Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg skal ned ca 30 kilo i vekt.


Anbefalte innlegg

Hei Diskusjon! Tenkte jeg skulle lage en tråd her om endringene jeg virkelig ønsker å gjøre i livet mitt fremover. Først og fremst litt bakrunn : 

 

-Jeg er 26 år, ca 185 høy og veier pdd 125kg. 

-Jeg har vært stor røyker siden jeg var 15. 

-Har aldri drevet med aktiv trening 

-Har en ryggskade, noe som gjør trening (selv gåturer) til en utfordring

-Ett ENORMT dårlig kosthold 

 

Når det kommer til kosthold, så går det mye søppelmat, VELDIG mye sukkerdrikker, i perioder ostepop, en del godis og slikt. Jeg er den typen som trenger 1 1/2 grandiosa alene for å bli mett. Vannet her vi bor er rett og slett ikke godt, og smaker en blanding av klor og jord. Dette er ikke bare en dårlig unnskyldning som mange bruker, men kommer av veldig gamle vannrør i området her vi bor. Da er det lett å ty til sukkerdrikker, spesielt mtp at vi holder til 15 minutter i bil unna svenske grensen. 

 

Faktum er at jeg kjenner at kroppen sier stopp. Jeg sover dårlig, jeg blir fort trøtt og sliten, og jeg har mye vondt i rygg / nakke og tildels knær. Nå har det seg slik at jeg har begynt i det små å legge vekk røyken (bytter denne ut med snus i første omgang), og ønsker å gjøre noe med livet mitt. Jeg har en fantastisk dame som jeg venter barn sammen med i Desember, og jeg har hund, som dama stort sett har tatt seg av frem til nå. Nå ønsker jeg litt endringer.. 

 

Målet mitt er å komme under 100kg i første omgang. Da jeg hverken liker å trene, eller får det til, mye pga dårlig selvbilde og vondt i rygg som skrevet over, så vil jeg prøve å få til dette i all hovedsak via kosthold og helt enkelt gå med bikja. Jeg har en stebror som nettopp er ferdig med å gå ned 40kg selv kun med å spise veldig lite, og jeg kommer til å gjøre det samme som han, med noe modifikasjoner. 

 

Jeg planlegger følgende som en start : 

 

-Kutte 100% av unødvendig sukkerinntak 

-Begrense mat inntak så langt det lar seg gjøre 

-Gå tur 2 x 30min + 1 x 1 time med bikja daglig, kanskje øke dette noe etterhvert 

 

Når det gjelder mat er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Stebroren min som nevnt over, spiste 1 x knekkebrød med pålegg 3 ganger daglig, og raset ned uten å flytte seg ut av gaming stolen. Jeg forstår at dette ikke er sunt for kroppen over en lenger periode, så tenkte ikke å gå fullt så hardt til verks. Jeg ønsker hjelp til å sette opp en liste jeg kan forholde meg til, gjerne for en uke om gangen, slik at jeg helt enkelt kan følge denne til punkt å prikke. Jeg vet det er mye smarte sjeler her på forumet som har mye peiling på dette, og derfor spørr jeg om hjelp her! 

 

Tenkte egentlig jeg skulle lagt ut litt bilder, men jeg kjenner altfor mange her på forumet på privaten, så gjør ikke det denne gangen. 

 

Takk for all hjelp!



Anonymous poster hash: bcda5...4e6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei Diskusjon! Tenkte jeg skulle lage en tråd her om endringene jeg virkelig ønsker å gjøre i livet mitt fremover. Først og fremst litt bakrunn : 

 

-Jeg er 26 år, ca 185 høy og veier pdd 125kg. 

-Jeg har vært stor røyker siden jeg var 15. 

