Gå til innhold

Vil Krf velge side?


Vil Krf før neste valg prøve komme i en regjering?  

24 stemmer

  1. 1. Vil Krf før neste valg prøve komme i en regjering?

    • Ja, på venstredsiden
      7
    • Ja, på høyresiden
      7
    • Nei, de fortsetter som idag
      10


Anbefalte innlegg

Knut Arild Hareide holdt nylig det mange allerede omtaler som hans "avskjedstale" hvor han argumenterer for at Krf skal gå i regjering med Arbeierpartiet og Senterpartiet. Dette er begge nestlederne og mange i partiet sterkt imot.

 

Man trenger 85 stemmer i stortinget for å få flertall. Idag har vi en regjering med:

V + H + Frp = 80

 

Den Harieide sier han ønsker er:

AP + SP + Krf = 76

 

Den kan kansje håper på er:

Ap + SP + Krf + V = 84

 

I realiteten må Krf velge mellom SV og Frp om de skal i regjering.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis KrF velger å samarbeide med venstresiden, havner de under sperregrensen. Jeg ser den ideologiske sammenhengen mellom evangeliene og sosialisme, men de fleste av KrFs velgere befinner seg ikke der, -de ønsker samarbeid med høyresiden. Sannsynligvis fordi høyresiden er verdikonservative og mer restriktive på innvandringspolitikk. Knut Arild Hareide har nettopp begått politisk selvmord. Aldri i livet om han overlever dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

13 år utenfor regjering har ført dem rundt sperregrensen nå. Går de til Arbeiderpartiet som kopierer og prøver stoppe velgerflukt til SV og Rødt så vil mange forlate Krf. Går de i regjering med Frp som de har hatt feider med basert på retorikk og ikke politikk så vil de bryte løfter de har gitt før siste valg.

 

Jeg tror deres eneste alternativ frem til neste valg er å være utenfor regjering og selge så godt de kan alle de poltiske sakene som de har fått presset gjennom. De kan havne under sperregrensen ved neste stortingsvalg uansett hva de gjør.

Lenke til kommentar

Krf har alltid vært et borgerlig parti, så tviler på at han lykkes med dette. Uansett kommer Krf til å være et mini-parti og rotet til Hareide hjelper selvsagt ikke. Sosialkonservative velgere kommer til å gå til Høyre, Frp og PDK, sosialliberale til SP/AP. Blir overrasket om Krf er over 4% neste valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Største utfordring for KRF er  velgeres naturlig frafall på den ene siden og manglende rekruttering av førstegangsvelgere på den andre. Mellom dette kommer de som stemmer taktisk eller hopper litt mellom forskjellige partier i sentrum eller vender mot høyresiden. I tillegg blir befolkningen mindre verdikonservativt for hvert tiår som går.

 

Det virker i grunn som KRF er i en nedadgående sprial som det er vanskelig om ikke umulig å komme ut av j.f. sperregrensen og sitt virke som et effektivt Stortingsparti. Et mandat her eller der får de nok, men deres kommende hverdag vil ligne på MDG/Rødt. Hareide virker også til å ikke ha det som skal til for å trekke partiet ut av myra.

 

Steget mot venstre kan også virke kontraproduktivt, med mindre man ønsker å se KRF ut av tinget, få kontantstøtten fjernet osv.

Lenke til kommentar

Skjønner forsåvidt at religion brukes til å unnskylde forskjeller og grådighet, what's new, men Jesus var da vitterlig sosialist. Dette er et ideologisk skritt i riktig retning for et parti som påberoper seg hans støtte. Om det er så bærekraftig gjenstår å se.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner forsåvidt at religion brukes til å unnskylde forskjeller og grådighet, what's new, men Jesus var da vitterlig sosialist. Dette er et ideologisk skritt i riktig retning for et parti som påberoper seg hans støtte. Om det er så bærekraftig gjenstår å se.

 

Er nok mye Gamle Testamentet med øye for øye og tann for tann blant (norske) kristne. Det er mange måter å lese bibelen på, leselysten er kanskje litt over når man har nådd fram til Du skal elske din neste som deg selv...

Lenke til kommentar

Jeg tror KrF kunne vært mye større. De må tørre å snakke om kristendom og fremme kristne verdier og synspunkter i den offentlige debatt. Da trenger de en karismatisk og modig leder. Hareide er sympatisk, men han har ikke det som skal til for å gjøre KrF til et større parti. Selv er jeg ikke kristen, og jeg bryr meg ikke stort om KrF utover at de er støtteparti for den borgerlige regjeringen. Men jeg tror Krf har et potensial som vi ikke har sett enda. KrF kunne vært annerledes, de kunne hatt noe stort over seg. Men de har valgt å være småborgerlige og hverdagslige, og da blir de kjedelige og lite synlige. KrF må begynne å bruke bibelen og Jesus for det det er verdt, slutte å bry seg om hva som er politisk korrekt, og mobilisere sine egne kristne velgere, hvis flertall føler sitt verdigrunnlag truet av sosialdemokratiet og den voksende norske stat. Bare på den måten kan Krf bli et stort parti.

Lenke til kommentar

Er nok mye Gamle Testamentet med øye for øye og tann for tann blant (norske) kristne. Det er mange måter å lese bibelen på, leselysten er kanskje litt over når man har nådd fram til Du skal elske din neste som deg selv...

Å nei, de ti bud er populære, om enn selektivt lest. "Mine neste skal elske meg som seg selv" er vel det som slipper gjennom. Og høyresiden har kapret "du skal ikke begjære din nestes eiendom" og vridd det til å bety "du må bare tåle at noen er ufattelig rike mens du selv ikke eier nåla i veggen - du skal faktisk være glad på deres vegne".

Selv mistenker jeg at "din neste" er en dårlig oversettelse, at engelske "neighbour" er bedre, og at Jesus faktisk mente det bokstavelig - du skal ikke begjære din nabos eiendom, for det gir dårlig stemning in the hood, men det er helt greit å mene at steinrike kakser kan bidra mer til fellesskapet.

 

Det er nok en del KRF-ere som egentlig hører hjemme i et annet trebokstavsparti, men som bærer K-en som en fjær i hatten.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i alle dager har det med saken å gjøre når de kan vise til kilder? Jeg anbefaler folk å prøve holde seg til sak og angripe den og ikke burbringer.

Et par linker utgjør ikke troverdige kilder. "Kildene" egner seg i dette tilfellet til å omtale noe som skjer på Hegnar og Twitter, ikke som tyngde bak påstanden. Hvis resett hadde produsert noe etterrettelig hadde jeg kanskje ikke påpekt hvor det kom fra, men når de opererer på sitt vanlige nivå er det helt på sin plass med en påpekning av hvilken kilde det er snakk om. Det kunne kanskje vært punkt to i innlegget, men det skader ikke poenget: selv om det resett skriver her er helt sant, er det ikke nødvendigvis noe galt med det en gang. Dette er ren hissing. Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...