Gå til innhold

4K tv'er, HDR og konsoller


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste dessverre feil. Det er kun XBOS demoen som har fått HDR støtte. Kjørte spillet i nativ 4K på ultra med en fps på 45~60. For det meste rundt 50~60. Er nok det peneste bil spillet jeg noen gang har sett....dette i HDR må være muligens tidenes peneste bil spill....

 

Men ja det var litt inputlag...

HDR støtte i Windows 10 DX12 kommer vel ikke før i redstone 2 oppdateringen (Creators update) neste år.

Lenke til kommentar

 

HDR støtte i Windows 10 DX12 kommer vel ikke før i redstone 2 oppdateringen (Creators update) neste år.

 

 

Når du nevner det så mins jeg å ha lest noe slikt ja. Men er allerede noen spill som har HDR støtte på PC. Obduction og Shadow Warrior 2 er dem jeg vet om så langt.... 

Lenke til kommentar

 

HDR støtte i Windows 10 DX12 kommer vel ikke før i redstone 2 oppdateringen (Creators update) neste år.

 

Når du nevner det så mins jeg å ha lest noe slikt ja. Men er allerede noen spill som har HDR støtte på PC. Obduction og Shadow Warrior 2 er dem jeg vet om så langt....

 

DX11.4 støtter HDR, men ikke DX12 (som FMS6A og FH3 bruker) enn så lenge, merkelig nok.

Lenke til kommentar

Litt skuffende i år at 7-serien ikke er FALD, og at de har skiftet baklyset til bunnen av skjermen gjør det heller ikke så gunstig. 

Still 7-serien er veldig mye TV for pengene. Den gjør det også godt i tester. 

Hadde UE55JS9500 i fjor, men gikk for OLED i år (OLED65E6), litt pga Samsung ikke støtter Dolby Vision, som jeg syntes er litt tullete av dem. Snakker man om HDR så er forskjellen merkbar mellom HDR10 og Dolby Vision på det materiale jeg har testet.

 

Og selv om det koster mye, så tror jeg det er vanskelig å gå tilbake til LCD nå. Den kontrasten du får med OLED er helt vanvittig. Har ikke slitt med image retention heller, kom en firmware nylig som hjalp med latency. Det som er litt morsomt er jo også at alle LG OLED modellene i 2016 er helt like bildemessig og har den samme innmaten, er bare designet/lydplanke som er forskjellen.

Litt spesielt når prisforskjellen er så stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Irriterende at HDR i game mode ikke automatisk henter inn HDR-innstillingene på Samsung-TV. Regner med at Samsung fikser på det, kan ikke justere baklyset frem og tilbake hele tiden. Det blir for mye for "vanlige" folk også som ikke har satt seg inn i opplegget, men greit nok for oss som vet at det er tilfelle.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Litt skuffende i år at 7-serien ikke er FALD, og at de har skiftet baklyset til bunnen av skjermen gjør det heller ikke så gunstig.

 

Still 7-serien er veldig mye TV for pengene. Den gjør det også godt i tester.

 

Hadde UE55JS9500 i fjor, men gikk for OLED i år (OLED65E6), litt pga Samsung ikke støtter Dolby Vision, som jeg syntes er litt tullete av dem. Snakker man om HDR så er forskjellen merkbar mellom HDR10 og Dolby Vision på det materiale jeg har testet.

 

Og selv om det koster mye, så tror jeg det er vanskelig å gå tilbake til LCD nå. Den kontrasten du får med OLED er helt vanvittig. Har ikke slitt med image retention heller, kom en firmware nylig som hjalp med latency. Det som er litt morsomt er jo også at alle LG OLED modellene i 2016 er helt like bildemessig og har den samme innmaten, er bare designet/lydplanke som er forskjellen.

Litt spesielt når prisforskjellen er så stor.

Hvordan ligger inputlagen nå i forhold til spillopplevelse? Dette er ene og alene grunnen til at jeg ikke har byttet til OLED enda.

