Gå til innhold

Hjelp til korrekte utskriver ved bruk av iMac 27" (-15) og Selphy CP1200. ICC?


Anbefalte innlegg

Hei,

min hovedmaskin er en iMac 27" fra 2015. Jeg har to printere tilkoblet trådløst (WiFi), en Epson XP-760 som brukes til dokumentutskriver og tenkt til A4 fotoutskrifter. Jeg har også en Selphy CP1200 sublimeringsskriver (10x15cm) for "raske bilder på styrten". P.t. har jeg kun koblet printerne til via iOS, og da har drivere blitt installert automatisk. 

 

Jeg har printet ut noen bilder med Selphyen, men jeg synes det er et blålig fargestikk når jeg sammenligner med skjermen (iMac). Jeg er usikker på om det er skjermen eller printeren som "er feil". Hvordan kan jeg få synkronisert fargene? Altså få bildene som printes ut til å være så like som mulig det bilde jeg ser på skjermen? Jeg tror det er ICC-profiler som er veien å gå, men jeg er svært usikker på hvordan dette installeres og hvordan jeg finner det. Programvaren jeg bruker på iMac-en er Lightroom. 

 

Jeg setter stor pris på hjelp. Jeg har også tidligere spurt om hjelp på dette forumet, men ikke klart å komme i mål. Dette fordi jeg ikke har funnet akkurat de ICC-profilene jeg trenger..

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, min hovedmaskin er en iMac 27" fra 2015. .........

 

Har ikke Mac så jeg kan ikke hjelpe deg med detaljer i oppsettet, men det viktige er at du har valgt riktig printer (det har du siden printene kommer ut...) og at det er riktig papir. Jeg vet ikke om det finnes ulike papirtyper til Selphy CP1200, men sjekk uansett at Lightroom tror at det er samme papirtype som du har lagt i printeren.

 

Du skal i prinsippet ikke trenge flere ICC-profiler hvis du kan velge korrekt papir og har en profil for skjermen. Antar det finnes en standardprofil for skjermen på iMac'en din og at den lastes automatisk. Som Nautica skriver kan det være behov for å kalibrere skjermen, men Apple (hevder mange) har gode skjermer/farger i utgangspunktet. Du trenger i utgangspunktet ikke tenke på fargeprofiler hvis du printer rett fra Lightroom.

 

Utover det er det ikke så enkelt å gi råd uten å ha en Mac da printerdialogene er litt forskjellige og fargestyringen også. Får du det ikke til ville det enkleste vært om en bekjent som har peiling kan hjelp deg. Mye enklere enn å finne oppsettsproblem via et forum

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for tilbakemeldinger! 

Når jeg printer får jeg bilder med et grønnskjær. Jeg leser over at jeg må passe på at samme fargeprofil brukes både på skjerm og på printer. Skjermprofilen er satt til "iMac", men kan enkelt endres til f.eks. "Adobe RBG (1998)" eller "sRGB IEC61966-2.1" m.m. (fig. 1 og 2). Men hvordan endrer jeg profilen printeren er satt til å bruke? I settings for printeren har jeg svært få valg (fig. 3 og 4), men i LightRoom ser jeg det står under "color management" "manage by printer" (fig. 5). Her kan jeg endre til skjermprofiler om jeg ønsker (fig. 6). Er det her jeg må gjøre endringer, altså passe på at samme profil på skjerm og printer er satt?

 

Dette har jeg aldri gjort før, og jeg tar gjerne imot hjelp for å få dette riktig =)

 

På forhånd takk!

 

 

Fig. 1) 

post-34471-0-54521600-1502615507_thumb.png

 

Fig. 2) 

post-34471-0-42126600-1502615514_thumb.png

 

Fig. 3) 

post-34471-0-40099000-1502615793_thumb.png

 

Fig. 4) 

post-34471-0-98966400-1502615821_thumb.png

 

Fig. 5) 

post-34471-0-87753100-1502615873_thumb.png

 

Fig. 6) 

post-34471-0-47285300-1502615889_thumb.png

Lenke til kommentar

Du skal aldri velge en standardprofil som sRGB eller Adobe RGB som skjermprofil, der trenger du en profil som beskriver skjermen din. Har du ikke utstyr til å lage egen må du velge en standardprofil for skjermen diin. Det er sannsynligvis det iMac-profilen er, men siden jeg ikke har Mac er det vanskelig å si noe sikkert.

 

For printeren velger du riktig papir og dermed også indirekte fargeprofil, det er i hvert fall slik det fungerer I Windows. Printerens reelle "fargeprofil", eller fargerommet den kan gjengi er en kombinasjon av printerens egenskaper og papiret du printer på.

 

Jeg har stort sett printet fra Photoshop så Lightrooms dialoger kjenner jeg dessverre ikke godt nok til å svare.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har en mac og en epson printer og har slitt litt med printerinnstillinger. Mac'en har en tendens til å bruke egen driver, ikke skriverens installerte driver, hvis man ikke får installert det skikkelig. Det er et problem flere har slitt med, jeg søkte en del på dette for en stund tilbake for å finne ut av det. Det enkleste er nok å bruke epson print layout (gratisprogram fra epson), der er det enkelt å velge icc prodiler ol. Men jeg vet ikke om printern din støtter det? Generelt tror jeg det som er det vanligste kilden til feil er at man ikke får brukt riktig profil i forhold til papiret man bruker. Det kan være lurt å sjekke innstillingene på printern også.

 

H

Lenke til kommentar

Denne Canon Selphy CP1200 printeren jeg "sliter" med nå er en sublimeringsmaskin, dvs. papir og kassett (med rød, gul, blå, beskyttelsesslag) kommer som én enhet. 

 

Dette var litt vanskelig å forstå, jeg trodde poenget var å matche profilen fra printeren med skjermens profil? For å få "like" farger, uavhengig om dette er korrekte farger... 

 

Ok, da setter jeg iMac-skjermen på original profil, dvs. "imac". Hva skal jeg sette i lightroom? "managed by printer" eller en annen fargeprofil? Jeg tror jeg må ha det inn med t-skje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...