Gå til innhold

Konflikten i Idlib


Anbefalte innlegg

Har kanskje noe med hva? At vi i vesten har gitt penger og støtte til jihadistene betyr ikke at vi ville rettet opp den feilen ved prakke på en suveren stat våre verdier. Den syriske hæren har altså nedkjempet våre jihadister, og kun en lomme er igjen under islamistenes kontroll. Man trenger ikke rømme så langt for å finne trygge områder, inne i Syria. Nesten hele landet er under syrisk kontroll. Det er en del manglende historier i media. Historiene om masseslakten av landets innbyggere så snart Assad fikk tak i dem. De historiene som kommer frem i stedet er historier om gjenåpnede skoler og sykehus. Byer som folk flytter tilbake til. Jenter som igjen kan gå på skolen uten å få hodet skåret av. Dette skjer under Assads kontroll. 'Den siste legen i Aleppo' har nå fått selskap av flere leger. Jeg er enig i at Syria, Russland, Iran og Hizbollah bør nedkjempe islamistene i Idlib. Selv om det betyr døden for spesialstyrkene til USA og UK som nå sitter fast i Idlib sammen med sine våpenbrødre fra al-qaida.

Fungerer fint og presse suverene stater til og sakte men sikkert over til en mer "moden" moral. Moral er jo noe som forandrer seg hele tiden. Selv Saudi Arabia forandrer seg sakte men sikkert pga press, dog de sleper beina etter seg så det går veldig sent. 

 

England klarte fint og presse Norge til og ta vekk jøde-paragrafen med penger.

 

Lett og være patriot når du sitter på gjerdet. Men til syvende og sist bryr de fleste om seg selv og sin familie. Jeg hadde aldri tatt min familie ned til Syria nå, hadde du? Fremtiden er usikker. Og ingen tenker på meg og min familie bortsett fra oss. 

 

Og for alt jeg vet kan jo dette blusse opp til noe større. Og personlig så ønsker jeg dattra mi en fremtid med større muligheter enn og bare slippe og bli skåret hode av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler vel på om det er så mange internt fordrevne flyktninger i Idlib. Med tanke på at man i områdene som er frigjort av regjeringen kan leve i trygghet, og i området som holdes av terroristene blir man halshugget hvis man ikke er hardcore islamist. Jeg går ut fra at de 'internt fordrevne flyktningene' ikke er så mye annet enn islamister, og sivile som blir holdt fanget som levende skjold.

Litt rart at ikke vestlige journalister har vært i områdene som har vært kontrollert av jihadistene. Har det vært en frykt for å miste hodet når man som vestlig journalist kommer ut for de moderate opprørerne?

Selv om de er jihadister som har blitt jaget fra et område som har blitt tatt over av Assad, så er de fortsatt internt fordrevne flyktninger.

 

Og de har alle inngått avtaler med Assad før de dro til Idlib. 

 

Likevel, de vil flykte videre til Tyrkia og derifra til Europa. Tyrkerne mener at de har nesten 4 millioner i dag. Med 2-3 millioner til vil det være vanskelig for dem å passe på alle. 

Lenke til kommentar

 

Og personlig så ønsker jeg dattra mi en fremtid med større muligheter enn og bare slippe og bli skåret hode av.

Men da kan du arbeide for det i Syria når du reiser hjem igjen. Dere trenger ikke vesten til å tvinge gjennom forandring. Syria har jo en lang og stolt historie, hva? Syria under Assads regjering er dog rimelig langt fremme hva gjelder kvinnefrigjøring i midtøsten.

 

Selv om de er jihadister som har blitt jaget fra et område som har blitt tatt over av Assad, så er de fortsatt internt fordrevne flyktninger.

 

Og de har alle inngått avtaler med Assad før de dro til Idlib. 

 

Likevel, de vil flykte videre til Tyrkia og derifra til Europa. Tyrkerne mener at de har nesten 4 millioner i dag. Med 2-3 millioner til vil det være vanskelig for dem å passe på alle. 

