Gå til innhold

Kjøpe skorpion eller tarantell?


Anbefalte innlegg

... og?

 

Greit nok at det er drøyt å glemme å mate fiskene, men alikevel så er det en stor forskjell mellom å holde et akvarium enn å holde edderkopp/skorpion, bla:

 

1. du må helst variere hvilken mat du bruker, bla også fryse mat bør brukes, evt levende fór. man skal helst mate 2 ganger daglig i små mengder

 

2. Du må gjøre tester for NO2, NO3, Ammonium, PH, GH og KH, og de fleste gjør også tester for O2 og CO2. PH, GH og KH bør gjøres hver dag, resten en til 2 ganger i uken i et stabilt kar.

 

3. Du må som regel begynne å tilføre CO2 for å få fine planter, samt bytte ut lyset i armaturet for å at de skal vokse bedre. et CO2 system er rimelig komplisert og dyrt, eller så må du lage heimkok med gjær for å få CO2.

 

4. Sykdommer kommer og går hos de fleste akvarister, rimelig stressende å måtte passe på at temperaturen er høy nok, at du bruker riktig medisin, samt mengde medisin. Selv om du bruker riktig medisin kan det hende at noen fisker ikke tåler dette og de dør = masse penger tapt.

 

5. Riktig grus i forhold til hvilke fisker du har er viktig, bla annet hvis fiskene roter i sanden må du passe på at den er ikke kvass. Har du sand så må du passe på at det ikke skaper gasser i sanden slik at de ikke lukter drit i hele rommet.

 

6. Vannbytter er også moro hvis du har store kar, mellomlagre 150 liter med vann er ikke lett, samt å oksygenrike dette vannet og justere PH, GH og KH for at det skal passe med karet. Evt, skape saortvann ved å tilsette midler til vannet.

 

7. Passe å skape hjemmeplasser for andre fisker hvis du har ciklider som begynner å pare seg.

 

8. rense pumper er også gøy spesielt hvis du har fisker som skitner til veldig som piranha, da må du nesten rense filteret annenhver uke.

 

osv osv.

 

Er en grunn til at jeg bla mange andre ikke får tid til denne hobbyen.

 

Mens en skorpion/edderkopp trenger rens i buret annenhver uke, litt mat og vann. Hmm. Litt forskjell på tidsbruk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

En eldre post ser jeg, men klarer ikke helt la være å svare.

 

Jeg tenkte også "Du glemmer å fore fiskene, men vil ha en tella eller skorpion?" Men, ser at det er fler som har kommentert det her, så jeg skal ikke si mer... Men tenker dog mitt.

 

Uavhengig av om det er fisk, tella, katt eller elefant, dyrene trenger MAT og OMSORG! Om man ikke er kapabel til å gi dette, får man skaffe seg en kosebamse.

 

 

 

 

Hadde valgt en stor en som heter fugle tarantellen elns. Husker den var en av de større. Den hadde ganske kule markeringer og var ellers rolig om jeg husker riktig. Men ville anbefalt at du finner en med kanskje litt kulere farger. Denne er f.eks. ganske kul:

Er det Avicularia Versicolor du tenker på?

 

Avicularia_versicolor_9_Fh.jpg

 

 

 

Selv sitter jeg nå å venter på at sambo skal få seg en Brachypelma Smithi i hus. Den kommer levert på døra på torsdag tror jeg, og terrariet står allerede klart med tiurtorv, rot og noe å gjemme seg under. Den vi får i hus er kun 6 cm stor, og vil fortsatt vokse en god stund til. (flere år). De blir vel mellom 12 og 15 cm.

 

MEN, det er mye å sette seg inn i når man skal ha en tella! Kanskje TS her bør begynne å lese litt?

Lenke til kommentar

For kjedelige og rolige er det mange som kommenterer her...

 

Husk å ta bånd på skorpionen/tarantellen og trim den hver dag! Slik vil den komme i form og bli mere livlig...

PS! Hvis de forsvinner/dør i snøen tar jeg ikke ansvar :p

 

Personlig ville jeg nok valgt tarantellen, den kan man bare klistre i trynet og skremme vettet av gamlemor med! :D

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...