Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ulovlig binding av bredbånd (Telenor)?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en sak jeg lurer på om er i strid med forbrukerlover.

 

Vi fikk lagt inn fiber av Telenor for en god del år siden, og ble låst til de en del år.

Etter låseperiode kunne vi velge annen leverandør, og vi har hatt NextGenTel et par år.

Jeg ønsker nå bredbånd, TV og bredbåndstelefon fra annen leverandør igjen, og har fått tilbud fra Canal Digital, som eies av Telenor.

 

De har fine pakketilbud og alt jeg ønsker, men får ikke lov av sin eier Telenor å levere meg ønskede tjenester! Siden Telenor la inn min fiber, må jeg bestille bredbåndstjenestene fra de, og også Canal Digital pakker. Det er både dyrere og dårligere betingelser (ikke så bra startrabatter, andre priser på bokser selv om de er de samme)

 

Sjekket på nytt i dag, og nå kan jeg bestille TV direkte fra Canal Digital, men fortsatt ikke bredbånd.

Men jeg ønsker helst 1 faktura og leverandør, og problemet er fortsatt at det er dyrere å bestille hver for seg.

 

Jeg opplever dette veldig provoserende, siden det ikke fremkommer noe sted. Tvert i mot får jeg positivt svar fra deres info-sider, når jeg legger inn adressen. Men når du tar kontakt, trekker de tilbudet og du får annet svar, og henviser bare til Telenor.

 

Har forhørt meg med Forbrukerrådet nå, og håper jeg får fornuftig svar. Trodde jeg kunne velge leverandør fritt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om borettslag\sameie er de de som velger for deg, er det privateid bolig kan du velge selv.

Det er privateid bolig, problemet er altså at CD ikke får lov å levere bredbånd av sin eier, Telenor, siden det var Telenor som installerte. Og selv om bindingstiden er over!

Sist jeg hørte måtte jeg også bestille CD via Telenor, men nå ser det ut til at jeg kan bestille det hos de. Men jeg får ikke like bra pakketilbud som hvis jeg kunne bestilt alt hos CD! Og jeg vil helst ha alt på én faktura fra én leverandør!

Lenke til kommentar

Fordi om Telenor eier Canal Digital, så er de 100% konkurrenter.

Akkurat som VW, Audi, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Seat, Bentley også konkurrer med hverandre, selv om de alle går inn under VW konsernet.

Det er også forbundet ganske heftige kostnader med å måtte grave ned en ny fiberkabel, og det tipper jeg er årsaken til at det er liten interesse for å gjør det.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Det er også forbundet ganske heftige kostnader med å måtte grave ned en ny fiberkabel, og det tipper jeg er årsaken til at det er liten interesse for å gjør det.

Det er dårlig argument hvem har sagt man må grave ny fiber å gå fra telenor til canaldigital eller omvent?

Handler vel heller om telenor ikke ønsker å gi konkurase mot seg selv eller for andre.

Nkom har vel lenge prøvd å pålegge telenor å leie fiberen som grosist til andre, men ender med telenor gir dårlig betingelser og linjeleie slik det er totalt ulønsomt å bytte leverandør.

Forbrukerrådet og nkom må vel finne løsning her, spørs om de kan.

For det er vel også slik homenet\altibox heller ikke er pålagt å leie fiberen sin og kan bruke likestilling argument mot å leie ut fiberen. Samt å leie ut fiberen kan gi driftproblemer og dårligere tilbud f.eks man må overføre kundeservice til annen levrandør.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei, fiberen ligger jo der og er i bruk, men vi fikk den jo latterlig billig av Telenor da de etablerte nettet her, så jeg skjønner litt at de vil ha igjen investeringen. Men det er en del år siden nå, og bindingstiden er over, og jeg har hatt annen leverandør i flere år.

Men jeg får ikke lov å bestille tjenester direkte fra Canal Digital, men må bestille via Telenor. Jeg har nå snakket med kunderådgivere hos begge, og de blir skikkelig pinlig berørt og kan ikke gi fornuftig svar.

Canal Digital kan jo tilby samme tjeneste på samme nett, med samme hardware og hastighet, til lavere pris og bedre betingelser!

De bruker jo også bare Telenors utstyr, det gjorde jo NextGenTel også, bortsett fra de antikvariske TV-boksene.

Telenor nektet å prute på prisen også, i motsetning til mobiltjenestene, der får jeg redusert prisen hver gang jeg maser.

Totalt blir det bare ca 50kr dyrere i mnd, og to fakturaer, men svært irriterende.

Lenke til kommentar

Høres nesten ut som samme sak som los bynett som ble kjøpt opp av telenor som canaldigital overtok.

https://nb-no.facebook.com/forbrukerradet/posts/1604573246235647

 

Forstår det er frusterede ikke ha noe rettigheter eller mulighet å velge.

Er jo klart telenor\canaldigital utnytter slike sitvasjoner fordi de tjener mere å gi kundene dårligst tilbud.

Så kundene har lite å si på pris eller vilkår.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Canal digital har et eget fibernett og Telenor har et eget. Produktene deres krysser ikke disse to nettene.

