Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk endelig sett Venom (2018) - wow, den var noe for seg selv. Synes det var en del merkelig oppførsel fra de rundt Tom Hardy når Venom gjør seg gjeldende - men jeg kjøpte hele greia fullstendig. For meg ble det på en måte veldig tegneserieaktig og at filmen på ingen måte tok seg selv alvorlig. Veldig solid Tom Hardy og fantastisk cgi. Herlig action - motorsykkelkjøringen i San Fransisco var et skikkelig høydepunkt.

 

Tror dette er den Marvel filmen som for meg føltes kortest, men den klokker allikevel inn på nesten 2 timer. Kanskje ikke den beste Marvel filmen, men for meg - antagelig den mest underholdende. Likte humoren.

 

Så den i 3D, som var ganske brukbar.

Lenke til kommentar

MV5BMTkwOTQ4OTg0OV5BMl5BanBnXkFtZTgwMzQy

 

TRAIN TO BUSAN

 

Har hørt en del om denne, men av to grunner har jeg unngått å se den før nå. For det første har vi jo tittelen. Den er ment så bokstavelig som mulig. En far har sviktet datteren sin om og om igjen, og nå er det gått så langt at på bursdagen er alt hun ønsker seg å få dra til moren i Busan. Det har faren selvsagt ikke tid til. Han må jo jobbe, vet du. Men han vil heller ikke bli husket som en stor drittsekk, så han godtar nølende å ta med datteren til moren, og forventer å være tilbake på jobb til lunch (yeah, right...) :p Det er omtrent hele plottet. De setter seg på toget tidlig i filmen, og der blir de sittende i stort sett hele resten av filmen. Da kan man fort få litt Snakes on a plane og Snakes on a train flashbacks. :p Vi har jo også Under Siege (terrorister på en båt) og Under Siege 2 (terrorister på tog). Under Siege 1 er jo bra, men resten... 

 

For det andre er dette en zombiefilm. Syltynt plott, hele filmen foregår på et tog, og det dreier seg om kjedelige zombier igjen. Er mildt sagt drittlei zombier, så regnet med dette skulle bli gørrkjedelige saker. Så denne mest bare for å ha det gjort. "Alle" snakker jo varmt om den, så hvor dårlig kan den være?

 

Så hva ble dommen? Ikke uventet havnet den ytterst på skalaen med rimelig solid margin. Det var aldri noen tvil om hva jeg ville gi denne som karakter. Det som overrasket meg er at denne ikke er på den nederste delen av skalaen. Faktisk er den på den stikk motsatte enden. FOR en film dette ble! Det tok ikke mange minuttene før jeg ble engasjert i handlingen, tynn som den er, og skuespillerne gjør en fabelaktig jobb. Effektene er på topp, med en solid blanding av realisme og zombie make-up. Ja, handlingen foregår nesten utelukkende på et tog, men det tenkte jeg ikke stort over. Faktisk har de klart å ikke bare gjøre toget interessant, men de har prestert å utnytte det til det fulle, og gjør filmen langt bedre enn den har lov til å være på grunn av det. Det begynner selvsagt litt tamt, for å bygge opp stemningen, introdusere karakterene, og så videre. Men dette gjør bare at jeg klarte å bry meg om selv mindre karakterer som ikke har stort å si i hele plottet. De bare er det for å være ofre senere i filmen. Toget i seg selv er ikke bare et tog, men på mange måter en like viktig del av handlingen som karakterene. Zombiene herjer, så hva gjør man? Hvor drar man, når man er inne i et tog i høy hastighet? Det er ingen steder å flykte. Var spesielt en scene jeg elsket. Uten å spoile for mye har vi en vogn full av zombier, og noen av de overlevende prøver å krype gjennom vognen på bagasjehyllen over setene. Resultatet ble rimelig nervepirrende. Zombiene er så nære at én liten tabbe er nok til å drepe hele gjengen, og alle vet det. En liten for høy lyd, og alt er over. Sykt spennende til tider.