-Har aldri drevet med aktiv trening 

-Har en ryggskade, noe som gjør trening (selv gåturer) til en utfordring

-Ett ENORMT dårlig kosthold 

 

Når det kommer til kosthold, så går det mye søppelmat, VELDIG mye sukkerdrikker, i perioder ostepop, en del godis og slikt. Jeg er den typen som trenger 1 1/2 grandiosa alene for å bli mett. Vannet her vi bor er rett og slett ikke godt, og smaker en blanding av klor og jord. Dette er ikke bare en dårlig unnskyldning som mange bruker, men kommer av veldig gamle vannrør i området her vi bor. Da er det lett å ty til sukkerdrikker, spesielt mtp at vi holder til 15 minutter i bil unna svenske grensen. 

 

Faktum er at jeg kjenner at kroppen sier stopp. Jeg sover dårlig, jeg blir fort trøtt og sliten, og jeg har mye vondt i rygg / nakke og tildels knær. Nå har det seg slik at jeg har begynt i det små å legge vekk røyken (bytter denne ut med snus i første omgang), og ønsker å gjøre noe med livet mitt. Jeg har en fantastisk dame som jeg venter barn sammen med i Desember, og jeg har hund, som dama stort sett har tatt seg av frem til nå. Nå ønsker jeg litt endringer.. 

 

Målet mitt er å komme under 100kg i første omgang. Da jeg hverken liker å trene, eller får det til, mye pga dårlig selvbilde og vondt i rygg som skrevet over, så vil jeg prøve å få til dette i all hovedsak via kosthold og helt enkelt gå med bikja. Jeg har en stebror som nettopp er ferdig med å gå ned 40kg selv kun med å spise veldig lite, og jeg kommer til å gjøre det samme som han, med noe modifikasjoner. 

 

Jeg planlegger følgende som en start : 

 

-Kutte 100% av unødvendig sukkerinntak 

-Begrense mat inntak så langt det lar seg gjøre 

-Gå tur 2 x 30min + 1 x 1 time med bikja daglig, kanskje øke dette noe etterhvert 

 

Når det gjelder mat er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Stebroren min som nevnt over, spiste 1 x knekkebrød med pålegg 3 ganger daglig, og raset ned uten å flytte seg ut av gaming stolen. Jeg forstår at dette ikke er sunt for kroppen over en lenger periode, så tenkte ikke å gå fullt så hardt til verks. Jeg ønsker hjelp til å sette opp en liste jeg kan forholde meg til, gjerne for en uke om gangen, slik at jeg helt enkelt kan følge denne til punkt å prikke. Jeg vet det er mye smarte sjeler her på forumet som har mye peiling på dette, og derfor spørr jeg om hjelp her! 

 

Tenkte egentlig jeg skulle lagt ut litt bilder, men jeg kjenner altfor mange her på forumet på privaten, så gjør ikke det denne gangen. 

 

Takk for all hjelp!

 

Anonymous poster hash: bcda5...4e6

 

 

Anbefaler ketogent kosthold. Glem trening i første omgang, 90% er kosthold.

https://www.reddit.com/r/keto/

 

les about fliken på linken over

 

i korte trekk kan du spise så mye fett, kjøtt egg og grønnsaker du gidder. Null sukker.

Du mister sultfølelsen etter 3-5 dager. Det eneste som er krevende er ar du må planlegge måltider...

Lenke til kommentar

Gjorde en stor livsstilsendring for et par år siden og har en del erfaring. Det viktigste er å ikke gå for hardt ut. Begynn med å endre kostholdet ditt. Tell kalorier. Bruk gjerne en app som My fitness pal eller Lifesum.

 

Gå til innkjøp av en kjøkkenvekt dersom du ikke har det. Denne kommer til å være din beste (eller verste) venn den nærmeste tiden. 

Så lenge du klarer å holde deg til verdiene du får oppgitt vil du sannsynligvis rase ned i vekt i starten. Når den første perioden med "rasing ned i vekt" har stoppet, prøv å legg deg på max 1kg ned i uken. Du kan godt ligge på rundt 0,5kg i uken for at kroppen skal henge godt nok med. Du ønsker jo helst å ha minst mulig løs hud.