Lenke til kommentar

Irriterende at HDR i game mode ikke automatisk henter inn HDR-innstillingene på Samsung-TV. Regner med at Samsung fikser på det, kan ikke justere baklyset frem og tilbake hele tiden. Det blir for mye for "vanlige" folk også som ikke har satt seg inn i opplegget, men greit nok for oss som vet at det er tilfelle.

Hvilken tv var det du hadde igjen?

Jeg har Samsung UE65JS9505. Nå har jeg ikke noen Playstation 4 Pro enda, (expert er trege), men har spilt en del Gears of War 4 de siste dagene på Xbox One S. Da klarer min tv helt fint å automatiserer alle innstillinger, både med og uten game mode.

Så jeg har en teori om at det også er Playstation som må patches til å sende et korrekt "flagg" i sitt HDR-signal.

Noen av de første UHD-platene som kom fra Lionsgate, hadde feil i dette flagget, og tv-ene stilte ikke selv om til HDR modus korrekt.

Dette ble i senere tid endret på filmene, og nå fungerer det fint på nyere utgivelser.

Derfor holder jeg muligheten åpen for at Sony må få endret litt på software til å flagge HDR riktig.

 

Og en annen interessant side ved Playstation og HDR er at Playstation tillater 1080p med HDR.

Bransjen har tidligere holdt 4k-oppløsning og HDR sammen. Det er også en faktor som gjør at en god det tv-er kan bli forvirret da det kommer en oppløsning under 4k, samtidig et HDR signal.

Jeg liker at Sony har åpnet for denne muligheten da til eksempel Xbox One S får et mer uskarpt bilde i 4k med HDR, enn hvis den kjører 1080p uten HDR. Så der har Sony gitt bedre valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Merkelig.
Jeg har ingen slike problemer på min tv, men ser fra din lenke at mange har slike problemer.
Testet nå for å forsikre meg. Både med og uten Game Mode, swithcer den over til ekte HDR og gir meg akkurat de samme innstillingene som jeg får fra eksterne UHD-spillere. (Har eid både Samsung sin UBD-K8500 og Panasonic DMP-UB900).
Så her tikker alt inn akkurat slik det skal være.

Ser også at postene på det forumet var ca 3 uker gamle. Til min tv kom det en ny firmware for mindre enn 3 uker siden (24.10.16).
Kanskje feilen er rettet på min tv da, siden jeg først begynte å HDR-game nå forrige uke.

Lenke til kommentar

Litt skuffende i år at 7-serien ikke er FALD, og at de har skiftet baklyset til bunnen av skjermen gjør det heller ikke så gunstig. 

Still 7-serien er veldig mye TV for pengene. Den gjør det også godt i tester. 

Hadde UE55JS9500 i fjor, men gikk for OLED i år (OLED65E6), litt pga Samsung ikke støtter Dolby Vision, som jeg syntes er litt tullete av dem. Snakker man om HDR så er forskjellen merkbar mellom HDR10 og Dolby Vision på det materiale jeg har testet.

 

Og selv om det koster mye, så tror jeg det er vanskelig å gå tilbake til LCD nå. Den kontrasten du får med OLED er helt vanvittig. Har ikke slitt med image retention heller, kom en firmware nylig som hjalp med latency. Det som er litt morsomt er jo også at alle LG OLED modellene i 2016 er helt like bildemessig og har den samme innmaten, er bare designet/lydplanke som er forskjellen.

 

Litt spesielt når prisforskjellen er så stor.

Har hatt Oled tvr siden Lg første lille 15" 720p Oled tv. Har vært igjennom pros n cons med 980 870 930 950 B6 først med G6 som jeg fikk kjøpt under prisen av E6 65" har jeg blitt fornøyd.... men 2017 Lg Oled W7 kan bli meget spennende.

Lenke til kommentar

Da har DigitalFoundry oppdatert artikkelen sin om dem beste 4K HDR skjermene til spill bruk.

 

Og Samsung KS7000 som jeg driver å gnåler om er ifølge DigitalFoundry "The best mid-range HDR screen for gaming". 

Passer jo bra at Elkjøp kommer til å ha et fint tilbud på den til uka for dem av dere som vil ha mest mulig bang for your bucks...som det så fancy sies over dammen.

 

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-the-best-4k-screens-for-hdr-gaming

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...