 

Men zombiene i seg selv var noe av det aller beste med filmen. Ja, jeg er drittlei zombier, men de greiene her... syke saker, altså. Nå skal det sies at ingen kaller dem zombier, og vi får aldri noen forklaring på hva de faktisk er. Jeg vet ikke engang om e er i live eller levende døde. Det eneste vi hører er "dere som er i live", men det kan jo bety så mangt. Men dette er og blir en zombiefilm, så jeg kaller dem zombier. Til forskjell fra vanlige zombier er disse slettes ikke saktegående idioter. Greit nok sliter de med å åpne en dør, men til gjengjeld viser de en sinnssvak råskap jeg ikke kan huske å ha sett i en film før. De løper veldig raskt, hopper gjennom vinduer, kaster seg ned flere etasjer og så videre, bare for å få tak i de som lever. Sånn sett minnet de mye mer om xenomorphene i Aliens enn vanlige zombier. Eller en stim pirajaer, kanskje. Faen så bra disse zombiene var. Svært imponert her.

 

Helt perfekt er den jo selvsagt ikke, men angrer på at jeg ikke har sett denne før. Helt klart en av de beste filmene jeg har sett i år, uten tvil. Selvsagt kommer det både en oppfølger og en amerikansk remake etterhvert, men drit i det. Har liten tro på dem. Men denne filmen er et must for fans av zombier og/eller action. Tok faktisk ikke lang tid før jeg glemte helt at den er fra Korea, og det sier jo sitt. Skjønner ikke bæret av hva de sier, så måtte sitte med teksting. Det gjorde meg absolutt ingen ting.

 

Vurdering: 9.5/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fight Club (1999) - hehe, jeg gikk fem på, når filmen startet - "Never Been Kissed" og et bilde av Drew Barrymore, faen har jeg fått feil film??

 

For en klassiker dette er, Brad Pitt og Edward Norton - også Helena Bonham Carter & Meatloaf, finnes nok ikke en mer perfekt casting? Klipping og kamera er perfeksjon.

 

Utrolig kul film, som holder seg godt, selv med snart 20 år på nakken.

 

Dette er jo en film regissert av David Fincher, jeg elsker filmene hans og har de fleste på blu ray. Men filmen Panic Room med Jodie Foster - den har aldri blitt sluppet på blu ray, var en stund den var planert for 4k uhd, med det forsvant også. Synes det er rart, var ingen direkte flopp heller. Har selvsagt dvden, men allikevel  :hm:

Endret av Mr_Spock
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så Fight Club en gang for flere år siden, etter å ha hørt så mange lovord. Forsto faktisk rett og slett ingenting, og satt igjen som et eneste stort forvirret gjesp.
Husker jeg tenkte: Hva var dette jeg så nå? Hva handlet det egentlig om, hva var pointet? Hva var bra med dette? 

Behøver muligens forsøke å se den igjen, for noe må det vel være, siden "alle" snakker om hvor vanvittig bra den er. :(

Lenke til kommentar

Rambo: Last Blood

 

Stallone er begynt å dra på årene, men jeg synes han har holdt seg svært bra, og er faktisk hakket tøffere nå enn da han var yngre. Er noe med at "alle" unge kan være tøffe, men hvor mange på 70+ klarer det? Selv Schwarzenegger er pinlig å se i en actionfilm i dag. Han har ikke holdt seg spesielt bra. Klart, med minst et hjerteattack og flere år i politikken har en god "unnskyldning", men likevel. Harrison Ford like så. Synes Indy 4 hadde en del bra stunder blandt alt mølet, men Harrison Ford var alt for gammel allerede da. Hvorfor han har tenkt å lage Indy 5 må fuglene vite. Jeg blir jo å se den, men har lite tro på den. Men nå skal det jo sies at Brendan Frasier (av alle folk) sliter med ryggskader, og kan ikke spille i actionroller lengre. Han er fast inventar som stemmen til Mr. Robot i Doom Patrol, men det er en annen person i selve drakten pga helsen. Like fullt har han sagt at han er interessert i en ny The Mummy. Så hvem vet?

