Gå til innhold

Vi leker med Wii-spillene (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig bra artikkel! Moro å lese når det blir skrevet som dette! :-)

 

Gleder meg virkelig til denne konsollen selv, det er den eneste jeg er helt sikker på at jeg skal ha! De to andre ser jeg ikke noe poeng i å ha, da de er for dyre og PCen dekker behovet bedre uansett...

Lenke til kommentar
Har jeg misforstått, eller er du litt skuffet?

6252822[/snapback]

Jeg er ikke skuffa, men ser ikke poenget i å late som Wii er en rettskaffen Messias heller – ikke før den demonstrerer det til fulle.

 

En del av spillene jeg så på, innfridde mine forventninger, og en del av dem gjorde det ikke. Som med PS3 er det foreløpig litt lite å gå på (slik det var med 360 for et år siden), så jeg inntar en litt avventende posisjon inntil vi har mer materiale å bygge en formening på. I motsetning til PS3, derimot, var det mange av spillene som virket umiddelbart fengende. Prime 3 blir sannsynligvis minst like bra som sine klassiske forgjengere, Super Mario så strøkent ut, Elebits skapte forventninger og flyspillet var herlig. Legg til WarioWare og Zelda, som begge ser ut til å bli strålende opplevelser, og det er liten grunn til å bekymre seg for at det ikke blir mye moro å finne på boksen allerede fra starten.

 

Det man kanskje kan si manglet, var de helt store nyhetene fra Nintendo. Excite Truck så fint ut, og Project Hammer (som jeg ikke prøvde) kan sikkert bli bra. Disaster ble ikke vist, og en del av Wii Sports/Music-prosjektene virket for øyeblikket litt for forenklet, og dermed litt mindre spennende i mitt hardcorehode.

 

Det som jeg savnet, og som jeg nok hadde håpet å få se, var en eller annen form for Nintendogs-aktig åpenbaring, et eller annet som virkelig karakteriserte hele plattformtankegangen, slik Nintendogs og DS er en uadskillelig helhet. Alle Nintendo-spillene brukte naturligvis kontrolleren på en god måte, men for oss som har vært med en stund er det spesielt spennende når noen av de store viser fram originalt materiale de tror på. Sist Miyamoto laget noe nytt, fikk vi Pikmin, for eksempel. Sist Nintendo tok mål av seg til å revolusjonere alt hva de stod for, fikk vi Super Mario 64. Sånn sett er Nintendos fremste fiende kanskje deres egen designsuksess. De er kjent for å vite hva de driver med til fingerspissene. Da forventer man også at de vil utvise den samme kompetansen framover.

 

Og det gjorde de vel også, men som sagt er det en stund igjen til konsollen skal ut. Spør meg igjen da om hvor vellykket lanseringen av "revolusjonen" ble. Nintendogs kom jo først ut lenge etter DS, og jeg tipper at de mest nyskapende og spennende prosjektene kanskje ikke er vist enda.

 

Det er hevet over enhver tvil at det kommer til å være mye bra spill på Wii i lanseringsperioden. Spørsmålet jeg likevel sitter med, er hvor mye av potensialet som vi vil se utnyttet allerede i begynnelsen, og hvor mye vi må vente lenger før vi får se slå ut i full blomst.

 

Ingen grunn til å fortvile, men litt bakkekontakt må det være lov å ha. :)

Lenke til kommentar
Wii-spillene som ble vist på E3 bød på både barnlig fryd og skuffelse.

 

Les mer

6249924[/snapback]

 

"Å snu seg rundt og detaljsikte går raskere enn på en tradisjonell tostikkekontroller hvis man får øvd seg litt, men det er langt igjen til ekstreme farten og presisjonen en mus kan gi."

 

Men er det noe man ønsker da? Etter å ha spilt FPS-spill en del år på PC'en, siden Wolfenstein ca. så syns jeg faktisk Mus og tastatur er for presist, det er ikke lenger noen utfordring å spille.

 

Syns derfor det var deilig å gå over til konsoll med to stikker og nå blir det mer interessante skytedueller fordi jeg treffer ikke headset iløpet av 0,01 sekund hver gang.