 

Hehehe ja det skulle ikke forundre meg om det er den logikken NRK bruker når de omtaler jihadistene som flyktninger  :lol: Jihadistene (ikke flyktningene) vil forhåpentligvis ikke utgjøre en 'flyktningeproblematikk' om mange nok av dem nekter å overgi seg, og kjemper til siste mann. Selv om en del av dem er syrere, og kanskje har flere insentiver til å overgi seg. De vil da neppe utgjøre en flyktningemasse uansett, siden syrias regjering er rundhåndet med amnesti til egne borgere. Våre jihadister er vel snarere de NRK velger å omtale som internt fordrevne flyktninger. Og de har neppe noe amnesti å se frem til. Da er det bare for dem å kjempe, til de kommer til paradis og jomfruene sine. Problem solved.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da kan du arbeide for det i Syria når du reiser hjem igjen. Dere trenger ikke vesten til å tvinge gjennom forandring. Syria har jo en lang og stolt historie, hva? Syria under Assads regjering er dog rimelig langt fremme hva gjelder kvinnefrigjøring i midtøsten.

 

 

Hehehe ja det skulle ikke forundre meg om det er den logikken NRK bruker når de omtaler jihadistene som flyktninger  :lol: Jihadistene (ikke flyktningene) vil forhåpentligvis ikke utgjøre en 'flyktningeproblematikk' om mange nok av dem nekter å overgi seg, og kjemper til siste mann. Selv om en del av dem er syrere, og kanskje har flere insentiver til å overgi seg. De vil da neppe utgjøre en flyktningemasse uansett, siden syrias regjering er rundhåndet med amnesti til egne borgere. Våre jihadister er vel snarere de NRK velger å omtale som internt fordrevne flyktninger. Og de har neppe noe amnesti å se frem til. Da er det bare for dem å kjempe, til de kommer til paradis og jomfruene sine. Problem solved.

Hjem igjen? Mangler du er par skruer eller kan du ikke lese? Eller hva er dine motiver med og påstå jeg er i fra Syria?

Om jeg hadde vært fra Syria tar det og underminer det jeg sier på noen måte? Se på fakta objektivt..

 

Og selv med mine stave feil og grammatikk feil, så må du være en kompetent Syrer om du har mestret det norske språk så godt på den relativt korte tiden krigen har utløpt seg. Jeg kjenner mange med utenlandsk opprinnelse, og språk er noe som ofte stopper ved et viss punkt om man ikke har spesiell interesse for det. Så enten må jeg være en Syrisk lingvist eller? Sku da tro man ville beholde slike kompetente folk som det.

 

Husker hvorfor jeg tok meg en pause fra dette forumet nå. NAV er overrepressentert 

Lenke til kommentar

Ditt øverste utsagn.

Ja, klarer ikke du og sette deg inn i en situasjon? 

 

Du tar en annens litt liv, og prøver og sette deg i dens sko. 

 

La meg legge det frem på en litt mindre forvirrende måte for deg da... Om Norges eneste muligheter for en jente er og ikke bli hogget hode av. Ville du da hatt din datter i Norge? Du trenger ikke ha en datter, vi kan lage en hypotetisk datter til dette scenario...

 

Og til info, jeg har ingen barn. Min datter var også en hypotetisk datter.

Lenke til kommentar

Om Norges eneste muligheter for en jente er og ikke bli hogget hode av. Ville du da hatt din datter i Norge? Du trenger ikke ha en datter, vi kan lage en hypotetisk datter til dette scenario...

 

Og til info, jeg har ingen barn. Min datter var også en hypotetisk datter.

 

Så du tror at barn i Syria under Assads regjeringstid ikke har hatt muligheten til noe mer enn å ikke bli skåret hodet av? Eller er det et nytt hypotetisk scenario du drømmer opp? Prøv å tenk tilbake til starten av den såkalte flyktningekrisen. Syriske flyktninger ble fremstilt som høyt utdannede, og var vant til nesten like mye materielle goder som oss. Smarttelefoner og hele pakka. Ingeniører og forskere og rubb og rake. Dette skulle altså være syrere utdannet i syria under Assads regjeringstid. Og så sammenligner du det med fremstillingen din om at 'dattera di ikke har mer å se frem til enn å slippe å bli skåret hodet av'. Er du virkelig så dum?

Endret av freke
Lenke til kommentar

Så du tror at barn i Syria under Assads regjeringstid ikke har hatt muligheten til noe mer enn å ikke bli skåret hodet av? Eller er det et nytt hypotetisk scenario du drømmer opp? Prøv å tenk tilbake til starten av den såkalte flyktningekrisen. Syriske flyktninger ble fremstilt som høyt utdannede, og var vant til nesten like mye materielle goder som oss. Smarttelefoner og hele pakka. Ingeniører og forskere og rubb og rake. Dette skulle altså være syrere utdannet i syria under Assads regjeringstid. Og så sammenligner du det med fremstillingen din om at 'dattera di ikke har mer å se frem til enn å slippe å bli skåret hodet av'. Er du virkelig så dum?

