Gå til innhold

Pensjonere seg i 30-40 årene?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke flere som sparer penger, investerer, blir rike og lever et liv med moderat forbruk og pensjonerer seg tidlig? I usa er financial independence retire ealy ganske populært. Vil det komme til norge? Hva er galt med å hoppe av 9-5 livet og nyte livet på egne premisser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra det kommer frem, for jobb skal ikke være et slaveri, men en reise i personlig utvikling. Jobb skal være lidenskap og glede, man skal føle at man utvikler seg og tar del i noe meningsfullt. Da skal ikke penger være et problem.

 

Alt det der kunne vært løst om man innførte borgerlønn. Folk hadde ikke slutta å jobbe som mange tror, men -flere- ville jobbet.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke flere som sparer penger, investerer, blir rike og lever et liv med moderat forbruk og pensjonerer seg tidlig? I usa er financial independence retire ealy ganske populært. Vil det komme til norge? Hva er galt med å hoppe av 9-5 livet og nyte livet på egne premisser?

Ikke noe galt med det. Folk er så ulike. For noen vil det passe, for andre ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorfor er det ikke flere som sparer penger, investerer, blir rike og lever et liv med moderat forbruk og pensjonerer seg tidlig? I usa er financial independence retire ealy ganske populært. Vil det komme til norge? Hva er galt med å hoppe av 9-5 livet og nyte livet på egne premisser?

Det er nok ekstremt vanskelig i et samfunn der staten stikker av med mesteparten av det du tjener, og der du skal være avhengig av staten fra du blir født til du havner i graven.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Skattenivået i Norge og USA er ikke veldig forskjellig (om man inkluderer federal og state income tax), så jeg er redd virkeligheten ikke passer med ideologien din her, selv om du skulle ønske det. Hovedforskjellen er at her i landet får man mer tilbake enn i USA fordi det landet blåser penger på krig, renter og et ineffektivt helsevesen.

Si meg: hvor nevnte jeg USA med et eneste ord? Ikke en eneste plass, så det du kommer med her er bare en gedigen stråmann.

Lenke til kommentar

I tillegg så er det slik at Norge er eit av dei landa i verden der det er lettast å bli økonomisk uavhengig gjennom eigen innsats.

 

Målet om å tene nok pengar til å kunne pensjonere seg tidleg er statistisk sett svært vanskeleg i USA utan å alt sitte gidt i det gjennom famileformue eller arv.

 

 

Grunnen til at få vil jobbe knallhardt for så å leve enkelt resten av livet trur eg er så enkelt som at vi har god pensjonsordning som ein kan bruke dersom ein har jobba lenge nok, at det er meir lukrativt å bruke nokre timar på jobb for å kunne leve eit behageleg liv, samt at det å være på jobb er ein sjølvstendig verdi ved å være ein del av eit sosialt fellesskap og det å bidra i samfunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Si meg: hvor nevnte jeg USA med et eneste ord? Ikke en eneste plass, så det du kommer med her er bare en gedigen stråmann.

Sjølv om vi tek utgangspunkt i eit anna land, så er påstanden feil. I land med høg skatt så er utdanning og helsestell relativt sett billegare og lettare tilgjengeleg for heile befolkninga. Slike land har fleire millionærar pr innbyggar enn land med lavt skattenivå (som feks USA).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke flere som sparer penger, investerer, blir rike og lever et liv med moderat forbruk og pensjonerer seg tidlig? I usa er financial independence retire ealy ganske populært. Vil det komme til norge? Hva er galt med å hoppe av 9-5 livet og nyte livet på egne premisser?

Hvor mye kunne du tenke deg å spare opp i løpet av 10-15 års tid da, som skal være nok til å gi deg et liv med "moderat forbruk" de neste 40-45 år? Og hvordan tenker du at man skal tjene disse pengene i løpet av 10-15 år?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I usa får de det til, så hvorfor ikke norge der helseforsikring ol ikke er nødvendig?

Hm? Hva får de til?

 

Sjølv om vi tek utgangspunkt i eit anna land, så er påstanden feil. I land med høg skatt så er utdanning og helsestell relativt sett billegare og lettare tilgjengeleg for heile befolkninga. Slike land har fleire millionærar pr innbyggar enn land med lavt skattenivå (som feks USA).

Denne påstanden du kommer med her, den kan du selvsagt underbygge med litt fakta?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Si meg: hvor nevnte jeg USA med et eneste ord? Ikke en eneste plass, så det du kommer med her er bare en gedigen stråmann.

 

Vel, TS snakket om Norge vs USA, så jeg gikk ut ifra at du også gjorde det. Så nei, det var ikke ment som en stråmann og det er jo gledelig at vi kan være enige om noe.

 

 

Sjølv om vi tek utgangspunkt i eit anna land, så er påstanden feil. I land med høg skatt så er utdanning og helsestell relativt sett billegare og lettare tilgjengeleg for heile befolkninga. Slike land har fleire millionærar pr innbyggar enn land med lavt skattenivå (som feks USA).

 

Som allerede påpekt, USA har ikke et "lavt skattenivå" sammenlignet med Norge.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skattenivået i Norge og USA er ikke veldig forskjellig (om man inkluderer federal og state income tax), så jeg er redd virkeligheten ikke passer med ideologien din her, selv om du skulle ønske det. Hovedforskjellen er at her i landet får man mer tilbake enn i USA fordi det landet blåser penger på krig, renter og et ineffektivt helsevesen.

Du har rett i skattenivået, men feil i hva de bruker pengene på i USA. Det er nemlig stort sett det samme som i Norge: Sosiale ytelser.
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke flere som sparer penger, investerer, blir rike og lever et liv med moderat forbruk og pensjonerer seg tidlig? I usa er financial independence retire ealy ganske populært. Vil det komme til norge? Hva er galt med å hoppe av 9-5 livet og nyte livet på egne premisser?

Ingen normal jobb i norge vil gi deg høy nok lønn til at du kan pensjonere deg når du er 35, uansett hvor godt du investerer. Du skal ha nok til livets opphold i 40 år, og du får ingen pensjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye kunne du tenke deg å spare opp i løpet av 10-15 års tid da, som skal være nok til å gi deg et liv med "moderat forbruk" de neste 40-45 år? Og hvordan tenker du at man skal tjene disse pengene i løpet av 10-15 år?

Mer som lavt forbruk i forhold til gjennomsnittet. Er mange kostnader relatert til jobb man kan kutte. Er man to personer og sparer 50% an inntektene og sparer i indeksfond er det mulig i løpet av en 20 år.

Lenke til kommentar

Og da skal du leve til du er 80 år +? Du får jo ikke akkurat noen god pensjon heller.

Finn summen du ønsker å leve på x25. Tar du kun ut 4% av denne summen investert i markedet skal du i teorien aldri gå tom. Sjekk handlingsregelen feks.

 

Du trenger 10 mill for 400 000. Fullt mulig det.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Finn summen du ønsker å leve på x25. Tar du kun ut 4% av denne summen investert i markedet skal du i teorien aldri gå tom. Sjekk handlingsregelen feks.

 

Du trenger 10 mill for 400 000. Fullt mulig det.

 

Å spare opp 10 mill før man er 40 år er selvfølgelig mulig, men de færreste har råd. Man må da spare over 500.000 i året i en periode i livet hvor man i tillegg er ung og nyetablert.

 

Og å leve på 400.000 resten av livet er heller ikke en en ønskesituasjon. Det er kanskje nok i dag, men hva med om 50 år?

Hvorfor ikke heller jobbe og tjene det dobbelte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...