Lenke til kommentar
Men er det noe man ønsker da? Etter å ha spilt FPS-spill en del år på PC'en, siden Wolfenstein ca. så syns jeg faktisk Mus og tastatur er for presist, det er ikke lenger noen utfordring å spille.

 

Syns derfor det var deilig å gå over til konsoll med to stikker og nå blir det mer interessante skytedueller fordi jeg treffer ikke headset iløpet av 0,01 sekund hver gang.

6255183[/snapback]

Kanskje ikke. Det har imidlertid knyttet seg ganske drastiske forventninger til hvor effektiv kontrolleren er for førstepersons skytespill, så det var derfor jeg presiserte dette. For min egen del er jeg ikke veldig opptatt av å styre med den mest effektive løsningen i slike spill, men mange andre er. :)

Lenke til kommentar

Synes wii virker litt som Eye Toy til ps2. Noe som kansje er spennende første gangen man prøver det, men langtifra interessant nok til å drive på med i over to timer.

 

Med unntak som Mario og Zelda frykter jeg at Wii ikke kommer til å klare å levere involverende og fabelaktige spilleopplevelser som Elder Scrolls 4 til 360.

Lenke til kommentar

Mario og Zelda, som jeg i sin tid hadde på N64, gjør at jeg får litt lyst på denne saken her. Men ellers tviler jeg på at konsoll har mange leveår igjen, da mediepcene i større grad tar seg til rette i stuene til folk. Konsoller vil nok da etterhvert bli forbeholdt entusiastene, og det spørs om det markedet er tilstrekkelig til å fortsette produksjon.

 

Men det er nå mine antagelser :)

Lenke til kommentar
Wii-spillene som ble vist på E3 bød på både barnlig fryd og skuffelse.

 

Les mer

6249924[/snapback]

 

"Å snu seg rundt og detaljsikte går raskere enn på en tradisjonell tostikkekontroller hvis man får øvd seg litt, men det er langt igjen til ekstreme farten og presisjonen en mus kan gi."

 

Men er det noe man ønsker da? Etter å ha spilt FPS-spill en del år på PC'en, siden Wolfenstein ca. så syns jeg faktisk Mus og tastatur er for presist, det er ikke lenger noen utfordring å spille.

 

Syns derfor det var deilig å gå over til konsoll med to stikker og nå blir det mer interessante skytedueller fordi jeg treffer ikke headset iløpet av 0,01 sekund hver gang.

6255183[/snapback]

 

Er ikke det bare å sette opp vansklighetsgraden, eller å spille uten mus og tastatur? Tror det har litt med spillene i seg selv å gjøre også, feks synes jeg ikke Doom2 på nightmare er lett, selv med mus og tast.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mario og Zelda, som jeg i sin tid hadde på N64, gjør at jeg får litt lyst på denne saken her. Men ellers tviler jeg på at konsoll har mange leveår igjen, da mediepcene i større grad tar seg til rette i stuene til folk. Konsoller vil nok da etterhvert bli forbeholdt entusiastene, og det spørs om det markedet er tilstrekkelig til å fortsette produksjon.

 

Men det er nå mine antagelser  :)

6257798[/snapback]

 

Tja, så lenge det fortsatt koster såpass mye strøm å lage heftige "åpne" systemer, så spørs det nok. "Properitære" systemer har tradisjonelt sett en god del å gå på når det gjelder ytelse/strømforbruk kontra f.eks. en IBM-kompatibel PC, så konsoller tar seg fortsatt bedre ut i stua om man fortsatt vil sitte igjen med litt ytelse.

 

Det er klart, dette kan vel snu etter hvert, men så lenge folk vil ha små nusselige klumper ved TVen, og strømforbruk øker med en forrykende hastighet på PCer med over middels ytelse, så vet jeg ikke helt.

 

Nå har vel de siste inkarnasjonene av konsoller vokst seg store og hungrige de med, så det går for så vidt rett vest med de fleste snedige løsninger nå. Jeg skulle ønske noen satte ned foten når det gjaldt strømforbruk snart. Det er jo helt texas nå, og verre ser det ut til å bli.