 

Når du ser at du ikke får den nedgangen du ønsker, spe på med fysisk aktivitet. Begynn gjerne med å gå i 30-60min. Et tips er å bruke endomondo sin "Couch to 5k" challenge. Den hjelper deg fra sofaen til å klare å jogge 5 kilometer. Jeg ser at ryggskaden kan bli en utfordring, men det kan godt være at dette blir bedre når du har gått ned litt i vekt ved hjelp av kostholdet.

 

Det viktigste er uansett å ikke forhaste seg. Mange kommer i en "state of mind" der de vil ned i vekt. Da er de veldig disiplinert i et kort tidsrom, men det sklir ut. Dette hjelper ingenting. Det viktige er å klare å leve slik videre, og da er det viktig å ikke være for streng.

 

Lykke til! :)

Endret av simen929
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo begynne med å bytte ut brusen med sukkerfri brus, allerede der sparer du mange kalorier.

 

Jeg vet sukkerfri brus smaker piss til å begynne med, men etter noen uker så venner du deg på den, og da smaker plutselig sukkerbrus bare kliss.

 

Mener jeg har lest ett sted at kunstig søtning lurer kroppen til å tro at den får sukker, og når den ikke får det likevell vil den begynne å lagre alt annet den får isteden. Er det noe hold i dette, eller kan sukkerfri brus og andre drikker kategoriseres som !vann" når det kommer til næring?

Lenke til kommentar

Mener jeg har lest ett sted at kunstig søtning lurer kroppen til å tro at den får sukker, og når den ikke får det likevell vil den begynne å lagre alt annet den får isteden. Er det noe hold i dette, eller kan sukkerfri brus og andre drikker kategoriseres som !vann" når det kommer til næring?

Jeg har ikke forsket på dette, men jeg gikk ned 50kg og drakk pepsi max hele veien. Drikker fortsatt pepsi max. Føler ikke at det lurer kroppen til noe annet enn å pisse altfor ofte.. :p

Lenke til kommentar

Mener jeg har lest ett sted at kunstig søtning lurer kroppen til å tro at den får sukker, og når den ikke får det likevell vil den begynne å lagre alt annet den får isteden. Er det noe hold i dette, eller kan sukkerfri brus og andre drikker kategoriseres som !vann" når det kommer til næring?

Det vet jeg ikke, men det må da vel uansett være bedre enn sukkerbrus som fort har 600-700 kalorier i en 1.5 liter.

 

Like sunt som vann blir det nok aldri nei, men hjelpe meg så vanskelig det er å venne seg på å drikke kun vann. Jeg har prøvd mange ganger.

Lenke til kommentar

Høres smart ut å gå tur med hunden. Det er viktig å ikke gå for hardt ut for å ikke miste motivasjonen, men det har du sikkert hørt tusen ganger før.

 

Ellers er det ikke alle som har like god forståelse for hvor mye kallorier det er i forskjellig type mat. Å veie og notere alt du spiser i en app er ikke bærekraftig for de aller fleste. Likevel kan det være en fordel å gjøre dette en periode for å få en forståelse for hvor raskt det egentlig går å spise 2500 - 3000 kallorier som er det en gjennomsnittlig mann trenger. Du vil kanskje tenkte mer over ting som at det er over 400 kcal i 0,5 liter coca cola og nesten det samme i juice, som kanskje virker som et sunnere alternativ.
 

Lenke til kommentar

Ikke start med alt samtidig. Da blir terskelen for å gi opp hele opplegget veldig lav.

 

Prøv først å bytt ut brusen med f. Eks vannet ramlösa fra sverige.

 

Etter hvert må du justere ned dagsinntaket. Det er snakk om kalorier inn og kalorier ut. Det er rundt 7000 kalorier i et kilo kroppsfett. Og en sunn nedgang er på rundt 3500 kalorier underskudd per uke.

 

Noen har funnet løsning i å ta hele dagsbehovet i et måltid. På den måten vet du mer nøyaktig hva du får i deg av kalorier hver dag. Jeg selv fordeler alt på to og tre måltid.

