Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Du kan spare deg for sarkastiske kommentarer. Når det gjelder de "fantastiske" bildene du serverte før i dag trakk du fram noen få byggninger. Den gjevne standaren på Oslo lot du klokelig være å vise til. Selvsagt er det noen fine byggninger og noen der arkitekturen er ny og spennende, men det er klart i midretall. Man får bare håpe det utvikler og sprer seg videre. :yes:

 

Nå etterspurte du faktisk fine Ateder i Oslo så kanskje ikke så rart at du fikk bilder av det? :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt trygg på at de bildene du har av Oslo, er de du får servert gjennom Dagsrevyen. Jeg skal ikke underslå at byen har enkelte problemer, og stygge bygg, men du påstår at dette preger bybildet - det gjør det ikke. Kanskje for dere utenbysfra som bare ser byen gjennom media, men ikke for oss som bor her, og kjenner byen.

 

 

 

Oslo fra en pen side:

 

St. Hanshaugen

St.Hanshaugen%20%28450x454%29.jpg

St_Hanshaugen_andedam.JPG

 

Mitt område, Lindern, i bydel St. Hanshaugen. Jeg har bodd mesteparten av mitt liv i den gule bygningen.

Lindern_%25E2%2580%2593_1_1.jpg

 

Lindern

14464725.jpg?redirect_counter=1

 

Damplassen i Ullevål Hageby

Ullev%C3%A5l_Hageby_Damplass.jpg

 

Et av Oslos varehus, Christiania Glasmagasin

_08012008112412_jpg_61128b.jpg

 

Oslo fra en styggere side.

 

Tveita Borettslag, av Yngve Freiholt fra Borettslaget på NRK omtalt som Ukraina. Her er jeg enig...

Tveita+borettslag.jpg?return=www.groruddalen.no

 

Område på Stovner

div.bilder+brl.+063.jpg

 

Ammerud

ammerudblokk.jpg

 

Carl Berner

Carl-Berner_3_DSC_7333.jpg

 

Moskeen på Grønland. Jeg har ikke noe imot at det bygges moskeer i Norge, men denne er ufattelig stygg, i tillegg til at den ikke passer inn i omgivelsene.

moske.jpg

 

Motorvei og industriområde på Alna.

Alnabru.jpg

 

 

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du linker til disse? Har du statistikker? Jeg har nemlig hørt at Oslo er blant de BESTE byene i Europa. Jeg skal se om jeg finner en link.

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle gå dokumentarer om Oslo som dopby i USA. De har 230 byer som er verre. I USA er forventet dødsalder for en person med dopproblemer 19 år. I Norge er jo de fleste narkomane eldre enn dette.

 

 

Du kommer forresten med selvfølgeligheter. Oslo er Norges eneste storby. Er det da rart at den har flest problemer?

 

Dokumentaren heter "Heroin's Deadly Grip", fra National Geographic.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke søke opp bilder nå, men det er jo ikke bare de nye bygningene som er stilige/fine, bare å se på Vålerenga, St. Hanshaugen eller Ullevål Hageby for å flere stilige og pene områder. Og bygårdene i sentrum, noen dessverre som trenger kraftig oppussing, men pene synes jeg definitivt at de kan være :) som f.eks i Deichmansgate eller lignende.

Lenke til kommentar

Jeg synes stort sett bare det er akkurat de samme trøtte steinbyggningene uansett i hvilke gater du går.

 

Det må du gjerne synes men det er altså feil. Sitter nå i ett bygg som ikke er noe typisk "steinbygg" og ser ut på to tilsvarende. Oslo har antagelig mer av begge deler enn noen annen norsk by, så isåfall gjelder vell den kritikken for alle?

 

Forøvrig er vell deb korrekte formuleringen da du gikk i noen gater for to år siden da du var på besøk?

Lenke til kommentar

Feil og feil... Hva annet enn byggninger i stein er det egentlig som dominerer boområder i Oslo? Og foresten, har alle disse steinbyggningene blitt revet og erstattet av nye byggninger på to år mener du?

 

Beklager, men ut i fra det du skriver, virker det som om du ikke har vært utenfor en radius på en kilometer fra Oslo S. Selv i de bydelene der det er mest blokker er det fortsatt en betydelig villa-bebyggelse og masse trehus. Veldig mye av Oslo ser akkurat ut som andre byer - en blanding av eneboliger, rekkehus og mindre blokker. Det er vel kun Oslo sentrum som skiller seg ut fra de andre byene, og dette er heller ikke noe stort boområde.

 

Du skal heller ikke langt ut av sentrum for å finne pene strøk som Kampen, Vålenga og Rodeløkka.

 

Men på ett punkt vil jeg si at Oslo ikke er så pen. Det har vært alt for lite helhetlig byplanlegging. Nye moderne bygg blir satt opp rett ved siden av gammel arkitektur og blir ikke tilpasset det som allerede er der.

Lenke til kommentar

Som dette.

 

Kommer til å bli ganske dyrt hvis man skal freshe opp alle de trøtte murbyggningene.

 

Det er et problem man ikke kan gjøre noe annet med enn å ligge unna den slags når det gjelder all bygging heretter og som du sier restaurere det som finnes. Det er andre ting det er vesentlig enklere å renske opp i.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Feil og feil... Hva annet enn byggninger i stein er det egentlig som dominerer boområder i Oslo? Og foresten, har alle disse steinbyggningene blitt revet og erstattet av nye byggninger på to år mener du?

Det er feil at det et de samme trøtte strukturene uansett hvilke gater man går i, det tror eg søle som har beveget seg litt rundt i Oslo vil se om de er ærlige med seg selv. Det er også mye trehus og bygninger med glass og plater. Hva annet ønsker du. Sitter forøvrig nå på grünerløkka og ser på noen gamle fine bygg av mur. Og kjører oppover og ser mer markante mursteinshus samt noen me hovedsak plater. Skal ikke gå langt for finne annet enn helt like murhus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...