Lenke til kommentar
Mario og Zelda, som jeg i sin tid hadde på N64, gjør at jeg får litt lyst på denne saken her. Men ellers tviler jeg på at konsoll har mange leveår igjen, da mediepcene i større grad tar seg til rette i stuene til folk. Konsoller vil nok da etterhvert bli forbeholdt entusiastene, og det spørs om det markedet er tilstrekkelig til å fortsette produksjon.

 

Men det er nå mine antagelser  :)

6257798[/snapback]

 

Tja, så lenge det fortsatt koster såpass mye strøm å lage heftige "åpne" systemer, så spørs det nok. "Properitære" systemer har tradisjonelt sett en god del å gå på når det gjelder ytelse/strømforbruk kontra f.eks. en IBM-kompatibel PC, så konsoller tar seg fortsatt bedre ut i stua om man fortsatt vil sitte igjen med litt ytelse.

 

Det er klart, dette kan vel snu etter hvert, men så lenge folk vil ha små nusselige klumper ved TVen, og strømforbruk øker med en forrykende hastighet på PCer med over middels ytelse, så vet jeg ikke helt.

 

Nå har vel de siste inkarnasjonene av konsoller vokst seg store og hungrige de med, så det går for så vidt rett vest med de fleste snedige løsninger nå. Jeg skulle ønske noen satte ned foten når det gjaldt strømforbruk snart. Det er jo helt texas nå, og verre ser det ut til å bli.

6258139[/snapback]

 

I det minste jobber de med å få end effektforbruket på CPU, ellers må jeg si at forskjellene mellom konsoller og PCer, på alle fronter blir stadig mindre...

 

AtW

Lenke til kommentar
Med unntak som Mario og Zelda frykter jeg at Wii ikke kommer til å klare å levere involverende og fabelaktige spilleopplevelser som Elder Scrolls 4 til 360.

6257143[/snapback]

"Med unntak av Elder Scrolls 4 frykter jeg at 360 ikke kommer til å klare å levere involverende og fabelaktige spillopplevelser som Mario og Zelda til Wii."

 

Enhver konsoll defineres av sine høydepunkter. Hvis vi skal dømme etter hva Microsoft viste til sin konsoll et halvt år før lansering, og hva Nintendo har vist på sin et halvt år før lansering, er det foreløpig ingen grunn til å trekke konklusjoner om at Wii vil bli mindre "involverende" eller ha færre hardcorespill. Å ha 27 spillbare spill vist fram på E3 når konsollen lanserer på senhøsten er i seg selv sterkt. Det som blir spennende, er om tredjepartsselskaper kommer til å henge seg på i like stor grad som de bør for at Wii ikke skal domineres av Nintendo med nære venner. Og dét er det vanskelig å vite noe om før vi nærmer oss lanseringa.

 

Faren er definitivt til stede for at Wii blir plattformen for billige partyspill, men den er samtidig det aller mest spennende stedet (i mine øyne) å utvikle virkelig nyskapende, dype titler også. Forhåpentlig innser mange studioer dette.

Lenke til kommentar
Er ikke det bare å sette opp vansklighetsgraden, eller å spille uten mus og tastatur? Tror det har litt med spillene i seg selv å gjøre også, feks synes jeg ikke Doom2 på nightmare er lett, selv med mus og tast.

6257922[/snapback]

Jeg synes også den forklaringen om at "dårligere kontroller" skal være med på å høyne vanskelightesgraden i spill, er noe av det mest snodige jeg har hørt.

I såfall kan man jo koble opp en joystick/joypad til PC'n og få det ultimate i vanskelighet når man prøver å stavre seg fram blant alle fiendene. :lol:

Men som også nevnt, vanskelighetsgraden i de fleste spill kan også justeres opp dersom man mener det er for lett.

Lenke til kommentar
Har jeg misforstått, eller er du litt skuffet?

6252822[/snapback]

Jeg er ikke skuffa, men ser ikke poenget i å late som Wii er en rettskaffen Messias heller – ikke før den demonstrerer det til fulle.

 

*snipp*

 

Ingen grunn til å fortvile, men litt bakkekontakt må det være lov å ha. :)

6253897[/snapback]

Jeg sier ikke at du skal skryte maskinen opp i skyene, hvis den ikke føer at den fortjener det. Jeg forstod bare ikke helt hvilket inntrykk du fikk av maskinen (før nå). :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...