 

Ta en juksedag i uken hvor du spiser junk og drikker brus. Ved 100% sukkerkutt vil man til slutt ha lett for å sprekke.

Lenke til kommentar

Du ønsket også litt tips til måltider, så her it goes;

 

Frokost:

1 grov brødskive med kokt egg og kalkunfilet ~ 157 kcal uten smør. Dersom du bruker ca 5g lett smør tilsvarer det rundt 20 kcal

1x 125g Yoplait 0% yoghurt med 25g Granola ~ ca 150 kcal

1x Proteinbar (Ikke det sunneste, men funker innimellom..) ca 200 kcal

 

Lunsj: 
4x Rugsprø knekkebrød med smøreost ~ 300kcal 
2x 125g Yoplait 0% yoghurt med 50g granola ~ 350kcal
Salat med 200g kyllingfilet ~ 300 kcal

 

Middag: 
100g spaghetti, 400g karbonadedeig, 1 glass dolmiosaus, 5g stekeolje ~1100 kcal

1x wokblanding, 80g ris, 400g kyllingfilet, 5g stekeolje ~ 900 kcal

300g biffstrimler,  400g søtpotet, salat, 10g stekeolje ~ 1000 kcal

 

Mellommåltider:
Frukt
Proteinbar

 

Noen av de rettene jeg spiste mye :) Jeg likte store middager, da det hjalp på å få den metthetsfølelsen du er vandt med fra 1,5 grandiosa innimellom. Etterhvert har jeg redusert middagene og spist litt mer innimellom.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Middagstips:

To laksefileter eller en kyllingfilet

200g brokkoli eller grønnsaksblanding

En porsjon ris (ca 60g trørr ris)

 

Mellommåltid

 

En spiseskje Solsikkefrø

En spiseskje gresskarfrø

Fem valnøtter

Fem mandler

150g naturell yoghurt

En teskje sirup

 

Dette blir ca 380kcal

Lenke til kommentar

Når eg for nokon år sidan fekk eit innfall om å gå ned X-antall kilo så brukte eg vektklubb.no til loggføring av kalorier. I tillegg sykla eg mykje på ergometersykkel (som eg også logga på vektklubb). Snop åt eg kun per 15 dag. Gjekk ned uten det heilt store problemet.

 

Begynte så med styrketrening når eg følte at eg var klar for det. Bruker ikkje vektklubb.no lenger men har fortsatt med jogging/sykling og styrketrening, samt eit nokolunde OK kosthald. Formen og vekta er der eg vil den skal være.

 

Mitt tips til deg er at dette klarer du, men det kan ta tid

Lenke til kommentar

 

Hei Diskusjon! Tenkte jeg skulle lage en tråd her om endringene jeg virkelig ønsker å gjøre i livet mitt fremover. Først og fremst litt bakrunn : 

 

-Jeg er 26 år, ca 185 høy og veier pdd 125kg. 

-Jeg har vært stor røyker siden jeg var 15. 

-Har aldri drevet med aktiv trening 

-Har en ryggskade, noe som gjør trening (selv gåturer) til en utfordring

-Ett ENORMT dårlig kosthold 

 

Når det kommer til kosthold, så går det mye søppelmat, VELDIG mye sukkerdrikker, i perioder ostepop, en del godis og slikt. Jeg er den typen som trenger 1 1/2 grandiosa alene for å bli mett. Vannet her vi bor er rett og slett ikke godt, og smaker en blanding av klor og jord. Dette er ikke bare en dårlig unnskyldning som mange bruker, men kommer av veldig gamle vannrør i området her vi bor. Da er det lett å ty til sukkerdrikker, spesielt mtp at vi holder til 15 minutter i bil unna svenske grensen. 

