Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest gjennom artikkelen (enda), så er kanskje litt dumt at jeg kommenterer;

Skjønner ikke helt hvordan det kan være forvirrende mellom RT og desktop utgaven. Greit nok, RT er for ARM prosessorer, som da også trenger sine egne apps osv., men det jeg ikke forstår er hvordan dette er forvirrende.

 

Er også litt uenig med 'bratt ledningskurve', med tanke på at "alt" man kunne finne i start menyen før finner man ved å høyreklikke der start meny-knappen var.

Endret av bruflot
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har hatt det noen dager fra MSDNAA nå, stort sett fornøyd. Største issue er manglende drivere fra ASUS til min bærbare.

 

Litt irriterende med Start-knappen, men venner seg okey fort. Virker derimot litt uferdig, litt lte valgmuligheter og noen ting som er litt klønete. F. eks. at åpne apps dukker opp i alt+tab, når en kan bla mellom åpne apps med win+tab. Synes ikke det er så touch-ete som folk skal ha det til. Fungerer glimrende med tastatur. Dessuten har min bærbare trackpad med multitouch, så kan jo pinch-to-zoom osv. på den uten at jeg trenger touch skjerm for å utnytte grensesnittet.

 

Min konklusjon: Uvant, tar noen dager å venne seg. Ville kanskje ventet noen uker mtp drivere eller i hvert fall først sjekket om hardwaren en bruker har W8 drivere. Fungerer for det meste med W7 drivere, men har noen problemer her. Men ellers er det bedre enn W7 på mange punkter. Explorer, task manager, filbehandling, utseendet osv.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Niklas Plikk

– 25. okt. 2012 18:00

 

I dag har Microsoft endelig sluppet sin kanskje største oppdatering av Windows-plattformen noen sinne.

 

Jøss, har Microsoft sluppet Windows 8 i dag? Trodde det var i morgen. Ikke er Windows 8 listet på Microsoft Store i Norge og den står fortsatt som forhåndsbestill på Microsoft Store i USA.

Og det står også forhåndsbestill på f.eks komplett.no.

 

Kanskje artikkelen ble lansert litt tidlig?

Lenke til kommentar
Niklas Plikk– 25. okt. 2012 18:00I dag har Microsoft endelig sluppet sin kanskje største oppdatering av Windows-plattformen noen sinne.
Jøss, har Microsoft sluppet Windows 8 i dag? Trodde det var i morgen. Ikke er Windows 8 listet på Microsoft Store i Norge og den står fortsatt som forhåndsbestill på Microsoft Store i USA.Og det står også forhåndsbestill på f.eks komplett.no.Kanskje artikkelen ble lansert litt tidlig?

 

Det ble lansert i dag (pressekonferansen i New York ble nettopp avsluttet), og er tilgjengelig for salg i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom artikkelen (enda), så er kanskje litt dumt at jeg kommenterer;Skjønner ikke helt hvordan det kan være forvirrende mellom RT og desktop utgaven. Greit nok, RT er for ARM prosessorer, som da også trenger sine egne apps osv., men det jeg ikke forstår er hvordan dette er forvirrende.

 

Greit nok DU ikke skjønner hvordan dette kan være forvirrende, men tenk på den jevne mannen og husmora i gata som skal sette seg inn i dette...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne skepsisen til at "normale" brukere vil slite med den nye startskjermen.

 

Hvis det er en ting jeg har hjulpet _mange_ med gjennom årene, så er det folk som sliter med å lete seg fram til det de vil finne i startmenyen. Dagens startmeny er en tidvis utrolig uoversiktlig jungel av mapper og programmer man nesten aldri bruker.

 

Med Modern UI vil brukere riktignok måtte lære seg å bruke en helt ny startmeny, men jeg opplever den som mer intuitiv og jeg opplever også "søk" funksjonen som svært mye mer oversiktlig enn den gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker med gru på alle venninner + mora mi som jeg må være support for i tida fremover.

Nå skal de lære seg å gjøre ting på en helt ny måte, som om ikke det var evig nok utkallelser på meg fra før.