Joda sikkert muligheten til mange andre ting. Jeg satte det bare på spissen at du har veldig få muligheter kontra et land som Norge eller ca enhvert annet land for øyeblikket.

 

Du er nok bare en av de som er så fryktelig imot innvandring virker det som.

Lenke til kommentar

Så du mener at det som blir sagt i videoen ikke skjer, eller hva er poenget ditt? Har du et poeng? Du virker jo litt kort. Men det skjønner du sikkert selv. 

Bias betegner en predisposisjon til fordel for en reaksjonsmåte; en sak, et synspunkt, en forestilling, en idé eller et konsept; en preferanse, partiskhet, favorisering eller forutinntatthet. Bias kan være et metodisk og/eller psykologisk fenomen som spiller en rolle i vitenskap hvor det kan gi systematiske feil i innsamling og tolkning av data, og samtidig er bias både hverdagslig og almenmenneskelig.

 

Kan ta et eksempel da siden dette er kanskje litt for avansert for deg.

 

Et glass med vann er fylt opp 50%, Russland vil ha glasset fult, USA vil ha glasset tomt..

 

Russiske medier sier: Nå er glasset halv fult!

 

USAs medier sier: Nå er glasset halv tomt!

Lenke til kommentar

Bias 

 

 

Men dette svarer jo ikke på det jeg spurte deg om. Jeg spurte deg om du mener at det som beskrives i videoen ikke stemmer; og i så fall kan du kanskje beskrive hva. Har du vanskeligheter med leseforståelse? Eller er det et nytt hypotetisk tilfelle du i stedet ønsker å utbrodere?

Lenke til kommentar

Men dette svarer jo ikke på det jeg spurte deg om. Jeg spurte deg om du mener at det som beskrives i videoen ikke stemmer; og i så fall kan du kanskje beskrive hva. Har du vanskeligheter med leseforståelse? Eller er det et nytt hypotetisk tilfelle du i stedet ønsker å utbrodere?

Jeg har verker lyst eller tid til og debunke/verifisere en video. Tar ofte tid og sjekke kilder o.l. Så det får du gjøre selv om du har lyst.

 

Jeg bare opplyste deg om at du linker til en nyhetskilde som er styrt av Kremlin. Og er derved ikke er en spesielt nøytral kilde.

 

Jeg er på ingen måte pålagt og svare på dine spørsmål

Lenke til kommentar

Så med andre ord; you're talking out of your ass. Ikke noen stor overraskelse.

Hva er det som er usant da? Siden jeg snakker ut i fra ræva i følge deg? Russiske medier er totalt uavhengig av Kremlin?

De har total frihet til og kritisere Putin og styre i Russland? Samt kan putte Russland i et dårlig lys når de rapporterer? 

 

For og ta en side ut fra din diskusjons teknikk: Er du russer eller? Når du skal hjem til russland?

Lenke til kommentar

Flere oppdateringer:

 

 

Den tyrkiske hæren forbereder seg på kamp i Idlib visstnok

 

 

 

Erdogan har en artikkel inne i Wall Street Journal. Ber om en operasjon i Idlib som tyrkerne gjorde i Afrin. Merkelig argument ettersom hele sivilbefolkningen i Afrin ble deportert, noe han etter sigende forsøker å unngå i Idlib.

 

 

Ifølge Lister (basert i Qatar og støtter jihad) truer russerne tyrkerne. Hvis sant, minner om de gamle konfliktene på slutten av 1800-tallet med et litt annerledes styrkeforhold denne gangen.

 

 

Samme Lister. Denne gangen ønsker tyrkisk-trente arabiske jihadister å involvere seg i Idlib på vegne av sunni-muslimene der.

 

 

Lister for tredje gang. Tyrkerne øker andel tropper i Idlib. 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Hvis du liker å følge med på Russland og Syria, Sandy,  så har jeg funnet denne YT-kanalen. Den er VELDIG farget av Russlands syn på ting, men hvis du ser forbi det så får du stadige oppdateringer om hva som skjer.

https://www.youtube.com/user/crimeanfront/videos

Ser faktisk ikke så mye på nyheter. Leser mest aviser, twitter fra kjente analytikere (må være troverdige) og slikt.

 

Syria-konflikten er i sin siste fase og det er fortsatt usikkert om Assad angriper Idlib, men en så alvorlig konflikt kan ikke skjules lenger fordi man ikke er komfortabel med den. Den må få lyd og jeg føler at det er det jeg gjør. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...