Gå til innhold

Pensjonere seg i 30-40 årene?


Anbefalte innlegg

  Du har rett i skattenivået, men feil i hva de bruker pengene på i USA. Det er nemlig stort sett det samme som i Norge: Sosiale ytelser.

Kort versjon: USA bruker omtrent dobbelt så mye på militære per innbygger, i forhold til Norge. Samtidig er totalbudsjettet deres betydelig mindre per innbygger. Altså, kaka mye mindre, men det er fortsatt dobbelt så mye kake til militære enn her i landet (det bør nevnes at Norge er landet i Vesten som bruker mest på forsvar per innbygger, etter USA).

 

 

Utdypende:

De føderale myndighetene bruker en sum tilsvarende ca 57% av føderal personskatt på militære. I Norge er det samme tallet ca 10%. Til forsvar går det $2743 i USA og $1338 i Norge per capita per år. Det norske statsbudsjettet er betydelig større enn det amerikanske per capita. Nå har selvsagt begge statene andre inntekter enn personskatt. USA har mye høyere utgifter enn inntekter. Landet kompenserer for dette ved å låne gigantiske summer hvert år.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det ikke flere som sparer penger, investerer, blir rike og lever et liv med moderat forbruk og pensjonerer seg tidlig? I usa er financial independence retire ealy ganske populært. Vil det komme til norge? Hva er galt med å hoppe av 9-5 livet og nyte livet på egne premisser?

 

 

Fordi når du pensjonerer deg så melder du deg ut av samfunnet, du er ikke lenger produktiv og du har ikke reell innflytelse, noe du har hvis du blir stående på post i en stilling som betyr noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi når du pensjonerer deg så melder du deg ut av samfunnet, du er ikke lenger produktiv og du har ikke reell innflytelse, noe du har hvis du blir stående på post i en stilling som betyr noe.

Nå er jo utrolig mange stillinger bullshit som produserer lite produktive ting der ute dog. Investerer du i markedet er jo det også noe produktivt.

Lenke til kommentar

Nå er jo utrolig mange stillinger bullshit som produserer lite produktive ting der ute dog. Investerer du i markedet er jo det også noe produktivt.

Da er du ikke i en stilling som betyr noe, jeg snakker toppsjefer her.

 

Har du investeringer er du ikke pensjonert.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke flere som sparer penger, investerer, blir rike og lever et liv med moderat forbruk og pensjonerer seg tidlig? I usa er financial independence retire ealy ganske populært. Vil det komme til norge? Hva er galt med å hoppe av 9-5 livet og nyte livet på egne premisser?

 

Det er ikke noe galt med det, men mange liker faktisk jobben sin og trives med å jobbe. Jeg kan godt trappe ned litt og jobbe kanskje 80%, men helt uten jobb blir det fort kjedelig i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kort versjon: USA bruker omtrent dobbelt så mye på militære per innbygger, i forhold til Norge. Samtidig er totalbudsjettet deres betydelig mindre per innbygger. Altså, kaka mye mindre, men det er fortsatt dobbelt så mye kake til militære enn her i landet (det bør nevnes at Norge er landet i Vesten som bruker mest på forsvar per innbygger, etter USA).

 

 

Utdypende:

De føderale myndighetene bruker en sum tilsvarende ca 57% av føderal personskatt på militære. I Norge er det samme tallet ca 10%. Til forsvar går det $2743 i USA og $1338 i Norge per capita per år. Det norske statsbudsjettet er betydelig større enn det amerikanske per capita. Nå har selvsagt begge statene andre inntekter enn personskatt. USA har mye høyere utgifter enn inntekter. Landet kompenserer for dette ved å låne gigantiske summer hvert år.

Mulig denne belyser situasjonen.

 

Snapshot_2013_03_18_10_32_29.png

Lenke til kommentar

 

 

Mulig denne belyser situasjonen.

 

Snapshot_2013_03_18_10_32_29.png

Jeg vet ikke hvem som har drømt opp de tallene, men jeg finner det ikke spesielt vittig. Spania bruker mindre i % på statsbudsjettet enn Norge, som ligger rundt 5%. USA burde ligge rundt 25. Fler tall gidder jeg ikke sjekke fra et skjema som oppgir "Alternative budsjetter fra partiene" som kilde.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem som har drømt opp de tallene, men jeg finner det ikke spesielt vittig. Spania bruker mindre i % på statsbudsjettet enn Norge, som ligger rundt 5%. USA burde ligge rundt 25. Fler tall gidder jeg ikke sjekke fra et skjema som oppgir "Alternative budsjetter fra partiene" som kilde.

Kilden til internasjonal data er CIA. Illustrasjonen over var ment som observasjon omkring forskjellene mellom de norske partiene, derav kilden "alternative statsbudsjetter". Av en eller annen grunn er Zoomen på Norge korrupt.

 

Her en ren internasjonal sammenligning basert på tall fra CIA, og tallgrunnlaget er nok ca 10år gammelt nå.

Snapshot_2013-03-16_12-05-26.png

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Kilden til internasjonal data er CIA. Illustrasjonen over var ment som observasjon omkring forskjellene mellom de norske partiene, derav kilden "alternative statsbudsjetter". Av en eller annen grunn er Zoomen på Norge korrupt.

