Gå til innhold

Anbefalte innlegg

At en også burde/må ha antivirusprogram på Mac er noe jeg er klar over, selv om mange også sier at det er unødvendig, men hittil så har jeg ikke installert det. Så langt jeg vet så har det gått bra, med det så mener jeg at jeg ikke har hatt noen problemer jeg har merket noe til, men jeg sier selvfølgelig ikke at det ikke kan være virus på min Mac av den grunn. Men nå synes jeg det er på høy tid å beskytte samtlige Mac'er her i huset.

 

 

Jeg har lånt en liten bok/hefte av en tidligere arb.kollega som er nybegynner på Mac, det er boka

 

EPLEBLOKKA.

 

Der står det på de første sidene at det er anbefalt å laste ned gratisversjonen på App Store av 

 

BITDEFENDER VIRUS SCANNER

 

Men er det et fullgodt antivirusprogram som faktisk fungerer og er godt?

Noen med erfaringer her fra det programmet?

 

 

Så kommer de til noen flere punkter som de også anbefaler, jeg lister dem opp i vilkårlig rekkefølge,

 

DISK CLEANER

  • Fra App Store, for å rydde opp i unødige systemfiler som samles opp over tid, men hvordan en skal finne ut hvilke filer som evt. er unødige eller ikke, vet jeg ikke. Men det er kanskje noe programmet plukker ut selv etter det har kjørt igjennom Mac'en?. 

DAISY DISK

  • Fra App Store, for å scanne igjennom HD og finne store/skjulte filer som tar plass og gjør Mac tregere. De filene kan så fjernes med noen tastetrykk etter hva det står her.

MEMORY MONITOR

  • Fra App Store, for å optimalisere RAM.

APP TRAP

  • Fra www.onnati.net, for slette program skikkelig/en gang for alle, slik at det ikke er igjen noen «rester» fra et program som slettes.

 

Jeg har riktignok benyttet Mac i noen år nå, men som dere skjønner så er jeg langt i fra noen ekspert på dette, og trenger noen råd/erfaringer ang dette fra dere som har kunnskapene og erfaringene med Mac.

 

Håper noen kan si noe om noe av dette over her,

  • er noe av dette smart/nyttig?
  • eller er det best å holde seg unna?

 

 

Det som også er skrevet i boka/heftet Epleblokka, er at en bør holde seg unna MACKEEPER, og det har jeg forsåvidt fått med meg fra flere steder tidligere også.

 

 

Ellers så var det mange fine og nyttige brukertips i denne boka synes jeg, bl.a. med en noen snarveistaster/kombinasjoner som jeg ikke var helt klar over.

 

 

I tilfelle Bitdefender Virus Scanner, eller noe av det andre over her ikke er noe å satse på, hvilket antivirusprogram anbefaler dere til Mac (helst en gratisversjon).

 

Og holder det med Bitdefender Virus Scanner, eller bør en ha noe i tillegg?

 

 

Mange spørsmål her, men håper noen har litt tålmodighet slik at en kan få noen svar på dette.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Den må du utdype. Du anbefaler ikke antivirus. Veldig fint hvis du "tilfeldigvis" blir sprederen av virus til folk du sender mail til...

Enig med deg, men er også mulig at jeg har en eller annen erfaring. Men skal prøve å utdype mer, ja.

 

100% sikkerhet fins det ikke noe sted. Det fins en del artikler som anbefaler at man ikke bruker antivirus fordi "your brain is the best antivirus" eller noe sånt.. man kan sikkert finne dem ved hjelp av et enkelt Google-søk.

I utgangspunktet er dette sant, men problemet er at det fins mange forskjellige virus som kan lure deg på en eller annen måte og angripe Windows-datamaskinen din (sånn ca. 90% av brukerne bruker Windows, som er hovedgrunnen til at de som skriver virusprogrammer skriver stort sett Windows-viruser..).

En annen grunn er at Apple sin holdning til kundene er litt sånn "Big Brother" - du trenger ikke å gjøre noe, Apple skal gjøre det for deg. Beskyttelsen som er innebygd i Apple sine produkter oppdateres hele tiden. En sånn beskyttelse finner man i Windows også, men sånn historisk sett har den vært ganske dårlig. Windows Defender ble et fullstendig antivirusprogram i Windows 8, men var fortsatt ganske dårlig, fikk negative tilbakemeldinger og folk pleide å bruke forskjellige antivirusprogrammer. Jeg har hørt at Windows Defender funker bedre i Windows 10, men vet ikke om dette er sant eller ikke... jeg har veldig lite erfaring med Windows 10.

 

Men OS X sin beskyttelse funker bra. Det som antivirusprogrammer gjør er rett og slett å erstatte den. Har ikke hørt altfor positive tilbakemeldinger om Mac-versjonene til disse programmene. Ellers anbefaler jeg Malwarebytes for Windows på det sterkeste. :)

 

Veldig mange programmer av denne typen (Disc Cleanup, Clean your PC, Clean your Mac osv osv.) er rett og slett PUP (potensielt uønskede programmer, man kan bare søke for "pup program" på Google og lese mer). Det er jo ikke umulig at det fins sånne programmer som faktisk funker bra, men jeg har aldri hørt om et sånt program.

Endret av OMG7Jensen
Lenke til kommentar

Da forstår jeg synspunktet ditt og vi er enige om at det ikke finnes noe som 100% sikkerhet. Jeg er også enig rundt det du skriver om PUP-programmene.

 

Nå vet jeg at MBAM finnes til Mac, og det bruker jeg selv. Har noen bekjente som har opplevd å dumme seg ut på Mac, og da har MBAM vært redningen deres. Jeg visste derimot ikke at Mac sin egen versjon blir erstattet hvis man installerer tredjepartsprogrammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...