Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Trenger litt hjelp til å sette opp nettverk (skoleoppgave)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått en skole oppgave om å sette opp ett nettverk for en bedrift, virituelt i packet tracer.

 

Opgaven lyder som følgende:

 

CompanyX is upgrading their network to a more reliable system and better performance. As Company X expands, they need more robust and higher capacity on their infrastructure. Company X has one head office, and are also opening a branch office in another city. With the new branch office, they want to have a leased line between them. The company has 2000 employees; 5 CEO, 10 HR,  100 IT,  629 Sales and 1256 Consultants.  At branch office, the figures are; 2 HR, 10 IT 200 Sales and 400 Consultants.

 

There should also be a guest network available at both offices. The company wants to be ready for IPv6, so you should implement both IP versions. There should also be a DMZ (no need for a firewall implementation, ACL is good) where one Web-server and one FTP-server is placed. The web-server should only be accessible over HTTPS from the Internet, and the FTP-server only from the local network. The ISP has given you these public IP’s: 230.24.26.23/30 and 2003:d8f:1111::/48.

 

Jeg har litt erfaring med packet tracer fra før av, men denne oppgaven merker jeg at jeg sliter veldig med å få "wrappa" hodet mitt rundt.

 

Første, hvordan kan jeg få implementert ipv4 og ipv6 som oppgaven spør etter? Skal jeg sette opp ipv6 på LAN og ipv4 på router?

 

Det andre jeg lurer på, er hvordan får clientene på Branch Office tilgang til FTP serveren på Head Office som kun skal ha lokal tilgang? Kan dette fikses med ACL?

 

Har det noe for seg å sette opp VLAN's her, eller holder det å subnette de forskjellige branchene (CEO, HR, IT, Sales, Consultants and guest)?

 

Hva med gjestenettverket, hvor ville du plassert det? Nedenfor finner dere oppsettet jeg har tenkt i packettracer, om noe ser feil, eller lite smart ut så rop ut :D

 

Håper noen med litt ekspertise kunne pekt meg litt i riktig rettning her :)

 

 

 

post-291199-0-87180900-1522761826_thumb.png

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg ville løst på følgende måte.

 

ipv4 og IPV6 kan implementeres på samme interface. ville delt opp de forskjellige avdelingene i hvert sitt vlan. Ville satt opp gjestenett på samme måte. Løse tilgang til FTP-server med aksessliste.

 

Ville forresten hatt en DHCP server(evt. trenger du? ikke spesifisert i oppgave) sentralt sammen de andre serverene istedenfor 2 separate og hatt ip-helper på lanside av rutere, Hvis du da ikke tenker å sette de opp som primær og backup.

 

Du må nesten se litt på hva som er logisk for deg i forhold til hva du har lært. Er mange forskjellige måter å løse de fleste nettverksoppgaver på og mange av de som er riktige uten at det nødvendigvis er det svaret din lærer ønsker at du skal frem til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...