 

Slik jeg kjenner dem så har de egentlig ikke forståelse for UI'er, men de er vant med at ditt og datt ligger på fast plass. Jfr papegøyer som ikke forstår ting, men som "kan" ting utfra utallige repetisjoner.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Tenker med gru på alle venninner + mora mi som jeg må være support for i tida fremover.

Nå skal de lære seg å gjøre ting på en helt ny måte, som om ikke det var evg nok utkallelser på meg fra før.

Men den dagen de har blitt vane med det, og det er nok apps slik at en slipper å gå til Dekstop, tror jeg å være i Modern UI vil fungere strålende for veldig, veldig mange.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt denne skepsisen til at "normale" brukere vil slite med den nye startskjermen.

 

Hvis det er en ting jeg har hjulpet _mange_ med gjennom årene, så er det folk som sliter med å lete seg fram til det de vil finne i startmenyen. Dagens startmeny er en tidvis utrolig uoversiktlig jungel av mapper og programmer man nesten aldri bruker.

 

Med Modern UI vil brukere riktignok måtte lære seg å bruke en helt ny startmeny, men jeg opplever den som mer intuitiv og jeg opplever også "søk" funksjonen som svært mye mer oversiktlig enn den gamle.

Det er jo litt rart at man ikke er litt skeptisk når det kommer et helt nytt grensesnitt.

Greit nok at nye brukere muligens finner seg til rette, men man skal altså konvertere en god del millioner skeptiske brukere over på dette nye grensesnittet. Folk som helst ikke vil forstå noe nytt uten en ukers kursing osv. Jeg fikk en rask gjennomgang av alle de mindre intuitive funksjonene til W8 i helgen og jeg er i det minste 100% overbevist: W8 kommer til å bli en gigantisk flopp. Svært få selskap med IT-avd som administerer brukere vil ta inn W8 og enkeltbrukere kommer til å fortsette å spesifisere w7 til nye maskiner.

Floppen kommer til å bli så stor at den kan endre markedet. Linux kan komme til å bli en sterk konkurent med langt lavere lisenskost. Særlig blir dette aktualisert dersom vi får økonomiske nedgangstider. Microsoft gjør en kjempetabbe og har de uflaks vil vi ha et helt annet MS om tre år. Har de flaks kan de bare lansere W9 som selvsagt vil dele dekstopp og pad interface og gå videre defra. Ideen om ett system er bra, å implementere dette med tvungent likt interface på begge er ren og skjær idioti. De burde ha lært når de pushet dekstop interface på telefoner, men de tror altså komisk nok at å push et telefoninterface på dekstop brukere er en god ide. Lykke til.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

kursing osv. Jeg fikk en rask gjennomgang av alle de mindre intuitive funksjonene til W8 i helgen og jeg er i det minste 100% overbevist: W8 kommer til å bli en gigantisk flopp. Svært få selskap med IT-avd som administerer brukere vil ta inn W8 og enkeltbrukere kommer til å fortsette å spesifisere w7 til nye maskiner.

Floppen kommer til å bli så stor at den kan endre markedet. Linux kan komme til å bli en sterk konkurent

 

Det tror jeg neppe kommer til å skje, MS har ikke råd til at dette skal bli en flopp, og markedet endres ikke over natten (Bare se hvor lang tid det tok å få folk til å gå over fra XP)

 

Hvis det viser seg at folk nekter å gå over til den nye start-menyen, så kan MS bare lansere R2 eller SP1-utgaven av W8 med gammel start-meny, så vil de ha et raskere, mer stabilt og enklere administrerbart OS som vil ta over for W7.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det viser seg at folk nekter å gå over til den nye start-menyen, så kan MS bare lansere R2 eller SP1-utgaven av W8 med gammel start-meny, så vil de ha et raskere, mer stabilt og enklere administrerbart OS som vil ta over for W7.

Det kommer aldri til å skje. Microsoft har sagt at det nye GUI'et er her for å bli.

 

Dessuten synes jeg Win7 sin Aero ser penere ut jeg...tenker på vinduene og taskbaren. Blir Win7 på meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...