 

Faktum er at jeg kjenner at kroppen sier stopp. Jeg sover dårlig, jeg blir fort trøtt og sliten, og jeg har mye vondt i rygg / nakke og tildels knær. Nå har det seg slik at jeg har begynt i det små å legge vekk røyken (bytter denne ut med snus i første omgang), og ønsker å gjøre noe med livet mitt. Jeg har en fantastisk dame som jeg venter barn sammen med i Desember, og jeg har hund, som dama stort sett har tatt seg av frem til nå. Nå ønsker jeg litt endringer.. 

 

Målet mitt er å komme under 100kg i første omgang. Da jeg hverken liker å trene, eller får det til, mye pga dårlig selvbilde og vondt i rygg som skrevet over, så vil jeg prøve å få til dette i all hovedsak via kosthold og helt enkelt gå med bikja. Jeg har en stebror som nettopp er ferdig med å gå ned 40kg selv kun med å spise veldig lite, og jeg kommer til å gjøre det samme som han, med noe modifikasjoner. 

 

Jeg planlegger følgende som en start : 

 

-Kutte 100% av unødvendig sukkerinntak 

-Begrense mat inntak så langt det lar seg gjøre 

-Gå tur 2 x 30min + 1 x 1 time med bikja daglig, kanskje øke dette noe etterhvert 

 

Når det gjelder mat er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Stebroren min som nevnt over, spiste 1 x knekkebrød med pålegg 3 ganger daglig, og raset ned uten å flytte seg ut av gaming stolen. Jeg forstår at dette ikke er sunt for kroppen over en lenger periode, så tenkte ikke å gå fullt så hardt til verks. Jeg ønsker hjelp til å sette opp en liste jeg kan forholde meg til, gjerne for en uke om gangen, slik at jeg helt enkelt kan følge denne til punkt å prikke. Jeg vet det er mye smarte sjeler her på forumet som har mye peiling på dette, og derfor spørr jeg om hjelp her! 

 

Tenkte egentlig jeg skulle lagt ut litt bilder, men jeg kjenner altfor mange her på forumet på privaten, så gjør ikke det denne gangen. 

 

Takk for all hjelp!

 

Anonymous poster hash: bcda5...4e6

 

 

 

Først og fremst, så er grunnarbeidet ditt gjort. Du har bestemt deg.

 

Så skal du tenke at, nå er ikke dette vondt ment, jeg tenkte sånn om meg selv da jeg bestemte meg for ca 4 år siden, at når man har neglisjert helsa si så og si hele livet, så tar det nødvendigvis en del tid å rette opp og implementére solide rutiner som hindrer videre overvekt og som gjør at man får bedre helse. Det tar TID. Ikke press det, bare la endringene skje naturlig. Som skrevet; Du har gjort grunnarbeidet og bestemt deg. Nå er det bare å ta idéer fra folk som har gjort det før deg som kan gi inspirasjon. Og essensielt: Å bli en som leder deg selv; Selvledelse, å inspirére deg selv. Lese oppskrifter, gi deg selv lyst til å spise sunnere, mer næringsrik og likevel velsmakende mat, som gjør at du får lyst til å stå opp om morran og lage det, som gjør at man føler kroppen si "takk" til seg selv etterpå ^^ Mat er noe av det mest viktige i hele livet, så det er meget viktig å gi det fokus.

 

 

Angående trening, så er dét også noe du ikke må pushe for hardt. Du skriver noen gode startrutiner. Jeg synes det er mér en nok. Grunnen til at jeg ikke vil du skal pushe for hardt på dét i starten, er de psykologiske prosessene. Bare dét å starte en forberedelsesprosess i psyken, er jobb i seg selv. Å forberede seg til økten, å gjennomføre, og dermed roe ned, dusje og falle til ro etterpå, er en prosess. Det er ikke bare den éne timen eller halvtimen med trening, det er alt før og etter også, og hele livet. Så det er en stor psykologisk omstillingsprosess.

 

 

Det vil ta år å gjøre dette til en livsstil. Men, jeg kan også garantére at selv den første uka vil du merke forskjeller, selv etter den første dagen!