 

Her en ren internasjonal sammenligning basert på tall fra CIA.

Snapshot_2013-03-16_12-05-26.png

 

Send gjerne link, men jeg tviler litt på at Spania "egentlig" bruker 40% på politi og militære, når de selv oppgir 3%.

Lenke til kommentar

 

Send gjerne link, men jeg tviler litt på at Spania "egentlig" bruker 40% på politi og militære, når de selv oppgir 3%.

Ingen link til egenprodusert materiale.

 

Dog, jeg var overrasket over hvor Spania ligger, men husker ikke om den ble dobbeltsjekket opp mot BOE.

 

Dog skal det bemerkes at infrastruktur, næringmidler, etc regnes som "høyresaker" i utregningen.

 

For Norge vil man ha denne inndelingen:

Screen_Shot_2018-08-29_at_20.33.00.png

 

Det er selvsagt tildels subjektivt (UD f.eks. har utviklingshjep som er mer en venstresak enn høyre), og noen kan ikke plasseres i disse kategoriene som f.eks. Stortinget.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Fordi når du pensjonerer deg så melder du deg ut av samfunnet, du er ikke lenger produktiv og du har ikke reell innflytelse, noe du har hvis du blir stående på post i en stilling som betyr noe.

 

Punkt for punkt:

 

- Melder man seg ut av samfunnet fordi man ikke lenger går på arbeid? Merkelig påstand. Er det å ha jobb det eneste kriteriet for å være en del av samfunnet?

 

- Innflytelse avhenger for de fleste heller ikke av hva slags jobb de har. Man kan like gjerne utøve like mye, eller mer innflytelse, på sin fritid som i sin arbeidstid. 

 

- Ens produktivitet (med tanke på bidrag til BNP) synker nok, men den er stadig der. Om en høyt utdannet person, eksempelsvis en lege, blir FI (financial independence), som gjerne innebefatter strøjobber og diverse, er det ikke noen automatikk i at denne personen ikke vil være mer produktiv (sett i BNP-øyemed; hvis du ønsker en annen parameter må du spesifisere) enn den gjennomsnittlige arbeidstaker.

 

- Ditt siste punkt forstår jeg ikke. Plutselig er det bare "personer stående på en post i en stilling som betyr noe" (som kun er udefinertbart pisspreik) det handler om. Hva om TS ikke er en del av disse til å begynne med; så har han jo ingenting å tape. 

Endret av Dr. Professor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I usa får de det til, så hvorfor ikke norge der helseforsikring ol ikke er nødvendig?

 

Det er nok mest fordi nordmenn i mindre grad ser mulighetene kapitalismen gir. I Norge er folk flest trauste og kjedelige. I tillegg er formuesskatten et problem: Man blir ikke bare stjålet fra èn gang, men år etter år etter år. Dermed må man regne med en litt større uttaksrate enn det amerikanerne må regne med.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke flere som sparer penger, investerer, blir rike og lever et liv med moderat forbruk og pensjonerer seg tidlig? I usa er financial independence retire ealy ganske populært. Vil det komme til norge? Hva er galt med å hoppe av 9-5 livet og nyte livet på egne premisser?

I USA må man vel nesten spare og spare og spare fordi sikkerhetsnettet er mye dårligere.

 

Det er uansett de aller færreste som har muligheten til å pensjonere seg så tidlig.

 

Og jeg for min del ønsker å jobbe. Det er en del av livet mitt.

 

 

 

Det er nok ekstremt vanskelig i et samfunn der staten stikker av med mesteparten av det du tjener, og der du skal være avhengig av staten fra du blir født til du havner i graven.

Det er enda mer vanskelig i USA og andre steder med "mindre stat" der private tyner deg for penger, særlig hvis du blir syk. I Norge har vi i det minste et bedre sikkerhetsnett.

 

Og det er faktisk lettere å bli rik i Norge enn i USA og andre steder:

 

 

Norge gjør det mulig med økonomisk frihet i for langt flere i langt større grad enn de fleste andre steder.

 

 

 

  Du har rett i skattenivået, men feil i hva de bruker pengene på i USA. Det er nemlig stort sett det samme som i Norge: Sosiale ytelser.

Ja det er merkelig det der. Det er akkurat som det i alle samfunn vil være mange som ikke klarer seg selv, og som vil gå under hvis de ikke får hjelp.

 

Det bryr man seg selvsagt ikke om hvis man er liberalist eller en annen type "frihets-ekstremist".

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen liberalister bryr seg om andre mennesker? Man kan ikke være solidarisk uten å tvinge andre til å være solidariske?

Jeg vet ikke om man innerst inne bryr seg om andre mennesker. Det jeg observerer er at liberalister ikke ønsker et sikkerhetsnett for de som faller utenfor. De mener det skal være overlatt til tilfeldighetene, og ikke et system som faktisk er ment å dekke hele samfunnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ingen liberalister bryr seg om andre mennesker? Man kan ikke være solidarisk uten å tvinge andre til å være solidariske?

Hekomo er ikke noe annet enn et troll som tyr til stråmannsargumentasjon over en lav sko, bare overse han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...