Gå til innhold

Den store metadiskusjonen – En tråd om hvordan vi diskuterer, og hvordan vi burde diskutere


Anbefalte innlegg

Appell til autoriteter brukes også fllittig her på forumet. "Global oppvarming er et kjempeproblem, fordi IPCC har konkludert med det". Bare svada, selvfølgelig. Slike argumenter brukes av folk som ikke klarer å tenke selv.

 

Det er nok ikke først og fremst å lene seg til autoriteter folk er ute etter, men å lene seg til pålitelige kilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville dristet påstanden om at de som konsekvent lener seg på blogger som er opprettet for å støtte deres synspunkt fra før av er et større problem enn de som bruker kilder som IPCC.

 

Litt side-note, men det som irriterer meg aller mest her på forumet, og som er grunnen til at jeg for det meste ikke debatterer her lenger, er folk som lager/svarer i en tråd med aggressiv retorikk og lite/ingen kilder/fakta, og så bare går videre til neste tråd eller tema når de blir bedt om kildehenvisninger, fakta, eller logikk.

Lenke til kommentar
Ja. Det gjelder også folk som påstår for så å vise til en link i stedet for å begrunne selv.

 

I mange tilfeller ja, men dette er mye avhengig av situasjon og. I mange tilfeller debatterer vi ganske viktige og kompliserte saker her, og dersom det er åpenbart at motdebattant mangler bakgrunnskunnskapene som er nødvendige for å ha en god debatt mener jeg det er legitimt å linke til informasjon. Med forbehold om at det er informasjon, selvsagt, ikke bare et blogginnlegg som støtter din mening.

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke se lenger enn til ditt eget utsagn om "Har du problemer med måten jeg argumenter på kan du la være å svare" (fremstilt for få minutter siden i tråden om intellektuell eiendom) for å se holdninger og argumentasjonsteknikker som er ødeleggende, ja nesten drepende for den gode debatt her på forumet.

 

Det er litt trist, for du er langt fra den første som holder på slik, og det er ofte de samme mønstrene som går igjen. Dette er det siste jeg vil si på det temaet. Dersom du kommer med veloverveide og begrunnede argumenter som er fremstilt på en saklig måte i en tråd jeg interesserer meg for vil jeg selvsagt gjerne gi både støtte og kritikk. Til den gang kommer får du ha det moro.

Lenke til kommentar
At FN er maktsyke, er et faktum, ikke et argument.

 

 

De ønsker å kontrollere økonomien.

 

Merker du ikke selv at dette er to totalt ubrukelige innlegg som ikke har noe som helst å gjøre i en seriøs diskusjon? Du kommer bare med rene påstander uten å begrunne dem og uten å oppgi kilde. Skal dette være brukbare innlegg må du ta med hvor du har dette fra og komme med eksempler og kilder dersom det kan fremskaffes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...