 

 

Jeg ville ikke tenkt så mye på vekttall og nummer. Fokusér heller på det du skriver om vonde knær og ledd, hvordan kroppen -føles-! Det er -det- du er på jakt etter. Når du trener og kommer i bedre form, vil dette være den største motivatoren din. Livsbalanse er et annet ord som er viktig.

 

 

Jeg vil nok også påpeke, dog etter egen erfaring, å bli syltynn etter å ha vært 20-30-40 kg overvektig, er en nesten umulig oppgave. Også psykologisk, så er man en del av et psykososialt miljø. Hvordan dette miljøet er med på å støtte og forme deg, spiller en temmelig stor rolle. Særlig hva man har lært og fått i oppveksten. Disiplin spiller en rolle, og har man ikke lært av foreldrene å bry seg om seg selv på denne måten, så må man lære seg det selv. Og dét -kan- være en for stor oppgave for et menneske, når man ikke har den støtten man trenger.

 

 

For å sette det i klartekst: Forestill deg om du hadde et lag på linje med et landslag i en type sport rundt deg, hver eneste dag, som fikk en god årslønn bare for å gjøre deg i god form. Fysioterapeut, psykolog, personlig trener, kokk, ernæringsspesialist. Eller i det hele tatt noen venner som har litt interesse for helse, som man kan for eksempel inspirére hverandre til å lage god og sunn mat til hverandre i grupper, og kanskje også inspirére hverandre til å bli med på aktiviteter.

 

 

Derfor vil jeg anbefale å begynne smått med styrketrening allerede tidlig. Kjøp et billig manualsett, og en treningsbenk som tåler litt, og begynn med noen enkle øvelser. Det er -rutinen- som spiller den viktigste rollen, ikke mengden! Jeg trener med temmelig lette vekter (7 kg hver manual), selv om jeg kan sikkert løfte tyngre om jeg vil. Grunnen er at jeg tenker langsiktig og at jeg ikke vil miste rutinen. Da jobber man mot en -balansert- livsstil, og ikke skippertaksmentalitet, noe som oftest er et tegn på kaotisk og villedet livsstil. Da jeg trente tidligere i livet, skulle jeg alltid trene med nesten så mye jeg orket. Resultatet var at jeg gav opp på grunn av for mye stress og manglende fremgang. Men det hang også sammen med at jeg trente på treningssenter, og måtte sykle eller ta buss gjennom byen først, så skifte, så trene i en svett hall med andre, med musikk jeg ikke ville høre på, så jeg måtte bruke øretelefoner, som igjen førte til økt stress, så må man stresse gjennom byen etterpå igjen. Og dette koster 300-500 kr per måned. Så jeg investerte i en treningsbenk, manualer og en ellipsetrener (genial til overvektige, kjøp en av kvalitet) til totalt 4500 kr.

 

 

Ferie er også viktig. Har du unnet deg noen ferie psykologisk på noen år? Å reise vekk et par uker, uansett hva det gjelder, å minimere digitale påvirkninger og gi psyken fullstendig frihet, kan løsne opp i psykologiske fastlåste mønstre og gi en god boost til treningsstarten. Planlegg ferier, sånn at du har psykologiske gulrøtter å se fram til!

 

 

Når man har en slik implementért treningslivsstil, så tåler man å skeie ut bedre også. Jeg har nettopp vært på en ukes ferie, med inkludert buffét hele uka med noe av den beste maten jeg har spist, og jeg trente selv om jeg var på ferie, og gikk ikke opp mer enn 2 kg. Dette er alleréde på vei ned fordi jeg opprettholder treningsrutiner.

 

 

Når man har litt muskler i stedet for fett, så hjelper musklene til med å brenne kalorier! Filosofien min er enkel: Muskler brenner kalorier bedre enn fett, derfor burde man ha litt muskler. Ikke for å se bra ut/selvforherligelse, men for å hindre overvekt, og naturligvis føle at man orker å gjøre litt mer i hverdagen.

