.

 

Hva deres transportør gjør, her Posten, er irrelevant for deg, det er Elkjøp som er ansvarlig uansett.

 

Vanligvis gjelder maksimalt 30 dager for levering av en vare, med dersom det er avtalt annet, slik det er her hvor det er betalt ekstra for levering i løpet av 4 dager, så er det dette som gjelder.

 

I henhold til Forbrukerkjøpsloven, så er det vel slik at kjøper skal oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan kjøpet heves.

 

Dersom denne printeren fremdeles ikke er levert etter ti dager, når den skulle være levert innen fire dager, mener jeg du kan heve kjøpet å få pengene tilbake. Hvordan Elkjøp velger å håndtere den printeren de har eller ikke har sendt, er opp til dem.

 

Det kan være Elkjøp har egne vilkår, men generelt kan man vel ikke avtale seg vekk fra Forbrukerkjøpsloven?

 

Prøv å få noe fornuftig ut av Elkjøp sin supporttelefon...

Lenke til kommentar

Jeg er i ca samme båt med elkjøp for tiden. 

Ingen, bortsett fra den ene personen som jeg kjøpte tingen av, kan finne ut av detaljene i saken eller gidder ikke løfte en finger. "Kom tilbake når xxxxx er på jobb. Synd han er deltidsansatt student, innom en gang i uken da...

 

Dvs, man får lite/ingen hjelp fram til man faktisk har grunn til å sende saken til forbrukerådet, hos deg ca 10-12 dager. Jeg ville tatt kontakt et par dager før det og sagt at hvis de ikke fikser saken i løpet av de to dagene, så sender du saken videre. Det har fungert for meg tidligere.

Lenke til kommentar

Å ja. Du prøver å bestille en vare nettbutikkene ikke fører, men som de "tilbyr" med store sitattegn rundt. Og jeg antar: Norsk levendør importerer fra Europisk leverandør som importerer fra produsent, noe som leder til latterlige leveringstiderr.

Det er litt verre.

Er det så ille ville jeg ha tatt en runde med eposter til nettbutikkene og spurt om leveringsdager ved bestilling. Så fremt de faktisk klarer å svare sakelig på eposter, noe som ikke er en selvfølge.

Lenke til kommentar

Å ja. Du prøver å bestille en vare nettbutikkene ikke fører, men som de "tilbyr" med store sitattegn rundt. Og jeg antar: Norsk levendør importerer fra Europisk leverandør som importerer fra produsent, noe som leder til latterlige leveringstiderr.

Det er litt verre.

Er det så ille ville jeg ha tatt en runde med eposter til nettbutikkene og spurt om leveringsdager ved bestilling. Så fremt de faktisk klarer å svare sakelig på eposter, noe som ikke er en selvfølge.

 

Ikke fører?

Lenke til kommentar

Det norske ordet er vel "bestillingsvare".

Det de tilbyr er å bestille den fra underimportør eller produsent, men de er ofte ikke ærlige om leveringstid eller tidsramme.

 

Altså, så godt som alle firma jegf handler fra har status som viser om det er på lokalt lager, fjernlager eller om det er bestillingsvare. Dette gidder jeg ikke diskutere om lengre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...