Du vil heller ikke komme noe vei med en slik klage, da canal digital skal rebrandes til Telenor, og ila høsten finnes ikke canal digital lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Canal digital har et eget fibernett og Telenor har et eget. Produktene deres krysser ikke disse to nettene.

Du vil heller ikke komme noe vei med en slik klage, da canal digital skal rebrandes til Telenor, og ila høsten finnes ikke canal digital lenger.

Å? Dette er nytt fir meg. Men da kan han jo vente til CD er nedlagt da, så kan han kjøpe TV hos Telenor eller noen andre.

Lenke til kommentar

Å? Dette er nytt fir meg. Men da kan han jo vente til CD er nedlagt da, så kan han kjøpe TV hos Telenor eller noen andre.

Nei, stemmer nok, har fått oppklart en del mer.

For det første har jeg misforstått, svar fra Telenor:

 

Her sitter du dessverre tilbake med feil oppfatning. Samferdselsdepartementet vedtok for noen år tilbake at Telenor, for øvrig som eneste tilbyder i markedet, må ha åpent fibernett. Det vil si at andre tilbydere kan tilby fiberaksess i Telenors nett.

 

Svar fra Canal Digital:

Vi kan ikke levere her, på grunn av at vi ikke har noe sentraler i området, da må vi bygge ut for at dette skal være mulig.

 

Selv om Telenor har fiber der, så har ikke vi infrastrukturen til å kunne levere.

Me:

Trodde dere kjørte på samme struktur, siden dere var samme eierstruktur

Det kan hende, men som regel får ikke vi bruke Telenor sine sentraler. Skal høre med en kollega. 

Vi kan ikke levere nei, den meldingen er litt misvisende kanskje, det skal stå at du må ta kontakt med Telenor Fiber der

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Man begynner å lure? Får du fiber fra telenor, men parabol fra canaldigital?

Eller er vel problemet du har https://kabel.canaldigital.no/storkunde/operatornett/ 

avtale?

 

For vet de finnes noen kunder med slikt tilbud, f.eks de som har hytte på fjellet. De har kun tvavtale men ikke bredbånd fordi det konverteres til satelitt. Men er kabel fra en sentral til hyttene.

 

For det høres rart ut hvis du har fiber + coax eller ligdene i boligen men ikke får velget levrandør.

Må velge internett fra telenor og tv fra canaldigital.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Man begynner å lure? Får du fiber fra telenor, men parabol fra canaldigital?

Eller er vel problemet du har https://kabel.canaldigital.no/storkunde/operatornett/ 

avtale?

 

For vet de finnes noen kunder med slikt tilbud, f.eks de som har hytte på fjellet. De har kun tvavtale men ikke bredbånd fordi det konverteres til satelitt. Men er kabel fra en sentral til hyttene.

 

For det høres rart ut hvis du har fiber + coax eller ligdene i boligen men ikke får velget levrandør.

Må velge internett fra telenor og tv fra canaldigital.

 

Hei, CD er to separate selskap, Parabol og Kabel. Jeg ønsker alle tjenester fra CD kabel, som da leverer TV via bredbånd/fiber.

Men de kan ikke tilby bredbånd fordi de mangler noe infrastruktur hos oss. Men selv NextGenTel har jo klart det, med Telenor-bokser, så da burde i hvert fall CD klare det, som er eid av Telenor! Men da konkurrerer de også med seg selv.

Så jeg må ha bredbånd/fiber/tlf fra Telenor, og TV fra CD kabel.

Ulempen er at jeg da går glipp av veldig bra pakketilbud og startrabatter som bare CD har. Telenor er jo elendig på sånt!

Lenke til kommentar
Så jeg må ha bredbånd/fiber/tlf fra Telenor, og TV fra CD kabel.

Ulempen er at jeg da går glipp av veldig bra pakketilbud og startrabatter som bare CD har. Telenor er jo elendig på sånt!

Ja men vertfall jeg klarer ikke å forstå hvorfor du kun får TV fra canaldigital?

Og resten fra telenor, enten må du ha coax på TV og fiber på bredbånd.

du kunne fått tilbud hos canaldigital men da blir det coax istedenfor fiber?

Det er eneste måten jeg kan forstå du får kun ene fra den ene.

Normalsett kan enkelte avtaler være forskjell fra kommune til kommune.

Jeg klarer ikke helt å se hvordan du har havnet i en slik løsning. Normalsett blir man låst i en levrandør.

 

DSL\fiber har vel forskjellig avtaler.

Telenor er vel pliktig å leie fiberen\kobber til andre.

Problemet et gjelder kun grosistbredbånd og fleste har vel tegnet avtale særlig borettslag med 5 års varighet.

Kanskje noen er heldig å ha privatavtale 1 års bindingstid. Men tror flest sliter å bytte levrandør fordi telenor ikke vil komme med fornuftig priser til de andre levrandørene.