 

 

 

Min treningsrutine per i dag, cirka:

 

 

Kondisjon:

 

3-4 ganger i uka minimum 20 minutter på ellipsetrener. Kaloriforbrenning ca 250-300 per gang. Da jeg begynte for ca 3 år siden, skulle jeg absolutt pushe 1000 kalorier. Dét ble for mye og jeg gav opp i perioder.

 

 

Styrke:

 

2-3 ganger i uka etter ellipsetrener, 7 kg manualer. Gjør alle øvelser i denne rekkefølgen så mange jeg orker og klarer, bryr meg ikke om nummer, telling og sånt. Kjenner bare etter hvordan det -føles-! Humøret skifter, noen ganger har man mer lyst ork enn andre.

 

- Beinløft. Ligg rett på treningsbenk, hold fast bak hodet, løft bena samlet over hodet, slipp ned, gjentá til du ikke orker mer. Jeg har begynt å gjøre dette i to omganger nå siden jeg føler jeg klarer det.

 

- Armløft biceps stående.

 

- Butterfly løft stående. Hold manualer skrått nedover, løft ut mot siden oppover.

 

- Armløft triceps stående. Bøy rygg lett fremover, hold manualer med bøyd arm og sving de bakover så du kjenner det strammer i triceps. Orker ikke for mange av disse enda, men bruker nok litt for tunge manualer. Men tar så mange jeg orker.

 

- Situps (har situpbenk).

 

- Butterfly liggende. Hold manualer ut mot siden med lett bøyd arm og løft opp mot midten til de møtes.

 

- Armløft liggende. Hold manualer med vinklet arm og løft opp, som man løfter en vektstang.

 

- Bakløft. Hold manualer med vinklet arm, men flytt de bak hodet så langt ned man føler man klarer, og dermed fram mot mageparti. Ikke strekk for langt, for å beskytte skuldre. Kan fort gå hardt utover senene om man tar i for hardt her.

 

 

Til slutt bare myker jeg opp ved å strekke, riste og tøye. Det er viktig å avreagere og tøye ut, etter min erfaring. Man får en myk slutt på treninga, som gjør det lettere psykologisk å starte neste gang.

 

 

That's it! Har stabilt holdt meg på ca 100 kg, og har ikke så mye fett på kroppen som jeg hadde for ca 9 måneder siden. Den største faktoren er at jeg føler jeg er i kontroll over min kroppsutviklingsprosess.

 

 

De fleste av disse øvelsene kan man gjøre uten noen som helst hjelpeapparater. Et par steiner eller bare et par halvannenliterflasker med vann kan virke. Benløft kan man gjøre på gulvet. Man kan ta froskehopp for å trene kondisjon, eller gå med bøyde knær. Finnes masse inspirasjon på youtube.

 

 

 

Angående ernæring, så spiser jeg nok mer enn jeg burde, men jeg er mye flinkere til å dreie visse måltider mot en sunnere retning. Jeg velger stort sett alltid rent kjøtt, aldri kvernet. Jeg -skal- ha grønnsaker til hvert måltid. I stedet for å lesse tallerkenen full av saus, lager jeg ca 2-3 desiliter. I stedet for å spise 4-5 poteter, klarer man seg med 2-3. Slike små detaljer garantérer jeg gjør en forskjell over tid.

 

 

Den største endringen er dog psykologisk. Å skrive ned tanker, lage livsmål, reflektére over livssituasjon føler jeg gir den beste motivasjonen til å holde seg i form, sånn at man er klar og frisk til å takle store livsendringer bedre når de måtte komme. For dét har man aldri 100% oversikt over. Derfor er det viktig å bry seg om seg selv!

 

 

Å føle at man løfter seg selv, alene, ut av en kaotisk og vanskelig psykososial livssituasjon er også en god følelse.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å se videoer og lese om sukkerfri brus, som Pepsi Max og lignende. Jeg er fremdeles usikker. Dét er dessverre også en avhengighet jeg har, som jeg prøver å stagge så godt jeg kan.