 

Men uansett, plottet her er like tynt som vanlig. Rambo hjelper noen folk fra flom, men to personer dør. En liten jente overlever, men faren forlot henne og moren for lenge siden, og moren var en av de som døde. Dermed adopterer Rambo henne like greit (uoffisielt, i alle fall). Ti år senere vil jenta finne faren og spørre hvorfor han forlot henne. Problemet er bare at faren bor i Mexico, et sted som kan være svært farlig for unge jenter. Dermed tar det selvsagt ikke lang tid før ting går til helvete, og Rambo må sloss mot et mexicansk kartell for å redde henne. Business as usual. :p

 

Ikke at plottet trenger være mer enn det, men jeg synes de har klart å lage en rimelig bra historie ut av dette. Rambo har slitt med PTSD helt siden han kom hjem fra Vietnam for veldig lenge siden, og klarer aldri å slå av krigen i hodet. Alt han kan gjøre er å legge lokk på det og late som om alt er normalt, men det er bare en dårlig, midlertidig løsning. Men resultatet er at vi får en Rambo som på den ene siden er like beintøff og brutal som før, og kanskje enda verre på mange måter. Spesielt en scene på slutten var litt vel ekstrem, selv for meg. Ikke at tullingene ikke fortjente det. Man kødder ikke med familien til Rambo ustraffet. :p Men på den annen side har vi en eldre, mykere Rambo som desperat prøver å la fortid være fortid, og leve et mer normalt liv. Akkurat som i den første filmen er han fredelig nok, og vil bare være i fred. Han ønsker ikke krig. Krigen har bare en tendens til å komme til ham.

 

Dette skulle også være den aller siste filmen med Rambo, noe jeg synes de har klart veldig bra. Selve slutten var svært vakker, og selv om den ikke var like trist som i den første filmen, var det litt vanskelig å holde tårene unna. Jeg kan bare håpe på det sterkeste at dette faktisk er den siste filmen, til tross for at Stallone har sagt han vil lage flere hvis denne blir en suksess. Slutten er så bra at en ny film bare vil ødelegge hele greia. Tenk noe i stil med Terminator 2. Vi får et tårevått farvel med Arnold... bare for å en drøss filmer til uten mål og mening. Vi trengte ikke en Terminator 3, og slettes ikke tre av dem. :p (Rise of the machines, Sarah Connor Chronicles, Dark Fate)

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

Once Upon A Time... in Hollywood

 

Må si meg skuffet her altså, dette er det dårligste fra Tarantino så langt. Brad Pitt bar hele filmen på sine skuldre og gjorde en bra jobb, men Leo var overraskende svak i sin rolle. Filmen manglet den spenningen og forventningsfulle oppbyggingen alle de andre filmene hans har. Det var rett og slett for lite interessant som skjedde ila filmen.

 

4/10

 

Merker at jeg må se denne igjen om noen år. I kveld blir det Pulp Fiction og Resevoir Dogs, sånn bare for å huske at Tarantino er en fantastisk historieforteller.

Lenke til kommentar

Robin Hood 2010

 

For en rar film, den har jo kvaliteten til Scott, men den er litt ikke fugl eller fisk, på en måte virker det som Scott ville lage en historisk film om Baron's War. Men slang på Robin Hood myten fordi robin hood selger?

 

Filmen blir også litt famile farse når Mary og Robin leker man og kone. Barna i sherwood er tullete og malplassert.

 

Filmen er også bedre enn den vanlige Hollywood middelalder filmen. Ja bønder er møkkete og brune. Men riddene er i brynje med tappert over, noe som er korrekt for perioden. Våpene er for det meste ca. Korrekt. Men hestene til riddere er udekte, jeg vet ikke om det ble gjort av praktiske eller økonomiske grunner. Men egentlig skulle hesten være heldekekt i tøy i riddernes famile merke.

Og filmen taper seg enromt på slutten, hvorfor Scott prøvde å lage Saving Private Ryan anno 1200 vet jeg ikke, men hele den senen er bare teit og det omvendte av episk.

 

Det er også rart hvordan denne filmen er så nasjonalistisk, med snakk om England vs Frankrike som om det skulle ha noe og si.

I år 1200 var den engelske adelen Anglo-Normanere somi Normandie i Frankrike, mange hadde like mye eller mer land i Frankrike som i England Ricky Løvehjerte hadde bare tilbrakt 6 måneder av sinw mange år som konge i England og var enten på korstog eller styrte fra sine land i Frankrike.

 

Greit at robin Hood er en nasjonalistisk myte, men bli men er noe små komisk å snakke om England vs Frankrike.

 

6/10 mest fordi brynje er vanligvis ektremt underrepresentert i Hollywood filmer.

 

PS skulle heller hvert en film om William Marshal, en mye mer interessant karakter enn Robin of the hood.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...