 

Desverre er ikke canaldigital der ennå på coax. Canaldigital eller Get samt altibox leier ikke bredbånd fra andre levrandører. Antar store levrandører må betale høye priser og de er ikke interisert å gjøre annet en å kjøpe små levrandører slik de får mere monipol i så fall.

er vel muligen homenet\nextgentel som gjør det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja men vertfall jeg klarer ikke å forstå hvorfor du kun får TV fra canaldigital?

Og resten fra telenor, enten må du ha coax på TV og fiber på bredbånd.

du kunne fått tilbud hos canaldigital men da blir det coax istedenfor fiber?

Det er eneste måten jeg kan forstå du får kun ene fra den ene.

Normalsett kan enkelte avtaler være forskjell fra kommune til kommune.

Jeg klarer ikke helt å se hvordan du har havnet i en slik løsning. Normalsett blir man låst i en levrandør.

 

DSL\fiber har vel forskjellig avtaler.

Telenor er vel pliktig å leie fiberen\kobber til andre.

Problemet et gjelder kun grosistbredbånd og fleste har vel tegnet avtale særlig borettslag med 5 års varighet.

Kanskje noen er heldig å ha privatavtale 1 års bindingstid. Men tror flest sliter å bytte levrandør fordi telenor ikke vil komme med fornuftig priser til de andre levrandørene.

 

Desverre er ikke canaldigital der ennå på coax. Canaldigital eller Get samt altibox leier ikke bredbånd fra andre levrandører. Antar store levrandører må betale høye priser og de er ikke interisert å gjøre annet en å kjøpe små levrandører slik de får mere monipol i så fall.

er vel muligen homenet\nextgentel som gjør det?

CD skal i prinsippet kunne tilby alt, men fordi de tydeligvis mangler noe i sentralene lokalt hos oss må jeg bestille bredbånd og bredbåndstelefon via Telenor fiber, og selve TV-tjenesten fra CD Kabel. Nå har de eget tilbud for de som har Telenor fiber, tidligere måtte man også bestille CD TV fra Telenor, ikke fra CD direkte.

Men CD tilbyr bl.a. 6 mnd høyeste hastighet uansett hvilken hastighet du har bestilt.

Så ja, Telenor er forpliktet til å leie ut fiberen, har NextGenTel nå (med elendig ruter og TV-bokser)

Men rart at CD ikke også kan levere når de er del av Telenor, og må ha egen hardware på deres sentraler..

Lenke til kommentar

Tror det er bare tull at canaldigital mangler noe i sentralene? Har de mulighet å tilby deg TV gjennom fiber men ikke bredbånd gjør de nok det kun fordi de tjener ekstra på det.

 

Du får prøve å få bedre forklaring på hva de mangler.

Men vet de ønsker kun å være vanskelige, ønsker ikke å kommentere slikt og canaldigital mener de har gitt godt nok svar.

Lenke til kommentar

Telenor har installert GPON. Det er en shared media teknologi som gjør at Telenor må stå for den tekniske realisering både på sentral- og kundeside. Dersom andre tilbydere, inkludert CD, skal levere noen tjenester over den fiberkabelen så må de kjøpe wholesale (https://www.telenorwholesale.no/produkter/vula/) av Telenor siden CD selv ikke har noen infrastruktur i området.

 

Videre så har forbrukerrådet selv ledet kampen mot å bryte opp bindingen rundt TV og Internett. Tidligere kunne man ikke bestille det ene uten det andre. Siden salget av lineær TV går ned og man ikke lenger får samme inntjening ved å "tvinge" kunden til å kjøpe TV så går prisen på selve internettaksessen opp for å dekke opp kostnadene til infrastrukturen og inntektstapet fra TV tjenestene.

Lenke til kommentar

Det er dårlig argument hvem har sagt man må grave ny fiber å gå fra telenor til canaldigital eller omvent?

Handler vel heller om telenor ikke ønsker å gi konkurase mot seg selv eller for andre.

Nkom har vel lenge prøvd å pålegge telenor å leie fiberen som grosist til andre, men ender med telenor gir dårlig betingelser og linjeleie slik det er totalt ulønsomt å bytte leverandør.

Forbrukerrådet og nkom må vel finne løsning her, spørs om de kan.

For det er vel også slik homenet\altibox heller ikke er pålagt å leie fiberen sin og kan bruke likestilling argument mot å leie ut fiberen. Samt å leie ut fiberen kan gi driftproblemer og dårligere tilbud f.eks man må overføre kundeservice til annen levrandør.

Du kan jo spørre de som eier fiberen...

Lenke til kommentar

Videre så har forbrukerrådet selv ledet kampen mot å bryte opp bindingen rundt TV og Internett. Tidligere kunne man ikke bestille det ene uten det andre. Siden salget av lineær TV går ned og man ikke lenger får samme inntjening ved å "tvinge" kunden til å kjøpe TV så går prisen på selve internettaksessen opp for å dekke opp kostnadene til infrastrukturen og inntektstapet fra TV tjenestene.

Det er dårlig argument vi vet telenor går i pluss, alikevell klager de på enkelte steder ikke er lønnsont taper på å selge kobber.

Så er telenor sin feil det. Ikke nextgentel eller homenet.

Dekke opp kostnadene er vel heller å utnytte sin markedposisjon det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...