 

Jeg merker at selv om det gir mindre overvekt å drikke sukkerfri brus, så stiller det søtbehov på en annen måte. En annen faktor jeg føler er at jeg får lyst på noe mer søtt etterpå. Så det er definitivt noe lureri ute og går med det greiene der. Det må være massiv avanse på det, for det kan umulig koste mye å produsere, og det koster også skjorta selv om det er på tilbud. Men, jeg har ofret så mye for en bedre livsstil (blant annet alkohol og sigarer), så jeg er i den posisjonen nå at jeg unner meg litt sukkerfri brus for å gi litt piff til måltidene. Men jeg prøver å innføre perioder på noen uker og måneder innimellom hvor jeg nekter meg selv det, bare for å kjenne på følelsen av å være (b)rusfri xp

 

Rent vann er den beste medisinen mot det. Du skriver du har dårlig smak på drikkevannet: Kjøp en god vannkoker og kok drikkevannet ditt. Hell det så på glassflaske når det er lunkent. Det vil smake mye bedre og du blir mer motivért til å drikke vann. Det er meget viktig å drikke vann jevnlig, det gjør jeg og det føles som om kroppen virker bedre på alle måter. Jeg drikker heller for mye vann enn for lite. Drikk vann når du trener, når du er ute og går tur, når du står opp om morran, før du legger deg om kvelden.

Lenke til kommentar

Anbefaler å sjekke ute High Fat Low Carb-dietten (HFLC), som er veldig lik ketodietten og som i hovedsak består av at du spiser sunn mat med mye naturlig fett og lite karbohydrater. Har selv gått ned ca. 10kg på 3-4 måneder, ved å basere mesteparten av kostholdet på dette.

 

Tror du vil komme langt med å bare kutte ut dårlig mat mot sunn mat og mer trening, 1-1.5 time hurtig gange utendørs er super trening for å forbrenne kalorier uten å slite deg helt ut.

 

Velger du å gå fullt ut på ketodietten og kun spise/drikke shake, vil du i teorien kunne gå ned flere kg i uken. Dette krever enorm viljestyrke og gjerne oppfølgning av profesjonelle. Avhengig av hvilken by du bor i, så finnes det sannsynligvis noen profesjonelle som kan hjelpe deg med dette eventuelt så har du nettprogrammer med oppfølging du kan melde deg på. Dokumentaren "Fremtidens diett" som jeg har linket til nedenfor tar for seg et 9-ukers program basert på shakes og de fleste deltakerne gikk ned mellom 20-30kg på 9 uker!

 

Sjekk også ut "The magic pill" på Netflix og "Fremtidens diett" på NRK, som begge tar for seg ketodietten og HFLC-dietten.

https://tv.nrk.no/program/KOID25005518

https://www.netflix.com/title/80238655

Endret av QUiPS
Lenke til kommentar

fun light mandarin og fun light fest * champagnesmak. I farris er bra delvis hjemmelaget sukkerfri brus, eller kj;p taffel fra rema 1000.

Monster zero er også nice.
 

koffein kan ogsaa hjelpe paa.

 

Tren 1 gang i uka på helsestudio hvis du orker,,, Squat ( mesteparten av benmuskler om ikke alle), markløft( 33 prosten av musklene i kroppen), benkpress ( stabiliserer bitch tits), jo lettere programmet er jo kjekkere, jo bedre fokus, lettere, et mikroprogram som er nokså fullverdig.

 

få deg en sykkel med bredt bakdekk.

 

må du ha brød så spis det med mest fiber.

Halver mengde potet, pasta, ris, brød,

Jo mindre måltider, jo mindre insulin svinginger.

Egg er mettende

Det med flere måltider til dagen, mener jeg å ha lest er motbevist. Det handler om antal kcalorier, så har du den dietten hvor du har 2 måtilder  innenfor 6 timer og resten av døgnet er kroppen i faste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...